Service interval resetten van Fabia model 2011 1.2 diesel

willya

Nieuw lid
Weet iemand de correcte manier om, wanneer na 15.000 Km de melding verschijnt dat de auto binnen moet voor service, deze melding te resetten? In het midden van het instrumentenpaneel staan er twee knoppen. Met de linkse roep je onderandere op hoelang je nog verwijderd bent van de servicebeurt. De rechtse knop dient om een en ander te resetten. Wanneer ik het instructieboekje goed begrijp zou men wanneer het zo ver is en de melding voor service zichtbaar is de rechter knop moeten indrukken voor een 10 tal seconden en zou de reset een feit zijn, of is het niet zo eenvoudig ?
Ik heb geen Maxi dot computer maar de gewone uitvoering. Ik ban namelijk van plan op 15.000 de olie zelf te vervangen en op 30.000 naar de dealer te gaan. Alvast bedankt voor jullie reacties.
 

Noord26

Forumguru
Ik neem dat je wel garantie op je auto wilt blijven houden? Dan zou ik mijzelf maar even melden bij de dealer bij 15Dkm. En anders doen ze dat wel even resetten voor je bij de dealer.
 
Ik ban namelijk van plan op 15.000 de olie zelf te vervangen en op 30.000 naar de dealer te gaan. Alvast bedankt voor jullie reacties.

Lijkt mij een verkeerde manier van zuinig zijn. En ze doen niet alleen olieverversen, maar ook je boordcomputer op storingen uitlezen.
 

willya

Nieuw lid
OK Jongens bedankt voor jullie bezorgdheid maar ik zou toch graag weten hoe de reset correct kan gedaan worden met behulp van de twee genoemde knoppen (knoppen 5 en 6 op de afbeelding in de handleiding)
 

Bert50

Nieuw lid
Weet iemand de correcte manier om, wanneer na 15.000 Km de melding verschijnt dat de auto binnen moet voor service, deze melding te resetten? In het midden van het instrumentenpaneel staan er twee knoppen. Met de linkse roep je onderandere op hoelang je nog verwijderd bent van de servicebeurt. De rechtse knop dient om een en ander te resetten. Wanneer ik het instructieboekje goed begrijp zou men wanneer het zo ver is en de melding voor service zichtbaar is de rechter knop moeten indrukken voor een 10 tal seconden en zou de reset een feit zijn, of is het niet zo eenvoudig ?
Ik heb geen Maxi dot computer maar de gewone uitvoering. Ik ban namelijk van plan op 15.000 de olie zelf te vervangen en op 30.000 naar de dealer te gaan. Alvast bedankt voor jullie reacties.
 

Bert50

Nieuw lid
Ik kan mezelf goed voorstellen dat men de kleine beurt zelf wil gaan doen als ik naar de onderhoudskosten kijk en zeker in deze tijd. Ik heb de Fabia Combi Greenline 1.2TDI en heb pas de 60.000km beurt laten uitvoeren. De 15.000 beurt was 160 euro, de 30.000 beurt 300 euro, de 45.000 beurt 175 euro en nu de 60.000 beurt 498,50 euro. De laatste beurt was alleen de standaard beurt zonder bijzonderheden. Deze totale kosten over 60.000km vind ik te groot, de auto is van september 2010, kleine milieudiesel en daar passen deze kosten niet bij. Is het dan vreemd dat veel mensen overstappen naar de universele garagebedrijven ?
 

mois

Nieuw lid
Ik vind de kosten inderdaad ook heel erg hoog voor de 60.000km beurt en gezien dat een diesel veel km hoort te maken sta je 2 tot 3 keer pj bij de garage voor een beurt dus ongeveer 1000 euro pj aan onderhoud. Ik heb om te beginnen de onderhoudsinterval om laten zetten naar variabel omdat de garantie toch al verlopen is. En de mobiliteitservice gaat toch van grote beurt tot grote beurt. Dus dat is een optie om te doen.
 

Bert50

Nieuw lid
Ik vind de kosten inderdaad ook heel erg hoog voor de 60.000km beurt en gezien dat een diesel veel km hoort te maken sta je 2 tot 3 keer pj bij de garage voor een beurt dus ongeveer 1000 euro pj aan onderhoud. Ik heb om te beginnen de onderhoudsinterval om laten zetten naar variabel omdat de garantie toch al verlopen is. En de mobiliteitservice gaat toch van grote beurt tot grote beurt. Dus dat is een optie om te doen.
 

Bert50

Nieuw lid
Bedankt voor de tip, ga dit ook zo in de toekomst doen, heb tevens een brief naar importeur Pon gestuurd over de hoge onderhoudskosten en dat ik dit niet meer accepteer.
 

mois

Nieuw lid
Ik ben blij dat ik je een waardevolle tip heb kunnen geven.
Ik ben wel bang dat ik het antwoord van Pon al weet.
Als je een antwoord krijgt van Pon zou je deze dan willen delen met ons.
 

Bart1979

Actief lid
Ben zeer benieuwd wat Pon hierop te zeggen heeft. Ben bang dat ik het al weet, gezien de nogal hautaine houding die men zich daar over het algemeen aanmeet.
Ik ben het met je eens dat de kosten erg hoog zijn, en vandaar dat ik ook nu bij aanschaf van mijn 1,5 jaar oude Fabia GL aan het uitzoeken ben in hoeverre onderhoud bij de dealer per se nodig is voor behoud van de garantie. Net de toezegging gekregen dat de 'ZekerSkoda' occasiongarantie in wezen een verlenging van de fabrieksgarantie is. En daarbij geldt bij wet dat onderhoud ook bij een andere garage mag worden uitgevoerd, zolang het volgens de voorschriften van de fabrikant is. Ik ga dus waarschijnlijk met mijn auto gewoon naar mijn lokale Vakgarage waar ik zeer tevreden over ben...dat scheelt ook nog eens fors in de kosten.
 

Bert50

Nieuw lid
Zodra er uitsluitsel is van Pon zal ik dit direct laten weten, had ook gereageerd op de Tevredenheid enquête van de dealer en daar telefonisch contact over gehad met dezelfde klacht over hoge onderhoudskosten van dit type auto, ook zij erkennen de hoge kosten maar blijkt allemaal door Pon te zijn opgelegd.
 

willya2

Nieuw lid
intussen de juiste oplossing gevonden om service reset uit te voeren:
1 - motor af sleutel in positie 0
2 - rechter knop (met de nulletjes erop) indrukken en ingedrukt houden (5 sec)
3 - sleutel in positie 1 draaien rechter knop nog steeds ingedrukt houden voor 5 sec
4 - rechterknop lossen en de linker knop 3 sec indrukken
5 - linker knop lossen en sleutel in positie 0 draaien
6 - rechterknop 5sec indrukken en met ingedrukte knop sleutel terug in positie 1 draaien
7 - rechterknop nog even ingedrukt houden.

Reset is nu OK en terug op 15.000 km gezet
 
Een monteur bij de dealer in Assen vertelde me dat 1x per jaar het onderhoud te laten doen, voldoende was. In de catalogus destijds stind een interval van 1X per 30.000 km. Was zelf erg verbaasd over de 15.000km. Sindsdien 1X per jaar incl. Mobiliteitsservice (ongeveer 27.000km per jaar)
 

frits183

Forumguru
Hoe kan je controleren op welke cervice interval de auto staat.
En hoe zou je hem op variabel kunnen zetten.
 
Bovenaan Onderaan