Sitechris: Megane is weg, lang leve de Seat Leon Cupra

sitechris

Donateur
Vanavond weer de traditionele dogfight gehad met @Luuk Thijssen op de Duitse Autobahn. Hij in zijn Octavia (309 pk en ongeveer 440 nm) en ik in mijn Seat Leon Cupra (280 pk/350 nm). We hebben verschillende runs gedaan in 3e, 4e, 5e en 6e versnelling.

Boven de 4500 toeren zijn beide auto's even snel.....totdat........Luuk moet schakelen naar een volgende versnelling. Dan loop ik dankzij de schakeltijden van de DSG vanaf dat moment uit. Is snelheid je hoofddoel, dan kun je niet om de DSG heen. Onder de 4000 toeren is de Octavia dankzij het riante koppel juist sneller. Dat bleek overduidelijk toen we in 6e versnelling van 90 km/h een sprintje trokken. Hij pakte binnen no time een paar wagenlengtes.

Qua motorkarakter zit de Leon Cupra tussen een turbo en een atmosferische motor in. Hij heeft nauwelijks een turbogat en je moet hem op toeren houden om tempo te maken. Onderin mis je de turbopunch wel een beetje. Hij blijft goed doortrekken tot de redline (ruim 6500 toeren) en de vermogensopbouw is echt prachtig lineair. Het gebrek aan koppel voel je ook wel een beetje, maar de DSG is dermate snel dat je dit snel oplost. Al met al is dit echt een prachtmotor.

Hoogst gehaalde snelheid op teller 262. Er zat nog meer in. De begrenzer klapt bij 272 er pas in, dat zou hij moeten kunnen halen is mijn inschatting.

Andere positieve verrassing. De auto is extreem koersvast, ook bij 250 plus voelt het aan alsof je op rails rijdt. Zeer koersvast en vertrouwenswekkend.
 

CDK

Forumguru
Het was er mooi weer voor om eens te wedijveren met elkaar, lekkere frisse ademlucht voor wat extra vermogen ;)
Ik heb nog steeds geen topsnelheid getest met de compressor er op, is er nog niet van gekomen helaas.
 

CDK

Forumguru
kunnen we best eens doen in het voorjaar @sitechris, met dat koppel leg ik het af van je denk ik, want dat haal ik niet, daarbij weegt jouw hot hatch zo ongeveer de helft van die van mij, dus de gedoodverfde winnaar dat ben jij ;)
 

LT83

Forumguru
De Cupra is een geweldige auto Chris. Wat mij betreft de perfecte mix tussen sportiviteit en comfort.
Ik denk de beste hothatch die ik gereden heb, hij heeft mij zeker overtuigd.
De looks zijn goed, niet te ingetogen maar ook niet schreeuwerig, op het interieur laat hij misschien wat kleine puntjes liggen, maar
dat zijn details.

Nu is hij al lekker rap met een gelijkmatige vermogensopbouw, na een chip wordt hij monsterlijk!
Ik had wel verwacht dat we ongeveer even snel zouden zijn, de Cupra doet standaard al wel wat meer pk's en is wat lichter
Het heeft mij wel verbaasd hoeveel verschil de dsg maakt met schakelen, echt een geweldige bak.
Enige kleine nadeel is dat je hem wel handmatig in het juiste verzet moet houden, doe je dit niet dan is een handbak sneller weg en is het voordeel van het sneller schakelen teniet gedaan. Voor de rest past hij super helemaal bij het karakter van de Cupra.

Hier ga je nog veel plezier aan beleven. Nu een keertje langer dan 1,5 jaar Chris? ;)
 

sitechris

Donateur
ff met de stockversie de grens over. Ik moet ook weten wat hij zonder tuning doet. Helaas was het net wat te druk voor een topspeedrun (+ te veel linksplakkers)

 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan