Trekhaak

mzzls1

Senior Member
Goedemiddag allemaal,

Mijn vriendin en ik gaan elk jaar kamperen, alleen het past niet meer in de auto en dak koffer.

Wij rijden een Skoda Fabia greenline b. Uit juli 2012. Nu ben ik opzoek geweest naar een trekhaak.

Lastig, ik als leek laat mij van alles vertellen. De ene garage zegt dat een vaste trekhaak kan samen met mijn parkeer sensoren en de ander zegt van niet.

Iemand ervaring?
 

Zwapp

Forumguru
Zoek even op het forum, er zijn genoeg topics over!
En er kan altijd een trekhaak onder! Met sensoren moet de auto alleen aan de computer om het de boordcomputer te laten weten zodat ie wanneer er wat aanhangt de parkeersensoren uitschakeld!
Waarschijnlijk zal die garage dat niet zelf kunnen...
 

Stinger

Actief lid
Ik kan uit ervaring vertellen dat een vaste trekhaak mogelijk is bij een fabia greenline business model. Dat moet geen probleem zijn. Neem bij voorkeur een trekhaak van de fabrikant Westfalia. Omdat deze meer kogeldruk aan kan vergeleken met Bosal. En als laatste neem hulp veren. Dat is redelijk een must bij een fabia greenline business model.
 

Waalko Kramer

Forumguru
Ik kan uit ervaring vertellen dat een vaste trekhaak mogelijk is bij een fabia greenline business model. Dat moet geen probleem zijn. Neem bij voorkeur een trekhaak van de fabrikant Westfalia. Omdat deze meer kogeldruk aan kan vergeleken met Bosal. En als laatste neem hulp veren. Dat is redelijk een must bij een fabia greenline business model.

Beste @Stinger kogeldruk is max 50kg volgens Skoda. KLopt dat op de westfalia 78kg of meer staat en dat klopt ook omdat deze trekhaak ook onder ander vag-modellen past.

Dus je info is niet juist. Zelf heb ik een Thule er onder zitten en dat is een perfecte trekhaak.
 

Stinger

Actief lid
Beste @Stinger kogeldruk is max 50kg volgens Skoda. KLopt dat op de westfalia 78kg of meer staat en dat klopt ook omdat deze trekhaak ook onder ander vag-modellen past.

Dus je info is niet juist. Zelf heb ik een Thule er onder zitten en dat is een perfecte trekhaak.

Beste @Waalko Kramer zie deze link van de fabrikant:

http://www.westfalia-automotive.com...upplung/skoda-fabia-ii-combi/317102600001-10/

Deze trekhaak wordt nog steeds verkocht als accessoire bij de meeste "goede" Skoda dealers.
 

Stinger

Actief lid
Vreemd. Want op de achterklep van mij ex lease auto (ook een fabia combi greenline business) zit er een mooie zilveren sticker dat de kogel druk max 85kg mag bedragen.
 

Waalko Kramer

Forumguru
Men spreekt elkaar best tegen :D.

Klopt @Stinger Een jaar of 4 geleden had ik bijna een Fabia Combi Greenline gekocht en bij garage Vruggink werden er toen ook trekhaken onder gemonteerd van Westfalia met de 86 of 87 kg zilvergrijze sticker.

Dealer gaf toen aan dat Skoda maar max. 50 kg garandeert.. Maar in principe kan er makkelijk 60 of 70 kg op de kogel hoor. Binnenkort ook met fietsendrager en 2 fietsen weg en dat is ook meer dan de 50kg...

Ik zou zeggen bij twijfel niet inhalen....
 

mzzls1

Senior Member
50kg is vrij weinig zit je zo op....die Westfalia is idd een mooie...bij mij staat idd ook Max 50....

Begrijp ik het goed, dat er een vaste onder kan? Want in de computer kan worden ingevoerd dat ie niet moet piepen op de trekhaak.

Het scheelt namelijk 126,-
 

Zwapp

Forumguru
Vaste of losse kan allebei! En inderdaad in de computer laten zetten om de pdc uit te schakelen met aanhangsel...
 

CDK

Forumguru
Nog eens ter bevestiging, dat begrijp je goed @mzzls1 :jaja: even bij je dealer (of een forumlid met VCDS) laten aanmelden in het systeem en het werkt. ;)
 

mzzls1

Senior Member
Ben ik weer.....:angel:

Hoeveel uur is een garage ongeveer bezig met het monteren van de trekhaak en de nodigde bijhorende 13 polige kabels
 
Bij mijn nieuwe Fabia(zonder PDC) zat het laatst tegen. Betrof een reguliere garage. Ook een Westfalia trekhaak laten monteren, maar schijnbaar was de bedrading achter de zekeringen kast erg kort waardoor ze uiteindelijk denk ik toch zo 7 a 8 uur bezig zijn geweest.

Ik was uiteindelijk incl. montage, witte kenteken plaat, 13 naar 7 polig en hulpkoppelingbevestiging €431,- kwijt. Had van te voren een prijs afgesproken namelijk en de eis dat de uitsparing in de bumper netjes zou gebeuren en niet even met de decoupeerzaag losjes uit de hand. Ze hadden het erover dat die ook ingelezen was op de boordcomputer, die software hadden ze zelf.

Is dat inlezen bij een vaste haak zonder PDC ook nodig?
 
Ik heb bij de aankoop van mijn greenline business uit 2009 er direct een trekhaak onder laten zetten. Een afneembare. Werkt prima en makkelijk op te bergen als je de trekhaak niet gebruikt (kan gewoon bij het reserve wiel).

Gaat prima met de parkeersensoren trouwens.
 
Bovenaan Onderaan