Het grote winterbanden topic: winter 2015-2016

Status
Niet open voor verdere reacties.

Canon-Eye

Forumguru
Resultaat: je zomerbanden (en ook
ppv
winterbanden) gaan langer mee (in vergelijking dat ze het hele jaar onder de auto liggen).
Tuurlijk, dat snap ik ook wel; de slijtage- of vervangingskosten per km worden nauwelijks beïnvloed. Maar dooie voorraad is ook geld! Daarom schreef ik ook doelbewust over "in omloop brengen" i.p.v. "verkopen".

Immers, intussen hebben vele mensen wel geld uitgegeven aan twee stel banden waarvan steeds een stel een seizoen lang ligt te niksen. Dat geld zit dus niet meer in hun zak maar in die van een bandenfabrikant. En dan is er ook nog de hele wissel- en opslagindustrie omheen, toch ook nog een leuke bron van inkomsten voor de bandenboeren en een kostenpost voor iedereen die dat niet zelf doet.
 

Oenoud

Forumguru
@heusinkveldb Die Fulda's had ik niet onder mijn Superb maar onder mijn Passat sedan uit 2012.
Nou zal een stationcar altijd meer last hebben van bandengeluid dan een sedan maar het valt mij op dat hij ook vanaf de voorbanden meer lawaai heeft met Klebers onder de Skoda dan met de Fulda's onder de Passat.

Een goed vergelijk met de Fulda's onder de Superb kan ik je dus niet geven.
 

punicajack

Actief lid
Gisteren gewisseld naar winterbanden, was ff een rustig en droog momentje en lijkt nu toch echt vorst aan te komen.Was eerder op zoek naar een set stalen velgen en dan daarop een set winterbanden naar keus te leggen, maar ik kwam een set velgen met Dunlop SP Wintersport 3D tegen met nog flink wat profiel, dus die genomen. En ook een paar nette wieldoppen erbij aangeschafd.

Ff op druk gebracht, bandenspanningsmeter gereset en gisteren zon 100 km mee gereden, vooral snelweg. Ik had op een of andere manier verwacht dat ze gehoriger zouden zijn, maar helemaal niet. Over de prestaties kan ik nog weinig zeggen, een paar keer hard geremd, maar niet in de ABS gehad, dus dat is iig positief.

Dus vooralsnog tevreden :jaja:
 

CDK

Forumguru
@punicajack, ik hoop dat je tevreden blijft...., als je onder de 17" blijft zal het wel meevallen, maar al die dingen hebben last van hoogteslag en hoe platter de band hoe irritanter het is. De mijne zijn 19" dus daar behoef ik vast geen tekeningetje bij te maken ;)
 

Skoda_plezier

Actief lid
  1. Simpelweg alarmeren ingeval van drukverlies bevordert de veiligheid, er vanuit gaand dat er normaal gesproken niet meer dan één band tegelijk ongemerkt lek raakt.
Sorry dat ik even wat laat reageer op de reactie over druksensoren, maar ik ben even een paar dagen off-line geweest.

De signalering werkt alleen als er inderdaad maar 1 wiel meer leeg raakt dan een van de wielen. Alle wielen lopen altijd wel een heel klein beetje leeg. Maar meestal allemaal evenveel (ongeveer) Dan gaat dit systeem dus niet melden dat de bandenspanning laag is.
Kortom: af en toe zelf even de bandenspanning meten is bij systeem noodzakelijk (voor optimaal gebruik van je banden)
Dat is voor mij een leermomentje. Ik was stellig in de overtuiging dat dit systeem mij zou melden als de banden weer een beetje lucht nodig hebben. En dat is dus een klein beetje de kleine teleurstelling.

Morgen gelijk maar eens even kijken naar de rubbertjes.
 

Highway

Forumguru
Hoogteslag: als een band niet helemaal rond is maar wat ovaal. Dan kan je velg wel 100% rond zijn, maar gaat je wiel toch hobbelen. Dit veroorzaakt ongemak (trillingen, onbalans en geluid).
 

superbia

Forumguru
Bij mij zijn vanmorgen ook de winterbanden geplaatst. De winterbanden zijn onderdeel van het leasepakket en gemonteerd op de 19” velgen. Ik heb er de Bridgestone Blizzak LM-32 onder gekregen. Als ik zo wat reviews lees een prima band, ik heb er vandaag een stuk mee gereden en zo hagelnieuw maken ze geen extra herrie en is het comfort hetzelfde.

20151121_094834_resized.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Skoda-MAN

Forumguru
Dat de bandenspanning bij winterbanden 0,2 bar hoger als de zomerbanden moet zijn dat weten we toch allemaal, al lees ik er nooit iets over in dit topic.

Bandenspanning winterbanden

26/11/12 om 10:07
Hogere bandenspanning bij winterbanden
Het is aanbevolen om de bandenspanning van je winterbanden met 0,2 bar hoger aan te houden dan die van zomerbanden. De bandenspanning moet altijd gemeten worden op koude banden. Bij gebruik van de auto stijgt de temperatuur van de banden. Hierdoor zal tijdens het rijden de bandenspanning oplopen. Omdat de temperaturen in de winter lager zijn, is het verstandig om een hogere bandenspanning aan te houden. De juiste bandenspanning is te vinden in het instructieboekje van de auto of aan de binnenkant van de benzineklep.



Read more: http://www.conti.nl/nieuws/bandenspanning-winterbanden/#ixzz3s9j6sVlP
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb ook mijn zomerbanden altijd al 0,2 bar hoger dan volgens het tankklepje; rijdt-ie wat zuiniger van. :pardon:

Binnenkort gaan er CrossClimates onder en ook die hou ik het jaar rond zo'n 0,2 bar boven de aanbevolen druk - altijd gemeten in de ochtend, voordat ermee gereden is en voordat de zon erop komt, zodat de banden zelf op omgevingstemperatuur zijn als ik ze moet bijpompen met m'n compressortje.
Als die metingen en evt. correcties maar regelmatig plaatsvinden, worden de temperatuurverschillen tussen zomer- en winterseizoen als vanzelf gecompenseerd.
 

Goofy@5E

Forumguru
Eindelijk even tijd kunnen maken voor winter zomer ruil, he begint toch stilletjes kouder te worden,
Velgen Brock B35 (8x18, ET 45) met Dunlop wintersport 5, 225-40-18, 92v

O3 met zijn zomersokjes

Winter-zomer 01.JPG

Het nodige gereedschap voor de ingreep.

Winter-zomer 02.JPG

Bezig aan de wissel, effe tijd pakken voor de nodige fotokes, zegt meer dan blablabla he...

winter-zomer 03.JPG

Hier dan het resultaat se,

Winter-zomer 04.JPG

en nog één

Winter-zomer 05.JPG

Velgen geplaatst en aan getrokken op 120nm.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan