Project Octavia Mk.1

GJ M

Forumguru
Volgens mij gaf onze vorige Octavia (1) wel een signaal wanneer ik de verlichting aan liet. Hier had ik echter geen xenon in zitten, maar dit moet niets uitmaken (huidige octavia doet dit ook, hier heb ik wel xenon ingebouwd)
 

snapo6

Senior Member
Dank je wel ik wil ook het ook netjes doch uniek houden met toch een orginele look eraan te geven.

Trouwens heb ik een brandende vraag. Als ik de auto uitdoe maar de verlichting aanlaat dan zou er een signaal aan moeten gaan wanneer men de deur opendoe. Nou is dit mij niet het geval waardoor ik al een paar keer met een lege accu ben komen te staan. Mijn vraag is dan ook waar dit signaal vandaag zou moeten komen?
Is dit hetzelfde als bij sommige Opel's dat dit zich in de verlichtingsschakelaar bevindt?

Mijn O1 heeft dit standaard.
Misschien kan iemand eea natrekken via ETKA of ELSAWIN. Is er niet iets kaduuk?
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Het zoemertje van je tellerbak zal kapot zijn meen een los onderdeel komt vaker voor. Of je deurschakelaar is kapot. Gaat je binnen verlichting nog wel gewoon aan en uit als je de deur open doet?
 

Octaviapower

Actief lid
@Antera ne dat gebeurd niet alleen bij de bestuurdersdeur gebeurt dit niet overige deuren werken prima en gaan de binnenverlichting gewoon aan of uit
 

Octaviapower

Actief lid
Okee dank jullie voor alle hulp en tips! Dan ga ik de deurschakkelaar vervangen en hopen dat het dat ook is. Maar heb er wel een goed gevoel bij.
 

Octaviapower

Actief lid
Nou na een weekend sleutelen is ook weer de thermostaat vervangen. Wat ben ik blij!!! Hij zit nu binnen no time op de bedrijfstemperatuur en wordt het tenminste weer lekker snel warm in de cabine. Voorheen werd hij nooit warmer dan 60 graden en als je heel erg je best deed 70, maar gelukkig is dat verleden tijd en ook goed, vlak voor de winter. Ik was al bang dat ik een stuk karton voor de intercooler zou moeten steken.

Maar oh oh wat een geknoei om er bij te kunnen komen. Eerst moet het gasklephuis worden verwijdert (en natuurlijk gelijk schoongemaakt), deze was ook erg vies ik denk een halve bus remreiniger en twee poetslappen om hem weer helemaal schoon te krijgen. Daarmee ook stiekem het onregelmatig stationair toeren verholpen (gelukkig).

Verder moest de dynamo los want de thermostaat zit erachter (typisch VW) maar al om al was het binnen 3 uurtjes gepiept. Het is echt een auto die zich makkelijk laat sleutelen, DAT is het grote voordeel!

Ik heb ook foto's van de locatie en zal deze t.z.t posten.
 

Octaviapower

Actief lid
Nou zoals beloofd hier de foto's van het middagje klussen ik zal hier stap voor stap uitleggen hoe je deze thermostaat vervangt bij de 1.8T 20V motoren vervangt aangezien je hier nog best wel wat voor moet verwijderen.
Allereerst verzamel je het benodigd gereedschap, je hebt nodig:

1x 5 imbussleutel
1x Philips kruisschroevendraaier.
1x 3mm platte schroevendraaier voor de stekkers.
1x 15 steeksleutel voor spanrol om de riem te ontspannen.
1x 13 steeksleutel voor de dynamo en spanrol.
1x steeksleutel 10 voor de accupolen
2x emmers om het koelwater op te vangen.
1x een schone trechter.
2x koffiefilter om je koelvloeistof te filteren aangezien je best veel troep uit de motor meeneemt.
Minimaal 3 liter nieuwe koelvloeistof of als je nieuw vervangt is 5 liter nodig LET OP G12 gebruiken!!!
(kijk wel of je oude nog goed is dat kan met een prisma om koelvloeistof conditie te controleren kost 20 euro).
1x Ty-wrap om je multi-riem aan een leiding vast te maken, dit scheelt enorm veel tijd met terug monteren.
Een schaar om deze weer los te knippen.
Een paar krikken en bokken of als je toegang hebt tot een brug. zet hem ook hoog zodat je prettig werkt en geen rugpijn eraan overhoud (nog vooraan je werkzaamheden!!!!)
Ik kan het niet genoeg zeggen WD-40 IS YOUR FRIEND!!!
Oh ja en het allerbelangrijkste een hele hoop plezier eraan ondervinden.


