Seat houd op te bestaan (2030)

Okki

Donateur
Merken als SAAB en Daihatsu mis ik harder dan dat ik Seat ooit zal missen.

Daihatsu bestaat nog, wordt alleen niet meer in Nederland verkocht. SAAB daarentegen....

Sprak vandaag nog een oud werknemer...ze zijn er nog kapot van. Vooral van die ene Nederlander die de boel wel ff zou redden....
 

Eltjo

Forumguru
Het is gezien de korte lontjes halverwege de afgelopen week zeker weer erg warm geweest..

Vandaag de Daihatsu Trevis in Delft gebracht voor de APK en vervangen van de distributieriem.
Bij de Saab service er naast staan een hoop Saabs.

Op de Trevis was niets aan te merken en hadden brachten we daar vanwege de normale prijs die ze rekenen voor de werkzaamheden. Volgens mij ook vakmensen die er lang werken. De verkoper kon nog herinneren dat hij de Trevis aan de vorige eigenaar had verkocht in 2007!
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Het is gezien de korte lontjes halverwege de afgelopen week zeker weer erg warm geweest.
zit je wel in het goede topic hier? Dit gaat erover dat Seat stopt. En Seat stopt overigens niet. Die blijven als moedermaatschappij cashen over Cupra heen.
En Diahatsju? Is dat een auto?
 

Eltjo

Forumguru
Ik doelde met korte lontjes op de berichten in het begin van dit topic tussen CaptainHook, Jesko en Edk.
Dat vind ik jammer in dit verder fijne forum.

Stego had het over Daihatsu en Saab, vandaar mijn associatie met wat mij vandaag opviel.

En nee, Diahatsju is geen auto.
Daihatsu daarentegen, is wel een automerk dat al weer 12 jaar niet meer geleverd wordt in de EU. Dat is ook een commerciële overweging geweest.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
doelde met korte lontjes op de berichten in het begin van dit topic tussen CaptainHook, Jesko en Edk.
Waar heb ik dan een kort lontje ????
Je hebt echt last van de warmte , je haalt blijkbaar topics door elkaar !

En ook dit is geschreven met een lang lont ....... :cheers:
 

Eltjo

Forumguru
Niet te snel een conclusie trekken en reageren met veel uitroep- en vraagtekens.
Jij was volgens wat ik zo las niet degene met een kort lontje in de berichten tussen de drie genoemden. Wel de aanleiding.
Edit; ook dat niet eens idd, de “Ja, en?? lijkt me achteraf meer een reactie op de Jesko’s opening. En ik kan meegaan in Peter-036 opmerking hier over, maar wellicht ook een te snel conclusie trekken van mij.

Waarom ik topics door elkaar zou halen begrijp ik niet. ik ben hiermee wel off topic.

Maar goed, ik had gewoon niks moeten zeggen. Mijn excuses. Blijft, dat ik het jammer vind dat er af en toe zo fel wordt gereageerd. Het is met ons allemaal zo samen aan een echte stamtafel vast nog leuker.

On topic; Seat maakte vroeger diverse Fiat modellen in licentie. Onder VAG hebben ze ook nog een Seat “A4” gemaakt.
Dus ja, hoe eigen was Seat überhaupt.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Niet te snel een conclusie trekken en reageren met veel uitroep- en vraagtekens.
Jij was volgens wat ik zo las niet degene met een kort lontje in de berichten tussen de drie genoemden. Wel de aanleiding.
Edit; ook dat niet eens idd, de “Ja, en??

Nou dan zijn er hier wat leden die als ze er heellllll zuinig op zijn in hun laatste jaren in een oldtimer kunnen rijden.....

Tsja over te snel een conclusie trekken gesproken !
Ga echt niet zeggen dat ik heilg boontje ben, maar in dit topic heb ik me heel netjes gedragen
Dus ook geen aanleiding !! zie de tekst schuin geacceerde citaat maar van me !!! :pieker:
:cheers:
 

catch me

Forumguru
Ik rij voorlopig nog lkkr een paar jaartjes met m'n fijne seat leon door, voor de rest....kiek moar....♤♡◇...
 

EdK

Forumguru
Ach 2030, nog ruime 6 jaar te gaan.
Misschien komen ze nog wel met een nieuw model in die jaren ??
 

