Dagen handbak lijken geteld...

Rallye

Forumguru
Inderdaad liever kort maar fors remmen, de snelheid dan maar weer op laten lopen en weer kort maar fors remmen. Liever dan constant de remmen aan. Ik herinner mij een vakantie in Oostenrijk ergens in de jaren '80 met mijn ouders in de Kadett 1.3s, waarbij (mijn vader reed) onderaan de helling rook van de voorremmen kwam. En de garage een paar maanden later de vastgesmolten wieldoppen met moeite loskreeg.....
Kort maar fors remmen geeft de remmen de tijd om af te koelen; die tijd krijgen ze niet als de rem constant aanloopt. Mijn vader had dit nog niet begrepen.
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Ha ha, ik had ook zo'n vader. De Kadett was een kever. Ook altijd in een te hoge versnelling. En ik me maar opvreten. En als ik eens mocht rijden, vond hij dat maar niets
 
Ik heb zelf niet heel erg een sterke voorkeur, ben gewend aan de handbak en vind dat prima, zelfs in de file. Maar ik kan me voorstellen dat dat komt omdat ik niet "beter" gewend ben. Ik heb 6 jaar geleden voor een handbak gekozen om een aantal redenen. Een van de redenen is prijs (goedkoper in aanschaf, misschien grotere kans op problemen, duurdere reparaties als ie toch stuk gaat). De andere reden is dat ik een beetje bang ben dat als je eenmaal gewend geraakt bent aan een automaat, je misschien toch enigszins verleerd om met een handgeschakelde auto te rijden. En dat zou jammer zijn, met het oog op het rijden in andere auto's (huurauto, van m'n ouders, van m'n vrouw). Iemand hier ervaring mee, is die "angst" gerechtvaardigd?

Ik heb hier ervaring mee, na 15 jaar handgeschakeld te hebben gereden de afgelopen 5 jaar automaat gereden. Heerlijk! Vanwege kosten nu weer een handbak (Kodiaq) en je rijd erin weg alsof je nooit anders hebt gedaan. Het is als fietsen, dat verleer je niet meer..
 

Karolina

Forumguru
Heb al meerdere malen meegemaakt dat de DSG-7 in z'n 1 staat, maar dat het toerental zo hoog oploopt, dat je toch echt moet bijremmen. Anders gaat het gewoon te (onverantwoord) hard naar beneden.
Ik rem nooit bij als we heuvel af gaan. NL of op vakantie waar ik al een paar jaar in CH ben. Mijn configuratie is 1.2 tsi & DSG.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik rem nooit bij als we heuvel af gaan. NL of op vakantie waar ik al een paar jaar in CH ben. Mijn configuratie is 1.2 tsi & DSG.
Dat zal dan toch niet al te langdurig, steil en/of zonder of met weinig scherpe bochten zijn. Anders moet je wel over bovenmenselijke coureurs kwaliteiten beschikken ;)
 

CharlesTucker

Forumguru
Ach, ik ken in Oostenrijk wel situaties waar dat zonder coureurskwaliteiten wel lukt. Bijvoorbeeld via de A21 richting Wenen, snelweg, max 80km/u, weinig bochten, en zowiezo niet scherp en niet heel stijl. Om het betaalbaar te houden (veel snelheidscamera's!) en het toerental binnen de perken te houden moet ik daar echter toch (O2, 1.6TDi, handgeschakeld) wel af en toe een beetje bijremmen. Met m'n vorige auto, Zafira, hoefde ik daar nooit te remmen, kennelijk meer compressie
 

Captain Hook

Forumguru
Ik rem nooit bij als we heuvel af gaan.
Ik heb het ook niet over heuvels (zoals op de Autobahn), maar echte bergen. :jaja:
Stijgingspercentages van 15% of meer. Dat gaat je echt niet lukken hoor. Haarspeldbochten om de 50m, met daartussen verticale bochten van 18%.

https://de.wikipedia.org/wiki/Martelltal
...überwindet die Straße eine weitere steile und felsige Geländestufe und weist stellenweise eine Steigung von bis zu 18 % auf. In der schneefreien Zeit ist die Talstraße mit dem PKW bis zu diesem Endpunkt problemlos befahrbar...

En dat redt meneer Verstappen ook niet, zonder te remmen. Heeft niks te maken met al dan niet coureur zijn, maar een kwestie van RIP of aankomen op je bestemming.

Zelfs de Stelvio/Stilfserjoch met 'slechts' 15% verticale bochten en 180° horizontale bochten, red je zonder (te) remmen ook niet.

Stelvio08
by Erik Haak, on Flickr
 
Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Vroeger, toen ik nog jong was, heb ik daar wel eens gefietst, dan moet je ook bijremmen (en niet alleen omdat je anders harder gaat als die auto's voor je). Maar erg gaaf gebied, en mooie foto's @Captain Hook !
(en om niet te veel off-topic te gaan, m'n fiets was handgeschakeld, beviel me ook prima)
 

B.Stuurder

Forumguru
Tot op heden( 7000km) heb ik geen klagen van de dsg ( buiten te hoog in toeren gaan in sportmode, alvorens op te schakelen).
Voor wat ik heb gemerkt, moet je daarvoor wel het gas blijven intrappen. Wanneer je stopt met gasgeven, dan schakelt de bak bij mij wel op naar een hogere versnelling in de S stand.
 

dirkie996

Forumguru
Voor wat ik heb gemerkt, moet je daarvoor wel het gas blijven intrappen. Wanneer je stopt met gasgeven, dan schakelt de bak bij mij wel op naar een hogere versnelling in de S stand.
Als je gas geeft, moet je gas geven. Tijdens volle acceleratie, ga je toch niet je gas lossen. :D. Eenmaal op snelheid, laat ik ‘m ook opschakelen, maar in volle acceleratie moet ie van mij nu niet doortrekken naar 6800t/min. Iets vroeger opschakelen, zou even snel gaan.
 

B.Stuurder

Forumguru
Precies @Rosinfield .
Ook ken ik de koppelkromme en pk kromme niet van jouw auto. Bij mij piekt de pk kromme nog even boven de 6000 rpm. 6800 lijkt me wel wat overdreven ja, even liften inderdaad.
 

leon-cupra

Forumguru
Even liften, ok, maar dan is de versnelling eruit. Wanneer je S gebruikt wil je net continue voluit gaan.
Bij mijn stage 1 gaat hij zelfs nog iets verder dan voorheen, maar dan voel je dat je nog een zekere versnelling heb. Standaard heb je idd het gevoel dat de versnelling er dan uit is en hij net iets te lang in toeren trekt.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat zal het verschil zijn. Heb niet de neiging of wens om zo lang voluit te gaan dat je ruim boven de max snelheid komt. Dus dat noopt ook al tot even liften, wat dan goed uitkomt ivm het opschakelen. Zet hem overigens maar hoogst zelden in S
 
Bovenaan Onderaan