Zo werkt dat niet met die coulance regeling tis niet zo zeer regeling dat je kunt zeggen je hebt recht op dat....
Je moet iets kunnen aantonen en daar zit nou juist het probleem in. Nou heeft PON lees SKODA een procedure in het leven geroepen en voor dat je denkt oke er is procedure en dus wisten ze van het probleem. Ook hier gaat dat niet op bijvoorbeeld een vliegtuig is uit gerust met zwemvesten dit houdt ook niet automatisch in dat men er vanuit gaat dat men gaat landen in het water tenzij het een watervliegtuig is. Het is dus een voorzorg maatregel elk zich zelf respecterend bedrijf zal zo iets hebben om zich zelf in te kunnen dekken.
Daarnaast is er een rechtelijke uitspraak geweest die zegt dat je van een auto die normaal gebruikt wordt ( en dus niet gebruikt wordt voor te racen of andere doeleinden dan waar die voor bedoeld is) redelijk wijs mag je dan zeggen dat de auto minimaal 10 jaar mee moet kunnen gaan. Zonder al te veel reparaties die het rijden met die wagen onmogelijk maken. ( mijn vrije vertaling mocht hier iets niet aan kloppen voel u dan vrij om het aan te vullen / aan te passen) Let op geen olie gebruik wordt niet specifiek genoemd.
Afijn terug naar Het verhaal gaat als volgt:
Je kunt dus pas in zo regeling terecht komen als je redelijk wijs kunt zeggen dat jou auto met bepaalde leeftijd en / of km stand niet zoveel olie hoort te gebruiken. Mijn auto was net geen vier jaar oud, bovendien had ik toen nog maar 57000 km gereden.
Ik ben ook nog eerste eigenaar en heb keurig in onderhoud bij een skoda dealer.
Ik merk op een gegeven ogenblik olie gebruik klopt niet, vond dat ik steeds meer olie moest kopen zag het op de rekening steeds weer terug komen en ben met dit verhaal naar de dealer gegaan.
Vervolgens werd het eerst een beetje de boot afgehouden in de trend van weet u het wel zeker , hoeveel gebruikt tie nu en opmerking heeft u er al meer last van gehad etc etc ... Toen werd me ook mede gedeeld dat normaal gebruik 1: 1000 km is. Ik weet niet hoe u uw oliegebruik bij houd maar bij mij was guth het lampje gaat branden toen wakker geworden meer in de gaten houden via de pijlstok en later pas ook km en data er bij noteren.
Toen ik eindelijk de bal aan het rollen had en ik ook onder tussen de verhalen hier op de site gelezen had gaf dat best wel een dreun zo van oke waar gaat het heen.
Vervolgens kwam ik er achter dat er een 1000 km olieweging is en dat de start is van het bewijsvoering om in die procedure terecht te komen... overigens men ( mijn garage) kwam er zelf niet mee.
De olieweging gaat als volgt men tapt alle olie af dit vangen ze op en wegen dit af. Vervolgens vullen ze de motor weer. Dit houdt in dat het exact moet worden gevuld volgens het instructieboekje van het jaar dat uw auto gemaakt is en moet de olie van dat type zijn die in dat boekje vermeld staat.
Men zal dan aan u vragen wat voor wegen rijdt u A wegen zijn snelwegen/ B wegen de 60-80 km wegen.
ook een vraag was hoeveel procent rijdt u A en hoeveel procent B en waar voor gebruikt u die auto.
Bij mij is deze meting op dit punt fout gegaan... en eerlijk gezegd was dit mijn eigen stomme schuld.
Dan ga je die 1000 km rijden let op als je normaal gesproken woon-werk verkeer rijd ga dan niet opeens rondjes rijden om de kerk om sneller aan die 1000 km te komen.
Oke dan is het zover je hebt die 1000 km gereden dan gaan ze de boel af tappen. Het verschil tussen de eerst meeting en de tweede meeting is dat gene wat je verstokt hebt.
De meeting is dus dan in gewicht die wordt dan omgerekend naar liters waarbij het "normaal gebruiksopgave van de fabriek 1liter op de 1000 km" de grens is. Gebruikt minder dan 1 liter op de 1000 km dan doen ze niks lig je er boven dan wordt er gepraat met PON/skoda
Mijn auto is 4 jaar oud en 57000 km en dus had ik aangetoond dat mijn wagen te veel olie gebruikte.
Dit gaf reden dat de garage paar testen gaat doen oa druksensor bekijken, ontluchtingklepje deze waren allemaal oke.
Dus vervolgens werd vermoed dat het zuigerveerringen kunnen zijn. Maar om dit aan te kunnen tonen moet men de kop van de motor verwijderen en de letterlijk alle zuigers één voor één gaan bekijken op slijtage.
Dit is een behoorlijke kosten plaatje
Dit kan men niet testen door bv een compressietest , je kunt het niet horen en niet zien van buitenaf ik niet maar ook de monteur niet, je zou het misschien door in lab je olie te laten testen kunnen zien dat meer vervuiling is maar ook dat zegt eigenlijk ook niks.
Daarnaast komt nog een adertje onder de grasmat vandaan.
Onze motoren kun je niet zomaar een zuigerveertje vervangen helaas schijnt het probleem meer te omvatten dan alleen de veren. Je moet zelfs denken aan totale nieuwe zuigers en zuigerveren maar ook drijfstangen.
Hiermee komt de kosten post op ca 3000 euro en let op de monteur die met je auto bezig is zit hier nog niet eens bij.
De coulance bestaat dus uit dat PON/ SKODA een deel vergoed ( dit deel is weer afhankelijk van je leeftijd auto en wat de auto gereden heeft dus km ook hier kun je geen recht uit onttrekken.) een deel is voor rekening van je garage en de rest is voor jou eigen rekening.
In mijn geval zei de garage ca1000 euro waarop ik zei dat gaat ik niet betalen waarop men op een andere idee kwam namelijk doe er dikker olie in 10W40 zet de service interval op 15000 km.
Kijk het lek is dan wel niet gedicht maar die olie is een stuk goedkoper en ja moet dan keer extra een beurt geven aan de auto maar dat is goed koper dan die ca 1000 euro. Bovendien wist mijn garage dat ik die auto ga weg doen en dus is het mijn probleem niet meer...
Ik geef direct toe ik was verleid om dit te doen totdat ik een ander bedrijf om raad vroeg... Als ik dit had laten doen dan kan ik me auto alleen maar inruilen bij dit bedrijf geen ander bedrijf had dan een cent gegeven voor deze wagen .. reden ze hebben geknoeid met de service interval en daar houd men niet van.
Nu begrijp je ook dat hier mensen zijn die dus een tweede handse 1.8 tsi hadden gekocht en toen dit kregen uiteindelijk maar besloten om een andere motor er in te zetten dat kan namelijk best interessant zijn.
Dus uiteindelijk hangt het gewoon af wat voor deal jij kan maken met je garage en wat bij jou situatie past..