Eltjo

Forumguru
@EdK ref. bericht #28; dat klopt wat je schrijft en dat verwoordde ik ook in #27.
Als je hiermee :cheers: bedoeld, met een bakkie in een gesprek is het leuker, zeg ik JA precies!
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Het enigste jammer vind ik dat het merk/type aanduiding Cupra voorheen altijd een specifiek sportief model was wat meer was dan de standaard versie. Daarmee maakt je het verschil tussen Seat en model Cupra.

Nu Seat weg valt is de aanduiding Cupra niet meer dat wat je ervan gewent was. Nu word het het merk waaronder alles valt ongeacht uitvoering enz. Waarbij je voorheen zei dat je een Cupra reed je iets “ speciaals“ reed.
 

LongTimeAgo

Senior Member
Tsja, de versobering bij Seat sloeg gewoon door. Je merkte het voornamelijk sinds/na 2021. Het wilde de sportieve versie van de 3 (VW, Skoda Seat) zijn, maar werd uiteindelijk het merk als je voor iets goedkoops wilde gaan. De FR versies waren altijd leuk aangekleed met een hoop standaard opties, maar vervolgens deden ze er amper wat mee op enkele uitzonderingen na.
Waarom kan ik bij Skoda nog kiezen voor een 110PK motor met 6 versnellingen, maar bij Seat alleen de 95PK met 5 versnellingen?
Waarom propte Seat niet wat vaker de 1.5 150PK motor in een Ibiza/Arona FR's en/of lieten deze langer beschikbaar? Waarom alleen als 'exclusieve tijdelijke modellen'?
Waarom 3(!) verschillende SUV modellen??? (En dan nog niet de Cupra SUV's meegerekend) Laat dat gedoe lekker bij VW en Skoda. Focus voornamelijk op de Ibiza en Leon. Dáár zit/zat de kracht. De Mii, alhoewel wij onwijs blij zijn met onze ontzettend toffe Seat Mii, voelde ook al zo raar.

Mijn favoriete, privé bezit auto, van alle auto's die ik heb gehad, was mijn Azul Apollo Seat Ibiza 6J (2012) met het 1.2TDI (probleem) dieseltje.

Vraag mij alleen af hoe Spanje hier op zal reageren. Ze zijn ENORM trots op hun automerk. Zullen ze met z'n allen overstappen op Cupra? Twijfel, maar niet ondenkbaar.
 

ertromp

Forumguru
Dat je hier alleen de "sobere" modellen kunt krijgen ligt aan die fijne importeur Pon.
In DLD bijvoorbeeld is nog gewoon een 110pk Ibiza of de 150pk 1.4 Ibiza te krijgen. Ook in FR en speciale FR Black uitvoeringen.
Hetzelfde geldt voor de Arona.
Heeft dus geen moer met Seat te maken maar met het beleid van de importeur hier in NL
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

LongTimeAgo

Senior Member
Raar. Kwaadaardige opzit om minder te verkopen in NL door PON?
Immers, de Ibiza is/was 1 van de meest populaire modellen in NL. Als je dan hetgeen gaat wegnemen in opties waar men juist de bakkies voor kocht...
 

fanSkoda-VW

Donateur
Of zou het zo kunnen zijn dat ze de verkopen in NL willen concentreren naar 2 merken (Audi ff niet meegerekend) t.w. VW en Skoda?
Seat is nooit echt groot geworden in NL, bewust of onbewust. Toch niet als Skoda.

VW=gewoon, Skoda=slim en altijd ruimer, Audi=tjonge, wat zijn we op niveau, en Seat= ehhhhhhh.
Ik weet echt niet wat ik daar zou kunnen schrijven.
Ik praat even niet over de speciale uitvoeringen als de R, RS, etc..

En elektrisch wordt hier welhaast door je strot geduwd, we zijn bijna weer het beste genderneutrale persoontje ;) van de klas. Maar in andere landen is de elektrificering van het wagenpark nog lang niet zover. Ga maar naar de binnenlanden van Frankrijk, Spanje, Italië....
grtsss
 

sitechris

Donateur
Jammer dat het stopt. Heb wat leuke seatjes gereden (en GF nog steeds 1.5 Ibiza). Dus heb wel sympathie met het merk. Maar vooruit, dan wordt het Cupra en verandert er eigenlijk niet zo veel.
 
Bovenaan Onderaan