Olietemperatuur skoda super2 1.6 TDI greenline

Skoda-MAN

Forumguru
Je kunt in noodgevallen de kachel en aanjager op de hoogste stand (Hi) zetten, voor de inzittenden niet prettig voor de motorkoeling wel.
Je hebt nog wel ARKO :maakmegek:
 

Joske

Forumguru
Je zou haast gaan denken dat een 1.6TDI greenline niet geschikt is om een caravan te trekken..... :lezen:
zou een 2.0TDI-bezitter dit ook ondervonden hebben in gelijke omstandigheden? :pieker:
 

Ericw

Forumguru
@Joske : ik denk dat de 1.6TDI opzich prima geschikt is om een caravan te trekken, m'n vorige Superb deed dit ook erg goed, maar om hem binnen de 20% bijtelling te krijgen is de voorzijde zo goed als dicht gemaakt..... :mad:
Dit kan nooit goed zijn onder zware belasting.

Zoals ik al schreef heeft het vergroten van de de luchtinlaat onderin de bumper al een positief effect gehad. :D
 

Tafkah

Forumguru
@Ericw als ze dan ook nog iets zouden doen aan het toerental waarin er eindelijk een beetje kracht beschikbaar komt...(lees: omlaag brengen) dan zou het zowaar nog wat kunnen worden:D
 

Ericw

Forumguru
@Tafkah : wat bedoel je hier precies mee? Nog lager dan 1500RPM? Ik merk dat mijn Superb vanaf dat toerental "lekker" oppakt. Kan ook met relatief weinig toeren wegrijden met de sleurhut.
 

Kogamyata

Senior Member
Het oplopen van zowel water als olietemperatuur met een caravan aan de haak komt mij ook erg bekent voor.....
Kom net terug uit Frankrijk met een 1400Kg caravan aan de haak van m'n 1.6TDI (greenline) Superb FL en op de heenweg liep de watertemperatuur op naar 115gr en olie naar 132.
Dit was bij een buitentemperatuur van 35+ en een lange helling van rond de 7%.
Hierbij werd uiteindelijk de airco afgeschakeld door het motormanagement.....

Ik ben van menig dat dit komt door de dichte voorzijde van deze auto's!
Ben tijdens de vakantie creatief geweest en heb een stanleymes gepakt en een stuk of 10 "honinggraad" vlakjes onderin de bumber eruit gesneden: scheelde me ongeveer 10graden op de terugweg (ook met 35+ buitentemperatuur!)

Direct na thuiskomst ff bij de dealer langsgeweest en men is het met me eens. :D
Waarschijnlijk komt er ook een andere (open) grill in.
Heb deze temperaturen namelijk nooit met m'n vorige Superb gehad (zelfde caravan, zelfde traject)

Onder deze extreme omstandigheden kan hij gewoon z'n warmte niet kwijt..................

@Ericw Zoals je in mijn post van 09-08 kunt zien, had ik het ook over die luchtgaten. Er zou immers 'n kenteken of zoals jij 't zegt en terecht, 'n bumper voor kunnen hangen. De motor heeft in die extreme situatie behoefte aan veel (koude) lucht. En dat scheelt zomaar 10 gr C en dat is ruim voldoende dan.
 

Kogamyata

Senior Member
Je kunt in noodgevallen de kachel en aanjager op de hoogste stand (Hi) zetten, voor de inzittenden niet prettig voor de motorkoeling wel.
Je hebt nog wel ARKO :maakmegek:

Ook dat heb ik gezegd in mijn post van 09-08. Je moet dan idd wel ARKO gebruiken, anders verbrand je.:maakmegek:
 

Ericw

Forumguru
@Helmond42 : klopt dat jij het al over (koude) lucht had, maar ik heb dit letterlijk genomen en ZELF de dichte "honinggraad" kunststof deel onder de bumper opengesneden. Zoals dit bij alle niet 20% Superb's ook het geval is.
 

hemi24

Forumguru
@ertromp : alleen als het kwik boven de 35 graden uitkomt..!

Zelfde verhaal voor de Golf 7...

golf-7-voorkop-motorkap-xenon-koplampen-spatborden-voorbumper1392504429_1.jpg
 

Tafkah

Forumguru
@Tafkah : wat bedoel je hier precies mee? Nog lager dan 1500RPM? Ik merk dat mijn Superb vanaf dat toerental "lekker" oppakt. Kan ook met relatief weinig toeren wegrijden met de sleurhut.
1500? Dan is het beter voor elkaar dan bij die van mij. Volgens mij gebeurt er onder 1700 niets tot zeer weinig.
Ben verwend met mijn vorige SII (1.4 TSI) die bij 1400 tpm al begon te trekken. Loop nu tog regelmatig tegen situaties aan waarbij je kracht vraagt en er niets gebeurt... Zeker in sitauties vanuit stilstand. Meer toeren en slippende koppeling is de enige remedie.
(En mijn sleurhut is slechts 1300 kg).
 

Ericw

Forumguru
Werd net door dealer gebeld en er blijkt wel een modificatie voor m'n auto te zijn.
Bestaande uit: andere (open!) ondergrill en andere wielkuipen (met koelsleuven die de warmte uit de motorruimte zouden moeten trekken)
Wordt begin September uitgevoerd. :D
Het wordt helaas pas volgend jaar voordat ik het weer echt kan testen................. :mad:

Dus niet meer zo'n piepklein gat zoals ik nu heb!

 

Kogamyata

Senior Member
Werd net door dealer gebeld en er blijkt wel een modificatie voor m'n auto te zijn.
Bestaande uit: andere (open!) ondergrill en andere wielkuipen (met koelsleuven die de warmte uit de motorruimte zouden moeten trekken)
Wordt begin September uitgevoerd. :D
Het wordt helaas pas volgend jaar voordat ik het weer echt kan testen................. :mad:

Dus niet meer zo'n piepklein gat zoals ik nu heb!


Zo kom je nog 'ns wat te weten, nietwaar? Mooi gedaan. Hulde!:thumbsup::thumbsup::thumbsup:
 

Tafkah

Forumguru
@Ericw modificatie?? Wat voor SII heb je (bouwjaar en model?).
Die van mij gaat donderdag voor zijn eerste servicebeurt. Was wel een melding van het vervangen van een onderdeel van de EGR...

(Mijn SII is van 2014, mei, ambition businessline. Volgens mij was'ie in feb 2014 van de band gelopen)
 

Ericw

Forumguru
@Tafkah : Is geleverd in september 2014, denk dat hij van mei of juni is. (Showroom model).
Het is een sprint pro uitvoering.
Heb jij ook koelingsproblemen dan?
 
Bovenaan Onderaan