Seat houd op te bestaan (2030)

JeSko

Forumguru
Het hing al een tijdje in de lucht, maar nu is het definitief, Seat als autoconstructeur verdwijnt ten faveure van het "hippere" Cupra, Seat gaat vanaf 2030 verder als mobiliteitsfirma die zaken zoals autodelen en micromobiliteit gaat aanbieden/ontwikkelen, en verdwijnt hierbij als automerk.

 

EdK

Forumguru
Nou dan zijn er hier wat leden die als ze er heellllll zuinig op zijn in hun laatste jaren in een oldtimer kunnen rijden.....
 

Captain Hook

Forumguru
Ja, en?
Puur een administratieve kwestie, met als achterliggende gedachte een economisch motief.
Het is en blijft VAG die bepaalt. Lees: aandeelhouders willen (nog meer) geld zien.

Business as usual dus.
 

Captain Hook

Forumguru
"Ja, en?" slaat op het nieuwsbericht dat een bepaald naampje gaat verdwijnen.
Dus de opmerking daaropvolgend is; so what?

DAT staat er. Niks meer, niks minder.
C₆H₈O₇

Maar laten we er maar weer over ophouden. Blijkbaar (?) kan men een nieuwsbericht niet scheiden van de persoon die het toevallig citeert. Ik neem tenminste aan dat @JeSko niet de journalist was die het bericht geschreven heeft... ;)
 

Tees

Donateur
Back on-topic: het verbaast me totaal niet. Cupra is het elektrische merk van Seat geworden, en vanaf 2030 wil/moet VAG alleen nog maar EVs verkopen. 1+1 = Seat verdwijnt per 2030.
 

Canon-Eye

Forumguru
De vraag is maar, of dat nou zo "erg" is. Ik ben heel tevreden met mijn huidige Seat, maar daar heb ik verder geen speciale gevoelens bij. Er zijn vast nog meer prettige auto's die bij mij passen, dat ontdekken we wel als vervanging aan de orde is.
Er zijn door de jaren heen trouwens al zó veel merken verdwenen - wie treurt er nou nog om pakweg Oldsmobile, Buick, Packard, Rover, Simca en ga maar door... ?
 

leon-cupra

Forumguru
Het heeft eigenlijk nog lang geduurd. Moest Seat niet onder de vleugels zitten van VAG was het al 10tallen geleden failliet verklaard.

Seat is eigenlijk verkeerd in de markt gezet. Ze hebben er altijd het sportievere broertje van willen maken maar ze hebben nooit echt een sportieve wagen aangeboden. Wel iets dynamischer dan een Skoda maar net te weinig om echt als sportief aanzien te worden. Daarnaast, de “sportieve” koper is gewoon dunner bezaaid dan de “rationele” koper (bewijst het succes van Skoda).

Cupra ook, volgens mij is dat een gelijkaardig Seat-verhaal.
 

SteGo

Donateur
Ik zal er geen traan om laten dat Seat verdwijnt, ik zie eigenlijk al jaren het bestaansrecht van dat merk niet meer. Als ik het goed had begrepen moest het merk aan de sportieve kant van het spectrum onder Audi staan ... nou .. als ik mijzelf in dat deel van de markt zou willen begeven zou ik toch echt liever iets langer doorsparen voor een mooie Audi. Gun jezelf dan echt iets moois ...

De eerste Seat Leon vond ik echt mooi maar verder? Mwoah ....
Oh jah, de Marbella was ook wel grappig. :maakmegek:

Merken als SAAB en Daihatsu mis ik harder dan dat ik Seat ooit zal missen.
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
De vraag is maar, of dat nou zo "erg" is.
Volgens mij is dat nou precies wat ik al eerder zei...

Blijkbaar ben jij ook een 'zuurpruim'. :D

Zoals al vaker duidelijker gemaakt; ik heb niks met 'merkplaatjes'. Voor mij part schaffen ze die allemaal af. Het gaat om de kwaliteit en prijs/prestatieverhouding van het product. Welk naampje er dan op staat, zal me worst wezen. :koffie:
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Je doet je naam geen eer aan @leon-cupra door te zeggen dat Seat geen sportieve auto's op de markt heeft gezet.
Neem de 5F. Waar Skoda bleef steken op een 245 pk voor een RS ging de 5F al snel over de 300 pk. Je kon prachtige bucket seats er bij bestellen en aangepaste remmerij.
Of neem de Leon V6 met vierwielaandrijving zo rond 2000
Of de Seat Ibiza Cupra van rond 2005.
Ook Cupra levert mooie producten. Neem de Formentor VX5 met 5 cilinder motor uit de Audi.
Of de Cupra Born die net wat meer pk's elektrisch op de weg zet dan Skoda en VW met meer te kiezen rijmodussen.
 

leon-cupra

Forumguru
@ertromp ik doelde dan ook op de 99% van het assortiment, niet op die 1% die weliswaar sportiever was maar nooit de status had van dé sportwagen. Het was telkens wat beter dan een Skoda maar vb niet beter dan ford, bmw, Audi ….

En betreft Cupra , het is niet omwille van wat meer pk dat het daarom sportiever is zoals het imago wilt doen uitschijnen.

Maar blijft wel nog altijd fan van Seat hoor. Goede herinneringen aan mijn twee Leons. En tot op vandaag nog altijd spijt dat ik die Leon Cupra niet had gekocht (door toedoen van de verkoper) ipv de Octavia RS.
 

Rallye

Forumguru
SEAT is inderdaad al jaren de weg kwijt. Als sportief gepositioneerd maar busjes verkopen (Alhambra) en vervolgens als sportief gepositioneerd maar met CupRa ernaast. Dan weet niemand meer waar je voor staat en dus verdwijnt zo’n merk.

Niet alleen bij VAG komt dit voor. Ik ben in 2006 bij Peugeot weggegaan omdat ze geen sportievere auto’s meer hadden. Peugeot heeft zijn sportieve verleden (205 GTI, 106 Rallye), deelname aan Dakar) begin deze eeuw weggegooid. Daarna rond 2015 (RCZ) weer geprobeerd om op te bouwen en nu is dat weer afgebroken. Kijk een wat ze met Citroën gedaan hebben: van technisch geavanceerd in de jaren ‘60 en ‘70 naar budgetmerk in de jaren ‘90 en ‘10 en nu weer naar “eigenwijze Franse luxe”, met DS als technisch geavanceerde broer.

@Canon-Eye Buick bestaat toch nog? GM is gestopt met Oldsmobile, Pontiac en Saturn.
 

Rallye

Forumguru
Totaal off topic, maar wat bedoel je met die laatste zin? Holden is gestopt, de rest niet.
 

Canon-Eye

Forumguru
Net even gegoogled op General motors lineup 2023 en daar werden deze 4 merken genoemd.
Als ik lieg, dan "in commissie"... :D
 
Bovenaan Onderaan