Nieuwe velgen

SVL

Lid
Hey ,
Ik heb een octavia combi 1.4 tsi besteld waar nu 16" ILIAS velgen onder komen .
Deze velgen had ik graag gehouden voor de winterbanden .
Voor de zomerbanden had ik graag nieuwe velgen gekocht en deze in de maat 17" .

Welke 17" velgen qua maat uitvoering kan ik kopen en waar kopen jullie jullie velgen .
 

leon-cupra

Forumguru
ik zou persoonlijk er min 18" onder gooien. Staat een stuk beter.

Wil je terug originele skoda velgen of iets anders? Marktplaats en dergelijke in het oog houden, af en toe kan je wel eens een koopje doen met "zo-goed-als-nieuwe" velgen.
 
Tja; ik hád onder mijn O3 occassion 18 inch zitten..
Ben blij dat ik daar vanaf ben.. wat een stuiterwielen.. Heb er nu 17 inch onder en ik merkte direct bij de eerste put deksel na de wielenwissel meteen verschil.

Dan ga ik toch liever voor comfort dan looks. Daarbij had die kerel mn banden te hard opgepomp (2.7bar ofzo) dus toen ik ze terug had gebracht naar 2.4 werd het comfort nog wat beter. Dat merk je echt.

Die 18 inch banden waren soieso stug; waren high-load banden namelijk. Dus die geven gewoon niet mee. Waren conti sportcontact2 banden. Heb nu weer conti in 17 inch dus; geen hig load en zijn sportcontact5 banden. Voor de winter ga ik 17 inch monteren; ook op Erebus velgen. Paar dagen terug besteld. Ik vind 16 inch gewoon lelijk. Mij te hoog balon wielen gehalte.



Nog om even antwoord te geven op je vraag; als je maximaal -5 en maximaal +5 aanhoud bij de ET waarde zul je geen problmen krijgen. Ikzelf heb originele Skoda (Erebus) wielen.
Heb ze bij Superskoda vandaan. Sowieso goedkoper dan bij de dealer en alléén vandaag nog 20% korting (scheelt je 110 euro als je de verzending erbij opteld)
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Dan is er wel een IMMENSE keuze aan velgen. Overlaatst eens gezocht naar wintersetje, pfff, je kan daar weken mee bezig zijn.
Als je begint te zoeken mss best eerst je budget vooropstellen, maak de keuze al iets gemakkelijker :-)
 

leon-cupra

Forumguru
Tja; ik hád onder mijn O3 occassion 18 inch zitten..
Ben blij dat ik daar vanaf ben.. wat een stuiterwielen.. Heb er nu 17 inch onder en ik merkte direct bij de eerste put deksel na de wielenwissel meteen verschil.

Dan ga ik toch liever voor comfort dan looks. Daarbij had die kerel mn banden te hard opgepomp. (2.7bar ofzo)



Nog om even antwoord te geven op je vraag; als je maximaal -5 en maximaal +5 aanhoud bij de ET waarde zul je geen problmen krijgen. Ikzelf heb originele Skoda (Erebus) wielen.
Heb ze bij Superskoda vandaan. Sowieso goedkoper dan bij de dealer en alléén vandaag nog 20% korting (scheelt je 110 euro als je de verzending erbij opteld)
Rij zelf met 19" 'extreme' velgen op mijn vRS. Rijdt heel comfortabel. Nog nooit beklaagd en ik kom van een superb met 16" velgen met ballonbanden om U tegen te zeggen ;)
 
Rij zelf met 19" 'extreme' velgen op mijn vRS. Rijdt heel comfortabel. Nog nooit beklaagd en ik kom van een superb met 16" velgen met ballonbanden om U tegen te zeggen ;)
Ha! Ik was nog bezig met het aanpassen van mn bericht; maar grappige zelfde woordjeuze; ballon wielen ;)
Maar ik merkte het dírect. Misschien waren het de banden hoor die knijterhard waren..
Of het is perceptie van wel/niet een "groot" verschil.

Maar je moet toch wel verschil merken met je Superb en die vrs? Kan me niet voorstellen datyie minder stuiterig is
 

SVL

Lid
Hou het toch liever bij 17" velgen .
Maar veel ken ik er niet van :nono:
Ik weet al dat de steek 5 x 112 is
En je hebt een 7J of 7.5J en dat is de breedte van de velg als ik het goed heb maar welke banden gaan daar dan op .
En dan nog die ET waarde , als die klein is steekt de velg meer naar buiten als ik het goed begrepen heb .
Wat zou dan de gemiddelde of meest gebruikte maat zijn voor de octavia .
 

leon-cupra

Forumguru
Ha! Ik was nog bezig met het aanpassen van mn bericht; maar grappige zelfde woordjeuze; ballon wielen ;)
Maar ik merkte het dírect. Misschien waren het de banden hoor die knijterhard waren..
Of het is perceptie van wel/niet een "groot" verschil.

Maar je moet toch wel verschil merken met je Superb en die vrs? Kan me niet voorstellen datyie minder stuiterig is
volgens mij heeft het dan meer met je band te maken dan met de velg. 17" en 18" gaat amper verschil geven.

Op gewone, goede banen rijdt dat even goed. Op slechte banen voel je wel meer de schokken (bij diepere putjes) maar storend is het allerminst. Een stuiterbak is het zeker niet.
 
@SVL

Er zijn hele hordes met merken wielen te koop..
De O3 heeft een bandenspanning controle systeem. Sommige wielen van een derde fabrikant zijn hier al dan wel of niet mee compatible.

