Dodge Caliber budget amerikaan?

___JC___

Forumguru
Vandaag een proefritje gemaakt in de nieuwe Dodge Caliber. Eigenlijk voor mn pa die een voorkeur heeft voor auto's met een hoge zit en het liefst een automaat.
De Dodge Caliber is leverbaar met een 1.8, een 2.0 met CVT (continu variabele transmissie) en een 2.0 CRD (diesel).

We gingen voor de 2.0 CVT maar helaas was er alleen een CRD beschikbaar. Bij de dealer aangekomen bleek dat er een levertijd was van een jaar! Kia Soranto all over again zegmaar..

Maar goed, allereerst het uiterlijk. De Dodge smoelt goed. Hij heeft een stoere voorkant, mooie 18 inch velgen en oogt lager dan je zou verwachten. De demo had een nogal vieze oranje kleur, maar goed Nederland doet het nog goed in het WK dus vol goeie moed stapte we in.

Binnenin blijkt een van de vooroordelen over amerikanen nog te kloppen. Plastic fantastic dashboard. Goedkoop aanvoelende materialen en alleen maar hard plastic om je heen. Met een in kleur gespoten middenstuk om je nog een beetje te misleiden. Dat het afwerkingsniveau niet te vergelijken is met dat van een Audi (of Skoda) okee, maar waarom die lichte kleur overal? Zwart plastic is mijns inziens dan nog beter dan grijs plastic.

Onze Dodge had een mooi navigatiesysteem met 6 cd wisselaar en radio maar ik wil niet weten wat het kost bij onze amerikaanse vrienden. Werkt wel top moet ik zeggen.
De stereo is ook goed voor elkaar. Speakers voorin de deuren, achterin de deuren, in de achterklep en zelfs een subwoofer achterin. KLinkt helemaal goed!

Rijden dan maar. De motor is een Common Rail Diesel van Mercedes met 140 pk en ruim 300 Nw koppel. Ik moet zeggen een heerlijke motor. Heel wat stiller dan mijn ouderwetse pompverstuiver maar hij reageert een stuk minder fel op het gas en ik mis de extra pk's wel moet ik zeggen.
Het onderstel daarintegen valt 100% mee. Lekker stevig geveerd en gewoon goed voor het snellere bochten werk. Zeker voor zo een lange en hoge wagen gaat de Dodge verrassend lekker door de bocht. De zit achter het stuur vind ik niet helemaal super maar ik ben ook niet de gemiddelde gebruiker. Bij het wisselen van positie met me broer (1.90 meter) bleek echter dat hij ook niet echt een lekkere zitpositie kon vinden. Het stuur zit te dicht op het dashboard (niet in diepte verstelbaar) en daar blijk je gewoon last van te hebben als je wat langer bent.

Samenvatten vind ik de grootste pluspunten van de dodge:
- looks (met name van buiten)
- niet duur vanaf 18.600 met een 1.8 motor
- onderstel bovengemiddeld voor een amerikaan
- goeie stereo

Minpunten:
- zitpositie
- goedkoop aanzien interieur. slecht afgewerkt
- Geen 4wd en geen echt dikke motoren
- binnenruimte valt tegen

En nog wat foto's
 

Bijlagen

  • 30783-Dodge voor.jpg
    30783-Dodge voor.jpg
    90,6 KB · Weergaven: 28

AGTon

Forumguru
Ik heb gister in de diesel gereden. Wel in de meest goedkoepen uitvoering.

Mijn pluspunten:

- Motor, enorme trekkracht.
- Geluid. Voor een basis uitvoering geweldig geluid.
- Looks, stoer.

Minpunten:

- Interieur ; plastic van de gumbaboom tot aan de deurgreep aan toe
- Ruimte ; mijn fabia is nog ruimer.
- levertijd. Zelfs voor een benzine moet je bijna een jaar wachten.
-
 

___RC___

Nieuw lid
Een fabia is zeer zeker niet ruimer. Ruimte achterin viel wat tegen ivm met een PT Cruiser, maar zeker een klasse groter dan een fabia.

Hier even mijn bevindeingen, gekopieerd van www.gummen.org:

" Gereden: 2.0CRD in SVT uitvoering, 18 inch, sport en audio pakket.



Maar even snel mijn mening:



+ looks, stoer ding zeg! ff wat orgineler dan een saaie middenklasser in die prijsklasse (ong. 20k)

+ wegligging, prima in orde, besturing ook goed

+ audio pakket (optie) erg goed geluid, en 2 speakers die je omlaag kunt klappen uit de geopende achterklep, zodat ze naar buiten toe gericht zijn. coole gimmick!



- interieur, helaas TE veel hard el cheapo plastic. Dodge is hier weer duidelijk het budget merk. PT cruiser is duidelijk een klasse hoger, beaamde verkoper ook (die wagen hadden we zelf bij)

- ruimte achterin, genoeg voor mensen van 1.85m misschien, maar kleiner dan een PT cruiser.

- gaspendaal reageert na 1,5 seconde ofzo pas :s





Leuk apparaat. Vooral voorin heb je een jeep gevoel, maar hij rijd erg strak en goed imho. Leuke stoere optie voor iemand die wat anders wil in die klasse.

"
 

___RC___

Nieuw lid
dodge1.JPG


dodge2.JPG


dodge3.JPG


dodge4.JPG
 

Octaviarijder

Actief lid
Mijn auto zal het niet worden, maar probeer voor dit geld maar eens een gelijkwaardige auto te vinden met net zoveel vermogen. Dodge probeert het Amerikaanse Skoda te worden, maar dat gaat ze natuurlijk toch niet lukken.
 

Hetzer

Forumguru
ook ik heb hem in Vlaanderen mogen bewonderen !!, niet ingereden overigens !! het uiterlijk vind ik best stoer alleen het interieur datis zo ontzettend !!!!!!!!!!!! plastic achtig , en ik deel de mening van AGton over de ruimte, en vooral de bagageruimte, die is toch echt kleiner dan mijn Fabia Combi..

ik ook bang dat deze Amerikaan ook weer een restwaarde heeft om te huilen!!!!!!!! /forum/images/graemlins/407.gif /forum/images/graemlins/407.gif /forum/images/graemlins/407.gif
 

___RC___

Nieuw lid
bagageruimte valt tegen inderdaad, passagiersgedeelte is groter dan een fabia, kan ook niet anders gezien de grotere afmetingen.

maar dit is een golf/octy concurrent natuurlijk.
 

AGTon

Forumguru
Dat zijn speakers. Deze kan je als optie bestellen en dan uitklappen als je een feestje op het strand wil geven .

btw nog een pluspunt, hij is lekker breed. Je stoot elkaar niet constant aan in de auto.

Iets wat ik alleen niet helemaal snap is de armsteun. Deze was los en leek wel te schuifen over een sleede. Kon je ook niet vastzetten. Heel erg vervelend
 

___JC___

Forumguru
En dan is die armsteun ook nogeens van hard, goedkoop plastic. Onvoorstelbaar dat ze dat zo kunnen maken. Een armsteun waar je je arm nog geen 5 seconden op wil leggen!

Zit wel een ruimte voor een Ipod ingebouwd in de armsteun, dat dan weer wel.
 

Huib

Lid
Sorry hoor, maar hoort dit niet thuis op een 'dodge-forum' ?
Zal ik nu ook maar rij-impressies gaan doen van bijvoorbeeld mercedes en hier plaatsen ?
 

___JC___

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Huib</font><hr />

Sorry hoor, maar hoort dit niet thuis op een 'dodge-forum' ?
Zal ik nu ook maar rij-impressies gaan doen van bijvoorbeeld mercedes en hier plaatsen ?

[/ QUOTE ]

Goed idee! Doe jij dat eens.
Komen misschien wat verder op dit forum dan "me linkerachterbinnenspiegelkap fluit bij 67,43 km per uur" of "ik heb een Skoda zeg allemaal gefeliciteerd tegen me".

Dikke /forum/images/graemlins/grin.gif
 

___RC___

Nieuw lid
inderdaad zeg, als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het forums die doen alsof alleen hun eigen merk bestaat.

Krijg je van die mensen die hun fabia beter dan een bmw 3 serie vinden enzo /forum/images/graemlins/tongue.gif

Rij impressies van andere merken zijn juist zeer op hun plaats, vooral als het een concurrent van de Octavia betreft. Een Caliber met die heerlijke 2.0 D is zelfs goedkoper dan een Octy 2. Al zie je dat wel meteen aan het interieur helaas.
 

___RC___

Nieuw lid
Artikel over de Caliber dat wat meer achtergrond info geeft:

http://www.edmunds.com/apps/vdpcontainers/do/vdp/articleId=109193/pageNumber=1?synpartner=edmunds&amp;pageurl=www.edmunds.com/new/2007/dodge/caliber/100685354/roadtestarticle.html&amp;articleId=109193

Ding blijkt dus de opvolger van de Chrysler Neon te zijn en wordt ook in dezelfde fabriek gebouwd. ikzelf heb 5 jaar terug een Neon gehad)

Er is dus een 2.4 4wd versie, dus die zal ook nog wel deze kant uit komen..

Verder valt me op dat de (nederlandse) performance specs weer van geen kant lijken te kloppen(zie neon).

Zo zou de 1.8 3 seconden trager op de 100 zitten dan de diesel, terwijl de eerste een betere pk/kg verhouding heeft(!)
 

Hetzer

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: ___RC___</font><hr />

inderdaad zeg, als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het forums die doen alsof alleen hun eigen merk bestaat.



[/ QUOTE ]
maar, ja
hoe je het wend of keert het blijft een SKODA-forum ,een klein beetje rand informatie over bijvoorbeeld concurenten e.d is leuk (en handig ) maar het moet denk ik, niet teveel worden!!!!!
 

Skombi

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: ___RC___</font><hr />

Een Caliber met die heerlijke 2.0 D is zelfs goedkoper dan een Octy 2.

[/ QUOTE ]

Zelfs ???

Ik zou m'n O2 never inruilen tegen een Caliber, al kreeg ik 10000 toe.
 

___JC___

Forumguru
Kom op jongens gooi die Skoda-oogkleppen af!
Skoda-rijders zijn juist altijd kritisch en blijven vergelijken met andere merken? Rijimpressies van andere auto's zijn toch altijd welkom zou ik zeggen.
 

AGTon

Forumguru
ik ben voor test's met andere auto's . Ik kan je echt niet beloven dat altijd skoda blijf rijden hoor.
 
Bovenaan Onderaan