Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

Wanderer200

Senior Member
10+ seconde op de Setup knop geeft helaas geen info schermpje met versie nummers... /iemand een link naar de softwae die ik op CD kan branden om dit te activeren?
 
Ik heb een 4gb SDHC gebruikt
Geformatteerd met de Apple naar MS DOS(FAT)
En hier is verder geen keuze in snel of volledig

Ik heb een Columbus uit 2009
firmware en hardware versie zijn niet bekend
hoef vooralsnog niet te updaten omdat apparaat goed werkt
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
En hier is verder geen keuze in snel of volledig

Windows snel formateren houd in dat de schijf een kenmerk krijgt tot formateren en zie je het als een lege schijf op dat moment, alleen is die niet geformateerd op dat moment maar doet hij dat op moment dat jij weer nieuwe software erop zet !
Dan formateerd hij de op dat moment benodigde ruimte.

Bij windows volledig formateren , formateerd hij op dat moment de gehele schijf SD USB
 

Wanderer200

Senior Member
Ik snap er weinig meer van... Ik heb die iso op CD gebrand, update geprobeerd had ik eerst wat gedoe met een "clamp" foutmelding, bleek dat ik de CD moest laden zonder dat de sleutel in het contact zit. Enfin CD laden lukte daarna, update gestart, paar reboots en uiteindelijk de melding dat de update gelukt is.

Systeem weer opgestart, op "setup" drukken, hij springt naar setup en na een seconde of 6 naar een "systeem setup" met daarin de keuzes "FM", "AM" en "DAB". dit had ik voor de update ook al, maar dus nergens een uitgebreider menu?

Als ik filmpjes op YouTube bekijk zou op de plaats waar bij mij DAB staat een knop voor de "Versie informatie" moeten staan.
 

Baphi

Forumguru
Langer vasthouden, zo lang tot je secret menu te zien krijgt. Lukt dat niet dan kan het helpen om je columbus te herstarten. Dat doe je door de toetscombinatie < > en i tegelijk in te drukken.

Je hebt wel de goeie cd gebrand? Er is namelijk een codering cd (om vim en secret menu aan te zetten en recode cd (om vim en secret menu uit te zetten).
 
Laatst bewerkt:

Wanderer200

Senior Member
Yup heb de VIM_Berto89 gebrand, langer indrukken gaat niet werken, heb al een keer een minuut met mijn vinger op die setup knop gezeten :tongue:

Kan nog eens een reboot proberen, of nog een keer de CD in te laden. Maar stond/staat er bij jou naast FM AM ook DAB? snap daar ook niets van want ik heb helemaal geen DAB (was het maar waar).
 

Baphi

Forumguru
Apart... Eerlijk gezegd weet ik uit mijn hoofd niet meer of er ook DAB bij stond na de vim-update. Dacht het wel. Zal ik morgen ff checken.
 

Wanderer200

Senior Member
nog eea getest,

nog een reset gedaan met <> + ! heeft geen effect.
Cd met image nog eens ingeladen, installatie werd weer gestart maar kreeg op een gegeven moment een failure dat ik niet verder kon gaan omdat de software versies gelijk waren. Blijkbaar is de image dus ook wel goed geïnstalleerd.
 

Wanderer200

Senior Member
Vandaag nog wat gegoogeld en ik lees hier en daar nog wat incidenten waarbij het lijkt dat de installatie goed is gegaan maar waarbij VIM en hidden menu toch niet werken, helaas gene oplossing kunnen vinden.

Is er iemand in Noord NL (liefst Friesland) met VagCom die het hidden menu voor mij kan activeren?
 
Na nog wat meer gelezen te hebben wil ik toch wel mijn fw updaten.
Heb toch ook het hidden menu en daar zie ik het volgende.
ujasata4.jpg

Columbus doet het verder goed en als ik lees dat je bestanden moet hernoemen omdat anders de stuurbediening het evt niet meer doet en kans bestaat dat maxidot het niet meer doet dan haak ik toch af.
Het lijkt wel of bijna iedereen vanaf een andere fw-versie komt en ook weer andere volgordes gebruikt en andere bronnen heeft.

Voorlopig doe ik het nog maar niet.
Ben blij met de Columbus en moet er niet aan denken dat die op zwart gaat.
 
Na nog wat meer gelezen te hebben wil ik toch wel mijn fw updaten.
Heb toch ook het hidden menu en daar zie ik het volgende.
ujasata4.jpg

Columbus doet het verder goed en als ik lees dat je bestanden moet hernoemen omdat anders de stuurbediening het evt niet meer doet en kans bestaat dat maxidot het niet meer doet dan haak ik toch af.
Het lijkt wel of bijna iedereen vanaf een andere fw-versie komt en ook weer andere volgordes gebruikt en andere bronnen heeft.

Voorlopig doe ik het nog maar niet.
Ben blij met de Columbus en moet er niet aan denken dat die op zwart gaat.
 
Zojuist het forum afgezocht naar een 'probleem' wat ik ervaar met het nieuwe columbus navigatiesysteem in mijn O3. In mijn zakelijke telefoon staan bij bijna alle contacten ook adressen (Adres, huisnummer, woonplaats, Land) deze worden ook herkend door het navigatiesysteem. Echter zodra ik wil navigeren naar een adres uit mijn telefoonboek vindt hij wel de plaats maar wordt er gekozen voor het centrum van deze plaats ipv het juiste ingevoerde adres.

Iemand enig idee hoe het adres in Outlook ingevoerd moet worden zodat het via het Columbus systeem te gebruiken is als navigatieadres?
 

Darkside

Forumguru
1: stoer dat je wel vanuit je telefoon kan navigeren ik wist dat niet.

2: kijk eens naar de taal instellingen. Er wil nog wel eens een verschil zitten tussen adres en address.
Had dat ook met het importeren naar Google en terug naar Outlook
 

Chrisjuhh

Nieuw lid
Op het moment ervaar ik wat problemen met het koppelen van een android 4.2.2 toestel met columbus uit een O2 ebl uit 2012.
Revisie E, Hw061 firmware 3960. Zou upgraden naar 4020 helpen? Problemen zijn overigens niet volledig synchroniseren contact lijst, wisselgesprekken niet zichtbaar in maxidot wel op columbus maar pas na missen wissel.bedienen mediaplayer functie vanaf stuur werkt niet altijd. Met iphone overigens nooit problemen gehad.
 
je hebt idd een A versie van de columbus........

...... Ja je kan upgraden (lees je goed in) en zorg dat je de juiste firmware pakt
Houdt rekening met de canbus aanpassing die nodig is voor A modellen. Anders is je accu leeg
......
En zorg ook dat je de Recovery CD download in het geval dat het toch mis gaat
suc6

toch niet geluisterd en toch een FW update gedraaid. Gekregen van een forumlid. Systeem werkt maar de accu loopt dus leeg. Hoe kan ik een canbus aanpassing doen? Of gewoon een recovery draaien?
 

Michelv.

Forumguru
Zoeken naar Josi op google, hij heeft vele versies en aanverwante oplossingen gemaakt voor de RNS510/Columbus en zijn hier en daar te downloaden.

Hoe dit softwarematig op te lossen is zou ik zo niet weten, het enige wat ik zelf als oplossing zie is je Can-Gateway vervangen door een nieuwere, kosten daarvan zijn vanaf 45 Euro zo ongeveer. De Gateway moet wel geïnstalleerd worden door iemand met VCDS, moet namelijk gecodeerd worden voor je de auto weer kunt gebruiken(Gateway 1K0........H wat je nu waarschijnlijk heb vervangen door een 1K0.... met minimaal een L op het eind of door een 7N0).



http://www.ebay.de/itm/VW-SKODA-CAN...329640988?pt=DE_Autoteile&hash=item4ad0bd361c
 
Bovenaan Onderaan