Het grote winterbanden topic: winter 2014-2015

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben ook erg content met mijn Vredestein wintrac extreme , vooral stil en zuinig . Zoals jeroen al aangaf op winterbanden moet je echt een andere rijstijl aanhouden.
Ik weet niet meer welk merk ik achter heb , maar die gaan deze winter naar voren ( in het kader van de beste banden achter ;)) . Kan ik gelijk weer het verschil in grip ervaren (en dus rustig optrekken) dat andere merk bij mij heeft ook heel wat minder grip als de Vredestein s , :)
 

Desperado

Forumguru
Hier komen er voor de winter nog 2 nieuwe "zomer"banden onder. Op de achteras natuurlijk. Als er weer zo'n winter van niks komt dan geloof ik het wel.
 

CharlesTucker

Forumguru
Leuk, ik keek al uit naar dit topic, ben die 20+ graden wel weer zat, nu weer tijd voor mist, regen en wind. Hier liggen de winterbanden overigens netjes in de schuur te wachten, en daar blijven ze (zoals ook anderen gemeld hebben) tot de eerste sneeuwverwachting, vriesverwachting, of trip naar Duitsland/Oostenrijk. Ik wissel ze zelf, dus hoef gelukkig geen afspraken te maken en zo :)
 

Havana

Forumguru
Vredestein maakt prima banden maar is allang niet meer in Nederlandse handen.

Conti maakt uitstekende banden maar dat ze altijd de tests winnen zegt ook niet alles. De meeste tests zijn door Duitse instanties of bladen gemaakt en die zijn nogal dol op hun eigen producten. Ik wil hiermee NIET zeggen dat Conti's slecht zijn want dat zijn ze niet!

Zelf kijk ik als ik banden nodig heb gewoon wat de goedkoopste band is met testscore GOED van de bekende Autobild/ADAC test die mijn bandenboer heeft liggen. De vorige keer was dat Firezone.
 

louigi58

Senior Member
Bij mij gaan ze standaard in de herfstvakantie eronder. Meestal op een dag met nog goed weer. Heb het 1 keer niet gedaan, kon ik in december in de blubber en sneeuw alsnog gaan wisselen. En ik hou er helemaal niet van zoiets in de kou te doen.
Bedenk me net dat ik mijn setje van de vorige auto nog ff op marktplaats moet zetten.
 

floyd2

Forumguru
Ik ben ook altijd zuinig op mijn winterbanden en die komen er dus niet voor november onder en begin maart er af.
Alleen nu het nadeel,aangezien ik mijn auto alleen prive gebruik loop ik nu dus tegen het probleem dat ze nog voldoende profiel hebben maar wel al 6 jaar oud.
Niks geen droogtescheurtjes of zo maar wel natuurlijk wat meer uitgehard als goed is voor een winterband.
Aangezien mijn zomerbanden ook moeten worden vervangen twijfel ik tussen uitproberen en oprijden of gelijk nieuwe.:pieker:
Wordt vervolgd.
 

andrehj

Forumguru
Over dat uitharden zou ik mij nog niet heel druk maken. Als het goed is liggen de banden droog en vrij van UV-straling opgeslagen, zodat het rubber niet enorm sterk veroudert. Zomerbanden die de hele zomer in de volle zon staan verouderen veel sneller.
 

Noord26

Forumguru
Kleine off-topic tip: bandenboeren willen wel eens in de herfst aardige aanbiedingen hebben voor de zomersloffen die ze nog willen slijten!
 

floyd2

Forumguru
Over dat uitharden zou ik mij nog niet heel druk maken. Als het goed is liggen de banden droog en vrij van UV-straling opgeslagen, zodat het rubber niet enorm sterk veroudert. Zomerbanden die de hele zomer in de volle zon staan verouderen veel sneller.

Daarom wordt het denk ik gewoon nog een jaartje doormodderen(tenzij het verschil echt te groot wordt)
Ze staan inderdaad donker en droog wat al de helft scheelt.
Maar dit kan bij een ander merk helemaal anders zijn!(ik herinner me een topic van vorig jaar waar iemand zijn auto met moeite op de weg kon houden met 6 jaar oude banden)
 
Zo.. net afspraak gemaakt bij de LM voor de bandenwissel.. zit nu standaard in het pakket. Ik doe het dit keer lekker vroeg anders zit ik weer met wachttijden van etterlijke weken. Daar heeft Dirkjan geen zin in... Ben wel benieuwd wat ik krijg, heb iig geregeld dat ik dezelfde snelheidsrating krijg... je rijdt er immers een half jaar mee rond. De kans is nog altijd groter dat je relatief goed weer hebt dan slecht weer. Aangezien ik regelmatig in Duitsland kom en geen exotische velgmaat heb was dat wel te regelen (qua geld maakt het ook niet veel uit).
 
Laat het maar winter worden, de Michelin Alpin 5 205/55R16 94V zijn onder de OIII gesleuteld. Over de prestaties valt nog weinig te zeggen. Comfort is in ieder geval dik in orde, lijkt wel wat meer herrie te maken dan de standaard zomerbanden. Verbruik is nog even afwachten. Oh ja het ziet er mooi uit dat profiel ;) Oef maar weer even poetsen, confronterende foto...

IMG_20141006_162700_edit.jpg
 

Pendragon

Forumguru
Winterband, wat is dat? Nog nooit gehad. En met de laatste winters hier in NL zie ik het nut al helemaal niet :D
 

andrehj

Forumguru
Dat laatste hang ervan af waar je woont. In noordoost Groningen hebben ze afgelopen winter ook weer een aantal weken sneeuw gehad.
Maar ik vind begin oktober wel twee maanden te vroeg voor het monteren van winterbanden. De temperaturen zitten nog rond de 15 graden, terwijl winterbanden pas rond het vriespunt nut hebben.
Bij mij gaan ze er pas in de kerstvakantie onder, tenzij er eerder sneeuw wordt voorspeld.
 

Desperado

Forumguru
Mwogh, dat viel daar ook wel mee. Ik kom er behoorlijk vaak en heb er vorige winter welgeteld 1 keer sneeuw gezien.
Ik ben er trouwens ook alweer diverse tegengekomen met winterbanden. Die doen allemaal aan datums zeker. 1 oktober tot 1 april winterbanden, wat voor weer het is kan niet boeien...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan