Advies gevraagd over aankopen kever

Cordoba

Forumguru
Voorbeeld van die 'antenne' op het rechterspatbord:
vw-typ-1-1956-ab-54466.jpg


Let ook op de uitklap-richtingaanwijzer in de B-stijl.
 

Dirkmk1

Senior Member
Veel plezier bij je zoektocht naar een kever!!

Wij hebben er een aantal gehad en dat was altijd er leuk cruisen. Roest is een grote vijand, de bodemplaat, kachelbuizen, verchroomde onderdelen, naden van het plaatwerk, etc. zijn erg gevoelig. Zorg dat je altijd A-kwaliteit onderdelen gebruikt/koopt. En een ijskrabbertje aanschaft voor de binnenkant van je ramen ;) . En iemand die erg goed is in het afstellen van een keverblokje is ook prettig. Ze kunnen bij slecht afstellen/onderhoud enorm onzuinig en belabberd gaan lopen. (ze hebben allemaal een innige relatie met de benzinepomp trouwens)

Ik zou persoonlijk gaan voor een kever van voor juli/augustus 1967. Dan heb je zeker nog de liggende koplampen met de wat "plattere" spatborden en andere bumpers etc.. De wat "klassieke" look zeg maar.

Ga lekker op internet zoeken naar keveradvies, er is echt veel over te vinden.
 

Cjvdz

Lid
Beste,

Denk uiteraard goed na wat je wilt..? 1200 1300 of misschien 1303?
Bij die laatste heb je namelijk andere vering (McPherson) en bolle voorruit.
Het dashboard is totaal anders dan bijvoorbeeld de 12/1300. Deze hebben vlak voorruit.
Vaak komen de olifanten poten (de achterlichten) ook nog wel eens van een Mexicaan af.
Dit zijn absoluut geen slechte kevers (vaak van het bouwjaar '79 tot '83 ongeveer.
Bij deze kevers moet je echt de bodem goed na lopen aangezien die van een andere kwaliteit zijn dan de originele duitsers.
Vaak zit hier laswerk aan houdt hier wel rekening mee.

Mocht je verdere vragen hebben dan kan je me PB sturen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Wat die grote achterlichten (olifantspoten) betreft: die zijn destijds ingevoerd vanwege de veiligheid omdat de zichtbaarheid van de oudere kleine achterlichten gewoon slecht was.
Kan best. Maar restaureren is voor mij origineel maken. Zelf zou ik zo'n oldtimer alleen bij mooi weer en speciale gelegenheden "uitlaten". Dan speelt die zichtbaarheid - in het dagelijks gebruik voor mij wel een belangrijk thema! - net iets minder...
 

Spierings

Forumguru
Restaureren is naar mijn mening het volledig demonteren en in nieuwstraat weer opbouwen van de wagen..

Maar iedereen restaureerd anders, zou hem zelf naar mijn eigen smaak maken....
Sommige dingen van 50 jaar geleden zijn in de tussentijd sterk verbeterd, denk daarbij aan remmen, ophanging, ontsteking en verlichting..
Zeker de oude kleine achterlichten geven waardeloos licht, met een kleine upgrade werk dit ook naar behoren...

Houd zelf ook van de retro Look, maar een mooie snelle german Look 1302 is ook erg leuk rijden en kan ik waarderen... Tijd geleden ook met de 1302 van german performance parts .Be mee gereden, is zeker leuk met rond de 200 pk..
 

Cordoba

Forumguru
@Canon-Eye Voor een museum-exemplaar is het origineel maken, voor een auto waar je ook regelmatig plezierritjes mee wil maken, mogen er van mij best wat zaken niet origineel zijn.

De oude Kevers hebben een 6 volts accu, en bijbehorende lampjes en dynamo, als je dat origineel wilt heb je al een praktisch probleem. Overigens werd er soms voor brandende controlelampjes wel een heel creatieve maar niet zo slimme oplossing gebruikt: er werden 12 Volts controlelampjes gemonteerd (in een 6V systeem). Overigens de echt oude kevers hadden geen eens knipperlichten maar van die armpjes in de b-stijl die naar buiten klapten als een armpje om richting aan te geven. Mijn vader heeft een '58-er kever gehad, en daar waren die armpjes vastgezet, en op die armpjes waren knipperlichten gemonteerd, een modificatie die je destijds vaak zag bij oude kevers.

Ander punt is dat men destijds op diagonaalbanden en met binnenbanden reed, dát is origineel, maar dat wil je toch niet terug. En nog een ander punt: je wil met je knap gerestaureerde oldtimer toch niet terug naar het originele anti-corrosie systeem (met een beperkt aangebrachte tectyllaag, geen verzinkt plaatwerk, geen was in de holle ruimtes enz.)

Ieder zijn smaak en zijn voorkeuren, maar 100% origineel is naar mijn idee alleen geschikt voor het museum.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Voor een museum-exemplaar is het origineel maken, voor een auto waar je ook regelmatig plezierritjes mee wil maken, mogen er van mij best wat zaken niet origineel zijn.
Onderhuids kun je best wat verbeteren, zolang dat maar niet zichtbaar is.

Overigens had mijn 1970-er 1200N een 6V-installatie, de 1300 uit 1973 was 12V. En die achterlichten waren helemaal niet zo slecht - de achteruitrijlichten waren zelfs stúkken beter dan wat Skoda presteerde met mijn huidige Fabia...

<edit> Ik had er zo eentje in het oranje:

Kever1300.jpg
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
@Cordoba had jouw schoonvader een import?
Van die lampjes over de peilpinkers zie je met name bij Zweedse kevers, daar zijn peilpinkers namelijk verboden..

@Canon-Eye die kerk lampen geven inderdaad goed licht. De nog oudere achterlichten zoals op de foto van cordoba zijn wel een heel stuk minder goed, zeker als de lensjes matig zijn...
 

B.Stuurder

Forumguru
@Cordoba had jouw schoonvader een import?
Van die lampjes over de peilpinkers zie je met name bij Zweedse kevers, daar zijn peilpinkers namelijk verboden..

@Canon-Eye die kerk lampen geven inderdaad goed licht. De nog oudere achterlichten zoals op de foto van cordoba zijn wel een heel stuk minder goed, zeker als de lensjes matig zijn...

Een beetje oorlogs verlichting. Verduisteringsverlichting bedoel ik.
 

Cordoba

Forumguru
@B.Stuurder Ik heb de fout hersteld en er diagonaalbanden van gemaakt.

Was de eerste auto van mijn vader @Spierings en volgens mij een auto die door een pas begonnen zelfstandige garage/schadehersteller met schade opgekocht was, en werd opgeknapt voor de verkoop. Dat deed dat bedrijf altijd: je kon de auto zien, zoals ie in de schade binnenkwam, de auto waar ie een koper voor had, werd dan als eerste opgeknapt. (schade was altijd beperkt tot plaatwerk en dergelijke, nooit van zware klappers met kromme auto's als gevolg)
Wat die lampjes op de peilpinkers betreft: mogelijk dat het een modificatie is die daar vandaan kwam en hier ook werd toegepast als verbetering. Ik zou oude foto's moeten terugkijken om te zien of er op de voorspatborden wel een knipperlicht zat bij mijn vader, of dat daar stadslicht zat.

De achterlichten zoals @Canon-Eye laat zien, zijn voor die tijd zeer behoorlijk en hebben ook richtingaanwijzers, de versie die ik liet zien heeft ook geen richtingaanwijzers of achteruitrijlampen in het achterlicht.
 
Adviseren kan ik je niet, wel net als anderen, de ervaringen hier posten.

Ik neem aan dat je wel eens op zo een VW Kever meeting of
bijeenkomst bent geweest om je te oriënteren.
Daar kan je erg veel informatie vinden want die echte liefhebbers
vertellen je graag over hun ervaringen. Is best nuttig.

Zelf kunnen sleutelen is eigenlijk nodig en een stalling waar je
auto redelijk beschermd staat.
Ik heb in mijn jonge jaren meerdere VW T1's gehad en daaraan
sleutelen is zo simpel en best zelf te doen, mits goed gereedschap.
Onderdelen zijn zelfs nu nog volop te koop, is hier al eerder aangegeven
helaas soms van mindere kwaliteit.
Kijk eens bij wolfsburgwest, waanzinnig wat er nog te koop is.
Ook in Nederland en België zijn nog veel onderdelen te verkrijgen.

Succes met het vinden van de juiste kever.
 
Bovenaan Onderaan