Nieuwe Yeti… 1.2 tsi DSG of toch een 1.4?

Fatboysmart

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, en ook onervaren wat Skoda auto's betreft. Daarom hoop ik dat jullie me kunnen helpen.

Ik sta op het punt een nieuwe Skoda Yeti Edition Outdoor te bestellen. De uitvoering en opties die ik wil zijn het probleem niet, alleen welke motor moet ik kiezen. Het verschil tussen de 1.2 en 1.4 is maar 60 euro. Ik snap dat het verbruik van de 1,4 iets hoger is, maar daar staan betere prestaties tegenover.

Misschien kan iemand mij de voors en tegens van de (nieuwe) 1.4 tsi vertellen?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het verschil is €840. Voor dat kleine verschil in vermogen zou ik liever een 1.2 vakkundig een beetje laten bijtunen. Is goedkoper (€600) en je hebt meer vermogenswinst (ca 135 pk en 225 Nm).
Ik heb dit zowel bij mijn Yeti gedaan als nu weer bij de Fabia en ben er uiterst tevreden over
 

Ridley

Forumguru
Bij de outdoor Edition is het verschil echt maar 60 euro! Bizar....

Ik zelf zou voor de 1.4 gaan in een Yeti, die kun je ook nog laten kietelen en dan heb je nog meer fun.
 

Ron_2

Senior Member
Het verschil is €840. Voor dat kleine verschil in vermogen zou ik liever een 1.2 vakkundig een beetje laten bijtunen. Is goedkoper (€600) en je hebt meer vermogenswinst (ca 135 pk en 225 Nm).
Ik heb dit zowel bij mijn Yeti gedaan als nu weer bij de Fabia en ben er uiterst tevreden over
Dan blijft er nog maar een verschil over van 240 euro, met misschien gezeur over garantie bij een getunede 1.2
Pak dan gewoon de 1.4
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nou, dan klopt niet wat op skoda.nl mobiele versie staat. Een verschil van €60 kan natuurlijk nooit kloppen
 

Leon54

Actief lid
Heb zelf de 1.4 en daar heb ik destijds bewust voor gekozen ivm net dat beetje extra vermogen zonder tuning. Mijn vader heeft de 1.2. Moet toegeven dat de 1.2 stiller en soepeler is in mijn beleving. Het schijnt ook een totaal andere motor te zijn...? De 1.4 klinkt wat rauwer. Jammer dat in 2012 de DSG niet leverbaar was op de 1.4... nu wel begrijp ik ?
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Ik zou voor de 1.4TSI gaan.. zeker in de Yeti :)

het belangrijkste verschil tussen beiden (buiten het vermogen dan) is het verbruik. Als ik zo mensen hier lees over hun verbruik en de lijstjes bekijk valt het me op dat de meeste 1.2TSI 6 l/100km verbruiken en de 1.4TSI eerder richting 7l/100km gaan.

Kan je daar mee leven, met eventueel meerverbruik? Dan zou ik zeker, gezien het geopperde kleine prijsverschil voor de 1.4 gaan.

Het schijnt ook een totaal andere motor te zijn...?
dat klopt.. de 1.4 is geen groter uitgeboorde 1.2... er zijn wel degelijk wezenlijke verschillen zoals een variabel draaiende oliepomp. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rosinfield

† In Memoriam
Maar mij is nu nog steeds niet duidelijk hoe dat zit met het prijsverschil. Op de Skoda website staat duidelijk een verschil van €840. Hetgeen me ook geloofwaardiger voorkomt dan €60
 

EdK

Forumguru
Tsja heb toen gekozen voor de 1,4 want verschil voor mij was tov de 1,2 nul euro .......:pieker:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat was een eenmalige introductie actie, waar ik me iets bij voor kan stellen. Maar dit lijkt me toch niet te kloppen. Ik vraag me af waar die €60 vandaan komt
 

Cordoba

Forumguru
Kleine verschil van 60 euro kan ook te maken hebben met de specifieke uitvoering (als je bepaalde opties bij de 1.2 extra moet aanvinken, terwijl die bij de 1.4 er standaard op zitten, kan het prijsverschil snel kleiner worden).

Ik zou ook even uitzoeken hoe het met wegenbelasting en verzekering zit: daardoor kan de 1.4 samen met eventueel extra brandstof verbruik nog wel eens een stukje duurder zijn in de praktijk.

Maar op basis van wat ik lees in het topic, zou ik gewoon voor de 1.4 gaan.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Outdoor edition scheelt €840 volgens de website. Gaat dus om dezelfde uitvoering met andere motor. Waar die €60 vandaan komt is onduidelijk; behalve dat iemand dat bedrag noemt
 

EdK

Forumguru
in de tijd dat ik me Yeti kocht was het verschil tussen de twee een twee duizend eurie.

En wegenbelasting was meen ik gelijk voor de 1,2 en de 1,4
Verzekering was wel iets duurder voor de 1,4 tov de 1,2 maar voor mij was dit acceptabel

En tjsa verbruik van mijn 1,4......... hij is dorstiger dan ik had verwacht, bij aanschaf had ik nog idee dat de 1,2 meer zou verbruiken dan de 1,4 maar dat is een illusie .

Maar alle ketting problemen die er geweest zijn met de 1,2 daar heb ik geen last van gehad en kachelde ik lekker verder door.

Als ik weer voor keuze kom te staan tussen deze twee motoren bij een Yeti of vergelijkend........ denk dat ik dan toch voor de 1,2 zou kiezen nu....
 
Bovenaan Onderaan