Superb of octavia

Vik77

Nieuw lid
Ik zit met een dilemma ivm keuze nieuwe lease auto (luxe probleem)

Oog laten vallen op Skoda ivm goede ervaringen in het verleden en goede prijs kwaliteit verhouding. rij momenteel in 508SW. Inmiddels ook proefrit gemaakt in Superb zowel handgeschakeld als DSG (reed geweldig).

Strak binnen budget kom ik op volgende samenstelling
Superb Combi 1.6 TDI DSG Style, Business Grey
- ACC
- Lichtpakket + lane assist en blind spot detection
- Navigatie Amundsen
- Parkeerassistent 3.0
- Sunset
- Travel Assist
- verwarmbare voorruit
- trekhaak

Of

Superb Combi 1.6 TDI DSG Ambit BNS, Business Grey
- ACC
- Lichtpakket + lane assist en blind spot detection
- Parkeerassistent 3.0
- Sunset
- Travel Assist
- Verwarmbare voorstoelen
- verwarmbare voorruit
trekhaak past niet meer binnen budget

Hier tegenover zou staan een Octavia combi Style BNS, met zo'n beetje alle extra opties.

Uiteindelijk zal het voor mij ook een financiële afweging worden, heb ik netto bijteling van rond €500,-- (Superb) of € 400,-- (Octavia)

Hebben jullie tips / suggesties die mij kunnen helpen in de afwegingen.
 

RoyV1982

Forumguru
@Vik77, ik rijd nu een jaar in een S3, eerst 4 maanden in een 1.6 TDi handgeschakeld Amb. BNS en nu in een 1.6 TDi DSG Style BNS.

Ik vind het een hele fijne auto, als ik naar je lijstje met extra opties kijk zou ik de parkeerassistent 3.0 persoonlijk geen toegevoegde waarde vinden. Heb het op de Amb BNS nooit gemist en nu gebruik ik het eigenlijk ook nooit. De achteruitrijcamera die ik niet er tussen zie staan zou ik wel aanbevelen, die gebruik ik wel veel.

Over de ACC zijn er denk ik ook wisselende ervaringen. Ik heb het ook nu maar ik prefereer eigenlijk toch een normale CC..

Verdiep je ook even in het VCDS topic, miss dat je door een slimme keuze aan opties nu straks weer andere opties vrij kunt schakelen. Lane assist is daar een voorbeeld van. Ik weet alleen niet hoe die precies nu in de uitvoeringen zit maar dit kan je naderhand aanzetten als je de camera hebt die ook voor andere opties wordt gebruikt (dit is niet de front assist radar)

Kortom ik vind het een fijne auto, Octavia heb ik een keer als leenauto gehad en is volgens mij ook een auto met veel waar voor je geld maar voor mij was de Superb net even dat beetje extra. Zeker als je ook een gezin hebt en zelf lang bent (>2 m) dan is elke cm beenruimte erg welkom.

Succes met je keuze!!
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik kon eerst niet kiezen voor een Superb, om vage redenen stond deze niet op de lijst, dus een O3 gekozen met alles er op en er aan. Nu zou een S3 wel kunnen (mogen), nadat ik heb besteld dus, maar ik heb toch geen naar gevoel hierbij. Ik ben er, na op dit forum veel gelezen te hebben en gereden te hebben in een S3 van een collega, wel uit dat ik geen S3 gekozen zou hebben, om dezelfde redenen die jij aangeeft. Voor die mindere bijtelling heb je een auto (O3) die héél ruim is en waar je niet hoeft te kiezen omdat je opties niet meer in het budget krijgt. Ook het verschil in bijtelling is dan aanzienlijk, terwijl je er in feite minder voor terug krijgt bij een S3.

Ik denk dat je in beide moet rijden, maar dan ook in de uitvoeringen die je zou (kunnen) nemen. Een S3 Ambition en een O3 Style Business met de nodige opties. Bovendien kun je waarschijnlijk een 2 liter rijden in een O3 tegen een 1.6 in een S3, óók nog een verschil, dus ik zou dan ook deze motoren rijden in de respectievelijke auto's.

Uiteindelijk blijft het persoonlijk....
 

riskitalltowin

Actief lid
Stiller, comfortabeler, groter (subjectief, kinderkraam past er net iets vlotter in) maar bovenal beter afgewerkt binnenin. Heb me 2.5 jaar mateloos gestoord aan de plastieken deurbekleding.
 

