Superb of octavia

B.Stuurder

Forumguru
Net even gekeken wat mijn auto als Superb zou kosten, zonder sportstoelen kost deze met ongeveer dezelfde samenstelling voor de belasting al €49.295. Dan komen de aanpassingen achteraf nog, met name leer en velgen, om ze buiten de belastingen te houden, zou de S3 op €58k uitkomen. Dat is wel een vet verschil! Mijn O3 kost voor de bijtelling zo al €12.000 minder! Dat is bij 22% bijtelling in 52% schaal rond de €114 per maand.
Dus als we hier vergelijken, laten we dat dan wel 1 op 1 doen. Is de S3 zoveel meer geld waard?
 

BBO

Senior Member
Net even gekeken wat mijn auto als Superb zou kosten, zonder sportstoelen kost deze met ongeveer dezelfde samenstelling voor de belasting al €49.295. Dan komen de aanpassingen achteraf nog, met name leer en velgen, om ze buiten de belastingen te houden, zou de S3 op €58k uitkomen. Dat is wel een vet verschil! Mijn O3 kost voor de bijtelling zo al €12.000 minder! Dat is bij 22% bijtelling in 52% schaal rond de €114 per maand.
Dus als we hier vergelijken, laten we dat dan wel 1 op 1 doen. Is de S3 zoveel meer geld waard?
In België kennen we die bijtelling wetgeving niet. Maar voor sommige mensen zal het prijsverschil de moeite waard zijn. Anderen zullen het er niet voor over hebben. Dat is net zoals mensen kunnen/ willen geld uitgeven aan een Mercedes E of dat mensen een Dacia Lodgy eigenlijk al teveel geld vinden. En qua ruimte kan geen Octavia of Superb tippen aan een Lodgy. Iedereen moet dit voor zichzelf uitmaken. Ik heb ook de keuze gemaakt voor een dikke Superb L&K en niet voor ditzelfde bedrag een basis Mercedes E. En had ik een Octavia genomen dan was mijn spaarvarken niet zo mager. En had ik een Fabia genomen, dan kon ik er bijna 2 kopen voor de prijs van 1 Superb (bij wijze van Spreken). Kiezen is altijd beetje verliezen. Iedereen moet zijn wagen kopen in functie waarvoor hij hem nodig heeft vind ik. Ik werk als vertegenwoordiger (mijn Superb is geen firma wagen en ik werk ook niet op zelfstandige basis), ik zit/ rij/ werk/ eet meer in mijn wagen dan ik in mijn huis ben. Had ik mijn vorige job nog gedaan, woon werkverkeer heen en terug 3 km, dan had ik nooit een Superb genomen maar een Fabia Combi want ik ging met de fiets werken. De Fabia zou enkel gebruikt worden om de familie op te zoeken of als taxi papa. En dan was de investering in een Superb L&K er dik over voor mij.

Allesinds zoals ik al zei na 12 000 km met een OIII te hebben gereden vind ik dat iedereen die een Superb overweegt zeker eens moet kijken en rijden met de Octavia. De Octavia heeft ook voordelen tov de Superb. Zeker voor mensen die veel in een stad moeten zijn en parkeren. Bij mij in de buurt zijn veel parkeerplaatsen 5 meter. Als je dan een wagen hebt van 4,8 meter. En de andere wagens staan niet mooi in hun vak...

Alle respect voor mensen die met een Superb rijden maar evenzeer met een Octavia, Fabia of iets anders.
 
Laatst bewerkt:

B.Stuurder

Forumguru
Je hebt gelijk @BBO het is voor iedereen anders. Onder andere omstandigheden dan nu, bijvoorbeeld als de kinderen de deur uit zijn of als ik net zoveel km zou rijden als vroeger (80 tot 100 K per jaar) dan zou mijn overweging ook anders zijn.
En puur financieel had ik ook voor een 1.0 tsi Ambition kunnen gaan, of een Rapid, had ik ook niet hoeven wachten tot januari.

