Radeloze rijder vraagt hulp

annekew

Nieuw lid
Hallo allen,
mijn naam is Anneke en ik heb een probleem met mijn octavia.
Mijn auto trok een aantal weken steeds wat naar links als ik mijn stuur recht hield. Ik ben naar profile tyrecenter gegaan, en zij hebben hem uitgelijnd. (kosten € 60,-).
Ze hadden testrit gedaan, en probleem was nog steeds een klein beetje.
Nu hebben ze de banden omgewisseld, zowel links naar rechts als achter naar voren.
Nu zegt mijn buurman dat dat van achter naar voren niet zou kunnen???

Maar probleem is nog steeds aanwezig, maar nu trekt de auto juist naar rechts, dus precies de andere kant.
Wat moet ik doen? Ben helemaal radeloos. Profile zegt ja het zal in het stuur zitten.
 

turboturbo

Forumguru
Een betere uitlijner zoeken.... Ik weet niet uit welke regio je komt?


Betere tip heb ik niet voor je helaas. Een uitlijner die de auto niet recht krijgt, gooit het al snel op de banden. 'Verkeerd ingesleten' etc dat soort lulkoek.
Kijk, in extrema kunnen verkeerd afgesleten banden roet in het eten gooien; maar het maakt het probleem niet onoplosbaar.

Succes ermee! Tip: vraag telkens een uitlijn rapport. En post die hier. Eventuele experts kunnen dan met je mee kijken en het is sowieso handig als je ergens anders naartoe gaat voor een second opinieonderzoek.

Ik heb eens het geld bij de 1e uitlijner terug gekregen (die kreeg mijn auto na vele pogingen niet goed recht) toen ik een rapport van een andere uitlijner onder z'n neus schoof. Daaruit bleek dat er wel eea nog niet goed was / bijgesteld. Dat gaf nr. 1 ook eerlijk toe.
 
Laatst bewerkt:

annekew

Nieuw lid
Een betere uitlijner zoeken.... Ik weet niet uit welke regio je komt?


Betere tip heb ik niet voor je helaas. Een uitlijner die de auto niet recht krijgt, gooit het al snel op de banden. 'Verkeerd ingesleten' etc dat soort lulkoek.
Kijk, in extrema kunnen verkeerd afgesleten banden

Succes ermee! Tip: vraag telkens een uitlijn rapport. En post die hier. Eventuele experts kunnen dan met je mee kijken en het is sowieso handig als je ergens anders naartoe gaat voor een second opinieonderzoek.

Ik heb eens het geld bij de 1e uitlijner terug gekregen (die kreeg mijn auto na vele pogingen niet goed recht) toen ik een rapport van een andere uitlijner onder z'n neus schoof. Daaruit bleek dat er wel eea nog niet goed was / bijgesteld. Dat gaf nr. 1 ook eerlijk toe.

Dank voor uw snelle reactie. Hij zei bijna zeker te weten dat het aan de banden zou liggen. Ik heb als bijlage een kopie van het uitlijnrapport toegevoegd. Het zegt mij helemaal niets.
Ik hoop niet dat het in mijn stuur zit.
 

Bijlagen

  • uitlijn.jpg
    uitlijn.jpg
    106,4 KB · Weergaven: 116

fastgeert

Actief lid
Met de sporing lijkt me niets mis te zijn. Ik zou,als,ik u was eens van ieland een andere set wielen proberen, desnoods bij je dealer. Dan ben je zeker of het van de banden komt. Kan bv karkas van een band vervormd zijn.

Achteras staat toch mooi in de groene cijfers, iets wat vaak vergeten wordt is dat achteras sturende as is en men zich vaak teveel op de vooras gaat concentreren met uitlijning.
 

hemi24

Forumguru
Ik krijg het idee dat ze de banden kruislings gewisseld hebben?

Niet toevallig iets geraakt of ergens overheen gereden, aangezien het probleem er ineens is..?

