Trilling in de auto op de snelweg, hoogteslag banden?

Tees

Donateur
@hemi24 heb je wel eens banden vervangen? Er blijft best wat rubber van de band achter in de zitting namelijk.
Dat zijn geen millimeters, dus eerlijk gezegd betwijfel ik of dat de reden is, maar het klopt wel dat er rubber achterblijft.
 

hemi24

Forumguru
@Tees : dat bedoel ik maar, wat er achterblijft is dusdanig minimaal, daar ga je geen hoogteslag van krijgen zoals TS beschrijf..!
 

Eltjo

Forumguru
warm rijden op lage spanning om ze vervolgens een nacht op hoge spanning te laten staan
Probeer het nog eens extremer met >10 km rijden op 1 bar en dan op 4 bar wegzetten. Je hebt immers niets te verliezen.
Het is zonde dat je jonge banden met vol profiel moet wegdoen.

Ik ben benieuwd hoe bij de vorige eigenaar de wielen opgeslagen zijn geweest. Ik zou gewoon eens vragen.
 
Laatst bewerkt:

Agent327

Forumguru
@hemi24
twee en een half jaar gelden nieuwe Michelins laten monteren. Gelijk trillen in de auto, ben terug geweest, ze hebben het bij het bandenbedrijf hetzelfde geconstateerd (dus hoogteslag van 3 a 4 mm) op 3 velgen en gelijk een nieuwe set banden besteld. Enkele dagen later er naar toe om deze te laten monteren. Bij het afhalen van de banden de rommel van de vorige band op de velg aangetroffen. Na schoonmaken van de velgen de 'oude' nieuwe banden er weer opgezet en de hoogteslag was verdwenen.
Het enig wat hierover nog wil zeggen is dit: wanneer de velgen gelijk de eerste keer goed waren schoongemaakt had dit allemaal niet gebeurd, nu ben ik in totaal 3 keer terug geweest en dat is frustrerend, terwijl het in 1 keer goed kan.
 

hemi24

Forumguru
@Agent327 : “verdwenen” omdat ze de velg hadden schoongemaakt, of misschien door het verdraaien van de band ten opzichte van de velg..?

Ik heb al heel wat banden van de velg zien komen (en niet alleen autobanden) maar restanten van 3 a 4 mm ga je echt niet aantreffen in de zitting van de velg!
 
Interessant, de moeite om een keer te laten nakijken of er nog restanten van de vorige banden op de velgen zitten. Ik vraag me ook af of het draaien van een band het gewenste resultaat kan geven wanneer de banden zelf vervormd zijn. Dit kan alleen resultaat hebben wanneer er een bepaalde spanning in de band gekomen is t.o.v. de velg welke je 'opheft' bij het opnieuw monteren van de band lijkt me. Het lijkt me nog steeds dat deze banden te lang op een verkeerde manier belast zijn geweest (opslag of onder de auto) en ze daardoor blijvend vervormd zijn, maar dit is gissen aangezien de verkopende partij niet thuis geeft :-).

zoals ik ook al aangaf heb ik nu de zomerset gemonteerd, ik hoop dat ik binnenkort tijd heb om weer naar de winterset te kijken. Wellicht dat ik de tip van @Eltjo nog een keer ga toepassen maar ik blijf dat tricky vinden i.v.m. het risico op een klapband ... of meerdere :-).
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Enige van wat ik weet bij het draaien van de band ten opzichte van het wiel bij motorfietsen is dat je dan het zwaarste punt van de band (zit bij motorfiets banden meestal een stip) tegenover het ventiel plaatst. Maar het kan best wat balanceerlood schelen om de band te draaien.. of je er idd een onrondheid mee opheft weet ik niet..
 

Eltjo

Forumguru
Wat ik me bij achtergebleven resten van de vorige band kan voorstellen is dat het voorkomt dat de band er mooi op plopt en goed rond om de velg zit. Bij een fietsband is me dat vaker overkomen, die stroop je met hand naar een kant om hem erop te krijgen, waarna die dus daar hoger uitvalt wat na oppompen zo blijft.
Ik denk niet dat de resten idd zo dik kunnen zijn.

Overigens is de lichtste of zwaarste plek niet altijd waar het ventiel zit of er tegenover. Sommige velgen hebben een uitsparing bij het ventielgat waardoor deze daar juist lichter is. Plaats je een ventiel met druksensor daar krijg je weer een ander verhaal.

@Raoul Esman Met 1 bar druk zachte banden zo ik niet bang zijn dat je een klapband krijgt. Ga niet te hard door bochten en niet de snelweg op, dat dan wel.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat klopt wel. Daarom loont het soms de moeite om te draaien.. beetje bandenboer zou dat wel moeten proberen ipv bijv. 150 gram lood plakken ;)
 

hemi24

Forumguru
Als ik bij de bandenwissel erbij sta, let ik altijd erop wat de band doet zodra ze de kap van het balanceerapparaat naar beneden doen.

Veel monteurs lijken helemaal nergens op te letten, valt mij dan altijd op..!
Gewoon lood meppen en plakken bij het rode stipje…
Gemiste kans!
 
Ik ben recentelijk (helaas) nog meer gaan letten op het rijgedrag van mijn auto, met name na het debacle met de winterbanden. Lang verhaal kort, mijn zomerbanden hebben ook hoogteslag! Deze Goodyear banden heb ik 2,5 jaar geleden nieuw gekocht en laten monteren op originele velgen. Ik ben kompleet lost, hebben banden altijd een mate van onrondheid? Doe ik iets fout, zijn banden altijd onrond nadat de auto een uur heeft stilgestaan door het gewicht van de auto? Ergens zou ik dolgraag willen dat ik niet bezig kon zijn met dit soort dingen, maar voor mij ligt de basis van een lekker rijdende auto bij RONDE banden!

Overigens lijken de velgen recht, net als met de winterset lijkt dit toch echt in de banden te zitten. De winterbanden zijn trouwens ook Goodyear banden ….. interessant, wellicht zet Goodyear niet hoog in op de rondheid zoals bijv. Michelin dat wel doet.

Ervaringen, ideeën?
 

EdK

Forumguru
En banden bij dezelfde banden leverancier vandaan die ze er dus ook omlegt en uit balanceert ??
Want jij zou zo maar kunnen dat die monteur(s) hun vak niet verstaan of dat de balanceermachine niet goed functioneert....
Maw misschien eens bij een ander de banden opnieuw laten uit balanceren.?? :koffie:
 
Bovenaan Onderaan