@
Leon54 Het bericht in Autoweek, doet mij sterk denken aan een Yeti die op één of andere manier een forse tik (of meerdere) op de wielen heeft gehad. In eerste instantie lijkt er dan weinig aan de hand, of alleen velgschade en na duizenden of tienduizenden km's komen dan ineens kapotte wiellagers en dergelijke naar voren.
Dat is overigens wel logisch verklaarbaar: bij zo'n klap op een wiel (bij gladheid tegen stoeprand aangegleden, of kleine aanrijding) krijgen lagers, aandrijflijn en dergelijke op het punt waar ze staan bij de klap een minuscuule beschadiging, die op dat moment geen probleem is, maar door het rijden krijg je extra slijtage op en rond dat punt, en daardoor kunnen dus de problemen ontstaan zoals in dat stuk beschreven. Het kan dus prima dat de eerste eigenaar er gewoon netjes mee is omgegaan, maar één klein incidentje heeft gehad, wat later tot problemen leidt.
Overigens zie ik in het Ibiza verhaal nogal wat eigenaardige zaken:
- raambediening die volgens de eigenaar kapot is, terwijl als je goed leest, alleen het raam even opnieuw ingeleerd moet worden, doordat er blijkbaar iets fout is gegaan bij de bediening.
- bandprofiel dat in een paar weken van 4 mm naar 1.8 mm is versleten, en dit zou APK afkeur zijn. Volgens mij zitten de slijtage indicatoren op 1.6 mm en is dat ook de APK eis, maar een verstandig mens wil helemaal niet met zo weinig profiel rijden. Ook de slijtage is ineens wel extreem snel, waardoor je vraagtekens mag zetten bij de garage en/of de gebruiker.