Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

Evilcomputing

Senior Member
En belofte maakt schuld.

Ik heb 4 dealers gebeld en 1 leverancier van systemen die vrijschakelingen verzorgen en kabels voor vid in/out.

Vaak kreeg ik te horen, poe das een goeie vraag en vervolgens door verbonden naar een technicus ter plekke. Deze geven bijna allemaal aan dat dit niet gaat werken omdat het een compleet ander systeem is.
Iets met 2 modules en heel ander systeem, de MIB is van HARMAN en niet zoals de huidige RNS510 is.

Schijnt dat dus niets past.
Maar veelal vertelden ze wel, waarom probeer je het niet even, dan moeten we dat maar doen dan...
Eerst maar wachten op de O3, terwijl ik had gehoopt dat ik dit al rond kon hebben...
 
Hallo ik heb al vele topics gelezen over de Columbus. Maar toch zou ik graag jullie hulp en/of advies willen hebben. Wellicht heb ik de oudste versie Columbus A maar toch wil ik kijken of deze te updaten is.

Sinds kort ben ik in het bezit van een O2 uit 2006. Een combi in de Ambiente uitvoering. Prima wagen en ben er zeer tevreden mee. Hiervoor heb ik anderhalf jaar een V70 (bj. 2001) gereden, alleen je loopt al leeg met wegenbelasting en verzekering en dan het onderhoud nog. In het verleden een paar Passats gereden (bj 2009 en 2010) met een Zenec 2010 systeem. Ik hoop dan ook een positieve bijdrage op dit forum te leveren. (Ik kan hier geen voorstel topic vinden of heb niet goed gezocht. Vandaar mijn voorstelling hier)

Eerst een paar gegevens van mijn Columbus:
Delivery part number: 1Z0035680A
HW-Version: H04
SW-Version: 1004
SV SW-Version: C_EU_5.540_t710
HW Vehicle: 0xC001
SW Vehicle: 0x44261C01


Dit heb ik o.a. uit het verborgen menu gehaald. De kaartversie van de navigatie is 7333.

Mijn vragen zijn:
1. Is een firmware update verstandig? Bijvoorbeeld naar 3810.
2. Hoe kan ik zoen hoeveel partities mijn systeem heeft?
2. Is de laatste kaartversie (CD 8048 V10 Western Europe) te installeren? Dus kan ik de huidige versie overschrijven?

Veel vragen maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
 

Darkside

Forumguru
je hebt idd een A versie van de columbus.
De vraag is wat wil je bereiken met een firmware upgrade?
Als dat alleen een nieuwere versie is dan zal ik hem zo laten.
Als het goed is kan je wel gebruik maken van nieuwere kaart materiaal (iemand op het forum had dit ook gedaan bij een oudere FW zonder de benodigde 3 partities)

Maar even kort samengevat.
Ja je kan upgraden (lees je goed in) en zorg dat je de juiste firmware pakt
Houdt rekening met de canbus aanpassing die nodig is voor A modellen. Anders is je accu leeg
Na de upgrade kan je sowieso gebruik maken van kaart versie V10
Het is (meestal) verstandig om de update in meerdere stappen te doen (dus eerst naar 27xx en dan naar 38xx)
Zorg er voor dat je de Firmware op een goede DVD brandt en op een lage snelheid dit verhoogt het succes voor het upgraden
En zorg ook dat je de Recovery CD download in het geval dat het toch mis gaat


suc6
 
@Darkside bedankt voor je reactie. Het systeem werkt goed, dus zou een firmware update niet nodig zijn. Ik ben voorstander van wat goed is dan zo laten. Voor wat betreft de kaart zou ik toch een update willen doen. Ik mis een aantal wegen. Er is de laatste jaren wel wat bijgebouwd en veranderd aan ons wegennet. Welke versie zou dan beter passen? Of zal ik V10 gewoon proberen? Heb alleen geen backup gekregen van de huidige kaart.
 

Darkside

Forumguru
Je kan kijken of je ook nog een oude versie op de kop kunt tikken (als backup)
Ook kan je eerst V10 draaien vanaf de DVD zonder deze te installeren op de HDD (waardoor de oude versie bewaard blijft).
Let wel op dat het lastig is om terug te gaan naar een oudere versie.
De columbus leest de TOC (Table of Contents)uit die op de DVD staat.
hier staat ook het versie nummer in. Is deze nieuwe dan wat er staat toont de columbus de mogelijkheid om te upgraden. Maar is deze ouder dan kan je niet downgraden.
Optie is dan de TOC met de hand aan te passen naar bv 8049 en dan opnieuw te branden.

Wel iets om rekening mee te houden is dat ik niet 100% zeker weet of een oudere firmware overweg kan met de POI database die nieuwere kaarten gebruiken.
normaliter worden deze op een aparte partitie gezet (welke je nu niet hebt).
Dit kan betekenen dat je wel kunt navigeren en gebruik kunt maken van het recentere kaart materiaal.
Maar dat het niet mogelijk is om een POI te selecteren.

Misschien dat iemand anders op dit forum uitsluitsel kan geven.
Bij mijn upgrade van kaart v7 naar V8 (welke de nieuwe POI ondersteund) had ik geen mogelijkheid om POIs te selecteren. Ik moest toen van firmware 27xx - naar 3814 toe.
Eenmaal weer kaart V8 geinstalleerd had ik de POI's weer terug.
 
Heb me laten vertellen dat de 8048 op iedere firmware kan
Ik weet niet welke firmware ik heb en welke kaartversie
Mijn hidden-menu doet het niet

Ik kon wel zonder enig probleem 8048 op mijn Columbus zetten
(had de 8048 op MP gekocht)
 

Baphi

Forumguru
Op mijn fw1024 kon ik de v10 kaart probleemloos installeren. Of poi's toen werkten: geen idee want die gebruik ik nooit. Daar heb ik een iphone voor.... ;)
 

Danman

Lid
@hugha002
Ik heb een 2007 model, waarbij ook een A Columbus met SW1xxx op zat.
Heb na enorm veel lezen gekozen om de SW upgrade van Joshi versie 3814 te installeren.
Met succes, 3 partities gekregen en dus ook alle muziek kwijt.
Kaart V9 geïnstalleerd en eigen Poi's erop kunnen zetten.
Sinds vorige week V10 met succes erop geladen.

Mocht je in de omgeving Amersfoort wonen, ik heb de dvd's voor je liggen, stuur dan maar een pb.

Mvg, Daan
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik kan even verder. Heb inmiddels een V10 versie gevonden. Ga die eerst op DVD proberen en kijken wat er gebeurt. Upgraden kan altijd nog.
 

Wanderer200

Senior Member
Ik heb een O2 van 12-2009 met Columbus systeem. Hier wil ik een SD kaartje in gebruiken, nu heb ik een 32Gb SDHC kaartje maar deze leest de Columbus niet. In het boekje staat ook aangegeven dat SDHC kaartjes niet werken, er staat ook vermeld dat er SD kaartjes tot 32GB gebruikt kunnen worden. Dit is nogal tegenstrijdig ere bestaan enkel SD kaartjes tot 4GB alles daarboven is automatisch SDHC.

Is dit eventueel op te lossen met een firmware update?
 
Bovenaan Onderaan