standaard trekhaak ...

vincefra

Actief lid
ah

dus ik knip die kabel van mijn aanhangwagen af en dan ben ik volledig in orde zonder iets anders te doen ... dat lijkt me de meest praktische oplossing ...
 

andrehj

Forumguru
Mijn verhaal ging over het Nederlandse voertuigreglement. Jij bent (aan je taalgebruik te oordelen) Vlaams. Het kan natuurlijk zijn dat de Belgische wetten weer net iets afwijken van de Nederlandse.....
 

vincefra

Actief lid
@andrehj ..."recente EU wetgeving" geld dan ook in Belgie ... ik zal het eens natrekken.
Voorlopig rijd ik met die kabel gewoon over de haak ..; want heb geen andere oplossing ...
 

vincefra

Actief lid
De belgische wetgeving is heel duidelijk ...

§2. Hulpkoppeling.

1° Aanhangwagens met een losbreekrem mogen niet voorzien zijn van een hulpkoppeling.

2° Aanhangwagens die niet voorzien zijn van een losbreekrem moeten bestendig benevens van een koppeling, voorzien zijn van een hulpkoppeling en van een toestel dat bij koppelingbreuk verhindert dat de dissel de grond raakt.

3° De hulpkoppeling mag bestaan uit één of twee kabels of kettingen en dient zo dicht mogelijk bij het middelste lengtevlak van het voertuig aangebracht te worden. De hulpkoppeling moet het mogelijk maken dat de aanhangwagen geladen tot zijn maximale toegelaten massa gesleept wordt door het trekkend voertuig.

4° Voor aanhangwagens met een bedrijfsrem mag de hulpkoppeling de werking van de reminrichting niet belemmeren.

5° De hulpkoppeling mag slechts in werking treden na het losraken van de koppeling.


Dus er moet een hulpkoppeling voorzien worden ... ben dus naar terug en moet dus uitvissen hoe ik dit kan verwezenlijken ...
 

andrehj

Forumguru
Is niet moeilijk. Koop gewoon deze koppeling . Kost wat, maar is compact en volgens mij kan dan nog steeds je afneembare haak in het gat in het reservewiel. Hang nog steeds je kabel over de haak, maar haak em ook in de karabijnhaak. Deze karabijnhaak is weliswaar niet sterk genoeg om een losbrekende aanhanger te houden, maar hoeft er dan alleen maar voor te zorgen dat de staalkabel niet van de kogel schiet. De kogel zelf vangt dat de kracht op.
Gemonteerd ziet het er uit als in dit album van Hemi24.
 

John caravan

Nieuw lid
Gewoon een klemmetje met oog aan het afneembare gedeelte van de originele afneembare trekhaak van Skoda en alles is ok.
Ik ben zo al 4 keer naar de technische controle geweest ( Belgie ) ,en heb daar ook gevraagd of het ok was, alles in orde heeft men gezegd, en deze jongens zijn niet van de gemakkelijkste.
 

skodaboy

Forumguru
Gewoon een klemmetje met oog aan het afneembare gedeelte van de originele afneembare trekhaak van Skoda en alles is ok.
Ik ben zo al 4 keer naar de technische controle geweest ( Belgie ) ,en heb daar ook gevraagd of het ok was, alles in orde heeft men gezegd, en deze jongens zijn niet van de gemakkelijkste.


ik heb dit systeem al jaren op m'n 02 4x4.
op de technische keuring hebben ze ook nog nooit wat gezegd..:jaja:
 

Bijlagen

  • noodkoppeling.jpg
    noodkoppeling.jpg
    13,7 KB · Weergaven: 18

allostef

Nieuw lid
ikzelf heb ook de afneembare trekhaak van Skoda. Ik maak de breekkabel vast aan het oog voorzien onderaan de inklapbare stekkerdoos (is in staal)
 
Bovenaan Onderaan