Om watvoor bouwjaar en type Octavia gaat het hier trouwens?
 

Cordoba

Forumguru
Welkom Anneke, en stel je ook nog even voor in het 'Meet & greet' deel van het forum, dat geeft je ook direct wat extra rechten op het forum.

Wat je probleem betreft: wat voor Octavia heb je? (bouwjaar, hatchback/combi, motorisering)
Verder welke banden heb je (zijn die gevoelig voor draairichting, of staat er aangegeven dat de banden een binnen- en een buitenzijde hebben?), dat heeft ook invloed, ook al eens gezien dat er één band verkeerd om op de velg was gelegd met een vergelijkbaar resultaat.

Controleer ook je bandenspanning: verschil in bandenspanning links/rechts kan ook dit gedrag veroorzaken.

Als je een zomerbandenset (op velg) hebt, en een winterbandenset: probeer eens de andere set en kijk of het probleem dan weg is.

En verder ben ik het met @turboturbo eens, dat je in dit geval rustig aan de deskundigheid van de uitlijner mag twijfelen.

Edit:
Ik heb nu het uitlijnrapport bekeken en gezien dat de achteras die op toespoor had moeten staan, op uitspoor stond. Dat kan betekenen, dat je rare slijtage aan de banden kan hebben gekregen, ik denk hierbij specifiek aan gecupte banden. Dit kun je heel eenvoudig voelen aan de band: een gecupte band heeft aan de rand een zaagtand slijtage, waarbij elk blokje aan de ene zijde hoog is, en aan de andere zijde laag. Als je met je hand over de rand van het loopvlak voelt, en dit één keer in de draairichting doet, en ook een keer in tegengestelde richting, voel je bij gecupte banden steeds het hoogteverschil van het ene naar het andere blokje op de band.

@fastgeert Dat concentreren op de vooras, komt omdat daar meestal het probleem zit, en daar een mooie verstelmogelijkheid zit. Bij de achteras, is het vaak een kwestie van deze losschroeven, iets verschuiven, vastzetten en controleren of ie goed staat, en dit net zolang herhalen tot ie goed staat. Dit is een proces dat heel veel uitlijners niet onder de knie hebben.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Topic staat in het O2 gedeelte, maar op het uitlijnrapport staat O3 mét onafhankelijke achteras...

...en nu komt er antwoord van @deef ?!?

Hoe zit dit nu eigenlijk echt?

Ik lees bouwjaar 2010 (= O2) <---> uitlijnrapport van Octavia >2013 (=03);
Gebruikte all season banden van onbekend merk...

Tja, wat wil men nu..?!?
 
Laatst bewerkt:

annekew

Nieuw lid
Welkom Anneke, en stel je ook nog even voor in het 'Meet & greet' deel van het forum, dat geeft je ook direct wat extra rechten op het forum.

Wat je probleem betreft: wat voor Octavia heb je? (bouwjaar, hatchback/combi, motorisering)
Verder welke banden heb je (zijn die gevoelig voor draairichting, of staat er aangegeven dat de banden een binnen- en een buitenzijde hebben?), dat heeft ook invloed, ook al eens gezien dat er één band verkeerd om op de velg was gelegd met een vergelijkbaar resultaat.

Controleer ook je bandenspanning: verschil in bandenspanning links/rechts kan ook dit gedrag veroorzaken.

Als je een zomerbandenset (op velg) hebt, en een winterbandenset: probeer eens de andere set en kijk of het probleem dan weg is.

En verder ben ik het met @turboturbo eens, dat je in dit geval rustig aan de deskundigheid van de uitlijner mag twijfelen.

