Doffe koplampen

eriktv

Forumguru
Dank voor de tip @Cordoba! Ik twijfel.nog een beetje of ik ga schuren of polijsten, een docent autotechniek die ik sprak zei dat ik t kon/moest polijsten, maar wet sanding zie ik ook vaak online.
Zie mijn twee foto’s hierboven, foto twee is na wetsanden, pas na polijsten wordt het weer helder. Inderdaad zoals Cordoba zegt haaks op elkaar schuren en doorgaan totdat het water (met een beetje detailspray) niet meer melkachtig is. En als het lukt koplampen er even uit halen of anders de omliggende lak goed aftapen. Ben benieuwd naar de foto’s!
 

Tees

Donateur
Ik zal te zijner tijd zeker foto's plaatsen, maar t duurt denk ik nog eventjes voor ik hieraan toe kom. Eerst zijn er nog even wat essentieler onderhuidse dingen die gedaan moeten worden :-)
 

Cordoba

Forumguru
@fanSkoda Ik ken het in ieder geval niet, maar zie dat het woord vooral door Vlamingen wordt gebruikt, mogelijk dat in Nederland vooral andere merken werden gebruikt.
 

Tees

Donateur
Ik zat gisteravond nog even na te denken over schuren vs polijsten, en ik vroeg me af of je met polijsten niet een té fijn en vlak oppervlak krijgt, waar dan de lak niet op hecht (uiteraard anders als je gaat waxen ipv lakken)

Ik zag in een filmpje waar ze schuurden dat ze juist niet tot helemaal helder doorschuurden, maar dat pas op het moment dat de lak erop komt de boel helder en strak is (hopelijk). Das ook een beetje wat ik ken van andere soorten lakwerk (ik heb vroeger veel aan roeiboten gewerkt): je schuurt t juist tot mat, en dan lak je en krijg je een goede hechting + mooie afwerking.
 

VAG-man

Forumguru
Hier mijn manier. Gekopieerd uit een ander topic.

1 soort korrel?:pieker:

Dit is mijn manier.

320/400/500/600/1000/1500en als laatste 3000 met water geschuurd.
De eerste stap 320 daar kan je goed zien wat je weg haalt ,dat is een soort beschermlaag die mat geslagen is of steenslag heeft.

Na het polijsten spuiten met blanke lak. Zo heb je zeker de 1e 5 jaar heldere koplampen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Cordoba

Forumguru
Als je niet schuurt tot het oppervlak glad is, krijg je verstrooiing van het licht op het grensvlak tussen plastic en lak/coating. Dat eenmaal verstrooide licht krijg je niet meer in de juiste richting, en zal aan de buitenkant van de laklaag alleen maar erger worden omdat het verstrooide licht daar onder verschillende hoeken de overgang lak-lucht benaderd.

Een ruwer oppervlak geeft inderdaad wel een betere hechting van je lak, aan de andere kant als de molecuulafmetingen van het koplampvenster en de beschermlaag (lak of coating) een goede match zijn, en er geen verontreiniging is, dan zal dat ook wel goed gaan. Als de afmetingen van de lak/coating-deeltjes en de koplamp niet matchen krijg je veel interne stress in je lagen, en dat betekent op de lange duur ook problemen als afbladderen. Vroeger toen ik zelf met coatings bezig was, was dan de truc om aan de parameters te sleutelen om zo de stress in de lagen te verminderen, zodat de coating toch langdurig blijft zitten, zonder dat je een tussenliggende hechtlaag nodig hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Dank voor jouw procedure @VAG-man. @Cordoba: goed punt van de verstrooiing van t licht, eigenlijk ook heel logisch. Dat komt je lichtbeeld natuurlijk niet ten goede (ik had t zelf kunnen bedenken ;)). Brhalve natuurlijk in de ideale wereld waar je lak dezelfde brekingsindex heeft als je lensmateriaal, maar in die wereld leven we niet (behalve misschien als we t over industriele coatings hebben, maar dan is de coating duurder dan m'n hele Faab :D)

Met een laklaag die niet voor optische doeleinden is maar ter bescherming, is hechting natuurlijk het belangrijkste. Hier is de optiek toch een stuk belangrijker.

Die SprayMax die ik eerder postte gebruikt ook een primer, lijkt me wel een vereiste om afdoende hechting te krijgen op t polycarbonaat (of andere kunststoffen, met PE en PP natuurlijk als het uiterste). Anders valt de boel er idd zo weer vanaf :banghead:
 
Bovenaan Onderaan