Kinderziektes Octavia III?

rtwee

Senior Member
Helaas gisterochtend wederom de bekende rammel achter het navigatiesysteem... toen maar besloten om mijn eigen dag eraan 'op te offeren' en op onderzoek te gaan. Van alles losgehad, aangedraaid maar de rammel bleef maar zitten. Op een gegeven moment met een spiegeltje rondkijken en wat zag ik... een niet afgeknipte tie wrap die tegen het kunstof onder de stuurkolom rammelde. Afgeknipt en je raad het al... problem solved. Al met al toch een leuke dag want zo leer je je auto ook kennen. Wat een weelde... geen enkele rammel meer! Heerlijk, want ik zou gek worden de komende week met die rammel; morgen vanuit Groningen naar Terneuzen op en neer (Eneco tour) en woensdag op de Autobahn naar Munchen en zondags weer terug. Ff kilometers maken. :) :)
 

Pollewop

Forumguru
Ja, slaat de spijker op de kop. Berichten op een forum zijn op z'n best een "momentopname". Iemand raffelt iets op een forum, maar als het hersteld of verholpen is hoor je daar meestal niets van. Het effect is vaak dat een forum een soort "verzamelputje" is van mensen die een "probleem" hebben, waardoor er vertekend beeld ontstaat omtrend de kwaliteit etc. etc. van een auto...
 
Inmiddels de eerste 5000km erop zitten. Gisteren terug van vakantie na 2500km in Frankrijk te hebben rondgereden met een caravan. Geen problemen gehad. Vanmorgen echter ging er een rood driehoekje branden met de melding "Peil koelvloeistof te Laag" (oid). Bij vertrek uit Frankrijk alles nog gecontroleerd! Nu stond het niveau ruim onder het minimum. Gebeld met Skoda hulplijn en binnen 15 minuten stond de ANWB al voor de deur. En dat op zondagmorgen ;) De wegenwachter heeft het tankje ontlucht en toen stond de niveau op minimaal. Advies was om morgen even bij de dealer langs te rijden om bij te vullen en te kijken of er een lek ergens zit.
Ik heb wel altijd een litertje olie bij me; zijn er ook mensen die reserve koelvloeistof meenemen?
 
Laatst bewerkt:

Jstruijk

Senior Member
Olieverbruik zou kunnen. Koelvloeistofverbruik duid vaak op een lekkage of probleem. Het kan immers niet zoals olie worden verbruikt/verbrand zonder dat het ergens komt waar het niet hoort te komen.
 

Gieliovd

Forumguru
@stiebe bij mij is het ook een keertje hard gegaan rond die km stand. Tankje was leeg. Bijgevuld en vervolgens nooit meer last van gehad.

Koelvloeistof meenemen is onzin, in geval van nood kan je er gewoon een litertje water bij mieteren, dat heeft geen last. Water in je olie daarentegen...
 

Tom RS

Forumguru
Ik neem altijd een litertje koelvloeistof mee. Als je er water bijvult moet het al ontkalkt zijn en dan nog zakt de antivrieswaarde en je wil echt niet dat het water in je blok bevriest...
Denk trouwens dat koelvloeistofverlies een aandachtspunt is bij de O3. Ik heb er na 1000 km laten bijvullen bij de dealer. Voor ik op verlof vertrokken ben heb ik zelf gevuld tot maximum en nu 5000 km verder balanceert het weer op minimumniveau. Moest ik nu de enige zijn zou je denken dat er ergens een lek zit, maar blijkbaar zijn er meerdere (is trouwens nagekeken bij de dealer en niks te vinden).
 

Frank

Forumguru
Is dat gewoon bijvullen of moet er speciale procedure gevolgd worden? Mijn oude Touran staat net aan minimum momenteel en wil die "correct" overdragen aan volgende rijders
 
Ik heb vanmorgen met de dealer gebeld en kon gelijk langskomen. Het is iets wat vaker bij de O3 voor komt de eerste kilometers. Als het goed is, is het euvel nu verholpen en hoef ik niet meer bij te vullen. Voor de zekerheid houd ik het wel in de gaten.

Verder nog gevraagd of het inklappen van mijn spiegels aangepast kon worden. Ik wil graag dat ze pas uitklappen als ik contact maak ipv als ik de deuren ontgrendel. Ik heb hier op het forum gelezen dat die mogelijkheid er is.
De dealer mag/kan dit niet doen. Daar is een speciale kabel voor nodig ;)
 
Gewoon bijgevuld:jaja:

Ach, ik wil best geloven dat dit bij een nieuwe auto in het begin een keer moet gebeuren. Aangezien het tankje vacuüm was, ik niets onder de auto zag liggen en geen sporen van lekkage rondom de motor zag, geloof ik niet gelijk dat er een lek is. De auto heeft hard moeten werken de afgelopen weken. 2500km met een caravan erachter, auto volgeladen en 5 personen.... Ik wacht het even af. Ik houd het de komende tijd goed in de gaten.
Of denken jullie daar anders over?
 

rtwee

Senior Member
Verder nog gevraagd of het inklappen van mijn spiegels aangepast kon worden. Ik wil graag dat ze pas uitklappen als ik contact maak ipv als ik de deuren ontgrendel. Ik heb hier op het forum gelezen dat die mogelijkheid er is.
De dealer mag/kan dit niet doen. Daar is een speciale kabel voor nodig ;)

Dat doet de mijne af fabriek al. Erg prettig idd dat ze pas uitklappen als ik op de startknop druk...
 

030

Forumguru
Klopt, want als ik hem (+KESSY) met de afstandsbediening open, klappen de spiegels uit. Als ik hem echter weer sluit met de AB, dan klappen ze niet meer in.
 

rtwee

Senior Member
Klopt, want als ik hem (+KESSY) met de afstandsbediening open, klappen de spiegels uit. Als ik hem echter weer sluit met de AB, dan klappen ze niet meer in.

Net even geprobeerd, maar bij blijven de spiegels dicht. Zowel als ik met kessy de deur open als oop op de 'Open' knop op de AB druk
 

leo442

Forumguru
Bij mij klappen de spiegel in en uit met zowel kessy als met de sleutel. Automatisch dichtklappen ingesteld op de Columbus.
 

Rick

Senior Member
Is een verschil in instelling van de auto. Bij auto's afgeleverd na +-/ okt 2013 klappen de spiegels wel automatisch in. Bij auto's daarvoor afgeleverd pas bij het op contact zetten van de auto. Vraag me niet waarom...
 
Bovenaan Onderaan