Het grote winterbanden topic: winter 2014-2015

Status
Niet open voor verdere reacties.

CDK

Forumguru
Ik lees net de beste banden achter; mag ik vragen waarom dat beter is?

1.2 Waarom nieuwe of minder versleten banden achteraan monteren?

Tests hebben aangetoond dat het veel gemakkelijker is om de vooras onder controle te houden dan de achteras. Vooral bij voorwielaandrijving slijten voorbanden doorgaans sneller dan achterbanden.

Wat gebeurt er met nieuwe voorbanden op een gladde weg?
Het gedrag van de auto verandert, omdat het evenwicht tussen voor en achter wordt omgekeerd. De bestuurder, die eraan gewend is dat de auto aan de voorkant minder grip heeft, komt dus voor een verrassing te staan. Op een gladde weg zal de achterkant eerder wegglijden dan de voorkant van de auto. De bestuurder heeft geen enkele mogelijkheid om de achteras onder controle te krijgen en heeft dan de neiging om opnieuw gas te geven. Het risico hiervan is dat de auto 'achterstevoren gaat'. Alleen een zeer ervaren bestuurder weet hiermee om te gaan.

Wat gebeurt er met nieuwe achterbanden op een gladde weg?
Het gedrag van de auto is gelijk aan het gedrag dat de bestuurder kende voordat de banden werden gemonteerd omdat het evenwicht in de grip gelijk is. De grip van de achteras wordt beter en de bestuurder kan zijn auto zonder problemen onder controle houden en de auto besturen door het gas los te laten en door het stuur met de bocht mee te draaien.

Wij adviseren om de banden met het meeste profiel achter te plaatsen voor een betere grip in de bochten en meer veiligheid.


Bron: www.bandengids.nl
 
Mensen, even een vraagje was net bij de dealer en ik heb een Skoda Octavia Greenline Businessline O3 met 18inch (225/40 18) alleen zeiden hun dat er geen winterbanden onder gaan? Dan zou ik terug moeten naar 16 inch... hoe zijn jullie ervaringen hierin?
 

Archie

Senior Member
Mensen, even een vraagje was net bij de dealer en ik heb een Skoda Octavia Greenline Businessline O3 met 18inch (225/40 18) alleen zeiden hun dat er geen winterbanden onder gaan? Dan zou ik terug moeten naar 16 inch... hoe zijn jullie ervaringen hierin?
Lease je? Dan kun je met de dealer iets afspreken; voor hen zijn 16" banden een stuk goedkoper dan 18" en dus kunnen ze met de velgen eventueel iets regelen. Dat heb ik; rijd nu op 18" maar straks 16" LM met Conti TS850. (als het goed is).

Kortom: ga voor 16" en bel je leasemaatschappij :D
(reden dan 18" niet handig is komt door het feit dat kettingen daarvoor reteduur zijn, voor mij iig)
 
Yep het is een leasebak... maar ik heb expres 18" genomen omdat 16" er niet uit ziet... velgen maken de auto...
Tevens ga ik nooit op skivakantie of de bergen in met de auto en heb dus geen kettingen nodig...
 

CDK

Forumguru
Indien winterbanden verplicht zijn gewoon proberen die in 18" te krijgen, anders een setje staal in een kleinere maat voor de winter helaas...
 

Sparkie

Forumguru
Als je een leasecontract inclusief winterbanden heb zou het geen issue moeten zijn. Worden alleen de banden gewisseld, of ook de velgen.

Bij mij blijven dezelfde velgen eronder en worden alleen de banden gewisseld.
 

Connexie

Forumguru
Als de winterbanden in de leaseregeling opgenomen zijn: laat ze het lekker uitzoeken en met een oplossing komen. Hoef je je als leaserijder toch niet druk over te maken?

Als je de winterbanden NIET in de leaseregeling hebt zitten, zoek een zo goedkoop mogelijk alternatief. Dat kan ook een offerte van de leasemaatschappij zijn, mits de werkgever betaald. Als de werkgever niet (mee)betaald, is marktplaats.nl veelal de goedkoopste optie. 16" is daar normaliter wel te vinden in een VAG-setje.

In mijn geval betreft het 16" inclusief winterbandenregeling. Banden worden gewisseld en liggen in opslag. Geen zorgen, alleen een uurtje internetten bij de bandenboer tijdens het wisselen :sleep:
 

micky

Forumguru
Mensen, even een vraagje was net bij de dealer en ik heb een Skoda Octavia Greenline Businessline O3 met 18inch (225/40 18) alleen zeiden hun dat er geen winterbanden onder gaan? Dan zou ik terug moeten naar 16 inch... hoe zijn jullie ervaringen hierin?

Onzin, dat kan heel goed en ook zonder problemen...

Sterker nog, ze zijn dinsdag voor mij besteld..
 

andrehj

Forumguru
Tuurlijk zijn er ook 18" winterbanden. Die zijn alleen veel duurder dan de 16" varianten. En of dat een probleem is zul je met je leasemaatschappij moeten uitvechten.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

micky

Forumguru
Ik hoor dat heel vaak en ben het nu maar eens op gaan zoeken, de gemiddelde leaseauto krijgt in zijn looptijd 1 set winterbanden (ik veel vaker :) )

Vredestein Wintrac extreme 225/40/18 €135,-
Vredestein Wintrac extreme 205/55/16 €93,-

verschil is €42,- per band dus x 4= €168,- nu gaan we er vanuit dat je niet 4 banden maar 6 banden nodig hebt, dan kun je namelijk de aangedreven wielen 1 keer vervangen, totaal: €252,- duurder.
Looptijd 48 maanden, extra kosten:€5,25 per maand.

Laten we ons nu niet steeds voor de gek laten houden over de duurdere prijs van 18" winterbanden, zoals je ziet, te verwaarlozen op het maandbedrag :cool:
 

andrehj

Forumguru
Bij Vredestein (waarvan ik dit type overigens in geen enkele recente test tegen ben gekomen) is het verschil idd niet zo groot. Als je kijkt naar Continental, dan is het verschil al minimaal 60 euro per band, en dan is in de 18" versie het nieuwste type, de TS850 niet eens leverbaar, zodat je aan een ouder, veel slechter scorend, type vast zit (de TS 830p).
Voor Michelin geldt ongeveer hetzelfde: 18" zo'n 60 euro duurder en nieuwste type (Alpin A5) niet leverbaar.
 
Ik snap de tests ook niet . Toen ik telkens mijn Vredestein banden kocht zomer en winter stonden ze in de top 3 van beste banden . En nu lijkt het alsof ze niet eens getest zijn ..en kan de oude tests ook niet meer vinden eigenlijk .
Maar goed ik ben é blij mee en het rijd heerlijk .
 

micky

Forumguru
De wintrac Extreme is een band van een aantal jaren terug, waar ik vele km tevreden mee gereden heb, toen de duurdere band van Vredestein, deze schoot me te binnen, daarom heb ik hem opgezocht.
De nieuwste typen zijn niet perse altijd beter, als jij ze 1 winter hebt gehad, zijn er het jaar daarna ook nieuwere modellen, overigens kunnen de leasers (waar ik ook onder val) niet kiezen wat ze krijgen, de merken liggen vast, tenzij het niet leverbaar is, meestal lukt het me wel om wat te manipuleren, maar helaas heel beperkt, dit geldt overigens ook voor de zomerbanden.

Maar goed, ook al kost de band 60 euro meer, dan is het verschil nog maar €7,5 per maand, dus dan nog gaat het ECHT nergens over....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan