Kodiaq vragen en weetjes

Rallye

Forumguru
Klopt. Inderdaad reageren ze pas op de korte afstand, dat had ik inderdaad niet vermeld. Het enige waar ze bij langzaam rijden op grotere afstand op reageren zijn de parkeersensoren van de Renault die voor je of naast je rijdt.....
 
Wij hebben dezelfde uitvoering dus wil ik je vragen, hoe bevalt de auto je? En wat is jouw verbruik?

Mvg. Huib

Hoi Huib,

Dank voor je reactie. Lijkt er toch op dat de mijne wat meer Ad-blue gebruikt. Maar even in de gaten houden.

Verbruik is 7.8 l/100 km bij 5716 km in 82:44 h, 69 km/h gemiddeld. Als er geen file staat rij ik 140 op ACC. Verder wil ik nogal eens sportief rijden, ben er niet mee eens dat de auto hiertoe niet uitnodigt :) Verder verschilt het verbruik per dag op hetzelfde stuk nogal, afhankelijk van drukte en ik ben nog een beetje aan het experimenten met settings. De bijna 100 km snelweg woon-werk varieert tussen 6.8 en 8.9 liter!

Rijd heerlijk, enige minpunt ervaar ik bij accelereren vanuit stilstand of lage snelheid. Bij het indrukken van het gas gebeurt er in eerste instantie vaak te weinig voor mijn gevoel. Dan geef ik meer gas en dan schiet hij ineens te hard vooruit. Ook moet ik nog wat wennen aan ACC bij rij/stop files. Soms remt hij wel erg hard als er iemand voor je schiet oid.

Heb de auto instellingen op individueel staan. Een mix van vooral normaal met stuur en bochtenverlichting op sport. Vering op sport vind ik te schokkerig en op comfort kom ik niet goed over drempels.

En bij jou?
 
Beste Paul,
Wat jij zegt klopt, de auto nodigt best wel uit om er een sportieve rijstijl op na te houden. Alleen ik ben meer van het touren met lage toeren, dat is voor mij de reden om al meer dan 40 jaar diesel te rijden! Wil ik vanuit lage snelheid accelereren, dan gebruik ik de flippers aan het stuur om terug te schakelen. Dit doe ik ook om af te remmen op de motor. Dat werkt overigens beiden perfect. En inderdaad snel wegrijden gaat met een dsg gewoon niet. Hij neemt gewoon 1.5 seconde de tijd om na te denken en dat geeft nog wel eens gestreste situatie's. Zeker in combinatie met een start/stop systeem. Dit zet ik dan bij voorbaat uit. Mijn verbruik ligt op ongeveer 6.4 l /100km
Vind jij ook, dat de automaat belachelijk snel opschakelt? Bij 70 zit hij al in z'n 7 en dat klinkt niet goed.
Wat de Ad-blue betreft, ik denk dat het hoge verbruik samenhangt met de uitstoot, die men zo laag mogelijk wil houden. Ik meen dat het VW concern daar nog steeds problemen mee heeft, wat uiteindelijk miljarden heeft gekost:pieker:
Mijn vorige auto (X5 van 2014) was een stuk zuiniger met de Ad-blue. Wat ik al schreef, dat werkt erg goed aan de pomp bij de Kodiaq. Bij de BMW was dat vaak een hoop gedoe om de tank (in motorruimte) zonder morsen te vullen.
Wel jammer dat de brandstoftank maar 60 L groot is. Dat had mi. 75 moeten zijn.
Voor de rest een prima auto met veel ruimte en een goede uitrusting.
Groet Huib
 

massis

Senior Member
Ik zit op 6.1L/100km over dik 8000km, en bij mij komt ondertussen ook de melding Ad blue bijvullen over max 2400km. Ik moet van de week toch langs de dealer, dan mag die'm bijvullen (is een leasewagen dus in principe mag ik niks zelf bijvullen behalve benzine :tongue: )
 

Patbanbu

Actief lid
Ik zit op 6.1L/100km over dik 8000km, en bij mij komt ondertussen ook de melding Ad blue bijvullen over max 2400km. Ik moet van de week toch langs de dealer, dan mag die'm bijvullen (is een leasewagen dus in principe mag ik niks zelf bijvullen behalve benzine :tongue: )
Ik dacht eigenlijk dat adblue alleen bij diesel motoren nodig is?
 

massis

Senior Member
Ik heb het verhaal van adblue niet gevolgd, maar wat is dit en waarom zou je bij moeten vullen?

't is ook mijn eerste wagen met, maar naar wat ik begrijp is het een additief voor dieselwagens dat helpt om ze schoner te laten rijden:

AdBlue is de gedeponeerde handelsnaam voor AUS32, een 32,5%-oplossing van ureum in gedemineraliseerd water, die gebruikt wordt als bijvoeging bij voertuigen die diesel gebruiken, om ze schoner te laten rijden. Het handelsmerk ligt bij de Duitse automobielindustriefederatie VDA.

Een moderne diesel heeft dan ook vaak naast de benzinedop een blauwe AdBlue dop om daar bij te tanken.
 
Even een vraagje; ik wil de connect mogelijkheid benutten, dus zal er een data kaartje aangeschaft moeten worden, maar kan iemand vertellen welk formaat?
Ik wil het voornamelijk gebruiken om te zien hoe het weer is op de plaats van bestemming(navigatie) , lezen van mail en het navigeren naar een adres, welk via Google wordt weergegeven. Hoeveel data heb ik nodig bij minimaal gebruik?
Bedankt voor het meedenken.
 

FTAS

Lid
Hoeveel data heb ik nodig bij minimaal gebruik?
Bedankt voor het meedenken.

Een basis abonnement van 1Gb kom je echt een heel eind mee. Om dit te proberen zou je ook eerst een pre-paid datakaart van 1Gb kunnen kopen om te zien hoelang het duurt voor je hier doorheen bent. Let overigens wel op met het uitdelen van wifi wachtwoorden aan bijvoorbeeld kinderen. Smartphones verbruiken heel anders hun data als ze aan wifi hangen dan wanneer ze aan 4G hangen. Een uurtje in de auto met 4 kinderen (Snapchat & Instagram) kostte mij laatst ruim 5Gb verbruik. Lang leve onbeperkt data :yeah:
 

CBreedijk

Donateur
Een basis abonnement van 1Gb kom je echt een heel eind mee. --------Lang leve onbeperkt data :yeah:

deel je de connectie via jouw eigen telefoon? of heb je een SIM in de auto?
Heb een T-Mobile Go unlimited abo, maar helaas Geen Multi-data-sim beschikbaar.
dus ben ook aan t kijken wat ik ga doen, telefoon of extra SIM
 

CBreedijk

Donateur
dat is ook de planning om te gaan doen (auto is nog niet gekentekend).
maar mijn vrouw maakt ook wel gebruik van de Skoda, en die heeft niet zo veel data.
kids willen nl wel overal gebruik van maken.
 

FTAS

Lid
deel je de connectie via jouw eigen telefoon? of heb je een SIM in de auto?
Heb een T-Mobile Go unlimited abo, maar helaas Geen Multi-data-sim beschikbaar.
dus ben ook aan t kijken wat ik ga doen, telefoon of extra SIM

Dual SIM, waarvan dus eentje in de auto!
 

CBreedijk

Donateur
Eenmalig of per maand? In het eerste geval peanuts, in het laatste best prijzig...
per maand, per sim kaart (als ik het goed gelezen heb).
iig goedkoper dan extra/losse abo's.
heb dan sim "nodig" voor Skoda en voor Travis (vertaaldevice). En heb dan voor 10'tje in de maand alles "onbeperkt" (lees 40gb, Vodafone Red 20gb abo, icm Ziggo wordt dat 40gb)
 
Bovenaan Onderaan