Stotterende Superb2

Bastiaan1977

Senior Member
Hallo allemaal,

Sinds enige tijd stottert mijn auto bij het optrekken, de ene keer wel en de andere keer niet. Tevens verliest hij soms trekkracht in de hogere versnellingen (tussen de 2000 en 3000 toeren). Zodra ik weer boven de 4000 toeren komt trekt hij weer zoals het hoort.

Zojuist bij de garage geweest en er komen 2 foutcodes uitrollen, wie weet de oplossing hiervoor. De garage wil met plezier van alles gaan testen en wellicht op deze manier heel wat onnodige uren declareren. Als de oplossing al bij iemand bekend is is dit natuurlijk jammer geld.

Wie o wie kan mij helpen....?

De foutcodes betreffen in ieder geval wel de turbo: 000 665 (turbo onderd) en 000 564 (turbo overd)

Mijn Superb is uit 2010 heeft een 1.4 TSI motor en heeft 115000 km gereden. Indien er nog meer gegevens nodig zijn dan hoor ik dat graag.

Hoor graag.
 

Monteurtje

Forumguru
De laaddrukregelklep van deze turbo's kunnen vast gaan zitten. Daar is eerder een topic van geweest. Heb je ook de foutcodes?
 

Cordoba

Forumguru
De laaddrukregelklep van deze turbo's kunnen vast gaan zitten. Daar is eerder een topic van geweest. Heb je ook de foutcodes?
Die staan al in de openings post:
De foutcodes betreffen in ieder geval wel de turbo: 000 665 (turbo onderd) en 000 564 (turbo overd)


Er lijkt een foutje in de genoemde foutcodes te zitten:
foutcode: 00665 Waarschuwingslamp Veiligheidsgordel (K19)
foutcode: 00564 Fout in Bedrading
 
Laatst bewerkt:

kansberg

Forumguru
Afgaande op de klachtomschrijving verdenk ik één van de penbobines van desertie. Een regelmatig voorkomende klacht overigens.
 

Bastiaan1977

Senior Member
oke, dank voor de reacties, ik zal de foutcodes nog eens navragen maar dit is wat de monteur opgeschreven heeft.

Zal tevens de voorgestelde oplossingen doorgeven.
 

CDK

Forumguru
Bobine was ook mijn 1e gedachte, maar omdat de TS aangeeft dat de foutcode met de turbo te maken zou hebben....
 

Monteurtje

Forumguru
@Cordoba Daarom vroeg ik ook na de foutcodes, want dat had ik ook al gezien dat die codes niet kloppen.
Bobine zou natuurlijk kunnen, heb die echter bij dit type motor nog niet vervangen omdat die defect was.
Injector kan ook vervuild zijn.
Maar omdat de TS aangaf dat het iets was met turbo leek mij dat meest voor de hand liggende. Want dat is wel bekend.
 

Pendragon

Forumguru
Ja bij mij is 1 bobine vervangen die het niet meer deed of beter, stotterde. Dit gaf ook powerdips tussen 2 en 3000 toeren. De dealer kon het niet vinden tot ik meerdere keren een noodloop kreeg. De vierde bobine was de boosdoener.
 

oco1979

Forumguru
bobine,best allemaal vervangen ,4 stuks,gaan één voor één stuk. ook naar bougies kijken,worden soms vergeten.
 

oco1979

Forumguru
Ook nog een klein puntje, LUCHTFILTER, klinkt misschien maar logisch, maar al zeer veel tegengekomen dat die zwart/vuil was. Van een collega leuk feit vernomen(allee leuk, voor de klant wat anders) Was wel van een Mercedes.
Wagen trekt niet meer, is een V6 diesel,binnen gegaan bij de Mercedes garage, 2 turbo's vervangen !!!! wat ik trouwens niet echt logisch vind. En wat werk, eindfactuur 6700 euro.... slik slik en nu komt het, wagen trekt nog altijd even slecht... garage weet niet wat er aan is. Klant komt bij collega die met iets simpels ga beginnen, DE LUCHTFILTERS, bingo, alle twee vervangen, wagen terug zoals het moet zijn.... klant blij en woest. Nog iets wat veel voor komt, DIESELFILTER verstopt(bij deze nu niet echt van toepassing wegens benzine) Al is een benzinefilter vervangen ook geen luxe. Met die Biomengeling in benzine en diesel kan je dat verwachten.

Zijn kleine dingen, goed onderhoud !
 

oco1979

Forumguru
Nog iets vergeten van die 1.4 tsi motoren, zal wel klassiek zijn en de meeste gaan dat weten, ketting die uitgerokken is,kan ook zo een oorzaak geven.
 

Kogamyata

Senior Member
En die € 6700,-? Zijn dat ook kleine dingen? Krijgt ie die nou terug, met inlevering van die 2 turbo's? Mamma Mia!
 

Noord26

Forumguru
Ook nog een klein puntje, LUCHTFILTER, klinkt misschien maar logisch, maar al zeer veel tegengekomen dat die zwart/vuil was. Van een collega leuk feit vernomen(allee leuk, voor de klant wat anders) Was wel van een Mercedes.
Wagen trekt niet meer, is een V6 diesel,binnen gegaan bij de Mercedes garage, 2 turbo's vervangen !!!! wat ik trouwens niet echt logisch vind. En wat werk, eindfactuur 6700 euro.... slik slik en nu komt het, wagen trekt nog altijd even slecht... garage weet niet wat er aan is. Klant komt bij collega die met iets simpels ga beginnen, DE LUCHTFILTERS, bingo, alle twee vervangen, wagen terug zoals het moet zijn.... klant blij en woest. Nog iets wat veel voor komt, DIESELFILTER verstopt(bij deze nu niet echt van toepassing wegens benzine) Al is een benzinefilter vervangen ook geen luxe. Met die Biomengeling in benzine en diesel kan je dat verwachten.

Zijn kleine dingen, goed onderhoud !

Bij welke dealer was dit? Bij dit merk heb ik wat 'korte routes' beschikbaar. ;)
 

oco1979

Forumguru
Was met werkuren en nog wat kleine dingen,vermoed ook de LLM vervangen enz... zelf de factuur niet gezien.
ik ga hier niet de naam van de dealer op het net zetten(belgische Mercedes dealer) Collega is iemand die als bijberoep aan auto's werkt en dit probleem op zijn tafel kreeg en niet direct wist waar te beginnen,gezien deze al bij de Mercedes gge geweest was.
Maar met iets simpels is begonnen,de luchtfilter.
Ken zo een sterk vermoeden hoe het is gegaan.
Mogelijks foutcodes van geen voldoende turbodruk of geen druk en direct de link turbo(s) defect....
Parameters even bekijken kon ook al wat opleveren.
Het is niet omdat je pijn aan je voet hebt dat het je voet is,maar kan van je hoofd komen.
Foutcodes zijn soms 100 procent erop of een gevolg van iets.
Geen foutcode(s) zijn voor de meesten een serieuze hoofdbreker.
Wou maar een punt zetten dat het soms iets vrij simpel kan zijn. Gezien de complexiteit van de huidige wagens gaan ze direct ver zoeken. Even de BASIS bekijken kan soms wonderen doen.
Iedereen kan fouten maken, ben ik volledig mee akkoord.
 
Bovenaan Onderaan