De goedkopere merken wielen kenmerken zich door slechtere kwaliteit lak en de hoeveelheid plaklood die erop moet om hem juist geballanceerd te krijgen.. Ik had op mijn Seat destijds Denzo wielen. Die bevielen goed en vakt qua prijs/kwaliteit een beetje in de middenmoot.


Correctie; geen Denzo maar Dezent wielen
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: SVL
Hou het toch liever bij 17" velgen .
Maar veel ken ik er niet van :nono:
Ik weet al dat de steek 5 x 112 is
En je hebt een 7J of 7.5J en dat is de breedte van de velg als ik het goed heb maar welke banden gaan daar dan op .
En dan nog die ET waarde , als die klein is steekt de velg meer naar buiten als ik het goed begrepen heb .
Wat zou dan de gemiddelde of meest gebruikte maat zijn voor de octavia .

Standaard voor de O3 is 7.0J, 7,5J kan wel; maar dan word het wiel iets breder.
Standaard ET waarde is 47. Dus het advies is om dan niet breder/smaller te gaan dan ET42-ET52 zodra je geen onnodige belasting zet op je wiellagers
Bandenmaat is een vast gegeven iets; voor 17 inch heb je keuze uit 205/50 of 225/45.
Dit omdat de wielomtrek zon 635mm moet zijn voor de O3.
 
Laatst bewerkt:

DannyG

Forumguru
Google maar eens op "velgen configurator" en je hebt in een wip en een gauw talloze websites waar je je automerk en type kan invoeren. Daarna de gewenste velgmaat ingeven (17" bv) en dan maar watertanden.
En als je twijfels hebt, ga je gewoon langs een aantal bandenboeren en laat je daar goed informeren.

Succes met de zoektocht ;).
 

B.Stuurder

Forumguru
@SVL 17" wielen van Skoda zelf zijn ET 48 of ET49, 18" is ET51 en 19" is ET51.

Een velg is bij Skoda in principe altijd 7,5J, maar 8,5 J past ook nog. Ik heb 19" 8,5J met ET47 en 235x35 R19 banden

Banden op 7,5J 17" is 225x45 R17 of 205x50 R17, de 225 breed vind ik zelf het mooiste staan, 205 is erg smal en enigszins "getrokken", waarbij de velg uit de band lijkt te steken. Slecht nieuws bij stoepranden.

De tip die DannyG geeft is een hele goede. Keuze genoeg, je kunt de velg op de auto "zien" en de velg past altijd, of er staat bij dat er aanpassingen nodig zijn. Dat laatste zou ik voorkomen.

Succes!
 
Ik haak nu zelf even in met een vraag;
Nu heb ik 7,0J Erebus wielen, welke oorspronkelijk bedoel zijn voor de Yeti.

Nu heb ik dus een tweede set Erebus wielen gekocht voor de winter; en ik twijfel welke maat ik daar onder zal gooien.
Winter technisch is een smallere band beter. Maar ik wil wel m'n wielen heel houden.
Dus wat zal ik doen; toch gewoon 205 erop? of voor het oog een 225. Ik weet niet in hoeverre een 205 band over de rand steekt op een 7,0J wiel ?
 

DannyG

Forumguru
Volgens mij kan een 205 gewoon op een 7J. Langs de andere kant denk ik niet dat er zó veel verschil zit tussen 205 en 225 in weggedrag voor winterbanden. Ik denk dat het rijgedrag veel meer uitmaakt. (Persoonlijk rijd ik nooit met winterbanden en heb nog nooit verrassingen tegen gekomen ... maar dat doet hier weinig ter zake natuurlijk).

Dus als ik jou was, zou ik gewoon kiezen waar je je het beste bij voelt. ;)
 

B.Stuurder

Forumguru
Je kunt dat in principe globaal uitrekenen, al valt de ene band smaller dan de andere. Je kunt gewoon dezelfde maat winterbanden nemen als je zomerbanden hebt. Zolang je niet veel breder gaat is er niks aan de hand.
Voor de berekening: het getal 7J wil zeggen dat de velg 7 inch breed is, dus 7 x 25,4 mm is dus 177,80mm.
Je bandmaat is in mm, dus 205 is het loopvlak 205 mm breed, mits niet getrokken. Je hebt dan in principe 13,6 mm band aan beide kanten van de velg.
 
Ik had hiervoor een altea op 17 inch, nu 18 inch, de 03 is vrij zacht geveerd inmiddels 30000 km gereden en net terug uit Spanje, super comfort, omdat de vering wat week is lijkt me minder hoogte het nog te verergeren. Op vakantie alleen in België slecht wegdek gehad belachelijk, ik weet niet hoeveel verstappen fans zich op de helling van stavelot naar Luik zich zijn kapot geschrokken van een overdwars kuil, wij schrokken ons snachts kapot, en was bang voor ophanging of band, gelukkig niks. Schandalig en dat ze dan ook nog tol voor vrachtwagens eisen.
 

B.Stuurder

Forumguru
Bovendien zit dan in het ventiel een sensor en zender, vemtielen zijn voor zover ik weet universeel. Alleen met runflat banden heb je andere ventielen.
 

Skoda79

Senior Member
Bij de gemiddelde online velgenshop kan je mer/model auto selecteren en dan krijg je alle mogelijke velgen passende bij jouw auto te zien. Ik zou zeggen probeer dat eens, ipv het hier plaatsen van een bijna niet te beantwoorden vraag.
 
Bovenaan Onderaan