Vik77

Nieuw lid
De calculator van de lm werkt inmiddels weer en heb dus nog even kunnen puzzelen. Denk dat het deze samenstelling gaat worden

Superb Combi 1.6 TDI DSG Style, Business Grey (vind de Stratos velgen mooier)
- Achteruitrijcamera
- DAB
- Lichtpakket + lane assist en blind spot detection
- Navigatie Amundsen
- Parking distance control achter en voor
- Sunset
- Travel Assist
- variabele bagageruimtevloer
- verwarmbare voorruit
- trekhaak

Alleen ten aanzien van de trekhaak moet ik nog een afspraak zien te maken met een dealer, wat hopelijk gaat lukken.
2 liter octavia gaat niet lukken ivm vastgestelde CO2 grens

Voor de extra bijtelling maar een keer praten over loonsverhoging ter compensatie.

Bedankt voor de reacties zover
 

BBO

Senior Member
Ik heb een 12000 km gereden in een Octavia III 1,6 tdi 110 pk Style wegens de laattijdige levering van mijn Superb. En ik vond dit geen straf. De Superb is de betere auto.

Anderzijds zou ik liever een OIII hebben met alle toeters en bellen dan een basis SIII. Ik zeg tegen iedereen die een Superb overweegt zeker ook eens de Octavia te bekijken. Want de Octavia is ook een grote auto waar ik soms de Superb te groot vind. En tijdens het rijden met de Octavia merkte je ook dat je duidelijk met een kleinere wagen op de weg was. Doordoor liet de Octavia zich sportiever rijden.

Ik zou zeggen, beiden testrijden en de vraag stellen of je de ruimte van de Superb echt nodig hebt want Octavia ook al zeer ruim.
 

B.Stuurder

Forumguru
De calculator van de lm werkt inmiddels weer en heb dus nog even kunnen puzzelen. Denk dat het deze samenstelling gaat worden

Superb Combi 1.6 TDI DSG Style, Business Grey (vind de Stratos velgen mooier)
- Achteruitrijcamera
- DAB
- Lichtpakket + lane assist en blind spot detection
- Navigatie Amundsen
- Parking distance control achter en voor
- Sunset
- Travel Assist
- variabele bagageruimtevloer
- verwarmbare voorruit
- trekhaak

Alleen ten aanzien van de trekhaak moet ik nog een afspraak zien te maken met een dealer, wat hopelijk gaat lukken.
2 liter octavia gaat niet lukken ivm vastgestelde CO2 grens

Voor de extra bijtelling maar een keer praten over loonsverhoging ter compensatie.

Bedankt voor de reacties zover

Ja hallo, dat is geen basis Superb meer, die kun je prijstechnisch niet meer vergelijken met een Octavia.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ook weer niet vergelijkbaar, @Noord26, ik heb een full option 1.8 tsi met nog eens extra opties. En daar kun je ook een redelijke S3 van bestellen maar niet met alles wat ik er in en op heb. Dan zou je een S3 sportline moeten bestellen met wat extra dingetjes.
Maar ik denk qua comfort dat de S3 wel de betere is, hij wordt ook duidelijk naast de Passat geplaatst. Qua rijbeleving weet ik dat niet zo zeker, de O3 is veel agieler.

Als je het over een rationele keuze hebt, dan is mijn keuze dat zeker niet. Het is meer een project, dat ik een keer wilde doen. Had ik een standaard O3 met 1.4TSI besteld en nu dus toch een S3 kunnen kiezen, dan was ik wellicht niet zo onverschillig geweest. Alhoewel ik de S3 toch wel heel erg groot vind, misschien had ik een A4 genomen voor dat geld, maar dan wat kaler. Dat was rationeel geweest.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Ik zou sowieso eerst uitvoerig proef gaan rijden in beide auto's, maar vooral ook eens kijken naar een Golf Variant (of Leon ST) en natuurlijk de Passat.
Die zouden zomaar eens voordeliger kunnen zijn. Wellicht dat de Passat GTE nog te krijgen is?

Hoe kom je trouwens aan 500 euro netto bijtelling? De Superb komt op zo'n 45k en zelfs in het hoogste tarief kom ik niet aan 500 euro, of je moet zelf natuurlijk bijleggen om de Superb te kunnen rijden..?

Hoe dan ook vind ik het een hoop geld om maandelijks kwijt te zijn, zeker als ik het vergelijk met m'n Passat die ik nu voor onder de 250 euro Netto per maand rijd. En dat is natuurlijk niet zo'n uitgebreid uitgeruste auto als de configuratie die je noemt, maar uitgaande van 48 maanden bespaar ik 12000 euro ten opzichte van de 500 euro per maand die je noemt. Misschien iets om toch nog even over na te denken..?
 

maartenv84

Senior Member
@Bakkertje: 250 netto voor een Passat vind ik bijzonder knap :) Ik kom ook over de 400 met de door mij gekozen versie van de Passat (ok, zit ook een eigen bijdrage in voor privé gebruik, heeft niks te maken met meer dan budget uitgeven)

Iedereen heeft zijn eigen belastingtarief (en dan praat ik over gemiddelde belastingdruk) natuurlijk, waardoor het nooit 1 op 1 te vergelijken is. Ik kijk naar wat ik uit wil geven in verhouding met wat ik er voor krijg.


Ik zou overigens de Superb de voorkeur geven boven de Octavia. De Superb is merkbaar van een andere klasse. Beter afgewerkt, stiller enz.
 

Bakkertje

Forumguru
@maartenv84 mijn passat kost 39600 en kent (gelukkig) nog een bijtellingspercentage van 20%. Daarmee komt de bijtelling op 277 euro, echter zat de auto in mijn geval onder mijn leasebudget en krijg ik dat restant bruto bij mijn salaris. Als ik dat meereken komt ie onder de 250 euro. Maar dat is in onze regeling zo. Sterker nog ik heb ooit een collega gehad die een 107 ging rijden en er geld bij kreeg, maar dat was wel heel extreem.

Bijbetalen voor een auto zou ik sowieso niet snel doen (ik heb een budget van 1000 euro (incl. brandstof) obv 40dkm/jaar en 48 maanden, daarmee kan ik in een highline Passat rijden en is voor mij al meer dan voldoende), je geeft geld uit aan een auto die nooit je eigendom wordt (of je moet hem overnemen aan het eind van de rit) en dat geld geef ik liever uit aan andere dingen. Maar daarin verschilt eenieder gelukkig, want wat ik goed genoeg vind hoeft voor een ander natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Voor het geld zou ik hele ander dingen doen en als ik het aan een auto uit zou geven dan zou ik voor dergelijke bedragen eens bij de Benz dealer binnen stappen en een E-klasse hybride uit laten rekenen ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de overweging ook gemaakt tussen de volgende opties:

Octavia 2.0tdi dsg Skyle business
ACC
Verwarmbare voorruit
Elektrische stoelen
18" wielen
Sunset
Sportstuur
Leder/alcantara
Trekhaak
Eibach verlaging

Superb 1.6 handbak ambition business
Kaal

En dat voor dezelfde prijs

Ik wist het wel..
 

maartenv84

Senior Member
Is het prijsverschil tussen die twee echt zo groot? Kale 1.6 zou ik ook niet verkiezen boven een modelletje kleiner maar wel 2.0 met automaat

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
 

B.Stuurder

Forumguru
@maartenv84 kijk maar eens op mijn profiel wat je voor 46K hebt en zet daar een S3 van hetzelfde bedrag tegenover. Ik denk wel dat het komt door acties en zeer rijk uitgeruste Style Business modellen bij de O3, maar werkelijk alles zit er standaard al op en aan en een dikke motor kan dan ook nog. En dan nog het verschil voor de bijtelling, want ongeveer 10K neem ik niet mee in de bijtelling van 22% en bij een S3 met de af fabriek opties wel.

De S3 is groter en beter afgewerkt, al viel mij dat niet ineens op, waar het verschil tussen de Megane en de O3 wél meteen opviel, qua afwerking dus, maar de O3 is zo ruim dat hij in een grotere klasse thuishoort w.b.t. ruimte en hij is bijna premium als je ziet wat er op en aan zit. Stap je dan in een Audi, dan is het verschil wel weer heel duidelijk, maar ook het prijsverschil.
Dus voor het geld ben ik in elk geval content tot zo ver.

Verder denk ik dat de O3 en de S3 hele verschillende auto's zijn, die je eigenlijk niet zomaar kunt vergelijken. De S3 is meer een comfortabele limousine, waar de Skoda meer als sportieve gezinswagen voorkomt.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
@melvinsk als ik jouw O3 in elkaar klik komt ie op (ongeveer) 39.000 euro, voor dat geld heb je wel degelijk een S3 in Style business.
En dan is het volgens mij de vraag ga je of voor een auto met een betere afwerking en (nog) meer ruimte en neem je het verminderde vermogen voor lief. Of ga je voor een O3 met het vermogen.

Oh ja, wat ik zag valt die O3 niet (meer) in de 21% bijtellingsklasse en betaal je daarvoor dan ook de volle 25% mep, dus netto is de O3 een stuk duurder dan de s3.
 
Bovenaan Onderaan