Nieuwe velgen

B.Stuurder

Forumguru
Bij de gemiddelde online velgenshop kan je mer/model auto selecteren en dan krijg je alle mogelijke velgen passende bij jouw auto te zien. Ik zou zeggen probeer dat eens, ipv het hier plaatsen van een bijna niet te beantwoorden vraag.

We doen wel ons best toch?
 

SVL

Lid
Het is misschien een lastige vraag maar moeilijk op te antwoorden is .
Maar door de conversatie dat hier gebeurt ben ik toch al wat te weten gekomen en dat is toch de bedoeling hé :thumbsup:
Een echt sluitend antwoord kan je inderdaad niet geven maar wel richtlijnen en tips .
 
Volgens mij kan een 205 gewoon op een 7J. Langs de andere kant denk ik niet dat er zó veel verschil zit tussen 205 en 225 in weggedrag voor winterbanden. Ik denk dat het rijgedrag veel meer uitmaakt. (Persoonlijk rijd ik nooit met winterbanden en heb nog nooit verrassingen tegen gekomen ... maar dat doet hier weinig ter zake natuurlijk).

Dus als ik jou was, zou ik gewoon kiezen waar je je het beste bij voelt. ;)
Ja dat ga ik doen :)

Ik heb even gekeken in types en prijzen. Ik ben groot Conti fan dus die komen eronder en niets anders.
Nu is de 205 er alleen in een extra load variant. Die wil ik niet. Daarbij zijn ze in verhouding duurder.
Ze zijn 3/4 euro goedkoper; maar minder rubber ipv de 225 dus in verhouding duurder.

In 225 zijn ze er met en zonder XL alsmede velgrand beschermer. Iets wat ook op mijn wenslijst staat.
Ik ga of voor de TS850 of de nieuwere 860 maar daar moet ik even de juiste prijs nog van zien
 

SVL

Lid
Mijn auto is besteld met 16" velgen .
Als ik dus zomerbanden ga leggen in 17" , dan klopt de snelheidsmeting toch niet meer .
En zal dus mijn snelheidsmeter niet meer kloppen .
Aangezien je langer op zomerbanden rijd dan op winterbanden is het misschien aan te raden om te hercalibireren of gaat dit niet of is het verschil te verwaarlozen .
 

Skoda79

Senior Member
Ligt er een beetje aan welke band je neemt. Als je op 17inch een plattere band monteert dan op je 16inch, dan zal je wiel omtrek redelijk gelijk blijven.
 
Zo lijkt het net alsof je keuze hebt;
In het boekje van de auto of op diverse websites waar je op type/kenteken kan zoeken komen de bandenmaten naar voren.

Het is altijd een vaste verhouding; dus inderdaad met 17 inch is de wang van de band lager waardoor de omtrek het zelfde blijft als met een 16 inch waar de band hoger is.
 

Skoda79

Senior Member
Ehmm, ja die keuze is er zeker wel. Als ik bijvoorbeeld bij velgenland kijk (eerste welke bij me op kwam) kan ik daar gewoon sets zonder banden bestellen en bij hen, of elders, de banden er los bij kiezen. Dus het is zeker wel van belang dat je oplet welke banden je neemt.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik denk dat bedoeld wordt dat in gegevens op internet te vinden is welke bandenmaat past bij de auto.
Bij Octavia: 225 breed, 16" is 50 hoog, 17" is 45 hoog, 18" is 40 hoog en 19" is 35 hoog.
Daarbij is de teller afwijking schromelijk overdreven. Als je op een 19" velg een 40 hoge band plaatst is de tellerafwijking echt nog te verwaarlozen.
Ik laat bijvoorbeeld een 19" velg leveren met een 235x35 band, omdat het een 8,5J velg is. Aangezien de hoogte een percentage is van de breedte, zal deze band een iets grotere omtrek hebben dan de standaard 19" banden die op een RS wordt geleverd. Die zijn namelijk 225x35, omdat de Extreme velg 7,5J is.
 

SVL

Lid
dus als ik het goed heb :
225 breed 16" 50 hoog en dan bv 19" 35 hoog , dan is de tellerafwijking te verwaarlozen .
 

B.Stuurder

Forumguru
In mijn geval scheelt het 1.09%. 120 op de teller is 121,31 in werkelijkheid, maar dat is excl de al aanwezige afwijking van vaak tot -4 km/h, dus bij 120 op de teller zit ik op de gps nog onder de 120
 

B.Stuurder

Forumguru
Maar ik zou me er niet te druk om maken, er zit ook altijd een toegestane tolerantie in banden. Een 235 brede band mag tot 244 breed zijn.
 
Bovenaan Onderaan