Corné z'n Skoda Superb Sedan 3.6 FSI V6 SUPERCHARGED 4x4 Elegance + Laurin & Klement Pack

Status
Niet open voor verdere reacties.

CDK

Forumguru
@Import Yeti, bedankt voor de complimenten :thumbsup: een turbo was qua ruimte ook een optie geweest hoor, maar ik heb voor een compressor gekozen, omdat deze mechanisch aangedreven wordt en niet door de uitlaatgassen van de motor. Een compressor draait dus continue mee, hoe hoger het toerental hoe meer power, een turbomotor heeft een turbogat en die voel je, als hij z'n werk gaat doen, je ook daadwerkelijk een duw(tje) in de rug geven en een compressormotor is 1 lange versnelling om het een beetje simpel uit te leggen, mijn keuze is daarop gevallen, daar komt bij dat bij een eventueel turbo probleem je uitgereden bent en ik in mijn geval met de compressor simpelweg de V riem door kan knippen en ik kan verder rijden met een atmoblok, alles heeft voor en tegens, maar dit was mijn afweging ;)
 
Laatst bewerkt:

Import Yeti

Forumguru
Met dank aan jouw vindingrijkheid hoor!!!
Hahaha... das waar en je moet er ook maar net op komen. En zoveel combinaties kun je met het gegeven nu ook niet echt maken.
Tja, en wat betreft de gekozen compressor, het enige nadeel van een riem aangedreven compressor is denk ik dat je wel wat vermogen verliest aan de riem, maar daar zul jij weinig van merken denk ik zo....
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Import Yeti

Forumguru
Ik heb trouwens nog even naar die Rotrex compressor gegoogled. Interessante techniek die er achter schuil gaat.
Eigen interne eindoverbrenging van 1:7,5 met 90.000tpm en een selfsupporting olie smeersysteem. Snap nu wel waarom je hier voor gekozen hebt. Is uiteindelijk vergelijkbaar met een turbo-compressor maar dat zonder het turbo gat dan..... Kan me trouwens voorstellen dat het plaatsen van een turbocompressor het lastiger maakt, dit i.v.m met de smering en de koeling ervan. Dit omdat dit door de motorolie gesmeerd moet gaan worden. Dan is die Rotrex makkelijker te plaatsen denk ik zo.
 

LT83

Forumguru
Compressor is tocht niet echt vergelijkbaar met een turbo hoor. De turbo is een stuk explosiever maar soms ook eerder buiten adem zegmaar.
Doordat de turbo moet spoelen heb je een turbogat. Maar dat zou bij de 3.6 V6 van corne echt reuze meevallen, omdat de V6 behoorlijk snel uitlaatgassen produceert en een niet extreem grote turbo dus snel op druk zal zijn. De compressor vraagt juist eerst even wat vermogen waarna hij gelijkmatig voor meer vermogen zorgt tot de toerenbegrenzer. Mijn ervaring is dat een compressor minder fel is maar wel het vermogen langer laat stijgen. Bij mij RS heb je bijvoorbeeld bijna geen turbogat omdat er eigenlijk maar een klein turbinewieltje opzit ;)
Hij geeft dus heel snel veel vermogen, de spreekwoordelijk duw in je rug.

Begrijp wel dat Corne voor de compressor heeft gekozen, over het algemeen is deze ombouw redelijk safe qua betrouwbaarheid. En hij blijft een mooi gelijkmatige vermogensopbouw houden, dat past goed bij een Superb lijkt mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@Petrolhead, geen flauw idee, het hangt af van hoe laat ik klaar ben met werken en dat varieert sterk....., zelfs tot in de kleine uurtjes..... :( moet jij bij TVS zijn dan dinsdag?
 

Petrolhead

Forumguru
Die is vorig jaar al door ze gedaan, maar in hogere versnellingen gaat het nu weer met horten en stoten bij half gas versnellen. Even naar laten kijken dus!
(kan ik mooi even rondkijken in de werkplaats wat voor moois er staat)
 

Cordoba

Forumguru
Vraagje: wat voor druk mag de compressor nu uiteindelijk leveren voor de motor? Als je geen zuigerstangen, of kop gaat aanpassen, zul je toch beperkt zijn doordat je van orgine een atmosferisch blok hebt.
 
Het turbogat hebben ze bij VAG redelijk kunnen opvangen door volgens mij recirculatie toe te passen. Weet bijvoorbeeld dat de dumbvalve als er een andere gemonteerd is dan de standaard deze niet geheel open gezet kan worden zodat ie alle druk afblazen kan zoals bijvoorbeeld japanse turbomotoren. Heb dan ook het idee dat de japanse turbo blokken met fikse turbogaten te kampen hebben en de VAG turboblokken dit dus in mindere maten hebben. Correct me if i'm wrong.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan