Tuning 1.4 CNG (110pk)

Toinie

Nieuw lid
Beste forumleden,

Ondanks dat ik meer dan tevreden ben over mijn Octavia op aardgas, zou ik deze graag willen tunen om net dat beetje meer power er in te krijgen.

Heeft daar iemand al ervaring mee, ivm het feit dat het een cng-auto betreft??
Moet ik nog ergens rekening mee houden?

Mvg, Toine
 

Spierings

Forumguru
Gewoon effe bij een van de betere tuners informeren. Als die zeggen dat het niet mogelijk is weet je genoeg....

JD tuned de a3 g tron ook welke volgens mij dezelfde motor heeft.. Deze gaat naar 145 pk
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
maar als ik mij niet vergis wordt de 1.4TSI op CNG met verminderd vermogen afgeleverd. (120 kan dat?)

Dit moet toch een reden hebben? Temperatuur misschien?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Eerlijk gezegd, zou ik een tikkie bang zijn om een CNG-auto te laten tunen: allerlei belangrijke zaken, zoals de brandsnelheid van het mengsel zijn anders dan bij een 'klassieke' brandstof. Dat zou kunnen betekenen dat het mengsel brandend de uitlaatkleppen passeert, nu zal dat in de praktijk wel meevallen, ook met het oog op pingelsensoren, lambdasondes enz. die corrigeren, maar ik denk dat je serieus kans hebt op vroegtijdige problemen met bijvoorbeeld oververhitte kleppen, of dat het vermogen dusdanig wordt opgekrikt dat krukas en krukaslagers, zuigers, drijfstangen het extra voor de kiezen krijgen. Naar mijn mening loop je dat risico ook bij een goede VAG-tuner, gewoon omdat er nog weinig ervaring is met de brandstof en de effecten van tunen daarmee op de motor.
 

Race Eend

Forumguru
Eerlijk gezegd, zou ik een tikkie bang zijn om een CNG-auto te laten tunen: allerlei belangrijke zaken, zoals de brandsnelheid van het mengsel zijn anders dan bij een 'klassieke' brandstof. Dat zou kunnen betekenen dat het mengsel brandend de uitlaatkleppen passeert, nu zal dat in de praktijk wel meevallen, ook met het oog op pingelsensoren, lambdasondes enz. die corrigeren, maar ik denk dat je serieus kans hebt op vroegtijdige problemen met bijvoorbeeld oververhitte kleppen, of dat het vermogen dusdanig wordt opgekrikt dat krukas en krukaslagers, zuigers, drijfstangen het extra voor de kiezen krijgen. Naar mijn mening loop je dat risico ook bij een goede VAG-tuner, gewoon omdat er nog weinig ervaring is met de brandstof en de effecten van tunen daarmee op de motor.

Ben het hier eigenlijk niet mee eens. Het voordeel van CNG is dat het octaan getal erg hoog is. De ontsteking staat echt een stukje vroeger bij CNG. Eigenlijk zit er meer risico aan het tunen van een auto op slechte benzine, dan op CNG.

Inmiddels hebben wij bij de afgelopen jaren toch wel een stuk of 15 g-tron's gedaan (die best wat kilometers rijden, anders neem je geen CNG auto), geen van deze wagens kent problemen. Daarbij is het gewoon een 1.4 TSI 122pk motor, die geknepen is, bij een 1.4 TSI 122pk ga je snel naar 175pk na de tuning, als je hem met CNG rond de 150pk houdt (zoals wij doen), zit je absoluut veilig en heb je een veel vlottere wagen.
 

MeneerB

Forumguru
Naar mijn mening loop je dat risico ook bij een goede VAG-tuner, gewoon omdat er nog weinig ervaring is met de brandstof en de effecten van tunen daarmee op de motor.

Ik ben het hier mee eens: Er is jaren ervaring met LPG (wat ook een vorm van CNG is ) maar nog niet zolang met de G-Tron achtige voertuigen omdat deze nog niet zolang op de markt zijn. Wil niet zeggen dat het niet kan maar meer dat er weinig historische informatie is.

Maar aan de andere kant is de methode identiek: meer lucht en brandstof in de cilinders proberen te proppen. Ongeacht over welke brandstof je praat. Als je het goed doet loopt het motortje lekker onder alle omstandigheden, doe je het niet goed of er zit een (technisch) hiaat in het tuning concept dan zal de motor rottig lopen.

Het grootste risico die optreedt bij motortuning is voor alle brandstoffen hetzelfde: Voortijdige slijtage en uitval van de motorcomponenten en de aandrijftrein.
 

Cordoba

Forumguru
@Race Eend Je hebt het over een 15-tal getunede g-tron auto's, dat is misschien wel meer dan alle andere tuners in Nederland bij elkaar, maar blijft statistisch gezien heel erg weinig. Daarnaast heb je het over een aantal jaren, maar volgens mij mag je niet uitsluiten dat je pas na 5-10 jaar mogelijk problemen krijgt als gevolg van de tuning. De klopvastheid van de brandstof is slechts één parameter, maar daarnaast heb je nog andere zaken die invloed kunnen hebben:
  • de brandsnelheid van het lucht/brandstof mengsel (heb ik al eerder genoemd)
  • de verbrandingstemperatuur van het mengsel
  • de energiedichtheid van de brandstof (als je een brandstof hebt die weinig energie bevat, moet je veel meer brandstof inspuiten, waardoor brandstofpomp en injectoren sneller zullen slijten)
  • een andere brandstof kán betekenen dat er ook veel meer drukopbouw in de cilinders is tijdens de arbeidsslag, dat betekent meer koppel, en dus ook een zwaardere belasting van de krukas en het hele aandrijfsysteem, en kan bijvoorbeeld veel eerder voor metaalmoeheid zorgen.
Ik weet dat het niet allemaal zeer waarschijnlijke problemen zijn, maar het geeft denk ik wel aan, dat het verder gaat dan je misschien in eerste instantie zou denken.
 

Race Eend

Forumguru
@Race Eend
  • de brandsnelheid van het lucht/brandstof mengsel (heb ik al eerder genoemd)
  • de verbrandingstemperatuur van het mengsel
  • de energiedichtheid van de brandstof (als je een brandstof hebt die weinig energie bevat, moet je veel meer brandstof inspuiten, waardoor brandstofpomp en injectoren sneller zullen slijten)
  • een andere brandstof kán betekenen dat er ook veel meer drukopbouw in de cilinders is tijdens de arbeidsslag, dat betekent meer koppel, en dus ook een zwaardere belasting van de krukas en het hele aandrijfsysteem, en kan bijvoorbeeld veel eerder voor metaalmoeheid zorgen.
Ik weet dat het niet allemaal zeer waarschijnlijke problemen zijn, maar het geeft denk ik wel aan, dat het verder gaat dan je misschien in eerste instantie zou denken.

Aardgas wordt natuurlijk al veel langer gebruikt, dit zijn niet de eerste auto's waarbij we in aanraking komen met aardgas.
Hier zit natuurlijk wel een stuk nieuwere techniek in, maar het principe blijft hetzelfde (brandstof/lucht/ontsteking).

We hebben destijds nog een hele serie transporter 2.0 benzine motoren op aardgas getuned voor de overheid. Die dingen konden met de standaard (benzine) afstelling de aanhangers niet fatsoenlijk trekken.

Toch kun je wel na 50.000 km zeggen dat iets betrouwbaar is of niet. Een verkeerde verbranding laat een motor dusdanig hard degraderen dat hij vaak al veel sneller kapot is. Een motor die echt niet goed loopt is vaak na 5000km allang aan puin. Bij een racewagen houden ze het nog geen 10 ronden uit.

Daarbij kun je tijdens je software ontwikkeling op de rollenbank een hele boel monitoren. Uitlaat temperatuur verschillen tov origineel etc etc.
Als een verbranding niet effectief is, gaat je vermogen ook niet fors stijgen. Dan moet je bv bovengemiddeld veel laaddruk draaien om hetzelfde koppel te behalen als een vergelijkbare 1.4 TSI motor op benzine.

Kortom natuurlijk kun je nooit 200.000km vooruit kijken (doet VW ook niet, want zoveel test kilometers maken de motoren niet, zie oa olie verbruik van de audi 2.0 TFSI motoren en ketting problemen bij andere TSI's, en aankomend: turbo problematiek bij de GTE/Etron modellen, die om de haverklap de benzine motor uit schakelen, na een volle belasting en rood hete turbo...), maar je kunt redelijkerwijs wel beredeneren en uitsluiten dat dit probleemloos kan gaan werken, heb je daar als tuner je twijfels bij, dan moet je dat uiteraard niet aan bieden.
 

MeneerB

Forumguru
Kortom natuurlijk kun je nooit 200.000km vooruit kijken (doet VW ook niet, want zoveel test kilometers maken de motoren niet, zie oa olie verbruik van de audi 2.0 TFSI motoren en ketting problemen bij andere TSI's, en aankomend: turbo problematiek bij de GTE/Etron modellen, die om de haverklap de benzine motor uit schakelen, na een volle belasting en rood hete turbo...)

Dit zijn geen uitspraken die ik van iemand die serieus en met technisch inzicht in de tuning business opereert zou verwachten.

Een motorontwerp kan goed in elkaar zitten en volledig doorgetest zijn, maar als dit blok vervolgens voor productie vrijgegeven wordt en er wordt een door het management opgelegd value engineerings slag overheen gehaald (lees het moet goedkoper) kan het een volledig onbetrouwbaar product worden.

De genoemde TSI ketting problemen worden grotendeels veroorzaakt door productie toleranties bij toeleveranciers. Omdat in de automobiel industrie de toeleveranciers compleet worden uitgeknepen moeten deze ontzettend op de kosten letten wat in dit geval zich uitte in het te lang door produceren met versleten tooling.
Is daarmee het ketting ontwerp slecht en niet doorgetest ? Ik dacht het niet.

Een modern motor ontwerp zit vol compromissen omdat een heleboel eigenschappen elkaar tegenwerken. Kan niet anders door de fysica. (Een extreem zuinig blok met zeer weinig emissie en veel power die een miljoen km meegaat en betaalbaar is moet nog ontworpen worden) verander je één eigenschap gaat dit ten koste van een andere eigenschap.

Trek ik dit door naar CNG: De CNG motoren zijn geschikt om op gas en op gewone benzine te lopen. Dit voegt een extra dimensie (lees compromis) toe aan het ontwerp en het motormangement systeem. Hieraan te gaan klooien vind ik best gewaagd.

Ik zeg een keer testen: Peur er meer vermogen uit en ga in de zomer met flinke belading een keer snel de Grossglockner Hochalpenstraße op.

Tien tegen één dat het tweemassa vliegwiel door het toegenomen motorkoppel regelmatig tegen zijn dempingsaanslag wordt geramd , de turbo extra zwaar belast wordt omdat deze met een veel hoger toerental moet draaien om het extra vermogen te realiseren met daarbij de voor de levensduur nadelige hogere temperaturen., enz...
Dit blok legt geheid vroegtijdig het loodje.

Toch kun je wel na 50.000 km zeggen dat iets betrouwbaar is of niet. Een verkeerde verbranding laat een motor dusdanig hard degraderen dat hij vaak al veel sneller kapot is. Een motor die echt niet goed loopt is vaak na 5000km allang aan puin. Bij een racewagen houden ze het nog geen 10 ronden uit.

Of iets na 50000km nog goed werkt zegt m.i. niets over de uiteindelijke levensduur. Dat het getunde blok die 50000km probleemloos uithoudt geloof ik wel. De Nederlandse omstandigheden zijn geen grote belasting voor de motoren en het extra vermogen wordt in de praktijk niet continue aangesproken. Maar na zeg 150000km krijgt de auto een volgend baasje en die zit heel wel mogelijk met de gebakken peren en hoge kosten.
 
Laatst bewerkt:

Race Eend

Forumguru
Een motorontwerp kan goed in elkaar zitten en volledig doorgetest zijn, maar als dit blok vervolgens voor productie vrijgegeven wordt en er wordt een door het management opgelegd value engineerings slag overheen gehaald (lees het moet goedkoper) kan het een volledig onbetrouwbaar product worden.

Eens, wat heb je daar als eindgebruiker echter aan? Als het in eerste instantie goed ontwikkeld is en later in de grootschalige productie ineens goedkoper moet om daarna onbetrouwbaar te worden, blijft het een onbetrouwbaar product. Uiteindelijk blijft dat Penny wise, pound foolish.

Ter voorbeeld: Als je een paar euro op een onderdeel bespaard wat later een complete motor sloopt (zoals die kettingen), dan bespaar je op grote aantallen productie uiteraard miljoenen. Echter elke motor die stuk loopt kost je 5000 euro, als dit uiteindelijk op grote schaal mis gaat dan kost het zeer veel geld (en ook imagoschade).
En dit is de afgelopen jaren bij de VAG modellen redelijk grootschalig mis gegaan. Denk aan alle kettingen, zuigerschades, olieverbruik problemen, DSG7 koppelingen etc etc. Ik verbaas me er nog wel eens over hoe men het hoofd boven water kan houden met de kleine marges die er zijn op de auto verkoop en de grote hoeveelheden garantiezaken.

Had men dit goed getest met de testwagens, dus ook de testwagens met de inferieure onderdelen uitrusten en daarmee uitvoerig testen. Hier is echter geen tijd voor genomen, ze hebben te snel alles maar in productie genomen. Achteraf dan toch maar de juiste kettingen/spanners gemonteerd (oa bij de 1.2 TSI's). Wat natuurlijk veel duurder is.

Je ziet overigens dat men hier heel duidelijk lering van genomen heeft. Tov de 'Golf 6' is alles in de MQB generatie zoveel beter geworden, alle motoren vernieuwd, veel minder storingen enige issue wat nog niet opgelost is, is de DSG7 software configuratie (wegrijden in de 2), maar verder komen er maar heel weinig problemen voor met de nieuwe generatie motoren (zelfs geen EGR problemen tegen gekomen tot nu toe!).

Tien tegen één dat het tweemassa vliegwiel door het toegenomen motorkoppel regelmatig tegen zijn dempingsaanslag wordt geramd , de turbo extra zwaar belast wordt omdat deze met een veel hoger toerental moet draaien om het extra vermogen te realiseren met daarbij de voor de levensduur nadelige hogere temperaturen., enz...
Dit blok legt geheid vroegtijdig het loodje.

Als je het over dit model hebt met 1.4 TSI motor.. de koppeling/vliegwiel combinatie die hier gebruikt wordt, wordt ook bij de 1.6 TDI 120pk ingezet. Die leveren regelmatig al piekwaarden van 280Nm koppel (bij een lager toerental dan de benzine motoren dit koppel leveren).

Kortom onzin, deze set kan dit prima verdragen. Er zit altijd een ruime marge, als men de set al gebruikt bij een auto die 280Nm levert, moet er ook ruimte voor slijtage en voor zware aanhangers etc etc.
Deze sets worden echt al jaren gebruikt in de VAG groep, tot 330 a 350Nm gaat dat probleemloos.



Ik zeg een keer testen: Peur er meer vermogen uit en ga in de zomer met flinke belading een keer snel de Grossglockner Hochalpenstraße op.

Denk je echt dat dit niet gebeurd? Dan heb je wel een heel slecht beeld van hoe je als goede tuner te werk gaat.

Nooit gezien dat wij op dit ongeveer 10 EIGEN verschillende testauto's hebben waarmee wij van alles uitvreten en waar alles op ontwikkeld wordt? (circuit gebruik, zware aanhangers trekken, langdurig topsnelheid rijden, honderden testbank metingen om de software en de hogere turbo stages te ontwikkelen etc etc). Als alles uitontwikkeld is (2 tot 2.5 jaar) wordt de auto weer verkocht en komt er weer wat anders voor terug.

Met de eigen auto's zoeken we de grenzen echt op, gaan we daar regelmatig ook overeen, om de grens te leren kennen moet je wel eens wat slopen... maar daardoor zal je zien dat er nooit zaken mis gaan met klanten auto's (behalve zaken die natuurlijk met standaard auto's mis gaan).
 
Laatst bewerkt:

MeneerB

Forumguru
Eens, wat heb je daar als eindgebruiker echter aan? Als het in eerste instantie goed ontwikkeld is en later in de grootschalige productie ineens goedkoper moet om daarna onbetrouwbaar te worden, blijft het een onbetrouwbaar product. Uiteindelijk blijft dat Penny wise, pound foolish.

Volledig mee eens. Maar waar het mij om ging is het statement dat er niets uitvoerig getest word. Hoe de kwaliteits controle tijdens de productie periode geregeld wordt is een andere zaak. Daar is inderdaad ruimte voor verbetering.


Als je het over dit model hebt met 1.4 TSI motor.. de koppeling/vliegwiel combinatie die hier gebruikt wordt, wordt ook bij de 1.6 TDI 120pk ingezet. Die leveren regelmatig al piekwaarden van 280Nm koppel (bij een lager toerental dan de benzine motoren dit koppel leveren).
Kortom onzin, deze set kan dit prima verdragen. Er zit altijd een ruime marge, als men de set al gebruikt bij een auto die 280Nm levert, moet er ook ruimte voor slijtage en voor zware aanhangers etc etc.
Deze sets worden echt al jaren gebruikt in de VAG groep, tot 330 a 350Nm gaat dat probleemloos.

Nee niet direct onzin. Het kan heel goed zijn dat er in bepaalde motoren vliegwielen inzitten die meer koppel aankunnen dan het reguliere motor koppel. Maar het is algemeen bekend dat die dingen bovengemiddeld vaak problemen geven. De dempende eigenschappen van het 2 massa vliegwiel zijn naar het koppel van de motor gedimensioneerd. Anders doet dat ding zijn werk het gewoon niet goed.

Denk je echt dat dit niet gebeurd? Dan heb je wel een heel slecht beeld van hoe je als goede tuner te werk gaat.

Misschien wel. Maar dit komt omdat er zoals in allerlei vakgebieden goede zitten maar ook prutsers.
Waar het mij om gaat is dat er vaak een beeld gecreëerd wordt dat (pure software) tuning 100% veilig en probleemloos is. (voor zover een standaard motor probleemloos is). Je snoept wat af van de marges (lees levensduur) van het ontwerp. Want er wordt niets fundamenteel aangepast.
En van tell-sell achtige succes verhalen over veel meer vermogen en lager verbruik gaan mijn nekharen overeind staan. Kan wel maar gaat ALTIJD ten koste van iets anders. (Emissie, levensduur etc..)

Jongens zoals bijvoorbeeld Brabus, AMG, Alpina en vroeger Oettinger zijn in mijn ogen goede tuners. Niet alleen aan software parameters draaien maar ook zaken aanpassen om de boel over hele lange tijd heel te houden.
En met lange tijd bedoel ik niet 150-200k KM wat vaak het venster is waarover gekeken wordt.
300K is zeker bij diesels wel het minste.


Nooit gezien dat wij op dit ongeveer 10 EIGEN verschillende testauto's hebben waarmee wij van alles uitvreten en waar alles op ontwikkeld wordt? (circuit gebruik, zware aanhangers trekken, langdurig topsnelheid rijden, honderden testbank metingen om de software en de hogere turbo stages te ontwikkelen etc etc). Als alles uitontwikkeld is (2 tot 2.5 jaar) wordt de auto weer verkocht en komt er weer wat anders voor terug.

Doet me deugd dit te lezen. Maar hoeveel draaiuren en/of km hebben ze dan achter de rug ?
En weet de volgende eigenaar dat die auto die ze net gekocht hebben ontzettend op zijn flikker gehad heeft? :D
 

Spierings

Forumguru
Jongens zoals bijvoorbeeld Brabus, AMG, Alpina en vroeger Oettinger zijn in mijn ogen goede tuners. Niet alleen aan software parameters draaien maar ook zaken aanpassen om de boel over hele lange tijd heel te houden.
En met lange tijd bedoel ik niet 150-200k KM wat vaak het venster is waarover gekeken wordt.
300K is zeker bij diesels wel het minste.

Dat zijn gewoon de bekendere tuners, dat wil niet zeggen dat het beter is of dat ze een andere werkwijze hebben .

AMG is gewoon van huis uit Mercedes, net zoiets als de RS modellen van Audi, die zijn ook door een dochterbedrijf van Audi ontwikkelt (quattro GmbH).
Dit noem ik zelf geen tuners want het is gewoon vanuit de fabrikant...


Alpina en brabus hebben zich met name op het exclusieve gericht van BMW en Mercedes, dit doen ze met name door zwaardere motoren in te bouwen of motoren met exclusieve componenten op te bouwen. Ze verkopen dus met name complete exclusieve autos. Dit is kwa kosten en werk niet te vergelijken van chippen van goedkopere wagens. Het budget is vaak een stuk lager...

Oettinger heeft ooit bekendere dingen met VW, maar leveren nu ook gewoon een standaard chiptuning zonder iets aan te passen... Is dat dan zoveel beter omdat ze een bekendere naam hebben?

Dingen aanpassen intern aan het blok wordt hier ook gewoon door tuners gedaan, maar dit wordt in stages gedaan afhankelijk hoeveel vermogen winst je wilt behalen...
Dit is bij bijna iedere tuner, zelfs de top tuners

Wil je je auto even betrouwbaar als standaard, dan moet je hem gewoon niet laten chippen.. Een motor en aandrijving die zwaarder wordt belast kan een kortere levensduur hebben maar dat helemaal van de kwaliteit van de tuner af en degene die ermee rijdt... De een speelt redelijk op safe en de andere gaat voor het uiterste... Alles is kapot te krijgen...
 
Laatst bewerkt:

MeneerB

Forumguru
Dat zijn gewoon de bekendere tuners, dat wil niet zeggen dat het beter is of dat ze een andere werkwijze hebben .

Dit zijn geen chiptuners en/of tuners die alleen maar dikkere turbo's monteren maar die ook in staat zijn om zaken als boring, krukassen, nokkenassen en inspuitsystemen aan te passen en deze systemen van scratch af zelf te ontwikkelen. Nee, zelf ontwikkelen en motoren bouwen die aan alle moderne eisen voldoen. Lijkt me toch een hele andere werkwijze.

AMG is gewoon van huis uit Mercedes,

AMG is in de 60er jaren als zelfstandig tuner begonnen, Pas in 1999 zijn ze onderdeel van Mercedes geworden.

Alpina en brabus hebben zich met name op het exclusieve gericht van BMW en Mercedes, dit doen ze met name door zwaardere motoren in te bouwen of motoren met exclusieve componenten op te bouwen. Ze verkopen dus met name complete exclusieve autos. Dit is kwa kosten en werk niet te vergelijken van chippen van goedkopere wagens. Het budget is vaak een stuk lager...

Alpina is formeel zelfs een autofabrikant/merk. Die zwaardere motoren die ze inbouwen zijn geen standaard zwaardere blokken die ze inkopen. Dit zijn veelal compleet eigen ontwikkelingen gebaseerd op een basis blok.
Ben het met je eens dat het qua kosten niet te vergelijken is. Maar alle waar naar zijn geld.


Oettinger heeft ooit bekendere dingen met VW, maar leveren nu ook gewoon een standaard chiptuning zonder iets aan te passen... Is dat dan zoveel beter omdat ze een bekendere naam hebben?

Ik schreef ook "VROEGER Oettinger" ;).

Een motor en aandrijving die zwaarder wordt belast kan een kortere levensduur hebben maar dat helemaal van de kwaliteit van de tuner af en degene die ermee rijdt... De een speelt redelijk op safe en de andere gaat voor het uiterste... Alles is kapot te krijgen...

Een ongewijzigde motor die regelmatig zwaarder wordt belast HEEFT een kortere levensduur. Is gewoon fysica.
En inderdaad hangt het heel sterk af van hoe diegene ermee rijdt. Even buiten beschouwing gelaten de idioten die met een koude motor gaan blazen, dan reduceer je ook de levensduur van een standaard blok .
Maar me dunkt je gaat niet chiptunen om er vervolgens mee te rijden als als opa en oma die op zondag de kleinkinderen opzoeken. (Wat hun goed recht is natuurlijk). Ja, dan kan ie getuned ook nog lang mee.....

Een familelid van mij heeft zijn GTi tot ver boven de 200pk laten chippen. Die PK's gebruikt hij ook regelmatig. Maar zijn DSG heeft het er knap moeilijk mee.
 

CDK

Forumguru
Een familelid van mij heeft zijn GTi tot ver boven de 200pk laten chippen. Die PK's gebruikt hij ook regelmatig. Maar zijn DSG heeft het er knap moeilijk mee.

Als dat zo is dan is hij óf bij de verkeerde tuner geweest, want anders was de DSG ook dusdanig aangepast dat het geen probleem zou zijn...., óf jouw familielid had daar geen centjes voor (over) dat is natuurlijk ook een optie ;)
 

MeneerB

Forumguru
Hij is bij een heel bekende tuner geweest..... Of hij de DSG heeft laten aanpassen weet ik niet.
Zal het hem eens vragen.

Maar die DSG aanpassing is puur software. hardwarematig veranderd er niets. Dus is er m.i. altijd een verhoogd risico.
(oude discussie)
 

CDK

Forumguru
@MeneerB, hardwarematig zijn er in sommige gevallen zeker wel aanpassingen nodig, afhankelijk van hoe extreem de tuning is, zijn er voor DSG bakken speciale upgrade kevlar koppelingsplaten beschikbaar. En ZIP is ook een heel bekende 'tuner' by the way ;)
 

Testedoene

Forumguru
Maar me dunkt je gaat niet chiptunen om er vervolgens mee te rijden als als opa en oma die op zondag de kleinkinderen opzoeken. (Wat hun goed recht is natuurlijk). Ja, dan kan ie getuned ook nog lang mee......

Euhm, ik rij toch even gezapig na als voor hoor!
Het is wel zo dat de extra paardjes van pas komen bij het invoegen op de autosnelweg bijvoorbeeld maar goed.
Ik kan in eer en geweten zeggen dat ik als jonge vader een onveranderd rijgedrag heb tov voorheen.

Over de levensduur kan ik nog weinig zeggen (12000 km's na de ingreep) maar vroegtijdige slijtage of defecten aan turbo, aandrijving in het algemeen en ga zo maar door... komt ook bij ongewijzigde software voor!

Uw verstand gebruiken, daar gaat het over! Daarom ook druk ik telkens de start/stop-knop in na het starten.
Mijn gezond verstand zegt dat je in de file 50x stilvalt en daardoor de turbo in zijn totaliteit enkele minuten zonder olie zet.
 

Schippersss

Forumguru
Hij is bij een heel bekende tuner geweest..... Of hij de DSG heeft laten aanpassen weet ik niet.
Zal het hem eens vragen.

Maar die DSG aanpassing is puur software. hardwarematig veranderd er niets. Dus is er m.i. altijd een verhoogd risico.
(oude discussie)
Als je de druk stoftwarematig aanpast in een dsg om meer nm te kunnen draaien dan verandert er wel degelijk iets hardwarematig. Lijkt mij slim om eerst is ff in te lezen qau dsg.
 
Bovenaan Onderaan