standaard trekhaak ...

vincefra

Actief lid
Vreemd.
bestel een standaard afneembare trekhaak van skoda af fabriek, en dat op zich is mooit gedaan.
Echter nu merk ik dat daar geen losbreek beveiliging is waar je de staalkabel van de aanhangwagen in kunt hangen ...
Noch beter, ik weet zelfs niet hoe dit er aan te hangen, daar ik geen plaats vindt om dit te doen?

Iema&nd ervaring met deze standaard afneembare trekhaak en hoe een losbreek beveiliging hieraan te monteren?
 

andrehj

Forumguru
Daarover is recent nog een uitgebreide discussie in dit forum en die van de Octavia 2 geweest. Zie onder andere hier:
http://www.trekhaken.info/producten/accessoires/hulpkoppelingen
Maareh, hoe kon jij in NL een af-fabriek trekhaak bestellen op een S2? Volgens mij is die hier niet bestelbaar (net als vele andere handige opties, als standverwarming en verwarmbare voorruit) en ook nooit bestelbaar geweest....
Of ben je een Belg? Want de importeur daar is wat verkrijgbare opties betreft een stuk beter bezig.
 

vincefra

Actief lid
Inderdaad, ben een Belg ??? en zijn gezegend (??) met een breedere af fabriek mogelijkheid.

Had de andere draad ook al gezien, maar is geen antwoord op mijn vraag. Wat kan ik hangen op de standaard afneembare koppeling ... gezien er geen voorzieningen zijn op het ophangsysteem van die trekhaak.

Versta, ik zie geen plaats waar een hulpkoppeling rond te klemmen ... in te vijzen ... tenzij op de trekhaak zelf. Nu dat laatste heeft dan wijnig zin, daar de functie van hulpkoppeling dan deels verloren gaat ... en dacht dat dat ook niet wettelijk is ...
 

RogerS

Forumguru
Bij de Westfalia afneembare trekhaak zit het oog voor de losbreekinrichting tussen de electriciteitsaansluiting en opening waar je de trekhaak in klikt. Dat is dus nagenoeg helemaal in de bumper zelf en lastig aan te komen.
 
Ik heb een afneembare trekhaak onder mijn S2 besteld. Deze stond echt in de folder en ik ben nederlander.
 

andrehj

Forumguru
Die staat in de folder onder "accessoires" en wordt dus door de dealer gemonteerd (vraag maar na aan je dealer). Voordeel is dat je geen BPM betaalt, maar het nadeel is dat de af-fabriek variant zoveel goedkoper is dat deze ook met BPM nog steeds goedkoper is. Bovendien voorkom je met de af-fabriek variant dat je dealer je splinternieuwe auto gelijk weer overhoop moet gaan halen om de trekhaak + elektriek te monteren en zit je niet met problemen bij het activeren van TSA. Helaas zitten we in NL met een importeur die vind dat we in NL bepaalde opties niet nodig hebben....
 

andrehj

Forumguru
Bij de Westfalia afneembare trekhaak zit het oog voor de losbreekinrichting tussen de electriciteitsaansluiting en opening waar je de trekhaak in klikt. Dat is dus nagenoeg helemaal in de bumper zelf en lastig aan te komen.
Bovendien is dat ook niet geschikt voor de hulpkoppeling maar enkel voor een losbreekreminrichting. De betere variant is dan ook deze (dure) variant van Westfalia;
http://www.skodaforum.nl/board/show...k-beveiliging.&p=178458&viewfull=1#post178458
te koop op http://www.trekhaken.info/producten/accessoires/hulpkoppelingen
 
Duidelijk. Ik heb hem erbij genomen omdat hij in het leasebedrag nog paste. Waarschijnlijk ga ik hem nooit gebruiken.
 

RogerS

Forumguru
Bovendien is dat ook niet geschikt voor de hulpkoppeling maar enkel voor een losbreekreminrichting.
Dat klopt. :smirk:

Ik heb zelf een speciale klem gekocht zodat ik een Twinny Load fietsendrager kan monteren. Deze klem gebruik ik ook voor de losbreekinrichting.
 

andrehj

Forumguru
Heb je nog een link naar die klem? Dat was toch zo'n speciale klem om een Twinny Load op een vierkante trekhaak-as te kunnen monteren? Maar als je deze gebruikt op een afneembare trekhaak, dan past deze zeker niet meer in de uitsparing in het reservewiel?
 

vincefra

Actief lid
een hulpkppeling mag niet op de hals van de afneembare trekhaak gemonteerd worden ... dus zoek een hechtpunt op de montageblok of ergens anders (in de bumper, ... ) maar kennelijk heeft noch niemand hiermee ervaring met de af fabriek afneembare trekhaak.
Zal het onderzoeken en het resultaat laten weten.
 

andrehj

Forumguru
Waar lees jij in de wet (voertuigreglement) dat de hulpkoppeling niet op het afneembare deel van de trekhaak gemonteerd mag worden? Dat zou namelijk het volgende betekenen:

  1. Stel dat je die koppeling al zou kunnen monteren aan een vast deel van de carosserie, dat geen enkele huuraanhanger meer past, omdat de hulpkoppeling (dikke staalkabel) dan altijd te kort is en
  2. dat Westfalia (toch geen kleintje op het gebied van trekhaken) in zijn eigen webshop hulpkoppelingen verkoopt die illegaal zijn...
Volgens mij is het zo dat een losneembare trekhaak voor de wet gewoon als vast onderdeel van de auto wordt gezien.

Edit: toch maar even het voertuigreglement erbij gezocht en het volgende gevonden:
Artikel 5.18.34 lid 2.
Indien de aanhangwagen is voorzien van een losbreekreminrichting, moet deze zodanig met een vast deel van het trekkend voertuig of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak daarvan zijn verbonden, dat de inrichting slechts in werking treedt na het losraken van de aanhangwagenkoppeling.

Hierboven staat dus dat de losbreekreminrichting gewoon aan een daartoe bestemde beugel van de trekhaak mag worden bevestigd. Over losneembare kogels wordt niet gesproken, over het doel wel: nl. zorgen dat de aanhanger remt als de koppeling van de aanhanger van de kogel raakt. Dus NIET zorgen dat de aanhanger remt als het losneembare deel van de trekhaak los raakt.

En dan hier het stuk over de hulpkoppeling:
Artikel 5.18.57
De hulpkoppeling van middenasaanhangwagens met een toegestane maximum massa van niet meer dan 1500 kg moet zodanig met een vast deel van het trekkend voertuig of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak daarvan zijn verbonden, dat deze slechts in werking treedt na het losraken van de aanhangwagenkoppeling, en dat bij gebruik van de hulpkoppeling de trekboom of koppeling van de aanhangwagen de grond niet raakt.


Hierboven staat eigenlijk over de hulpkoppeling qua bevestiging hetzelfde als over de losbreekreminrichting, dus bevestigen aan een daartoe bestemd deel van de trekhaak, alleen het doel is anders, nl. voorkomen dat de aanhanger los raakt van de auto en dat de trekboom de grond raakt.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik denk alleen dat een afneembare deel van de trekhaak niet als een vast deel van het trekkend voertuig wordt gezien. En dat de aanhanger wel moet remmen zodra íe los raakt van het trekkende voertuig, ook als het afneembare deel van de trekhaak losschiet. Dus de hulpkppeling mag niet op de hals van de afneembare trekhaak gemonteerd worden. Ik denk dat je bij een controle een probleem hebt.
 

hemi24

Forumguru
Dat denk ik ook met een vaste trekhaak, als de bouten losschieten...

Als je er op gaat letten, kun je veel bestuurders met een afneembare Westfalia bekeuren, aangezien ongeveer 70% domweg met het rode sleutelje in de haak rond rijdt en dus de trekhaak niet volgens voorschrift heeft geborgd..!
 

andrehj

Forumguru
Ik denk alleen dat een afneembare deel van de trekhaak niet als een vast deel van het trekkend voertuig wordt gezien.
Er staat toch heel duidelijk:
of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak
Dus of de trekhaak als een vast deel van het trekkend voertuig wordt gezien is helemaal niet relevant, want de hulpkoppeling wordt netjes bevestigd aan een stevige beugel die op de trekhaak is gemonteerd, en daarmee voldoe je perfect aan de definitie van "een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak".
 

Luuk

Nieuw lid
Ja, héél vreemd!!

Maar het oog zit er wel. Mijn caravan dealer vond hem boven de contactdoos achter de bumper.
ik ben blij te zien dat ik niet de enige ben die tegen dit raadselachtige probleem is aangelopen. Skoda Nederland zegt dat er nog nooit iemand over heeft geklaagd.
Het monteren van de noodkabel aan de haak zelf is mijns inziens niet toegestaan!

Mijn scout dateert van okt 2009

Groet,
Luuk
 

andrehj

Forumguru
@Luuk, in het voertuigreglement staat dus dat het wel mag. Dus er is helemaal geen probleem. Koop gewoon zo'n koppeling van Westfalia en klaar is Kees (of in dit geval Luuk).:)
 

hemi24

Forumguru
Met een bajonet-haakje aan het standaard oogje zijn de losbreekkabels voor geremde aanhangers ook geen probleem: alleen de staalkabels en kettingen van ongeremde aanhangers kun je niet bevestigen zonder hulpkoppeling...
 

andrehj

Forumguru
Daar is overigens ook een alternatieve oplossing voor: door recente EU wetgeving blijkt dat die staalkabel / ketting (officieel hulpkoppeling) niet meer verplicht is. Maar ALS hij aanwezig is, moet ie weer wel volgens de voorschriften worden gemonteerd. Dus je kunt er voor kiezen om deze hulpkoppeling gewoon van je aanhanger te verwijderen. Dat is alleen iets minder praktisch bij een huuraanhanger van je lokale tankstation....
 
Bovenaan Onderaan