Moet jij ook zo vaak je lichten vervangen?

Luke

Forumguru
Héhé, soms zie je op de snelweg wagens met xenons die roze schijnen... Dan weet je dat die ook weer nieuwe mag steken :uitlachen:
 

skodaboy

Forumguru
ik heb op m'n 02 4x4 ook xenon af-fabriek.. tot nu toe nog niks van lampjes moeten vervangen.
ook vind ik de licht-opbrengst van de xenons nog prima...
m'n 02 is bijna 5.5 jaar oud en heeft zo'n 110.000km op de klok...:winkie:
 

BertjeB

Senior Member
Wat een behoorlijke impact kan hebben op de levensduur van lampen is het inschakelen in koude omstandigheden.
Dus mensen die veel kilometers maken maar bv. slechts 2 keer per dag starten kunnen zo veel langer doen met een setje lampen als mensen die vaak in en uit de auto gaan met bijbehorend starten en stoppen.
Wellicht dat er taxichauffeurs zijn die hier op kunnen reageren, zij hebben over het algemeen constant de verlichting aan(draaiende motor) dus in theorie zouden die minder problemen met lampjes kunnen hebben(technische problemen zoals defecte of slechte spanningsregelaars daargelaten...)
 

floyd2

Forumguru
Dat heeft waarschijnlijk met de accu te maken.
Een slechte/legere accu heeft minder het condensatoreffect dus vlakt het de spanning minder mooi af waardoor er piekspanningen kunnen ontstaan en het net de druppel kan zijn om gloeilampjes de das om te doen.
 

Mistraller

Senior Member
Dagrijlichtje kapot...ik trek me een ongeluk aan dat rooster... (Draaien volgens het boekje, geprobeerd maar lijkt mij lastig)
Hoe krijg ik dat rooster eruit? Ik stond op het punt om er een dikke schroevendraaier tussen te gaan stekken...maar ik rij wel langs de dealer denk ik. Iemand tips hoe dat los te krijgen is? De dimlichten (beiden, toevallig afgelopen maand (2 3/4jr oud, 60k) waren zo klaar, dat werkt beter dan bij onze andere auto, een clio. Dus ik dacht snel van dat irritante waarschuwingslampje af te zijn, maar nee.
 

Mistraller

Senior Member
Ok, toevallig in de buurt van de dealer, dus ff laten vervangen. De monteur zei meteen; dat rooster: niet aan beginnen. Hij stak precies op de juiste plek een schroevendraaier naast de lamp (tussen lamp en bumper), klik, en hij was open. Toch handig als je precies weet waar de vergrendeling zit, en met hoeveel kracht je moet duwen om het niet kapot te maken :)
 

andrehj

Forumguru
Kun je dat nog eens nadoen, de handeling filmen, op Youtube zetten en dan de link hier posten? Velen zullen je dankbaar zijn!
 

lawewing

Forumguru
In mijn Octavia uit 2007 met nu 140dkm op de teller zaten nog de originele xenon-lampen. Alhoewel ze het nog wel deden, heb ik ze vorige week (preventief) vervangen door nieuwe lampen (van hetzelfde merk en type). Het verschil is toch wel merkbaar.
 

ikmail

Nieuw lid
@mistraller: Ha, dat probleem had ik ook. Ik ben gewoon doorgegaan volgens het boekje tot het losging. Dacht wel af en toe dat ik het plastic kapot zou trekken, en ik heb ook nog dagenlang met kramp in mijn vingers gelopen.Het is me gelukt. Bleek het lampje niet eens kapot, maar ik denk vocht in de aansluiting of zo.

"Dagrijlichtje kapot...ik trek me een ongeluk aan dat rooster... (Draaien volgens het boekje, geprobeerd maar lijkt mij lastig)
Hoe krijg ik dat rooster eruit? Ik stond op het punt om er een dikke schroevendraaier tussen te gaan stekken...maar ik rij wel langs de dealer denk ik. Iemand tips hoe dat los te krijgen is? De dimlichten (beiden, toevallig afgelopen maand (2 3/4jr oud, 60k) waren zo klaar, dat werkt beter dan bij onze andere auto, een clio. Dus ik dacht snel van dat irritante waarschuwingslampje af te zijn, maar nee"
 

Luke

Forumguru
Héhé, heb weer een lampje te vervangen. Ditmaal het rechter dagrijlichtje. Een primeur! Mistraller of Ikmail, zouden jullie eventueel eens een fotootje ofzo willen nemen en posten van de exacte plaats waar ik het plastic los moet maken, aub?

En heeft er iemand al eens die dagrijlichten vervangen door LEDjes? Eventuele opmerkingen en ervaringen zie ik graag verschijnen! :worshippy:
 

Luke

Forumguru
ok, thanx:xyxthumbs: Ineens de mouwen maar eens opgerold en lampje vervangen.
DSC_0056.jpg Dit is dus het befaamde stukje plastic. Hieronder zie je wat duidelijker dat er boven- en onderaan lipjes zijn waarmee het stuk vasthangt aan de bumper. Zo heb je een beter zich op waar je moet trekken. Vast staat: je moet gewoon hard trekken. Plastic is heel stevig.

DSC_0057.jpg DSC_0058.jpg DSC_0060.jpg
 

Bijlagen

  • DSC_0060a.jpg
    DSC_0060a.jpg
    43,7 KB · Weergaven: 82

Luke

Forumguru
Daarna steek je je hand in de opening die er is ontstaan en voel je die grote verende pal waarmee de lichtunit op zijn plaats blijft. Die heb je er zo uitgewipt. Rest spreekt voor zich, denk ik. Lampje vervangen en de boel terug monteren. Zorg ervoor dat de lichtunit goed vastzit. Maak dat dezelfde verende pal aan de buitenzijde óok netjes op zijn plaats zit. Je hoort een doffe klik wanneer de lichtunit terug vastzit. Hij zou niet meer mogen bewegen.
DSC_0060b.jpg DSC_0060c.jpg DSC_0061.jpg DSC_0063.jpg
 

Luke

Forumguru
De veer aan de buitenzijde van de lichtunit.
DSC_0067.jpg
De grijze lamphouder beetje draaien totdat de pinnetjes en de uitsparingen overeenkomen en de lamphouder uit de lichtunit kan worden gehaald. Er is 1pinnetje recht, de andere hebben schuine zijden. Belangrijk bij het weer monteren.
DSC_0066.jpg
Terug blij gezichtje! :laugh:
DSC_0068.jpg
 

Luke

Forumguru
Net nog 1 vraagje: ik wilde ook die stekker eens losmaken om te zien hoe dat het zat met die + en die -pool... Maar krijg stekker niet los en durf niet zo hard te trekken als bij dat eerder vermeldde stukje plastic...
Kan iemand me daarmee helpen, aub?
 

Joske

Forumguru
En mss nog een kleine aanvulling.. Had zelfde probleem (ook H7-lampjes) op mijn Fabia 1. Het eerste jaar had ik beide lampjes kapot binnen de 20000 km. Als ik zelf het lampje verving, heeft het 4 jaar geduurd eer er nog eentje kapot was (80000 km). Maar wat ik ALTIJD doe, is het lampje niet met de "blote" vingers aanraken (=vet op het glas). Steeds met handschoenen of een doekje. Weet niet of jullie hier ook erg in hebben als je de lampen wisselt?
 

Luke

Forumguru
Ja, inderdaad Joske. Dat heeft mijn vader me vroeger toen hij me leerde rijden ook geleerd. Dus bij deze: daar wordt op gelet.
 
Bovenaan Onderaan