Hoeveel kilometers heeft jullie Fabia gelopen

achbrouwer

Forumguru
Zo'n lijstje bestaat toch al, zij het niet specifiek voor de F1?

wel gezocht niet gevonden,
bij Superb 2 is er ook een lijst gemaakt.

vind ik leuk om te zien.
probeer sowieso bij mezelf de leukste standen te fotograferen indien mogelijk (veiligheid voor alles toch)
 

Canon-Eye

Forumguru
wel gezocht niet gevonden,
bij Superb 2 is er ook een lijst gemaakt
Kan effe niet copy-pasten, dat wil niet lekker op de tablet.

Maar kijk in het Fabia II-forum, topic heet 'Hoogste km-stand Fabiarijders'.
F1 en F2 door elkaar, benzine en diesel ook niet apart (nog niet toe gekomen om die splitsing te maken), maar wél een lijstje... :jaja:
 

Ted

Forumguru
Mijn Fabia creation SDI 1.9 van mei 2003 heeft 337 dkm gereden! Weinig of geen grote kosten gehad, wel altijd van nieuws af aan zelf onderhouden.
 

Michel71

Actief lid
Loop tegen hetzelfde dilemma aan als Elmarr en Joske eerder.

M'n Fabia moet binnen 2 mnd naar de dealer voor een grote beurt. Distributie moet ook worden vervangen. Tegen die tijd zit er meer dan 290.000 km op de klok. Inruilwaarde is noppes nada, auto is onlangs nog net niet total-loss verklaard na een aanrijding van achteren, maar het geld van de verzekeraar komt eraan. Herstellen van achterklep & bumper overweeg ik te laten voor wat het is; op het eerste gezicht valt het eigenlijk niet enorm op, alles werkt nog, maar het is de vraag of de auto is de investering (zo'n 1500 euro herstelschade) nog waard is.

Grote beurt en distributie zijn bij elkaar ook al snel zo'n 1000 euro, vrees ik. Als het niet meer is. Dus ik twijfel. Doen of niet? M'n vorige auto's brak z'n distributieriem vlak voor de intervalbeurt (Focus, motor kapot) en bij de auto daarvoor (een Laguna, ja, ik weet het) draaide de motor op een ongelukkige manier alsnog in de soep , een half jaar nadat ik had distributieriem, spanrollen, multieriem, waterpomp en alles had laten vervangen. Dat wil ik niet nog eens meemaken.

Hij rijdt verder nog wel lekker, die Fabia, en is zuinig, maar ja. Wanneer beslis je of je de onderhoudskosten wil gaan steken in een volgende auto?
 

Tonaman

Nieuw lid
Hej Michel71.

Ik kan niet achterhalen welk type Fabia je hebt.
Als het een fabia 1, diesel van vòòr 2007 is (dus de allereerste generatie), dan kan de motor in ieder geval heel lang mee: die van mij staat nu over de 350.000, rijdt als een zonnetje en heeft de potentie om ruim over het half miljoen te gaan.
Een vaststaand gegeven is dat de goedkoopste manier van autorijden is een nieuwe auto helemaal tot op de draad te verslijten. Ja, daar zitten 'dure' beurten in, maar onderaan de streep is die pijn weg.

Als de auto toch al helemaal is afgeschreven en de reparatie kost 1000 piek. Hoe lang verwacht je daarna weer met de auto te kunnen karren? Denk je voor diezelfde 1000 piek, zonder verdere kosten, een andere auto voor net zo lang te kunnen scoren? Meestal niet: het wordt geld bijleggen. En wat koop je dan: een auto waarvan je historie niet kent. Het kan een prima bak zijn, maar voor hetzelfde geld andermans ellende...

Het zijn afwegingen, maar laat ik dit als slot zeggen. Ik deed mijn afweging voor mijn totaal afgeschreven auto bij een mogelijke motorrevisie (3500 euro - die uiteindelijk niet hoefde). In samenspraak werd de keuze duidelijk en sindsdien rijd ik met nog meer plezier in het ouwe trouwe vierwielertje.
 
Laatst bewerkt:

Michel71

Actief lid
Dank je Tonaman,

Ik heb een 1.9 SDI uit 2004. Hebben inderdaad een sterke reputatie, die motoren. Misschien is het inderdaad verstandig om voor de eerstvolgende beurt even in samenspraak met de dealer even te kijken wat de status is van diverse onderdelen als aandrijflijn, accu, versnellingsbak, remschijven + remklauwen, uitlaat, etcetera om zo een beetje in de glazen bol van onderhoudskosten te kunnen kijken.
En mocht ik dan toch verder gaan kijken, dan heb ik binnenkort een paar mooie winterbanden te koop ;).
 

Elmarrr

Actief lid
Hoi @Michel71,

Aan je foto te zien is het een Fabia van de eerste generatie. Heb je een 1.4 of 1.9? Ik dacht ooit ergens te hebben gelezen dat je een 1.9 SDI hebt?

Ik zat inderdaad met eenzelfde dilemma en ik heb er voor gekozen om de hele mikmak maar gewoon te laten doen. Nieuwe distributieriem (en waterpomp), nieuwe multiriem, grote beurt en alles wat daarbij hoort. 760 euro lichter maar hij rijdt weer als een zonnetje! (Dealer had er 850-900 voor gerekend) Inmiddels een km-stand van 332800 en ik hoop dat de 400.000 gehaald wordt. Zoals het er nu uitziet geen probleem overigens.

Wat @Tonaman al aangeeft is dat het vaak een kwestie van vergelijken is. Een nieuwe (tweedehands) auto gaat ook al gauw flink wat kosten en als je de onderhoudshistorie van de huidige kent kun je een beetje een inschatting maken over wat gaat komen. Daarnaast, als je kijkt naar de km-standen van de Fabia I die gehaald worden, zou het geen probleem moeten zijn om door te rijden (als mijn assumptie van de 1.9 motor klopt).

De uiteindelijke keuze ligt bij jou maar ik hoop dat dit een beetje kan helpen. Wacht er in ieder geval niet te lang mee, want wat met je Focus is gebeurd wil je niet met je Fabia natuurlijk ;)

Succes en groet!
 

Michel71

Actief lid
Dank je Elmarr! Ik zag het inderdaad, dappere keuze :-). Maar die pakt vast goed uit. Ik ga er toch ook nog maar eens over nadenken. Hij is wat krap tijdens vakanties, heeft de sex-appeal van een pak vla, accelereert als een walrus op anti-depressiva, maar verder is het eigenlijk best een hele relaxte auto.
 

Elmarrr

Actief lid
Hahaha @Michel71 dat de sex-appeal wat tegenvalt ben ik met je eens! Maar ik vind 'm ruim en ja mijn TDI wil waarschijnlijk wat beter van z'n plek dan die van jou ;) Je vergeet nog de betrouwbaarheid, want die vind ik erg hoog bij de Fabia! (Bij mijn 55.000 km per jaar)
 

Bas Jansen

Senior Member
Onze Fabia van 2001, gekocht in 2011 met 122dkm heeft inmiddels 187dkm erop staan.
Overmorgen haal ik een combi uit 2001 op bij de garage met 167dkm die ik afgelopen zaterdag heb gekocht.
(En dan staan er 2 Fabia's bij ons voor de deur )
 

TNT

Actief lid
De F1 van mijn Lief heeft inmiddels ruim 199000 op de teller staan, waarvan ca. 7000 sinds zij 'm heeft (begin januari, dit jaar)
 

JoDJo

Nieuw lid
Hoi!!

Die van mij zit nu net op de 270000 km, ik rij op gas (1 op 10) uit nov. 2005.

ik heb bij 210000 km de cilinderkop laten vervangen omdat ik een gaskop had, hij rij nu weer perfect.
Wel is het zo dat ik aardig wat heb moeten vervangen wiellagers, aandrijfassen en nog wat kleine dingen.
Deze auto op gas rijden is wel heel goedkoop rondrijden!!1

Ik zou hem bijna willen houden tot ik een half mil. op de teller heb.... hahaha..

Groetjes!!
 
Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw hier.

Ik ben benieuwd hoeveel kilometers jullie Fabia heeft gelopen.

De mijne, een 1.9 SDI (diesel) heeft nu z'n 260.000 Km op de teller.
)
icon7.gif
255.000 kilometer en hij is van 2002 en ook een 1.9 sdi station
 

J@N

Lid
De teller van mijn f1 1.9 tdi uit 2006 staat nu op 354000. Gisteren nieuwe distributie en rondom nieuwe schijven en blokken. Op naar de 500000
 
Bovenaan Onderaan