Ervaringen nav tuning/DSG optimalisatie bij TVS Engineering (forummeeting)

Rosinfield

† In Memoriam
Ik herken het niet. Het enige wat ik merk, is dat wat later of vroeger wordt opgeschakeld in resp. D en S.
 

ertromp

Forumguru
Met de DSG optimalisatie die TVS bij mij heeft uitgevoerd geen schokken meer en slijtage is tot op heden na de sessie in 2013 tot op 0 gereduceerd :D
 

spikehome

Forumguru
Wat ik niet snap is dat de standaard software niet goed genoeg is.
Rij zelf nu sinds een paar weken ook dsg en kan nog geen gekke dingen ontdekken.
Behalve dat bij wegrijden de auto al in zijn 2 staat.
Als ik stapvoets de garage uit rijd en van het plein af flipper ik altijd terug naar de 1ste.
Want volgens mij in de 2e rij je met slippende koppeling.
Vervolgens moet ik ook automatisch de D stand activeren.
Maar ik heb geen 400 over voor een software update.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Een versleten koppelingsplaat is ook niet alles ;) Er is hier op het forum al het nodige over gezegd. De standaard software is duidelijk gericht op emissie eisen e.d. en daarbij is duidelijk een concessie gedaan aan de drivability (weet geen beter woord, sorry). Niet alleen het (zo goed als) in de 2 wegrijden, maar ook het wel heel erg snel opschakelen, is verre van prettig. Dat wordt met de optimalisatie keurig gecorrigeerd en dan rijdt het echt een heel stuk fijner.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Yargo

Actief lid
Wat ik niet snap is dat de standaard software niet goed genoeg is.
Rij zelf nu sinds een paar weken ook dsg en kan nog geen gekke dingen ontdekken.
Behalve dat bij wegrijden de auto al in zijn 2 staat.
Als ik stapvoets de garage uit rijd en van het plein af flipper ik altijd terug naar de 1ste.
Want volgens mij in de 2e rij je met slippende koppeling.
Vervolgens moet ik ook automatisch de D stand activeren.
Maar ik heb geen 400 over voor een software update.

Problemen kunnen nog komen. In begin heb je er geen last van, maar bij mij stond er 55.000km op de teller, en na wat intensief stadsverkeer vertrok de wagen altijd al schokkend. Niet bepaald comfortabel. Hier zal ik hopelijk nu dus vanaf zijn.

Niemand toevallig nog een bonnetje van 50% liggen voor TVS? :-P. Nadat die firma weigerde me de verplichte garantie te geven en het dus op hun kosten te laten herstellen heb ik het allemaal uit eigen zak kunnen betalen. Factuur van 1300 euro :(. Van een financiële kater gesproken na de aankoop van deze wagen :(.
 

Rosinfield

† In Memoriam
@spikehome: en de S stand welke in het standaard programma eigenlijk praktisch onbruikbaar is (onnodig lang doortrekken), is dan ineens ook een prettige optie (in S schakelt de DSG juist wat sneller op na aanpassing)
 

spikehome

Forumguru
Stand S nog niet gebruikt.
Vind D eigenlijk wel goed.
Heb 4 jaar garantie op de auto en rij privé maar slijtage delen zoals koppeling zal daar wel niet bij in zitten.
Maar nu pas 600km gereden ook met de auto.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het zal over het algemeen wel meevallen met slijtage van de platen. Maar wanneer je veel moet filerijden wordt het een ander verhaal. Gebruik de S stand eigenlijk ook weinig, af en toe even spelen. Behalve in de bergen, dan is het vaak ideaal (met de aangepaste versie uiteraard)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
De
Nu is mijn vraag of jullie dit klein schokje ook hadden, en of dit verholpen wordt door de optimalisatie? Tx!
De mijne is ook niet 100% schokvrij, bij mij voel je vooral bij de overgang van 4 naar 5 een klein schokje. Ik maak me er maar niet meer druk over, vooral niet omdat de slijtage van mijn koppelingsplaten (gemeten met VCDS) minimaal blijft.
 

Petrolhead

Forumguru
Heb zowel DSG als motortuning laten doen, versleten koppeling ook vervangen door TVS.
Ben na een flink aantal maanden terug geweest wegens rare trillingen bij halfgas versnellen in 4-5-6.
Nieuwe combinatie van DSG en motorsoftware erop gezet en die trillingen waren weg.

Wat ik nu wel merk is alleen een kleine schokje van 3 naar 4.
Verder rijdt hij nu "anders" dan na de eerste aanpassing, S stand lijkt ook anders, vond de eerste aanpassing prima op het trillen na.
Maar heb geen zin meer om weer terug te gaan.
Slijtage is minimaal tot nu toe, @ertromp kon dat keurig uitlezen.
 

Yargo

Actief lid
De

De mijne is ook niet 100% schokvrij, bij mij voel je vooral bij de overgang van 4 naar 5 een klein schokje. Ik maak me er maar niet meer druk over, vooral niet omdat de slijtage van mijn koppelingsplaten (gemeten met VCDS) minimaal blijft.

En jij hebt die optimalisatie van TVS op de DSG laten uitvoeren? Dus dat schokje blijft dan?
 

andrehj

Forumguru
Yep, SW is aangepast door TVS. Maar aan hele kleine schokjes kan TVS met een gewone optimalisatie ook niks doen. Wat TVS bij mij gedaan heeft is de koppelbegrenzer opgeschroefd (voor evt. toekomstige motortuning), de schakelpunten iets opgeschoven (vooral die van 1 naar 2) en de S-stand bruikbaar gemaakt. Het overschakelgedrag is dus niet aangepast.
Overigens schakelt de mijne best netjes, alleen van 4 naar 5 voel ik soms dat het niet niet helemaal perfect is. Maar ik ben best een pietlut, de meeste mensen voelen het niet.
 

Neptukker

Forumguru
Van de 3 naar 4 heb ik ook een licht schokje soms. Heb TVS sturingssoftware en recente koppeling bij een 1.8
 

Yargo

Actief lid
Van de 3 naar 4 heb ik ook een licht schokje soms. Heb TVS sturingssoftware en recente koppeling bij een 1.8

Ok, het zal dus normaal zijn :-). Net verbruik heb je trouwens met je superb! Ik haal op de BC rond de 8.5/100km. Dus in werkelijkheid wss nog iets meer.
 

Yargo

Actief lid
Dat kan nog wel iets beter hoor (zie mijn signature).
Vraag me dan wel af hoe ☺. Ik tank nu wel 95, maar zeker in het begin als ik hem had heb ik extra zuinig proberen rijden om te zien hoe laag hij kan gaan, bij normaal rijden (niet door aan 90 achter een vrachtwagen te hangen ofzo), en lager dan 8,3 ofzo gemiddeld bij gemengd verkeer heb ik hem nog niet gekregen.
 

Yargo

Actief lid
Net met DSG Dokter contact gehad en een afspraak gemaakt voor maandagvoormiddag om de Dsg onder handen te nemen. Nu ben ik aan het twijfelen om de motor er ook bij te nemen maar 999 ipv 499 is wel een groot verschil zeker na de herstelling van de koppelingsplaten en waterpomp. Dilemma....
 
Bovenaan Onderaan