___JC___
Forumguru
Vandaag een proefritje gemaakt in de nieuwe Dodge Caliber. Eigenlijk voor mn pa die een voorkeur heeft voor auto's met een hoge zit en het liefst een automaat.
De Dodge Caliber is leverbaar met een 1.8, een 2.0 met CVT (continu variabele transmissie) en een 2.0 CRD (diesel).
We gingen voor de 2.0 CVT maar helaas was er alleen een CRD beschikbaar. Bij de dealer aangekomen bleek dat er een levertijd was van een jaar! Kia Soranto all over again zegmaar..
Maar goed, allereerst het uiterlijk. De Dodge smoelt goed. Hij heeft een stoere voorkant, mooie 18 inch velgen en oogt lager dan je zou verwachten. De demo had een nogal vieze oranje kleur, maar goed Nederland doet het nog goed in het WK dus vol goeie moed stapte we in.
Binnenin blijkt een van de vooroordelen over amerikanen nog te kloppen. Plastic fantastic dashboard. Goedkoop aanvoelende materialen en alleen maar hard plastic om je heen. Met een in kleur gespoten middenstuk om je nog een beetje te misleiden. Dat het afwerkingsniveau niet te vergelijken is met dat van een Audi (of Skoda) okee, maar waarom die lichte kleur overal? Zwart plastic is mijns inziens dan nog beter dan grijs plastic.
Onze Dodge had een mooi navigatiesysteem met 6 cd wisselaar en radio maar ik wil niet weten wat het kost bij onze amerikaanse vrienden. Werkt wel top moet ik zeggen.
De stereo is ook goed voor elkaar. Speakers voorin de deuren, achterin de deuren, in de achterklep en zelfs een subwoofer achterin. KLinkt helemaal goed!
Rijden dan maar. De motor is een Common Rail Diesel van Mercedes met 140 pk en ruim 300 Nw koppel. Ik moet zeggen een heerlijke motor. Heel wat stiller dan mijn ouderwetse pompverstuiver maar hij reageert een stuk minder fel op het gas en ik mis de extra pk's wel moet ik zeggen.
Het onderstel daarintegen valt 100% mee. Lekker stevig geveerd en gewoon goed voor het snellere bochten werk. Zeker voor zo een lange en hoge wagen gaat de Dodge verrassend lekker door de bocht. De zit achter het stuur vind ik niet helemaal super maar ik ben ook niet de gemiddelde gebruiker. Bij het wisselen van positie met me broer (1.90 meter) bleek echter dat hij ook niet echt een lekkere zitpositie kon vinden. Het stuur zit te dicht op het dashboard (niet in diepte verstelbaar) en daar blijk je gewoon last van te hebben als je wat langer bent.
Samenvatten vind ik de grootste pluspunten van de dodge:
- looks (met name van buiten)
- niet duur vanaf 18.600 met een 1.8 motor
- onderstel bovengemiddeld voor een amerikaan
- goeie stereo
Minpunten:
- zitpositie
- goedkoop aanzien interieur. slecht afgewerkt
- Geen 4wd en geen echt dikke motoren
- binnenruimte valt tegen
En nog wat foto's
De Dodge Caliber is leverbaar met een 1.8, een 2.0 met CVT (continu variabele transmissie) en een 2.0 CRD (diesel).
We gingen voor de 2.0 CVT maar helaas was er alleen een CRD beschikbaar. Bij de dealer aangekomen bleek dat er een levertijd was van een jaar! Kia Soranto all over again zegmaar..
Maar goed, allereerst het uiterlijk. De Dodge smoelt goed. Hij heeft een stoere voorkant, mooie 18 inch velgen en oogt lager dan je zou verwachten. De demo had een nogal vieze oranje kleur, maar goed Nederland doet het nog goed in het WK dus vol goeie moed stapte we in.
Binnenin blijkt een van de vooroordelen over amerikanen nog te kloppen. Plastic fantastic dashboard. Goedkoop aanvoelende materialen en alleen maar hard plastic om je heen. Met een in kleur gespoten middenstuk om je nog een beetje te misleiden. Dat het afwerkingsniveau niet te vergelijken is met dat van een Audi (of Skoda) okee, maar waarom die lichte kleur overal? Zwart plastic is mijns inziens dan nog beter dan grijs plastic.
Onze Dodge had een mooi navigatiesysteem met 6 cd wisselaar en radio maar ik wil niet weten wat het kost bij onze amerikaanse vrienden. Werkt wel top moet ik zeggen.
De stereo is ook goed voor elkaar. Speakers voorin de deuren, achterin de deuren, in de achterklep en zelfs een subwoofer achterin. KLinkt helemaal goed!
Rijden dan maar. De motor is een Common Rail Diesel van Mercedes met 140 pk en ruim 300 Nw koppel. Ik moet zeggen een heerlijke motor. Heel wat stiller dan mijn ouderwetse pompverstuiver maar hij reageert een stuk minder fel op het gas en ik mis de extra pk's wel moet ik zeggen.
Het onderstel daarintegen valt 100% mee. Lekker stevig geveerd en gewoon goed voor het snellere bochten werk. Zeker voor zo een lange en hoge wagen gaat de Dodge verrassend lekker door de bocht. De zit achter het stuur vind ik niet helemaal super maar ik ben ook niet de gemiddelde gebruiker. Bij het wisselen van positie met me broer (1.90 meter) bleek echter dat hij ook niet echt een lekkere zitpositie kon vinden. Het stuur zit te dicht op het dashboard (niet in diepte verstelbaar) en daar blijk je gewoon last van te hebben als je wat langer bent.
Samenvatten vind ik de grootste pluspunten van de dodge:
- looks (met name van buiten)
- niet duur vanaf 18.600 met een 1.8 motor
- onderstel bovengemiddeld voor een amerikaan
- goeie stereo
Minpunten:
- zitpositie
- goedkoop aanzien interieur. slecht afgewerkt
- Geen 4wd en geen echt dikke motoren
- binnenruimte valt tegen
En nog wat foto's