Olietemperatuur skoda super2 1.6 TDI greenline

Bakkertje

Forumguru
Mijn ervaring is dat het vooral ook met de buitentemperstuur te maken heeft.
In de winter wel eens gehad dat ik in de file terecht kwam en dat de olie niet boven de 70 graden kwam.. Met de caravan erachter (wilk a 1500kg) ging ie met 100 km/uur naar de 108 graden.

Bij echt zware belasting ook niet te laag in de toeren rijden, want dan gaat je koelvloeistof te langzaam rond. De schakelindicator ook direct vergeten als er iets aan de haak hangt..
 

Kogamyata

Senior Member
Een gewaarschuwd mens telt voor 2. Je kunt altijd allerlei dingen bedenken om iets niet te doen. Ik hou van het andere.
Groeten,
Joop.
 

ElScorpione

Forumguru
Mijn Octavia (ook met 1.6 TDI) laat bij rijden op de snelweg ook een temperatuur zien die tussen de 95 en 105 komt. Hoger dan 105 heb ik hem nog nooit gezien.
 

Octavia Simply Clever

Senior Member
Foto genomen deze week iets voor Stuttgard met een buitentemperatuur van 39°C, geen probleem hoor.
 

Bijlagen

  • IMG-20150810-WA0001.jpg
    IMG-20150810-WA0001.jpg
    100,2 KB · Weergaven: 53

Canon-Eye

Forumguru
De schakelindicator ook direct vergeten als er iets aan de haak hangt..
Dat dacht ik ook voordat ik vertrok met ongeveer de maximaal toegestane 1000 kilo achter m'n F2C GL, maar in de praktijk blijkt dat toch toch niet helemáál te kloppen. Die schakelindicator werkt namelijk niet alleen op snelheid en toerental, maar ook op de actuele belasting van de motor.

Op de Franse snelwegen door en rond het Massif Central - die af en toe ook heel behoorlijk stijgen en dalen - heb ik me af en toe door de indicator laten verleiden om toch maar naar 5 op te schakelen, een beetje tegen mijn gevoel in zelfs. Daarbij een scherp oog houdend op toerenteller én maxidot en laatstegnoemde vaak switchend tussen actueel verbruik en olietemperatuur (jammer trouwens dat die niet naast elkaar zitten in de schakelcyclus, nu moet ik steeds via de reistijd die in dit verband minstens zo oninteressant is als de gemiddelde snelheid).

Ik was aangenaam verrast door het feit dat de GL-tor die 5e versnelling veel vaker makkelijk aan bleek te kunnen dan ik op basis van de helling had ingeschat: olietemperatuur tot 108 of 110 graden, verbruik niet verder oplopend dan 11 à 12 L/100km en netjes de ca. 1700 rpm vasthoudend. Zodra het verbruik verder begon op te lopen richting de 14-15 liter en tevens het toerental iets begon terug te vallen werd het tijd om terug te schakelen, hetgeen meestal voldoende was om de snelheid boven de 80 gps-km/h te houden. Wat in de klim toch nog meer is dan de (meeste) vrachtwagens op de baan voor véhicules lents aankunnen, dus die hadden toch geen last van me.

De moraal: kijk wél naar de schakelindicator, maar hanteer die informatie altijd in samenhang met andere gegevens!
Daarbij is het toerental - met name het toerengebied waar minstens 80% van het maximumkoppel beschikbaar is - voor mij leidend; een boven 110 graden of zo oplopende olietemperatuur is voor mij daarnaast een nadrukkelijke hint om het even wat kalmer aan te doen. En ja: op de parking de motor een minuutje of 2, 3 laten draaien totdat de olie terug is naar 99 graden is een absoluut gebod waar ik niet tegen zondig - ook niet toen een campingmevrouw wilde dat ik de motor meteen bij aankomst afzette. Mais non madame...
Goeie oefening in Franse spreekvaardigheid trouwens, maar dit geheel terzijde. :jaja:
 

Bakkertje

Forumguru
@Canon-Eye wellicht dat het voor jouw combinatie anders is, maar mijn ervaring met de 1.6 TDI in de greenline Superb is (was inmiddels) toch echt anders. Als je de schakelindicator zijn gang laat gaan rijd je met je combinatie vanaf 80 km/uur in z'n 5 en dan zit ie dermate laag in de toeren dat het echt niet comfortabel rijd. En dat terwijl volgens de fabrieksopgave het maximum koppel op 1500 toeren al beschikbaar is. Met een snelheid van 100 km/uur op de klok in z'n 4 hield de mijne de snelheid keurig vast. Het toerental weet ik niet meer eerlijk gezegd, de olietemperatuur kwam niet boven de 110 graden. Koelvloeistof bleef gewoon normaal. Het verbruik lag dan rond de 1 op 9 a 10.
Er zijn ook greenline Superbs met een 6-bak daar kan het ook weer anders zijn natuurlijk.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Bakkertje Los van het feit dat ik de 100/105 met de caravan erachter niet permanent wil rijden maar alleen korte tijd (om bv. even een of meer vrachtauto's ruim voorbij te steken zonder al te veel oponthoud te veroorzaken, verder is 89 op de gps voor mij mooi zat, blijkt zelfs iets sneller dan veel andere caravanrijders!):
de kern van mijn betoog is niet dat je de schakelindicator blindelings moet volgen, maar dat die indicatie meegewogen moet worden met de andere informatie uit het dashboard én uiteraard met de ervaringen t.a.v. de eigen motorprestaties (die me van het bescheiden GL-torretje al met al beslist meegevallen zijn).

Dat is iets anders dan 'm helemaal te "vergeten", zoals je betoogde - dát was me nou net effe te ongenuanceerd...
 

oco1979

Forumguru
Lekker op 2000tr/min houden,als er iets gebeurd,voetje naar beneden en gaan.

zeker niet op 1500.

belangrijk punt: gaspedaal stand.

maximuim koppel bij 1750(250NM) ja oke bij 100 PROCENT GASPEDAAL,kan ook al van 75Procent zijn.

wil zeggen dat je op een helling aan 1750tr:min draaid maar gaspedaalstand vb 50procent is ingedrukt kan het goed zijn dat je maar 200Nm tot je beschikking hebt(dat is al een groot verschil met wat gewicht aan de haak)

Daarmee als die voorbeeld naar 300Nm gechipt is zal deze dan 250Nm hebben bij halve pedaalstand ipv 200Nm

Daarmee dat vele zuiniger zijn op de display.

Brandstofindicatie is niet aangepast aan de chip.

Best is gewoon manueel uitrekenen.

Moet eens met de wagen rijden en optrekken met de gaspedaal op de bodem maar wel schakelen rond de 2500tr/min +/-.
 

Kogamyata

Senior Member
@Canon-Eye Ik ben dan solo naar Frankrijk geweest via Epinal - Besancon naar Orange en verwonderde mij erover dat terwijl ik de cruise control op 100 kmh had hij alle hellingen in de Ardennen (Luik-Luxemburg), Vogezen en Jura, in de 5e nam. Het verbruik liep wel op tot 12 l/100 maar naar beneden met 0,0 l/100. Dat in 5 naar boven bij 7% had ik niet verwacht bij dat 1200 75 pk 3 cyl. motortje. Hulde! Ook ik heb de ervaring dat de schakelindicator vroeger of later reageert afhankelijk van toerental/koppel/belasting. Bij 1700 tpm is ie beresterk vind ik. Ik zie dat jij dus ook voorzichtig bent met die hoge temperaturen en m.i. hoort dat ook zo.

@Bakkertje, Je geeft aan in 5 dermate lage toeren, maar niet hoeveel toeren. Immers stel dat dit 1300 of 1400 tpm zou zijn, dan zit je toch bijna op max. koppel van 1500 en dat heb je net als wij bij 1700 tpm, toch heel veel kracht (koppel) om de gang er in te houden. Verder ben jij natuurlijk ervaren genoeg om het juiste moment van wel of niet schakelen aan te voelen, lijkt me.
 

hemi24

Forumguru
Mensen die met 1500 omwentelingen een heuvel op tokkelen met een caravan zijn volgens mij sowieso verkeerd bezig...

Zodra je onder het toerental van het max. koppel zakt is het snel uit met de pret!!!
 

Bakkertje

Forumguru
@Helmond42 Hoeveel toeren precies weet ik niet meer, ik heb de auto ook niet meer.
Tegenwoordig gaat de caravan aan de haak van de Passat en die wil dat ik in de 6e versnelling ga rijden. Je merkt dan aan de hele aandrijflijn dat ie dat eigenlijk toch niet zo fijn vind. In z'n 5 loopt ie dan veel mooier. Het verbruik blijft dan overigens ook ongeveer hetzelfde (volgens mij in 5 zelfs lager dan in 6).

Nu ben ik verder geen natuurkundige, maar voor mijn gevoel draait ie hoger in de toeren makkelijker dan dat ik laag in de toeren heel veel kracht ga vragen van de auto. Het maximale koppel van de 1.6 is zover ik begrijp beschikbaar van 1500 tot 3000 toeren. Door wat hoger in de toeren te rijden levert de auto meer vermogen en werkt de koeling in ieder geval beter, simpelweg omdat de waterpomp harder draait en de koelvloeistof sneller rondgaat.
Iets wat ik nog van mijn opa heb geleerd, en als de auto het echt te heet krijgt gingen vroeger de ramen open en de kachel op maximaal (zo verteld het verhaal ;) )

Kleine aanvulling:
Net nog even verder gesnuffeld en 1.2 TDI uit de Fabia greenline heeft een heel ander verloop dan de 1.6 en ik gok dat dat een hoop verklaart in de verschillende ervaringen.
org12tdi.jpg
 

oco1979

Forumguru
Heb tegenwooordig elektrische waterpompen.
Tis te zeggen een ring die over de schoepen schuift.
Mechanisch/elektrisch bediening eigenlijk.
Op de 105PK versie zit bij mij weten niet,enkel de nieuwe 120PK
VAG past deze al toe,die zijn al eerder met andere 1.6TDI begonnen dan skoda.

Eerste keer ik deze zag in het oogpunt van autotechnieker heb ik daar geen goed oog op :pieker:

Naar diagnose doe weer een doordenkertje.

idem met verschillende thermostaten ipv van 1;.

Kenveld gestuurde oliepompdruk :tongue:

Allemaal om zuinigere motoren kunnen maken.

48V systeem bij 12V

elektrische turbo(AUDI is daar al mee begonnen)

enz....

1 ding sta vast,we gaan moeten blijven bijscholen :lezen:
 

CDK

Forumguru
@hemi24, 130*C voor de olietemperatuur is wel tricky, het is reeds aangegeven dat het dan z'n smerende weeking verliest.
 

hemi24

Forumguru
Dat wordt hier geroepen, maar vanuit mijn Peugeot verleden weet ik me nog te herinneren dat het rode gebied van de olietemperatuurmeter nog NA de 140°C ligt.

Volgens mij zitten we ons hier druk te maken over een waarde die door iemand is geroepen, maar waarschijnlijk niet geheel juist is.
Zo worden alle moderne motorolie-soorten getest op smerende werking bij 150°C...
 

CDK

Forumguru
Een volledig synthetische olie is minder hitte gevoelig, maar een olie die deels synthetisch is daar zullen boven de 130*C de moleculen uit elkaar vallen en de olie zal dan toch echt z'n smerende werking gaan verliezen.
 

Kogamyata

Senior Member
Dat wordt hier geroepen, maar vanuit mijn Peugeot verleden weet ik me nog te herinneren dat het rode gebied van de olietemperatuurmeter nog NA de 140°C ligt.

Volgens mij zitten we ons hier druk te maken over een waarde die door iemand is geroepen, maar waarschijnlijk niet geheel juist is.
Zo worden alle moderne motorolie-soorten getest op smerende werking bij 150°C...


Het gaat niet alleen over de olie maar ook over de koelvloeistof, dat weet jij wel @hemi24 . Juist Peugeot maakte er veel werk van om de koeling zogoed mogelijk te laten verlopen door...A/ 'n grotere dikkere radiator. B/ 2 grote met verschillende snelheden draaiende ventilatoren en C/ Als laatste redmiddel 'n grote verwarmingsradiator, die in zeer extreme gevallen met 5 snelheden ook nog ingezet kon worden. Veel van die Peugeots o.a. de mijne draaien nu nog volop in de Saharalanden. Ook hadden verschillende 'n grote oliekoeler. Hoe 't momenteel is weet ik niet. Maar ze deden dat niet voor niks.
Groeten,
Joop.
 

Ericw

Forumguru
Het oplopen van zowel water als olietemperatuur met een caravan aan de haak komt mij ook erg bekent voor.....
Kom net terug uit Frankrijk met een 1400Kg caravan aan de haak van m'n 1.6TDI (greenline) Superb FL en op de heenweg liep de watertemperatuur op naar 115gr en olie naar 132.
Dit was bij een buitentemperatuur van 35+ en een lange helling van rond de 7%.
Hierbij werd uiteindelijk de airco afgeschakeld door het motormanagement.....

Ik ben van menig dat dit komt door de dichte voorzijde van deze auto's!
Ben tijdens de vakantie creatief geweest en heb een stanleymes gepakt en een stuk of 10 "honinggraad" vlakjes onderin de bumber eruit gesneden: scheelde me ongeveer 10graden op de terugweg (ook met 35+ buitentemperatuur!)

Direct na thuiskomst ff bij de dealer langsgeweest en men is het met me eens. :D
Waarschijnlijk komt er ook een andere (open) grill in.
Heb deze temperaturen namelijk nooit met m'n vorige Superb gehad (zelfde caravan, zelfde traject)

Onder deze extreme omstandigheden kan hij gewoon z'n warmte niet kwijt..................
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan