Nieuwe Yeti… 1.2 tsi DSG of toch een 1.4?

Rosinfield

† In Memoriam
Als je de prijslijst download zie je dezelfde verschillen bij de dsg versies. Outdoor ed staat er niet bij
 

EdK

Forumguru
Ach tijdens bestellen bij de dealer komt de ware prijs wel bovendrijven
In folders staat meestal een tekst in kleine letters om zichzelf in te dekken mbt prijzen...
 

Cordoba

Forumguru
Zojuist eens bij Spritmonitor gekeken:
- voor de 1.2 met DSG kom ik uit op een gemiddeld verbruik van 7,30 l/100 km, oftewel bijna 1:14 (13,69)
- voor de 1.4 met DSG vind ik 7,67 l/km (1:13,03)
Daarbij wel de aantekening dat in het geval van de 1.2 DSG dit om de 105 pk motor gaat, terwijl men nu 110 pk opgeeft, dus mogelijk dat de software is aangepast, in het geval van de 1.4 gaat het om de 122 pk motor (huidige opgave in de screenshot van Ridley 125 pk). Kortom het is een idee wat je mag verwachten, maar zowel door verschil in gebruik en omstandigheden als door kleine verschillen in de motor kun je wat verschil verwachten.

Daarnaast nog een opmerking: vooral in de winter merk je dat een groter blok meer tijd nodig heeft om warm te worden, zeker als ie binnen de bebouwde kom wordt gebruikt (vermogen wordt niet aangesproken).
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja ben benieuwd. Er staat idd altijd wel een disclaimer. Denk dan ook echt dat het een foutje is. Als het echt om een speciale aanbieding zou gaan, dan had men er wel wat meer de aandacht op gevestigd
 

Fatboysmart

Nieuw lid
Wow…, wat een reacties. Allemaal bedankt!

Ik heb hier ook een gedrukte prijslijst, en ook daar een meerprijs van 60 euro voor de 1.4

Ik moet alleen zeggen, misschien is het allemaal tevergeefs. Ik heb vanmiddag voor het eerst proefgereden met een Yeti Adventure Outdoor met een 1.2 tsi motor en DSG, en ik ben helaas een beetje teleurgesteld in de veelgeroemde DSG automaat.

Wat me als eerste opvalt is dat de automaat bij schakelen van 1 naar 2 een beetje schokt (inhouden van de motor). Mijn vrouw die naast mij zat en gevoelig is voor wagenziekte kon daar niet goed tegen. Het was ook niet eenmalig, maar gedurende de gehele proefrit van 50 minuten.

Daarnaast heeft de automaat de neiging om heel snel naar de 7e versnelling te gaan (voor het benzineverbruik neem ik aan). Als je echter zo'n 50-60 km/h in de 7e versnelling rijd, maakt de motor maar zo'n 1100 toeren en klinkt er een lage brom door de auto (resonantie).

Is dit normaal, of lag dat aan deze specifieke auto? De auto was nog hagelnieuw. Zo'n 200 km op de teller. Volgens de verkopen kon het komen omdat de automaat nog niet helemaal 'los' was… zou ik ook zeggen natuurlijk.

Mijn vraag is nu… zou dit gedrag van de automaat anders zijn met een 1.4 tsi motor? Zo ja, dan moet ik daar ook maar eens in gaan proefrijden. Mijn vrouw begint nu al te twijfelen over de Yeti en wil met een Nissan Qashqai CVT gaan proefrijden. Persoonlijk vind ik de Yeti een veel leukere auto.
 

Cordoba

Forumguru
Als je bij de Yeti met DSG al klaagt over een brom, dan wordt je met een CVT zeker niet blij: draait vaak behoorlijk wat toeren, en dus behoorlijk kabaal. Een DSG is in enige mate zelflerend, en daarnaast moet je ook een beetje leren rijden met een DSG (hoe ie op het gaspedaal reageert). Wat bijvoorbeeld ook nog wel eens gebeurt als je geen DSG gewend bent: je geeft gas om weg te rijden, en de auto lijkt niet direct te reageren, je geeft automatisch wat meer gas, en ineens schiet ie er met gillende banden vandoor, ook bij snelheid vermeerderen vanaf een constante snelheid heb je in het begin dat gedrag. Je moet even wennen aan de reactietijd van de auto, dan gaat dat goed zonder schokken.

Daarnaast is het zo dat veel mensen de DSG-programmering aan laten passen, zodat de auto prettiger rijdt (net iets later opschakelen), dan kun je bijvoorbeeld bij TVS/DSG-dokter laten doen. Bij dit bedrijf hebben we begin september een meeting en kun je via een voucher met korting zaken laten aanpassen. (info in het topic over de meeting in Varsseveld of bij @Corné de Kluijver )

Wat de Nissan Qashqai betreft: ik dacht dat @sitechris een verhaal over deze auto geschreven had, maar ik kan het niet terugvinden in zijn blog. Mogelijk dat ik in de war ben met een kritisch verhaal over een SUV van Kia.
 

Rosinfield

† In Memoriam
DSG is echt heerlijk, maar je moet er wel even aan wennen. Dat lukt niet met 1 proefrit. Het snel opschakelen is idd zwaar overdreven en daar kun je gelukkig wat aan laten doen. Ik maakte een proefrit in een Auris met cvt maar dat was een enorme afknapper. Ik ben ervan overtuigd dat de reden is dat ik zo verwend ben met dsg.
Ik herken de wat vervreemdende ervaring wanneer je er pas mee rijdt. Maar het went snel. Je moet vooral even doorkrijgen hoe je het schakelgedrag met je rechtervoet kunt beïnvloeden. Met de standaard sw rij je ook praktisch in zijn twee weg. Ook dat wordt aangepast bij een optimalisatie zodat je weer over een echte 1 beschikt
 

EdK

Forumguru
Misschien voor @Fatboysmart leuk te weten @Rosinfield dat je voor je Fapje 2 met DSG ook een Yeti met DSG reed...
En verbeter me even als het niet zo is maar dat je in de Yeti geen DSG verandering hebt laten doen door TVS maar bij je Fapje wel
 

Leon54

Actief lid
Mijn vader rijdt in een 1.2 DSG. Ik rij daar ook wel eens in natuurlijk. Mij is nooit iets opgevallen van schokkerig optrekken o.i.d. Rijdt gewoon fantastisch. Dat snel opschakelen hoort natuurlijk bij een laag toerental en navenant verbruik. Je zou handmatig een standje terug kunnen schakelen indien nodig of zet de bak in de sportstand zodat hij wat meer toeren gaat maken.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het probleem is met die sportstand juist dat dan onnodig en overdreven lang in de toeren wordt doorgetrokken. Daarom wordt deze bij optimalisatie zo aangepast dat er juist wat eerder wordt opgeschakeld.
Bij het wegrijden moet je ook niet te snel en te veel gas geven maar eerst heel even wachten tot je het aangrijpen voelt. Anders krijg je idd dat geschok
 

fabtdi

Lid
Ik heb mijn Yeti 1.2 DSG nu zo'n 9 maanden en 18.000 km gereden. Het schokken bij het schakelen van 1 naar 2 of bij het wegrijden herken ik niet. Dat de auto snel opschakeld herken ik wel, maar dat hangt ook van je rijstijl af. Bij mij rijdt de auto bij 50 regelmatig in de 6e versnelling. Even iets van het gas af en snelheid laten zakken tot 48 en hij schakelt een versnelling terug. Handmatig versnelling laten vasthouden (pook tikje naar rechts) of gewoon terugschakelen kan natuurlijk ook maar doe ik eigenlijk nooit. de S stand van de bak gebruik ik alleen af en toe bij het invoegen op de snelweg, dan is het wel fijn om meer toeren = snellere reactie te hebben. Verder is de S-stand zo goed als overbodig. Overigens moet ik wel zeggen dat ook mijn auto in het begin bromde bij lage toeren maar dat is nu vrijwel verdwenen.

Mogelijk interessant om te weten is dat de nieuwe euro 6 motoren compleet andere motoren zijn dan de euro 5 motoren die de meesten (ook ik) in de auto hebben. Met name het verbruik is een stuk lager en de distributie ketting is vervangen door een riem. Staar je dus niet blind op hogere verbruiken en op de ketting problemen. De nieuwe motoren zijn zuiniger en zouden betrouwbaarder zijn.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Groot voordeel van dsg optimalisatie is dan ook dat de s stand dan ineens heel prettig bruikbaar blijkt voor dergelijke situaties. In de standaard configuratie komt het teveel neer op een hoop kabaal zonder toegevoegde waarde
 

Cordoba

Forumguru
Het probleem is met die sportstand juist dat dan onnodig en overdreven lang in de toeren wordt doorgetrokken. Daarom wordt deze bij optimalisatie zo aangepast dat er juist wat eerder wordt opgeschakeld.

@Rosinfield Volgens mij vergeet je een essentieel stukje in je verhaal: dat is zo aangepast omdat je dat zelf wilde. De DSG-dokter doet niet een standaard aanpassing die voor iedereen hetzelfde is, maar kijkt ook naar de wensen van de klant, doet een aanpassing, en checkt dan of de aanpassing naar wens is. In hoeverre andere tuners die aanpassing per klant laten verschillen weet ik niet, dus daar zeg ik niets over, ik weet dat het bij de DSG-dokter in elk geval niet standaard hoeft te zijn.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, dit betreft standaard optimalisatie. Althans, zo werd het mij destijds gepresenteerd.

Al kun je neem ik aan desgewenst alleen het een of het ander laten doen. Hoewel dat niet of nauwelijks zal gebeuren, denk ik
 

Canon-Eye

Forumguru
@Fatboysmart Er is nog wel een verschil(letje) tussen de 1.2 en de 1.4 - laatstgenoemde mag maximaal 1300kg trekken tegen 1200kg voor de 1.2. Niets om je zorgen over te maken, maar het kán natuurlijk net wel van belang zijn.
 
Bovenaan Onderaan