Het grote winterbanden topic: winter 2015-2016

Status
Niet open voor verdere reacties.
B

bijbeuner

Ik heb geen melding gekregen bij het wisselen van zomer naar winter sloffen.
En bij mij zijn de wintersloffen 4% kleiner van omtrek dan de zomersloffen.
Maar zo intelligent is de boordcomputer niet om het verschil te meten tussen beide sets, mits er geen verschil is tussen de 4 wielen die monteert zijn ;).
 

Skoda-MAN

Forumguru
Maar zo intelligent is de boordcomputer niet om het verschil te meten tussen beide sets, mits er geen verschil is tussen de 4 wielen die monteert zijn ;).
Precies hetgeen ik bedoel.
Heb je links/ rechts verschil in afrolomtrek of een vrij groot verschil in voor/achter dan zal ie piepen.
 

Skoda_plezier

Actief lid
Ik wordt dus feitelijk een beetje besodemietert door Skoda:sterretjes:. Ipv TPM heb ik dus een IntegraalRotatieDifferentiaalIndicatieSysteem (385 punten bij Screbbel, als ik jullie letters ook ff mag hebben :deuk: )

Maar Uiteindelijk wordt ik er wel blij van: 1 ik hoef me geen zorgen te maken over druk sensoren, 2 Als mijn IRDIS aanspreekt is er een omtrek verschil ergens, waar de Skoda ingenieurs zich druk om maken.
(hopelijk is hier niet een VoorwaardelijkSoftwareBypass ontwikkeld :pieker:)

Thanks all
 

Canon-Eye

Forumguru
(385 punten bij Screbbel, als ik jullie letters ook ff mag hebben
...plus minstens één extra bord, anders past het er niet op!

Los daarvan:
"Monitoring" (in de zin van "in de gaten houden") kan op twee manieren.
  1. Simpelweg alarmeren ingeval van drukverlies bevordert de veiligheid, er vanuit gaand dat er normaal gesproken niet meer dan één band tegelijk ongemerkt lek raakt.
  2. Door middel van druksensors continu de actuele druk per band (kunnen) zien maakt de periodieke controle van de bandenspanning veel makkelijker: vanuit je stoel onder alle weersomstandigheden mogelijk zonder vuile handen te krijgen.
Systeem 2 is veel duurder in aanleg én in gebruik (zomer/winterwissel), terwijl systeem 1 de basiseis (alarmeren als er iets mis is) prima kan vervullen. Dat Skoda voor systeem 1 kiest, vind ik geen "belazeren" maar gewoon een pragmatische keuze die meehelpt om de prijs binnen de perken te houden.

Voor de volledigheid zouden ze systeem 2 natuurlijk als optie kunnen aanbieden, en/of standaard op de duurdere uitvoeringen.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Systeem 2 is veel duurder in aanleg én in gebruik (zomer/winterwissel),
Ook wielen van voor naar achteren vv wisselen kan niet zonder toewijzing van de sensoren aan de elektronica.
Het gewicht van die sensoren is nog steeds vrij hoog zodat aan de tegenoverliggende zijde van het wiel meer lood geplakt moet worden.
Batterijen van de sensoren die maar een jaar of 4 a 5 mee gaan. (vrij kostbare vervanging van sensoren)

ik ben wel blij met het huidige systeem, lekker flexibel.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Bij nader inzien kunnen ze dat druksensorensysteem beter alléén als optie aanbieden, ook op de duurdere modellen, zodat je er te allen tijde zelf een keuze in houdt.
Ik hoef het niet, maar de gadgetfreaks kunnen zich gewoon uitleven... :)
 

Joske

Forumguru
Vandaag eindelijk de knoop doorgehakt.. ondanks de zachte winters van afgelopen jaren hier in België. :cool:

MAAR, @andrehj heeft met zijn meerdere pleidooien voor 4-seizoen banden me overtuigd om daar voor te gaan en dus niet voor "echte" winterbanden. ;)

Het is geworden

voor de Fabia: Goodyear vector 4 seasons gen 2 185/60/14 - 82H met 4 nieuwe stalen velgen

en voor de Octavia: Michelin crossclimate 205/55/16 - 94V met alsook 4 nieuwe stalen velgen

Geen gedoe met lichtmetaal in de winter voor mij ;) kan ik de huidige mooi poetsen en opbergen op de zolder. Mooi zal het niet zijn, maar praktisch zal het wél zijn :laugh:
 

Skoda-MAN

Forumguru
en voor de Octavia: Michelin crossclimate 205/55/16 - 94V met alsook 4 nieuwe stalen velgen
Maar ehe 4 seizoen banden blijven er toch het hele jaar opzitten of heeft België meer seizoenen? :maakmegek:
Het komt er naar mijn idee nooit meer van om de mooie aluminium wielen te monteren.
 

Canon-Eye

Forumguru
Geen gedoe met lichtmetaal in de winter voor mij
Ik heb bij de aankoop van mijn Fabia het lichtmetaal eraf gelaten en meteen 8 stalen velgen met4 wieldoppen (én 2 sets banden natuurlijk) aangeschaft.
Toen er voor de derde keer een wieldop verdween, was ik het helemaal zat - de milde NL-versie van het Vlaamse 'kotsbeu'. Dus de banden laten overzetten op twee verschillende sets lichtmetaal.
Voor mij zomer of winter geen gedoe meer met wieldoppen... ;)
Maar overweeg nu ook wel sterk om naar de CrossClimate door te schakelen. Da's helemaal geen gedoe meer. :pardon:

<edit>
Zo nieuw is dat trouwens niet hè. Vanaf eind 1964 (toen ik mijn rijbewijs haalde) tot zeker het einde van die eeuw reden we in Nederland vanzelfsprekend het jaar rond op één en dezelfde soort banden en dat ging prima. Winter-banden, dat waren die banden met spikes waar ze in Skandinavie mee reden... totdat de bandenfabrieken bedachten dat ze twee keer zoveel banden in omloop konden brengen als de die differentiatie zomer vs. winter erin konden krijgen. En zo geschiedde...
 
Laatst bewerkt:

Highway

Forumguru
@Canon-Eye dat de banden fabrikanten 2 keer zoveel banden in omloop konden brengen: het is natuurlijk wel zo dat je de zomerbanden niet gebruikt als de winterbanden eronder liggen.

Resultaat: je zomerbanden (en ook winterbanden) gaan langer mee (in vergelijking dat ze het hele jaar onder de auto liggen).

Mijn ervaring is dat winterbanden iets sneller doen slijten. Echter is dat mijn ervaring minimaal (ervaring met vorige auto, een Toyota Corolla).

Wat wel mee telt: winterbanden dienen minimaal 4mm profiel te hebben om als winterband gebruikt te kunnen worden. Na 4 mm - gewoon de rest van het jaar erop laten liggen en dat af rijden :)

Je bewering geldt dus (mijn inziens) tot een bepaalde hoogte.
 

Oenoud

Forumguru
Heeft er iemand ervaringen met Kleber of Fulda?
Deze 2 merken worden door de leasemaatschappij geleverd. Beide zijn niet heel goed als ik de testen bekijk.
Mijn voorkeur gaat uit naar Fulda.

@heusinkveldb Ik heb er sinds deze week Kleber winterbanden onder in de maat 225/40 18 inch.
Voorgaande jaren had ik andere merken onder de Passat. Dit waren continental en later een set Fulda.

Mijn 1e ervaring met Kleber is nog niet zo heel positief moet ik zeggen. Valt mij op dat de banden veel geluid produceren tijdens het rijden en ik heb het idee dat de auto veel meer "zoekt" naar het juiste spoor op de weg.
Ook is het een vrij stugge band. Ik kan i.c.m. de verlaging van mijn auto wat dat betreft een significant verschil merken t.o.v. van mijn zomersloffen.

Ik heb de bandenboer hier over gebeld en hij geeft aan dat ze goede ervaringen hebben met Kleber.
Volgens hem zou het ook wel eens kunnen zijn dat wanneer ik een tijdje met de banden gereden heb dit wel beter zou moeten worden.

Banden moeten wellicht even worden "ingereden". Ik blijf het volgen en houdt jullie op de hoogte.
Ben ook benieuwd of anderen ook ervaring hebben met Kleber.
 

heusinkveldb

Forumguru
@heusinkveldb Ik heb er sinds deze week Kleber winterbanden onder in de maat 225/40 18 inch.
Voorgaande jaren had ik andere merken onder de Passat. Dit waren continental en later een set Fulda.

Mijn 1e ervaring met Kleber is nog niet zo heel positief moet ik zeggen. Valt mij op dat de banden veel geluid produceren tijdens het rijden en ik heb het idee dat de auto veel meer "zoekt" naar het juiste spoor op de weg.
Ook is het een vrij stugge band. Ik kan i.c.m. de verlaging van mijn auto wat dat betreft een significant verschil merken t.o.v. van mijn zomersloffen.

Ik heb de bandenboer hier over gebeld en hij geeft aan dat ze goede ervaringen hebben met Kleber.
Volgens hem zou het ook wel eens kunnen zijn dat wanneer ik een tijdje met de banden gereden heb dit wel beter zou moeten worden.

Banden moeten wellicht even worden "ingereden". Ik blijf het volgen en houdt jullie op de hoogte.
Ben ook benieuwd of anderen ook ervaring hebben met Kleber.
@Oenoud,

Bedankt voor het delen van je ervaring. Je schrijft dat je ook een setje Fulda's hebt gehad. Hoe was je ervaring hiermee? Beter dan de Kleber's?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan