Doffe koplampen

VAG-man

Forumguru
Even een oud topic gebruiken.

Ik kwam dit tegen bij ome Ali.
Zeer veel goede reviews, maar het lijkt te mooi om waar te zijn. Wat vinden jullie?

€ 13,95 20%OFF | Auto Koplamp Polish Restauratie Kit Koplamp Restorer Reiniging 800G Hydrofobe Coating Anti-Kras Koplamp Reparatie
https://a.aliexpress.com/_BUINFz
 

Tees

Donateur
Als je het hele pakket inclusief de coating/lak wil hebben, ben je 30 euro kwijt. In Nederland worden dit soort pakketten voor 40 euro verkocht, en dan weet je zeker dat je kwaliteit hebt. Voor dat extra tientje zou ik niet twijfelen.

Overigens kan je t ook met een DAP polijstmachine en een polijstmiddel doen. Alleen heb je dan natuurlijk nog geen coating/lak erop, maar daar zijn de meningen dan ook over verdeeld.
 

VAG-man

Forumguru
Een DAP is wat duurder dan een paar tientjes.

Ik wist niet dat zoiets bestond, vandaar mijn post. Ik vond het een Tel-Sell product, maar blijkbaar werkt het echt.
 

Tees

Donateur
Klopt, een DAP is duur om te kopen, maar ik ben recent lid geworden bij een autohobbyclub, en die hebben er een voor een klein bedrag te leen. En sommigen hier zijn fanatieke detailers, die hebben er zeker eentje.

Die sets (dan kan je t met de hand doen) zijn idd in Nederland ook te koop, vrijwel exact hetzelfde als die je op Ali postte (maar dan kwaliteit, met bijv 3M schuurpapier), Google is your friend ;). Ik ben er laatst namelijk ook naar gaan zoeken, want mijn koplampen zijn er ook wel aan toe (nog net geen APK afkeur, maar t zit er niet ver vanaf).
 

EdK

Forumguru
een DAP is duur om te kopen
Komt vaak genoeg 2e hands sets voorbij hoor.
Hou topic van Carclean maar eens in de gaten, moet er wel snel bij zijn , want als jij twijfelt dan is die al verkocht in algemeen.
 

turboturbo

Forumguru
Polijsten met een DAP geeft veruit de beste resultaten.
Het enige probleem is inderdaad de (semi?-permanente) bescherming erna. Met schuren en polijsten haal je de (resten van) de UV werende laag eraf. Dus dat wordt elk jaar polijsten of een nieuwe UV werende laag erop (moeilijk en duur wat ik ervan begrijp)

Een oplossing die ertussen zit is bijv Avalon King nano shield erop smeren. Daarmee zou je bij jaarlijkse herhaling zonder polijsten af moeten kunnen.
 

Highway

Forumguru
Er zijn kits in de verkoop, waarbij je een laagje blanke lak op de lamp spuit. In blanke lak zit ook een uv blokker.

Die zijn niet eens zo duur. Kies dan wel een 2k blanle lak, met verharder. Vergt wel wat oefening blanke lak netjes te spuiten.
 

eriktv

Forumguru
Ik kopieer nog even mijn recente reactie op Jesko’s topic

Toen ik nog geen huis en tuin had, had ik een hoop tijd over om te detailen en ik heb in die tijd van een stuk of acht auto’s de doffe koplampen weer helder gemaakt, erg leuk werk. Heb me er toen flink in verdiept en inderdaad, dat van het verwijderen van de beschermlaag klopt.

Als alternatief voor blanke lak gebruikte ik Gyeon Trim. Even een kunst om het mooi aan te brengen, maar van de behandelde auto’s die ik nog zie zijn de koplampen na drie jaar nog mooi helder. En de eigenaren zijn geen poetsers - integendeel. Zo’n klein flesje voor €40 lijkt heel duur, maar het werkt (als je het goed doet) heel zuinig en frist ook al het andere plastic aan de buitenkant van je auto enorm op en blijft er erg lang opzitten. Misschien goed om dat er alsnog op te smeren @JeSko, zeker als je elk jaar folie gaat plakken en verwijderen. Belangrijkste tip: goed ontvetten vooraf.

Twee voorbeeldjes:
B803D097-1B43-4238-A66C-80A7D568DC9A.jpeg 4179652D-D7DA-4063-9EF3-5CDBDA530EEB.jpeg

Dan zie je ook meteen waarom dit zoveel voldoening geeft, het frist een auto enorm op :cool:

Edit: stappen vrijwel altijd nat schuren 1500-2000-3000 grit, 2 of 3 stappen polijsten met DAP, tussendoor vooral heel vaak ontvetten met Gyeon Prep en afronden met Gyeon Trim. Altijd binnen laten drogen om zo min mogelijk kans te krijgen op troep in de beschermlaag.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Tis een mooi verhaal van Gyeon, maar ik vraag me af of dit zoveel verschilt van een 2-componentenlak, wat betreft de nadelen van eventuele optische verstoringen. Ik zou zelf liever opteren voor een 2k spuitlak (zal een polyurethaan zijn lijkt me), dan heb ik een beter idee wat ik gebruik en hoe het zich gedraagt.

Ik zat bijvoorbeeld naar zo'n soort set te kijken. Iemand ervaring mee?

Edit: zie nu ik de oude berichten van dit topic lees dat er eerder ook al iemand die Spraymax 2k lak naar tevredenheid gebruikt heeft.
 
