Hoge kosten/slijtage bij hogere kilometrage ???

Leon54

Actief lid
Ja, los van de dealer zegt het misschien toch ook iets over de (slijtgevoeligheid) van de auto.....
 
Laatst bewerkt:

hpolie

Senior Member
Ja, los van de dealer zegt het misschien toch ook iets over de (slijtgevoeligheid) van de auto.....

Ach ik heb al zoveel auto's gehad in mijn leven, dat ik mij daar echt niet meer druk over maak. Overal zitten er wel een paar slechte tussen. Dus zonder geluk vaart niemand wel. :D
 

RefleCs

Forumguru
Ik denk dat het ook te maken heeft met hoe met de auto is omgegaan voor deze persoon hem kocht. De km-stand die deze beste persoon noemt doet mij vermoeden dat deze auto is ingezet voor vervangend vervoer of voor testritten. In beide gevallen wordt er meestal niet zo netjes met deze auto's omgesprongen en is men toch geneigd e.e.a. uit te proberen.

Ik heb zelf een Fabia met diezelfde 1.2 TSI onder de kap en nog geen enkel grijntje van dit soort zaken bespeurd. De auto is van aug. 2010 en dus de FL en heeft inmiddels zo rond de 135000 km gelopen. Dat betekend dus dik 50k op jaarbasis. Enige waarmee de 1.2 TSI mij een keer mee in de steek heeft gelaten in al die km's was een bobine. Voor de rest loopt de auto als een zonnetje en rij ik nog steeds met een grote smile op mijn gezicht rond.

Naast het motorische is wel 1 wiellager vervangen bij de vorige beurt (130k km)
 

Noord26

Forumguru
Hier circa 115Dkm op de klok. Tijdens aankoop 2 jaar garantie mee genomen (2e hands). Dealer heeft hiervoor inmiddels een nieuw wiellager en waterpomp (lekken koelvloeistof) onder garantie vervangen. Zijn wel bekende VAG-euveltjes die waterpompen en wiellagers. Kosten overigens ook niet de wereld. Op naar de 2ton +.
 

EdZ

Donateur
Ieder merk z'n gebrek denk ik. Ervaringen vorige auto, Focus Wagon 2.0 uit 2000:
Gekocht in 2005 met 34000 op de teller. Vrijwel direct na aanschaf viel op dat de lak van de kitranden rond deuren en achterklep los zat, met roestaanslag eronder. Bleek een bekend proleem en werd normaal gesproken door Ford gerepareerd als de auto niet ouder was dan 6 jaar. Garagehouder en ikzelf hebben dat geprobeerd, maar Ford gaf aan dat niet te doen omdat de auto niet jaarlijks door hen was gecontroleerd. Flutexcuus, al zou het na 2 jaar zijn ontdekt, het werk zou dan niet minder zijn. Na lang aandringen garagehouder kreeg hij 50% coulance, rest heeft hij voor eigen rekening genomen. Verder: wiellagers achter vervangen bij 50.000 km. 80.000 km: slangbreuk (waterballet) bij sproeier achterruit, zelf gerepareerd. "Knokkend" geluid bij intrappen pedalen, nooit weg kunnen krijgen. Bij 90.000km gasveren achterklep vervangen. 100.000km: lak op kitranden komt weer los. Ingeruild en mijn vrouw wilde geen Ford meer.

Huidige Roomster 2007: Remschijven+blokken vóór bij 75.000. Rechtervoorwiellager bij 80.000 km á €274. Vorig jaar niet willen aanslaan en op 3 poten lopen: volgens bevriende monteur lambdasonde en dergelijke vervuild, na stevige rijkswegrit niet meer teruggekomen. Rubbers wielophanging kraken als het koud is. Lampjes stadsverlichting al 2 keer vervangen. Valt voorlopig nog mee.

Enige auto die ik ooit heb gehad met echt heel weinig onkosten in 5 jaar tijd: een bobine. VW Vento 1.8 uit 1996.
 

ertromp

Forumguru
Het topic gaat hier om onderhoudskosten bij hogere km standen.
Onze @w.r. komt gelijk met een lijst mankementen van een of ander maandagmorgen model maar bij deze ook een duurtest gedaan door Autobild die aantoont dat een 1.2 TSI ook na 100.000km nog perfect is tegen weinig kosten. Behoudens dan de bougiekabels die 3x door marters zijn aangevreten.

http://www.autobild.de/artikel/vw-polo-dauertest-3666447.html

Veel leesplezier!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

EdZ

Donateur
Ik denk dat je slecht kunt stellen dat een bepaald type auto bij een hoge km stand wel of geen hoge onderhoudskosten zal hebben naast het reguliere onderhoud. Dat hangt heel erg af van de voorgaande geschiedenis en het gebruik / de leeftijd van de auto. Toen ik mijn auto kocht in 2011 had deze 63.000 gereden in 4 jaar tijd. Maar die zijn wel in de eerste 3 jaar gemaakt, daarna heeft ie bijna een jaar vrijwel stilgestaan bij de dealer. Dat verklaart mogelijk het vroege vervangen van de remschijven (roest kreeg alle tijd) en een wiellager. Of anders gezegd: als je in 3 jaar 100.000 km rijdt zal je waarschijnlijk minder tegenkomen dan dat je er 6 jaar over doet.
 

w.r.

Lid
Overigens zelf ben ik naar 1.5 jaar en 26500 km door de stoel van mijn fabia II gezakt, overigens voor men denkt dat ik een dikkertje ben 89 kg bij 1.89

Overigens dat voorbeeld van die seat, waarbij ik moet opmerken dat er wellicht auto's zijn die zich voorbeeldig hebben gehouden, geeft wel te denken over de service en coulance van Pon

Wat het tegenargument inzake die TSI en Bild dat was een benzine auto, wellicht dat als men nu hier kilometrages en leeftijd gaat melden en de gebreken men het type model en bouwjaar kan vermelden

Overigens poste ik en kopieerde ik het artikel om de auteur een duwtje te geven in de google ranks en wellicht Pon te motiveren tot betere service

Veel leesplezier gewenst, overigens had ik wel het hele artikel willen kopiëren maar de site staat niet meer als 10.000 woorden toe per post
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Leon54 Het bericht in Autoweek, doet mij sterk denken aan een Yeti die op één of andere manier een forse tik (of meerdere) op de wielen heeft gehad. In eerste instantie lijkt er dan weinig aan de hand, of alleen velgschade en na duizenden of tienduizenden km's komen dan ineens kapotte wiellagers en dergelijke naar voren.
Dat is overigens wel logisch verklaarbaar: bij zo'n klap op een wiel (bij gladheid tegen stoeprand aangegleden, of kleine aanrijding) krijgen lagers, aandrijflijn en dergelijke op het punt waar ze staan bij de klap een minuscuule beschadiging, die op dat moment geen probleem is, maar door het rijden krijg je extra slijtage op en rond dat punt, en daardoor kunnen dus de problemen ontstaan zoals in dat stuk beschreven. Het kan dus prima dat de eerste eigenaar er gewoon netjes mee is omgegaan, maar één klein incidentje heeft gehad, wat later tot problemen leidt.

Overigens zie ik in het Ibiza verhaal nogal wat eigenaardige zaken:
- raambediening die volgens de eigenaar kapot is, terwijl als je goed leest, alleen het raam even opnieuw ingeleerd moet worden, doordat er blijkbaar iets fout is gegaan bij de bediening.
- bandprofiel dat in een paar weken van 4 mm naar 1.8 mm is versleten, en dit zou APK afkeur zijn. Volgens mij zitten de slijtage indicatoren op 1.6 mm en is dat ook de APK eis, maar een verstandig mens wil helemaal niet met zo weinig profiel rijden. Ook de slijtage is ineens wel extreem snel, waardoor je vraagtekens mag zetten bij de garage en/of de gebruiker.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
waarbij ik moet opmerken dat er wellicht auto's zijn die zich voorbeeldig hebben gehouden,

Jammer dat "wellicht" in deze regel want zoals je kunt lezen hier op dit forum zijn er ook TSI's TDI's en noem de types maar op die ook op hogere km standen prima functioneren. Dat kun je ook zelf hier teruglezen op het forum. Dus zo'n voorbehoud hoeft niet gemaakt te worden.

Wat het tegenargument inzake die TSI en Bild dat was een benzine auto, wellicht dat als men nu hier kilometrages en leeftijd gaat melden en de gebreken men het type model en bouwjaar kan vermelden

TS start zijn stuk met een TSI motor het zou beter zijn om al die andere topics die je al gestart hebt met daarin je ongenoegens over de Fabi II TDI Greenline om die uit te breiden.

Veel leesplezier gewenst, overigens had ik wel het hele artikel willen kopiëren maar de site staat niet meer als 10.000 woorden toe per post

Gelukkig dat het niet toegestaan is want een link voldoet hoor. De meesten hier op het forum hebben dan misschien niet zoals @w.r. een juridische opleiding en alle aanvullende LOI/NTI/moeder MAVO en noem ze maar op cursussen maar kunnen gelukkig wel op een link klikken dat terzijde.
 
Laatst bewerkt:
Overigens dat voorbeeld van die seat, waarbij ik moet opmerken dat er wellicht auto's zijn die zich voorbeeldig hebben gehouden, geeft wel te denken over de service en coulance van Pon

Keer op keer wordt er gewezen naar de importeur. Onterecht. Als consument heb je een overeenkomst met de verkoper, meestal de dealer. Die is er verantwoordelijk voor dat je auto aan de verwachtingen voldoet, die moet zorgen voor kosteloze reparatie als er een defect ontstaat dat niet is ontstaan door onjuist gebruik of normale slijtage. Coulance moet je verkoper verlenen. De verkoper kan niet wijzen naar de importeur. De importeur is geen partij voor de koper. Hoe de dealer zijn kosten vergoed krijgt is zijn probleem. Te vaak wordt geprobeerd de klant daarvoor op te laten draaien. Dealers die dat doen moet je hier noemen, i.p.v. keer op keer de importeur. Een beetje dealer weet prima de weg om ook zijn kosten vergoed te krijgen.
 

w.r.

Lid
Uiteraard is de verkoper aansprakelijk, maar die zit kennelijk al dan niet soms tussen een onwelwillende importeur en een klant Die situatie zou niet ontstaan als de importeur niet extreem probeert garantie claims en coulance claims af te wijzen op basis van argumenten die kennelijk alleen hun argument vinden in de insteek om tot afwijzen te komen

Dat kennelijk de klant vaak de dupe hier van wordt vindt dan weer haar oorzaak in het onvermogen van de klant tegen vele zaken te procederen, maar die situatie zou helemaal niet noodzakelijk zijn indien Pon zich anders zou opstellen

Pon heeft een leidende rol in het opstellen van het garantie en coulance beleid en als ik bijvoorbeeld de aanvullende verzekeringen lees wijkt die kennelijk af van wat skoda internationaal doet

Voor de rest is nog steeds een ding onduidelijk of Pon die auto's inkoopt en dan de garantie afkoopt bij de fabriek, hetgeen zou verklaren het minimalistische beleid hierin

Aan het einde geldt maar een ding dat de marktwerking een veranderend beleid kan veroorzaken

Een strategie die alleen de verkoper aanpakt zal nooit het gewenste gevolg hebben, dat is de wet van de grote en kleine aantallen In het meest extreme geval zal een kleine dealer omvallen en kan Pon gewoon zijn strategie voortzetten

Wie wat wil veranderen begint bij het merk en de marketing strategie

Tegenwoordig gaat elke koper googlen, zou die extreme kosten voor zijn onderhoud bij het merk zien laat zich raden wat die doet Op de lange of korte termijn grijpt skoda in of begrijpt Pon dat het verder niet zo gaat

Er zijn een aantal delen die kennelijk van een fabia greenline kapot gaan die vele tonnen zouden moeten meegaan, maar kennelijk na enkele jaren de geest geven als een EGR klep, koppelingen, wisselkleppen, waterpompen, wiellagers, verwarmingsaanjagers

Het probleem met al deze onderdelen is dat ze kostbaar zijn mede door de moeizame montage Dat is allemaal niet zo erg maar Skoda of Pon dient zijn verantwoording daarin te nemen.

Een afgewezen coulance of een coulance met extreme bedragen die de klant alsnog moet betalen zijn mijn inziens niet de verantwoording die mij voor ogen staat
 
Laatst bewerkt:

Himalayabeest

Nieuw lid
Na bijna 3 jaar en 105000 km verkeert mijn Yeti 1.2 nog in prima staat. Maar ook ik heb de bekende problemen/reparaties gehad. Bij 75000 km is preventief de distributieketting vervangen en bij 90000 km heeft ie me in steek gelaten i.v.m. een defecte bougiekabel. Verder bleek bij 60000 km bij 1 van de cylinders de verstuiver verstopt te zijn. Hiervoor moest de auto ook tussentijds terug naar de garage.
Een ander 'ernstig' probleem had na 8000 km plaats toen alle bediening van het multifunctionele stuurwiel ineens niet meer werkte. (ruitenwissers, richtingaanwijzers, radio, etc.) Bleek een stekker losgeschoten.

Verder zijn, i.v.m. kraakgeluiden van het onderstel, de beide draagarmen voor vervangen. Al een jaar nu geen gekraak meer!
Verder ook regelmatig terug geweest i.v.m. het panorama schuifdak. Kraakgeluid door torsie bij bochten en oneffenheden in de weg. Dak is compleet uit en weer ingebouwd, onderdelen vervangen waardoor de kraakgeluiden wel minder geworden zijn maar niet verdwenen.

Niet probleemloos dus maar zeker ook niet rampzalig. Motor loop nog steeds als een zonnetje, wel sinds een tijdje een lichte resonantie bij doortrekken, met name voelbaar in de 6de versnelling.

Ik rij voorlopig nog even lekker door met de Yeti!
 

schorpioen99

Nieuw lid
Sinds 2 weken ben ik in het bezit van een ŠKODA Octavia 1.8 TSI 160 pk Elegance Attractive Business. Prachtige auto, alles erop en eraan en bovenal een geweldige motor. Nooit gedacht dat ik een Skoda zou gaan rijden, maar kijk, hij is luxer en comfortabeler dan mijn Volkswagen Jetta.

Pas na de koop op diverse sites gekeken en tot mijn schrik las ik alleen maar problemen over gebroken ???? distributiekettingen bij de TSI motoren van VAG. En niet zo weinig ook. Eerst maar al die forums gelezen. Natuurlijk komen op forums en/of topics met name de negatieve aspecten naar voren. Dus contact gehad met de ANWB. Helaas bevestigde die het verhaal wat ik op alle forums tegen kom.

Volgens hen was het geen probleem, daar de auto, indien dealer onderhouden, een modificatie hebben gehad. Nagevraagd bij de dealer. Dus niet. De auto heeft een motor BZB (JWX, waar dat ook voor moge staan).

Kan iemand mij vertellen of dit verhaal nu enigszins overtrokken is of dat het probleem met de distributie kettingen inderdaad zo groot is als de ANWB, TROS radar en Autoweek zeggen en schrijven.

Dient de ketting alsnog vervangen te worden en is daarmee het risico dat de motor in de soep draait verdwenen ? Ben nieuw hier, dus sta open voor jullie meningen en suggesties. Jullie zijn de kenners.
 

Desperado

Forumguru
Heeft de dealer niet even verteld waarom niet? Vaak zijn het niet alle type motoren die problemen geven.
 

Cordoba

Forumguru
Het probleem van de distributiekettingen, zit vooral in bepaalde bouwjaren en is niet beperkt tot één automerk, maar schijnt veroorzaakt te zijn door één toeleverancier voor tientallen automerken. De probleemkettingen hebben veel hogere slijtage dan normaal, en motoren met deze kettingen maken na verloop van tijd(als de slijtage merkbaar wordt) ook veel meer herrie dan normaal. Vrijwel in alle gevallen is gebleken dat tijdig naar de garage gaan, als de motor herrie begint te maken en de juiste actie door de garage, voorkomt dat een motor echt in de soep draait.

Overigens de ANWB werkt vaak prima, maar soms slopen wegenwachters juist auto's in plaats van dat ze repareren, en ook daarvan zijn voldoende voorbeelden te vinden op internet.
 

P96G

Nieuw lid
Yeti 2010 1.2 TSI, ex demo gekocht met 7000 km op de klok. Kilometerstand nu ca. 105.000 en sinds een paar maanden toenemende geluiden vanuit de voortrein. Klinkt niet als kapotte wiellagers dus vermoedelijk differentieel/versnellingsbak. Na de distributieketting dus opnieuw een pittige reparatie. Ook zag ik dat de achterste wieldraagarmen stevig aanhet roesten zijn. Volgens de dealer geen probleem maar ik denk dat ik er toch wat Hammerite op ga spuiten want ik wil voorlopig nog doorrijden met deze toch wel heel fijne auto. Zuinig, geruisloos, comfortabel......
 
Bovenaan Onderaan