Moet jij ook zo vaak je lichten vervangen?

Luke

Forumguru
Alweer een defectje aan de lichtwinkel..
Deze keer het stadslicht aan de linkerkant.
Blokje uitbouwen (Hendeltje naar je toe trekken en witte nylon schroef losdraaien. Dan Unit eruit schuiven en de stekker losmaken door het palletje er bovenop naar je toe te trekken met een dunne platte schroevendraaier ofzo.)

Unit eruit4.jpg Unit eruit5.jpg Unit eruit3.jpg Unit eruit2.jpg unit eruit.jpg
 

Luke

Forumguru
Nadat je de unit uit de wagen hebt gehaald keer je hem om en zie je enkele ronde zwarte rubberen afdekkappen. De grootste is die van het dimlicht en stadslicht. Haal de dop eraf.
Je ziet nu het socket van het dimlicht en dieper in de holte een lang plastic staafje. Aan het einde van dat staafje (dat een brede H-vorm heeft) zit het stadslichtje.

Stadslicht vervangen6.jpg stadslicht vervangen2.jpg Stadslicht vervangen4.jpg Stadslicht vervangen3.jpg
 

Luke

Forumguru
Zoals op de foto te zien is, heeft het socket van dit lampje geen schroefdraad. Je hoeft het er gewoon uit te trekken. Handig is het niet echt maar een ijzeren staafje met een haakje aan doet wonderen. In het plastic zit immers een gaatje. Je haakt je ijzertje erin en kan zo beter kracht zetten en tegelijk kijken wat er gebeurt. Gewoon een beetje heen en weer draaien om het wat los te maken en dan beetje heen en weer wrikken terwijl je trekt en het komt los.

Stadslicht vervangen5.jpg
Stadslicht vervangen7.jpg

De lichtjes heb ik gehaald bij Auto5 (2.99€ voor 2stuks W5W). Lampje vervangen, boel er terug induwen (zie dat het goed vastzit tot helemaal in de schacht), rubber dop terug op de lichtunit en terug inbouwen :)
 
E

Ex-lid 2926

Die van mij lust ook regelmatig een H7 lampje. Ook de lampjes van de kentekenverlichting heb ik al een paar keer moeten vervangen. Misschien dat die wat meer te lijden hebben van het dichtslaan van de achterklep.
Behalve lampjes heeft mijn O2 ook graag een nieuwe sensor. Anderhalf jaar geleden een nieuwe uitlaatgastemperatuursensor en vorige week een andere sensor die weer te maken had met het roetfilter. Helaas zijn die dingen een stuk duurder dan een lampje en niet zelf te vervangen.
 

Luke

Forumguru
:confused: mja, zelf ook al de koeling van de EGR-klep mogen vervangen. 700€ kwijt! En dat na 110.000km. Was niet blij... Vooral omdat het zoiets is waaraan je zelf écht geen schuld hebt! En dan durven ze van aftersales uit nog zeggen dat ik me niet teveel mag concentreren op het "eco-driven"...Dat ze dan bij VAG een betere oplossing uitdokteren voor het verlagen van de uitstoot! (Mijn excuses dat ik me hierover opnieuw druk maak)
Als ik in de toekomst nog eens een probleem heb met die hele EGR-zooi, dan gooi ik de boel eruit en laat ik alles wegprogrammeren. :D
 

RayDelft

Forumguru
Bij mijn vorige auto een Espace, met eveneens automatisch aanspringende lampen heb ik na 4 jaar en ca 120.000 km NOOIT een koplamp hoeven vervangen. Wel een knipperlicht 1x.

Mijn vorige auto, ook een Espace, heb ik bij ca 125.000 km ingeruild, en idd nooit een lamp vervangen. Wel een keer een remlichtje . Had eveneens automatische verlichting. De auto daarvoor een Volvo XC70 die had wel regelmatig nieuwe lampen nodig.
 

Luke

Forumguru
Gek toch? Al die berichten hier over toch verschillende wagens die al dan niet té regelmatig nieuwe lampjes nodig hebben dan redelijk lijkt...
Mooie handtekening trouwens, RayDelft :happy:
 

motomarz

Senior Member
Gek toch? Al die berichten hier over toch verschillende wagens die al dan niet té regelmatig nieuwe lampjes nodig hebben dan redelijk lijkt...
Mooie handtekening trouwens, RayDelft :happy:

Zou het net eens uit kunnen om te meten wat de boordspanning zoal doet in jouw wagen?
Want zo vaak lampjes vervangen lijkt me nou ook niet de bedoeling.
Misschien dat de spanningsregelaar (af en toe?) te hoog uitgeeft?
 

Luke

Forumguru
Nog 20k tot volgend onderhoud... Maar dan ga ik zeker vragen of men in de garage de boordspanning eens wil meten. :thumbsup:
 

Luke

Forumguru
Hier gaan we weer.. Ditmaal linker DRL mogen vervangen. Maar wat een gedoe met dat stuk plastic dat moet verwijderd worden! Ik maar trekken en doen, heel de wagen kwam van zijn plaats!

Dus nog eens alles overlopen en ik heb dan maar een spatel (plamuurmes) genomen, er wat plastic rond gedaan en die tussen de lampunit en de bumper gestoken. Zo kon ik die verende pal losmaken en met wat voorzichtig gewrik heb ik de unit uit de bumper gekregen! :jaja:
DSC_0193.jpg

Snel lichtje vervangen en wat bleek? Het lampje (P21W) zelf was niet kapot, althans, de gloeidraad was nog intact. Maar contactpunt onderaan het lampje was precies gesmolten ofzo. En zo was er dus geen contact meer tussen het socket en de lamp.
Nu doet ie het weer...
DSC_0187.jpg
 

CharlesTucker

Forumguru
Luke, bedankt voor de tip, laatst hetzelfde geintje bij de hand gehad, en het viel inderdaad niet mee dat stuk plastic los te krijgen. Het is uiteindelijk wel gelukt (en bij mij was wel het lampje zelf kapot), maar wel ten koste van een paar bloederige vingers. Volgende keer jouw truc maar eens proberen. Verder heb ik geloof wel wat geluk met de lampjes, nu na bijna 90.000km slechts 1 DRL lampje kapot gehad.
 

Joske

Forumguru
Idd, feller lamp = in de regel juist minder lange levensduur.
Kun je best die eco / lange levensduur nemen. Die heeft Philips ook.
En ik start ook never met lampen aan. Hoewel ze volgens mij wel echt helemaal uit gaan tijdens het startproces (of doven ze enkel en blijft er wel spanning op staat?)

Ik gebruik heerlijk felle Osram Night breakers plus. Ik rij toch maar zelden met verlichting aan, nl. :) en maak bovendien niet bar veel km's per jaar.
ben jij tevreden van de Night Breakers? eventueel zin om eens een fotootje te maken bij duister met je lichten aan? Vind namelijk mijn standaard lampjes van de O2 nogal weinig licht geven.. In de Faab zit Vision Plus van Philips (+60% tov standaard) en daar ben ik (aleja, ik rij er natuurlijk niet zo veel meer mee ;) ) wel tevreden van maar het mag wel iets meer zijn.
plus heb je dan nog een goed webadresje voor te bestellen eventueel?
thx ;)
 

turboturbo

Forumguru
Ik had ze via Ebay, @Joske . Voor nog geen EUR 17,- :thumbsup: voor een set bij verkoper: aceparts_eu

Ik wil wel een fotootje schieten, dat is goed. Waarvan wil je foto's, van de units zelf of vanbinnenuit vanuit de cockpit? :geek: Weet alleen niet wanneer ik deze week de auto weer gebruik voor m'n werk, dus kan even duren. Ik moet zeggen dat ik al eens foto's had genomen (van binnenuit, vanachter het stuur) voor en na het wisselen met het gewone setje wat erin zat.