In dit geval kies ik ook een erg dure Octavia (voor een O3 toch wel), maar voor mij is dit de moeite waard omdat dit een project is geworden, wat ik altijd al heb willen doen: een auto helemaal verbouwen (binnen de "standaard" mogelijkheden) tot hij is zoals ik wil.
En daarbij is dit dan nog een economische keuze, want het is relatief goedkoop in de bijtelling.
 
  • Leuk
Waarderingen: BBO

Vik77

Nieuw lid
Ik heb de bestelling geplaatst en uiteindelijk toch voor max te gaan dwz max qua auto en daardoor max qua bijtelling.
Het is een investering waar ik weer 5-6 jaar mee moet doen en besloten het er voor over te hebben. Wat uiteraard een afweging is die een ieder voor zich moet maken. Voor de geïnteresseerden dit is de samenstelling geworden:

Skoda SuperB Combi 1.6 TDI DSG Style 5D, Business grey

- DAB digitale radio ontvangst (QV3)
- Sound System Canton met 12 luidsprekers en digitale equalizer (RA3)
- Navigatie Amundsen met 8" kleuren touchscreen, USB/Ipod aansluiting, Smartlink en lifetime Mapcare (AM2)
- Sunset (4KF)
- Adaptive Cruise Control (t/m 160km per uur) met Front assist (PLI)
- Metallic lak (CL02)
- Lichtpakket met Smart light assistent met Lane Assist en Blind Spot Detection (LP2)
- KESSY (Keyless Entry, Start and exit System) (PK8)
- Parking Distance Control achter en vóór (7X2)
- Travel Assist met verkeersbordenherkenning (PWD)

Het aftellen kan beginnen. Bestelling vandaag zou 100% levering 2016 worden, kijken of dit gaat lukken.
 

Noord26

Forumguru
Net even gekeken wat mijn auto als Superb zou kosten, zonder sportstoelen kost deze met ongeveer dezelfde samenstelling voor de belasting al €49.295. Dan komen de aanpassingen achteraf nog, met name leer en velgen, om ze buiten de belastingen te houden, zou de S3 op €58k uitkomen. Dat is wel een vet verschil! Mijn O3 kost voor de bijtelling zo al €12.000 minder! Dat is bij 22% bijtelling in 52% schaal rond de €114 per maand.
Dus als we hier vergelijken, laten we dat dan wel 1 op 1 doen. Is de S3 zoveel meer geld waard?
58K? Dat kost een S3 L&K Combi met 280pk, DSG. Dat is eerlijk vergelijken. ;)
 

B.Stuurder

Forumguru
58K? Dat kost een S3 L&K Combi met 280pk, DSG. Dat is eerlijk vergelijken. ;)

Nee, dat kost een S3 1.8tsi DSG Style business combi met een paar opties, nog niet eens alle opties die beschikbaar zijn!
Dus mijn O3 maar dan in S3 uitvoering en niet full option. Zo heb ik hem in de configurator ingevoerd en dan inclusief het bedrag voor de opties die op mijn auto zitten, maar niet in de configurator staan. Dat zal niet verschillen, of je velgen en leer achteraf op een O3 of een S3 zet.
 

B.Stuurder

Forumguru
@Vik77 mooie bestelling! Inderdaad zo denk ik ook, je moet er weer 5 jaar naar tevredenheid in rijden en dan niet spijt hebben van wat je er niet op hebt genomen maar wel graag had gewild.
Als het budget het toelaat, het geld dat je zou besparen hou je toch niet over.

Ook dezelfde opties als ik, daar waar mogelijk, alleen niet de looks en het vermogen, maar wel weer meer comfort ;)

Wat ik me wel nog steeds afvraag is, wat is nu het verschil tussen een Amundsen en een Columbus als beiden een 8" scherm hebben??
 
Bovenaan Onderaan