Nou ten tweede als je alles bij elkaar hebt verzameld moet je uiteraard alle plastic motorbeplating losmaken dit zorgt ervoor dat je toegang krijgt tot de inbusbouten van het gasklephuis en zorgt ervoor dat je net dat beetje ruimte extra hebt
helemaal weer terug gemonteerd.jpg
dit was eigenlijk na mijn werkzaamheden maar dit krijg je dan te zien dan moet je dus de kleine en grote leiding losmaken met behulp van de kruiskopschroevendraaier en dan inbussleutel 5 dan krijg je dit te zien
intercoolerslang van gasklephuis.jpg
Let wel dat er nog een stekkertje aanzit omdat dit bij de AUM en geloof ik ook de AUQ een elektronische gasklep is, de AGU is geloof ik nog met kabel dus daar moet je uiteraard dan de kabel losmaken.
Het makkelijkste is dat je eerst alle vier de bouten losmaakt en dan het huis omdraait om dan het stekkertje te verwijderen
Nu je het gasklephuis los hebt is het tijd om de spanrol en de multiriem onder handen te nemen. Waarom moet de spanrol weg zal je wel denken (die overigens maar met 3 bouten vastzit waar je makkelijk bij kan)
deze moet weg ivm de twee bouten die de dynamo op zijn plek houden anders moet je met steeksleutel 15 constant je spanner draaien en dit kost 1, veel moeite en 2, is dit ronduit GEVAARLIJK, als de sleutel eraf springt wanneer jij bezig bent moet je weer met een andere auto (wat waarschijnlijk geen Skoda is) naar het ziekenhuis om daar je vinger uit de kom of in het gips te laten zetten dus HAAL DIE SPANNER ERAF!

nou moet je dit zien zo niet lees hierboven nog even
spanrol en gasklephuis los.jpg
spanrol verwijderd.jpg

Overigens is kun je voor de inbusbouten op het thermostaathuis ook een kleine ratel met kniestuk en dopje 10 ook losmaken ipv imbus 5. het is trouwens wel verstandig om een tekening te maken hoe de multiriem loopt dit helpt enorm met terugplaatsen briefje voor multiriem.jpg

Welnu zijn we bij de dynamo aangekomen en weer een waarschuwing. Wanneer je hem gaat losmaken moet je toch eerst even de accupolen losmaken aangezien je dan grote kan hebt om keihard kortsluiting te maken en dit niet alleen je accu sloopt maar jijzelf loopt aardig kans om een flinke opneuker te krijgen. DUS--->
accu met losse polen.jpg
Losmaken die hap kleine moeite je moet alleen wel alles weer instellen maar safety first.
Nou wanneer je de dynamo los hebt en de buis naar de thermostaat en de hemzelf ook dan zou je dit moeten zien.
thermostaat locatie zonder thermostaat.jpg
hier zie je dat ik de dynamo op de aircopomp heb gelegd en links zie je nog de spanrol zitten die heb ik terug gemonteerd zodat je nu goed kan zien waarom je hem moet verwijderen. Je kan namelijk zien dat hij recht tegenover de gaten van de dynamo is geplaatst
Ook het terug monteren van de thermostaat is van belang en op deze foto zie je dat ik de ring eerst erin doe, DIT IS FOUT!!!! Eerst de thermostaat en dan de rubberen ring. Als je dit niet doen dan blijft hij via het huis koelvloeistof lekken en kun je er nog geen 50 km mee halen want dan is het reservoir leeg.
foutief geplaatste thermostaat.jpg
hier foutief geplaatst je ziet ook dat de thermostaat ook erg naar buiten steekt, als je dat dus hebt moet je hem weer eruit halen en goed plaatsen.
Dus: Thermostaat-----> Rubberen ring----> thermostaathuis/buis---> vast bouten.

Nou dan is het eigenlijk een kwestie van alles weer monteren en als je het goed hebt gedaan en niet de emmers onder de auto bent vergeten (ja ja die zijn er ook nog) dan moet het als het goed is er zo uit zien
en helemaal klaar.jpg
(Oooohhh wat mooi)
 
Laatst bewerkt:

Octaviapower

Actief lid
Nou weer een update na wat informatie bij JD Engineering is de knoop doorgehakt. Hij wordt gechipt! Na overleg zal ik de downpipe en de diverter valve eraan moeten geloven. Deze gaan vervangen worden voorafgaand aan de tuning. Dit zal waarschijnlijk volgende maand worden besteld. Weet iemand waar hij een goede downpipe aan kan komen? Elke tip is welkom! Ook heb ik mijn tellerbak gecustomized en zal er ook snel foto's van plaatsen.
 

Octaviapower

Actief lid
Na overleg met JD engineering tot de conclusie genomen dat het even wat langer duurt dan verwacht. Met hun kennis moet ik eerst de Diverter Valve (iemand bekend?) vervangen voor een steviger exemplaar. Dit omdat na de chip het membraam in de klep het toegevoegde vermogen niet aankan dus heb ik een valve van Forge besteld. Helaas duurt de levertijd belachelijk lang maarja ik denk dat het dubbel en dwars waar is!

Tot zover de update aangezien het nog niet echt lekker sleutelweer is en ik niet kan wachten totdat de zomervegen er weer onder kunnen!
 
Bovenaan Onderaan