f0cs.jpg


VOOR:
6iks.jpg


NA: (met OSRAM Night Breakers)

0rw4.jpg


Wat de foto's betreft, kan ik niet helemaal hard maken dat ze ook echt meer licht opbrengen (lijkt er wel iets op, maar ik zie ook veel ruis en overbelichting, zo lijkt het), maar forumlid @EdK zweert er dacht ik wel bij (dat ze feller zijn) Verder ben ik zeer tevreden over de lichtopbrengst en zag ik in vergelijking met m'n W5W stadslichtjes dat de kleur ook iets witter is, zo lijkt het.

Misschien dit wat voor je?
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
En mss nog een kleine aanvulling.. Had zelfde probleem (ook H7-lampjes) op mijn Fabia 1. Het eerste jaar had ik beide lampjes kapot binnen de 20000 km. Als ik zelf het lampje verving, heeft het 4 jaar geduurd eer er nog eentje kapot was (80000 km). Maar wat ik ALTIJD doe, is het lampje niet met de "blote" vingers aanraken (=vet op het glas). Steeds met handschoenen of een doekje. Weet niet of jullie hier ook erg in hebben als je de lampen wisselt?

Bijna juist Joske. Het probleem zit niet in het vet, maar in het zout (er zit altijd wat transpiratievocht op je huid). Als de lamp brandt wordt het glas warm, en wordt het zout opgenomen in het glas, wat uiteindelijk tot minimale poreusiteit van het glas leidt. Dan komt er dus zuurstof in het lampje en verbrand de gloeidraad. Ik gebruik vaak een latexhandschoentje voor het verwisselen van een lampje (meestal in huis, in de auto maar zelden een lampje te wisselen): werkt makkelijk dan doekje ofzo, en is stroef, zodat het lampje niet wegglijdt op je handschoen.
 

Joske

Forumguru

leo442

Forumguru
Bijna juist Joske. Het probleem zit niet in het vet, maar in het zout (er zit altijd wat transpiratievocht op je huid). Als de lamp brandt wordt het glas warm, en wordt het zout opgenomen in het glas, wat uiteindelijk tot minimale poreusiteit van het glas leidt. Dan komt er dus zuurstof in het lampje en verbrand de gloeidraad. Ik gebruik vaak een latexhandschoentje voor het verwisselen van een lampje (meestal in huis, in de auto maar zelden een lampje te wisselen): werkt makkelijk dan doekje ofzo, en is stroef, zodat het lampje niet wegglijdt op je handschoen.

Ook het vet is een probleem, bij het heet worden van de lamp slaat dit neer op de reflector waardoor deze mat word hebben ze mij altijd geleerd.
 

leo442

Forumguru
En mss nog een kleine aanvulling.. Had zelfde probleem (ook H7-lampjes) op mijn Fabia 1. Het eerste jaar had ik beide lampjes kapot binnen de 20000 km. Als ik zelf het lampje verving, heeft het 4 jaar geduurd eer er nog eentje kapot was (80000 km). Maar wat ik ALTIJD doe, is het lampje niet met de "blote" vingers aanraken (=vet op het glas). Steeds met handschoenen of een doekje. Weet niet of jullie hier ook erg in hebben als je de lampen wisselt?

En probeer altijd long-life lampen te monteren!
 

floyd2

Forumguru
En probeer altijd long-life lampen te monteren!

Als je lange levensduur wilt tenminste.
Als je veel licht wilt moet je genoegen nemen met een korte(re) levensduur.

O ja,over het aanraken van de lamp met je blote handen,het vet brand in en veroorzaakt plaatselijke temperatuurverhogingen waardoor de lamp barst.
Dit komt doordat normaal gesproken kwartsglas infrarood licht doorlaat maar op de "vieze" plekken absorbeert het glas de straling met als gevolg dat er hitteophopingen ontstaan.
 
Bovenaan Onderaan