Edit:
Ik heb nu het uitlijnrapport bekeken en gezien dat de achteras die op toespoor had moeten staan, op uitspoor stond. Dat kan betekenen, dat je rare slijtage aan de banden kan hebben gekregen, ik denk hierbij specifiek aan gecupte banden. Dit kun je heel eenvoudig voelen aan de band: een gecupte band heeft aan de rand een zaagtand slijtage, waarbij elk blokje aan de ene zijde hoog is, en aan de andere zijde laag. Als je met je hand over de rand van het loopvlak voelt, en dit één keer in de draairichting doet, en ook een keer in tegengestelde richting, voel je bij gecupte banden steeds het hoogteverschil van het ene naar het andere blokje op de band.

@fastgeert Dat concentreren op de vooras, komt omdat daar meestal het probleem zit, en daar een mooie verstelmogelijkheid zit. Bij de achteras, is het vaak een kwestie van deze losschroeven, iets verschuiven, vastzetten en controleren of ie goed staat, en dit net zolang herhalen tot ie goed staat. Dit is een proces dat heel veel uitlijners niet onder de knie hebben.

Dank voor je reactie. Ik zal me zeker nog voorstellen. Ik zit overal te zoeken wat het kan zijn.

Het betreft dus een octavia uit 2010. Er zitten gebruikte landside all season banden onder. Ik heb er nu zelf ongeveer 1500 km mee gereden. Eerder had ik het probleem niet. Ben nergens tegen aan gereden, niks geraakt ofzo.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals hemi ook al aangeeft, ze hebben de cijfers van een totaal ander model auto gebruikt.:banghead: Probleem is dat bandenboeren nog wel eens uitlijnen op basis van wat er in hun beperkte lijst staat, en kiezen dan op goed geluk een auto waarvan ze denken dat het in de buurt komt.

Edit: terug naar de prutsers om het goed te laten doen, of je geld terug.

Wat de banden betreft: volgens mij is Landside één van de merken waar ik al eens extreem slechte resultaten van heb gelezen. Ik zal een googlen.
 

annekew

Nieuw lid
Zoals hemi ook al aangeeft, ze hebben de cijfers van een totaal ander model auto gebruikt.:banghead: Probleem is dat bandenboeren nog wel eens uitlijnen op basis van wat er in hun beperkte lijst staat, en kiezen dan op goed geluk een auto waarvan ze denken dat het in de buurt komt.

Edit: terug naar de prutsers om het goed te laten doen, of je geld terug.

Wat de banden betreft: volgens mij is Landside één van de merken waar ik al eens extreem slechte resultaten van heb gelezen. Ik zal een googlen.

Kan het dan kwaad om nog te rijden? Ik ga er maandag maar meteen mee terug.
Kan dit de reden zijn dat hij na wisseling van wielen andere kant op trekt? Ben er gewoon misselijk van.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb zo snel maar één review terug kunnen vinden van Landsail dat niet over zomerbanden gaat: de LS288.

Ergens in mijn geheugen heb ik iets dat er een test is geweest, dat er grote verschillen zouden zijn tussen de verschillende banden van Landsail, die wél identiek zouden moeten zijn. Ik kan dat niet zo snel terug vinden, maar dat zóu ook het naar één zijde trekken kunnen verklaren.

Nog een gevonden review:
1.0 out of 5 starstires
Bykenneth himeson February 21, 2013
Verified Purchase
the tires suck they wobble side to side at up to 20 mph wierd never seen any thing like it
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Laat de wagen eerst goed uitlijnen!
Je kunt wel rijden, vaak zitten er kleine verschillen in.. Maar dat zie je pas als je de uitlijngegevens naast elkaar legt.

Maar als na het uitlijnen van de wagen de wagen nog steeds trekt en dit veranderd na het wisselen van de wielen dan zit het probleem in de banden!! Draaien van de band op de velg is dan de mogelijke oplossing. Anders is vervangen de oplossing..

Als ik het zo lees is het probleem ook gekomen na het monteren van de banden.

Laat dan ook meteen een fatsoenlijk a-merk monteren....
 
Bovenaan Onderaan