Heb ze vd week ook opgepoetst. Microvezel doek, valma scratch Remover ( paar € bij action) en ff boenen. Resultaat is niet perfect maar wel een verbetering.
 

Cordoba

Forumguru
Er zijn ook kits te koop voor pakweg 30 euro met een polijstbal die je op een gewone boormachine kunt gebruiken, alleen moet er dan naderhand nog een bescherming op, of eens in de 1 á 2 jaar nog even fijn napolijsten.

Wat Gyeon Trim betreft, optische verstoringen zijn niet groter dan met een 2K blanke lak. Met ieder product dat er opgaat krijg je een extra breking van het licht, en dat is niet alleen afhankelijk van het materiaal dat je opbrengt (de koplamp zie ik even als vast gegeven), maar ook hoe dik je het opbrengt en hoe de optische dichtheid van het materiaal is (beiden vaak temperatuurafhankelijk).
 

turboturbo

Forumguru
Het nadeel met zelf (blanke lak) spuiten is gewoon dat je snel beroerd resultaat krijgt als leek. Dat is dan permanent beroerd, of je moet weer van voor af aan beginnen.

Dat risico is met een nano laag die je jaarlijks of 2 jaarlijks opnieuw moet aanbrengen, veel minder. Het is immers geen permanente oplossing en fouten als gevolg van verkeerd aanbrengen zijn nauwelijks aan de orde.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Gyeon is geen nanolaag @turboturbo Dit is gewoon een coating die bestaat uit kwartsdeeltjes en een drager/binder om alles bij elkaar te houden, of simpel gezegd een soort lijmlaag met stukjes glas er in. De levensduur van zo'n coating zal naar mijn inschatting typisch rond de 2 jaar zijn, maar mogelijk kan @eriktv dat bevestigen. Een ander alternatief is om 3-4 keer per jaar een laagje wax op de koplampen te smeren ter bescherming tegen UV-straling.
 

Vinny

Forumguru
vorig jaar voor mijn zoon een Kia gekocht waarvan de lichten ook dof waren.
na een half uurtje poetsen met wondersteen een zeer mooi resultaat gehaald.
ik heb deze na het poetsen gewoon met siliconenspray ingespoten.
een 6 tal maand later heeft hij zijn wagen inclusief koplampen gesimoniseerd.
Tot nu (terug 8 maand later) toe zien zijn lichten er nog altijd als nieuw uit.
 

Tees

Donateur
Ik moest 'simoniseren' even googlen, maar eigenlijk is dat niets meer dan een polish (evt met fillers erin) en wax ineen. Dan kan je net zo goed (of beter...) meteen waxen na het schuren/poetsen/polijsten. Siliconenspray zou ik sowieso niet gebruiken, dat is een smeermiddel, geen coating oid.

Wat betreft de wax/coating/lak discussie: het is natuurlijk altijd een afweging tussen duurzaamheid en gemak van aanbrengen / risico van misgaan. Een wax smeer je er zo op, en is er zo weer af. Tis tenslotte een zacht product dat (vrij) zacht blijft, dus weinig risico. Een coating (wat nogal een brede term is trouwens, menig lak wordt ook een coating genoemd, en sommige waxen ook) zoals die Gyeon is iets meer werk om aan te brengen, wat harder, en blijft langer zitten. Risico is dus ook iets groter voor problemen. Een 2k-lak is het andere uiterste: niet heel makkelijk mee te werken, maar als je het er eenmaal goed op hebt zitten, kan je heel veel jaren vooruit.

Mijn koplampen zijn, zoals ik al schreef, aan een beurt toe (nog geen APK afkeur, maar zal er niet heel ver meer vanaf zitten), en ik neig er toch naar om een 2k lak te gebruiken. Met goed schuren, goed stofvrij maken en ontvetten, moet het kunnen lukken. En zo niet, bad luck, dan probeer ik 't eerst eens te polijsten, en desnoods schuur ik 't er weer af. Maar als ik het er goed op krijg, dan kan ik 5-10 jaar vooruit. Ik houd van duurzaamheid in vele betekenissen van 't woord :jaja:
 

Cordoba

Forumguru
@Tees Als je gaat schuren, steeds haaks op de voorgaande stap schuren, dan kun je bij iedere stap zien of je de schuurkrassen van de vorige stap helemaal weg hebt. Overigens heb ik ook al gezien dat mensen met tandpasta aan de slag gegaan zijn, en dat geeft ook een aardig resultaat. Persoonlijk ook de headlight restoration kit van Mother's aangeschaft voor mijn Fabia I en dat gaf echt een goed resultaat.

Simoniseren en polieren zijn typisch Vlaamse woorden in deze tak van sport.
 

Tees

Donateur
Dank voor de tip @Cordoba! Ik twijfel.nog een beetje of ik ga schuren of polijsten, een docent autotechniek die ik sprak zei dat ik t kon/moest polijsten, maar wet sanding zie ik ook vaak online.
 

fanSkoda-VW

Donateur
@Cordoba Simoniz wax is al heel oud, mijn vader gebruikte het al en da's een kleine jaar of 60 ??? geleden?
En werd thuis ook over Simonizen gesproken als de Opel Rekord Caravan (1961??) in de was gezet moest worden.
Je weet wel, de auto's hadden toen een panoramische voorruit.
O ja, en we zijn (helaas?) geen zuiderlingen maar woonden toen in Amsterdam.

grtss
 
Bovenaan Onderaan