Tuning 1.4 CNG (110pk)

MeneerB

Forumguru
Als je de druk stoftwarematig aanpast in een dsg om meer nm te kunnen draaien dan verandert er wel degelijk iets hardwarematig. Lijkt mij slim om eerst is ff in te lezen qau dsg.

Voor mij is een hardware verandering een fysieke aanpassing en geen parameter verandering. (lees verhogen van de druk door het pompje harder te laten draaien gestuurd door de software)

De hardware reageert anders maar er wordt niets gewijzigd. oftewel de bak wordt niet opengeschroefd.

In mijn vakgebied werk ik met elektronische besturingen die hardware aansturen: ik verander een software parameter en een mechanische overbrenging levert meer koppel. (die ontworpen is voor het grotere koppel :D) ik stuur een grotere stroom door een electromotor
Hardware anders ? echt niet.

Misschien slim om eerst eens in te lezen in electronica/mechatronica/mechanica ?

Ik heb me namelijk wel in de DSG's ingelezen. (o.a alle SSP's doorgenomen)
 
Laatst bewerkt:

MeneerB

Forumguru
@MeneerB, hardwarematig zijn er in sommige gevallen zeker wel aanpassingen nodig, afhankelijk van hoe extreem de tuning is, zijn er voor DSG bakken speciale upgrade kevlar koppelingsplaten beschikbaar. En ZIP is ook een heel bekende 'tuner' by the way

Het is geen zip maar een tuner die op dit forum bijzonder gewaardeerd wordt. meer zeg ik er niet over :nono:

Je zegt precies wat ik al die tijd probeer te vertellen: Die speciale koppelingsplaten kunnen een noodzakelijke aanpassing zijn. Kan ik helemaal volgen.
Maar wat ik zo lees wordt meestal alleen de koppelingsdruk (softwarematig) verhoogd om het grotere koppel tijdens het in en uitkoppelen te hanteren. (Ik snap heel goed waarom). En wordt de beveiliging / begrenzing omhoog geschroefd. Ergo kom ik weer op mijn oude stelling: er veranderd hardware matig niets en de boel wordt flink zwaarder belast.
 

Schippersss

Forumguru
als druk aanpassing nou genoeg is, waarom zou het dan fysiek veranderen. De eerste die zijn dsg kapot heeft door te zware tuning, moet ik nog tegen komen.
 

Spierings

Forumguru
De dsg problemen hoeven helemaal niks met de tuning te maken te hebben....

Een dsg bak kan al genoeg problemen geven als deze standaard is.. Denk daarbij aan slechte koppelingen en mechatronics

Maar ook al verander je alleen de software van zo'n bak er gebeurt wel meer als alleen de druk verhogen en beveiligingen veranderen.. Belangrijker is dat de schakelmomenten veranderen en wanneer deze weer terug schakelt...

Hierdoor heeft motor en bak minder te lijden!!
Vollast krijgt hij nog steeds het volle vermogen maar doordat deze beter in zijn powerband zit hoef je bij tussendoor op te trekken minder gas te geven om dezelfde acceleratie te krijgen.. Bij de Touran 2.0 TDI van mijn vader schakelde de bak standaard op de rotonde naar zijn 3 a 900-1100 toeren. De wagen reed zwaar onder toeren en schakelde pas weer terug als er minimaal 50% gas gegeven wordt. Een situatie waar zeker het vliegwiel en koppelingen niet blij mee zijn..

Na aanpassen is het schakeltoerental omhoog gebracht en begint hij veel sneller met terugschakelen.. De bak reageert veel beter en reageert nu zoals hij hoort. Doordat deze eerder/sneller terugschakelen en meer naar de stand van het gaspedaal kijkt schakelt hij vloeiender en rij je niet meer onnodig te laag in toeren met teveel gas..
De motor hoeft door de betere versnelling niet onnodig hard meer te werken werken, waardoor dit beter is voor heel de aandrijving..

Hij rijdt nu zelfs zuiniger als voorheen...dit terwijl er aan de motor niks aan gedaan is..
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
ben hier cng aan het doornemen van de tsi op passat.
Zal wel ver zelfde zijn als deze hier.
Paar weetjes : Er zijn twee aardgaskwaliteitsniveaus, aardgas H(high) en Aardgas L(low).
H heeft een hofer methaangehalte en daarmee een hogere verwarmingswaarde,wat tot een lager brandstofverbruik leidt.
De aardgaskwaliteit kun je herkennen in groepsnummer 243,veld 4.
De waarde van 1,00 staat voor H met beste en 1,29 voor L met slechtste aardgaskwaliteit.

Door de regeling van de aardgasdruk op 5-9 bar(absoluut) worden tegenover een vaste druk van 7 bar(absoluut) bij de Touran/Caddy EcoFuel-modellen de volgde voordelen behaald:

Midgebied, 5 bar is 25km verder.
Bovenste, 9 bar -) vermogen van 110kW en Nm 220.

Tis maar een weetje ;)
 
Bovenaan Onderaan