Advies gevraagd over aankopen kever

Tuner111

Forumguru
Beste,

ik heb al een tijdje men zinnen gezet op een vw kever als hobbywagen. Maar wat kost het om deze in te schrijven & te verzekeren ?

verder met wat zou ik nog moeten rekening houden ?

Mvg, Bram
 

kcj

Actief lid
In je profiel zie ik dat je in België woont (Lebbeke)

Verkeersbelasting is altijd minder dan 100 € voor een auto vanaf een leeftijd van 25 jaar oud.
Of die met een O-plaat rondrijdt of een gewone, maakt niet uit.
Verzekering als Oldtimer (en vermoedelijk / meestal bij dezelfde maatschappij ook een verzekering voor een 'gewone' auto) bedraagt rond of eerder minder dan 100 €.

Exacte bedragen weet ik zo niet van buiten.

Koen
 

Middag

Forumguru
Bij een kever.. let op roest en plamuur. De auto's zijn vaak slecht gerestaureerd. Verdachte punten: bumpersteunen, dorpels!!, bodemplaat, dakgootje. Let ook op de assen. Hieraan mag niet gelast worden. Verder zijn het leuke en simpele auto's
 

pansaebr

Actief lid
Bram,

Ga eerst eens lezen op de website van de belgische oldtimer federatie hier staat al heelwat info:

http://www.bfov-fbva.be/

uit persoonlijke ervaring was het een 40€ inschrijving als oldtimer en 150€ verzekering via de club. Ben je al eens naar een kever treffen geweest en daar eens eigenaars gesproken , tegenwoordig zijn er minder beperkingen aan het oldtimergebruik dan vroeger maar je mag er nog steeds niet met gaan werken , winkelen, schoolgaan.
Welke kever zoek je ?? Bij deze verkoper staat er altijd wel wat in verschillende prijscat. http://www.beetleit.be/www/drupal-6.12/node/1

Groeten
Bruno
 

Canon-Eye

Forumguru
Waar ik me vaak (een beetje) aan erger, zijn de kevers die bij de restauratie voorziien zijn van te nieuwe achterspatborden. Die herken je aan de lelijke brede achterlichten die dan niet passen bij het bouwjaar uit de jaren '70 - en destijds heb ik zelf tweemaal een nieuwe dienstkever gereden, dus die herken ik wel.

Altijd jammer als zo'n oudje verziekt wordt door te moderne onderdelen. Net alsof oma van 92 in bikini op naaldhakken gaat paraderen... :nono:
 
Laatst bewerkt:

B.Stuurder

Forumguru
Waar ik me vaak (een beetje) aan erger, zijn de kevers die bij de restauratie voorziien zijn van te nieuwe achterspatborden. Die herken je aan de lelijke brede achterlichten die dan niet passen bij het bouwjaar uit de jaren '70 - en destijds heb ik zelf tweemaal een nieuwe dienstkever gereden, dus die herken ik wel.

Altijd jammer als zo'n oudje verziekt wordt door te moderne onderdelen. Net alsof oma van 92 in bikini op naaldhakken gaat paraderen... :nono:

En bedankt. Dat beeld raak ik even niet meer kwijt....:laugh:
 

Spierings

Forumguru
@Canon-Eye , het oude type spatborden met de kleine achterlichten waar jij het over hebt zijn ook gewoon nieuw leverbaar. Kwaliteit is Helaas minder als origineel.
Sommige mensen vinden die olifanten poten achterlichten gewoon mooier, is smaak gebonden...

Voor info over kevers kun je ook op de volgende forums terecht..
http://www.flat4free.be/forum/
http://www.keversite.nl

Zou er zelf ook over denken welk type je wilt.. 1200, 1300 1302 of 1303...
Als je er serieus geld in wilt steken ben je met de oudere modellen met lange kleppen beter af aangezien dat die een betere waarde houden..
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik kan mij nog herinneren dat de 1200 motor uit mijn 1970 kever zo goed als onverwoestbaar was. Ik heb er 105.000 km mee gereden (in die tijd waren auto's eigenlijk "op" bij 100k...) en het blok is al die tijd buiten de gewone beurtjes niet met een schroevendraaier of sleutel aangeraakt. Zulks in tegenstelling tot z'n opvolger, een VW 1300 uit 1973 - onder dezelfde rij- en gebruiksomstandigheden moest die binnen de 60k uit elkaar vanwege lager- en kleppenschade.

Iets wat destijds bij VeGe Ruilmotoren in Spijkenisse ook wel bekend was trouwens - een insider aldaar was inmiddels als financieel directeur bij mijn werkgever komen werken: ze kregen daar de 1300's met grote regelmaat binnen voor revisie, en de 1200's eigenlijk maar zelden.
Alleen kwam hij met die kennis nèt effe te laat bij ons... :pardon:
 

Canon-Eye

Forumguru
Sommige mensen vinden die olifanten poten achterlichten gewoon mooier, is smaak gebonden...
Dat mag natuurlijk best - maar áls je dat vindt, zoek dan ook een model dat deze versie origineel al heeft in plaats van een ouder model te vernaggelen.
Restaureren en moderniseren zijn twee heel verschillende dingen die héél soms wel samengaan, maar vaker toch niet...
 

fonzamundo

Forumguru
Super wagentjes (ik heb er zelf twee)!
Je moet er natuurlijk wel zelf kunnen aan sleutelen, want veel garages kennen er niets meer van (die jonge mechaniekers hé) en de oldtimergarages profiteren ervan.

Voor de rest sluit ik mij aan bij wat hierboven staat.
Al mijn oldies (inclusief de T2B) staan op O-platen: het zijn tenslotte maar recreatieve voertuigen en geen daily drivers

Tips voor goede handboeken: de Classic VW Tech / Boxertje reeksen zijn top!
 

fonzamundo

Forumguru
Let op met de verlaging: niet alleen voor de keuring maar kan ook problemen geven met de achteras en het aanslepen in de carrosserie.
Die white walls zijn van de heel slechte soort want ze vreten in op je banden
Motor is niet meer origineel volgens mij. In 1970 is er normaliter geen 1600 geleverd (uitgez speciale versies en dat is deze niet)
Dashboard mist de plastic overtrek (te zien aan de gaten in het dash)

Als het je intesseert uiteraard gaan kijken want vliegroest kan aardig tegenvallen (heb er zo ook gezien)
 

Spierings

Forumguru
Vliegroest is denk ik erger als je denkt.. als ik de foto van de motor zie ik de rand al aardig wat roest.

Is denk ik een wagen welke van een afstand leuk is maar dichtbij:shutup:

Reeds gerestaureerd en hier en daar vliegroest gaat niet samen;)


Wat me nog meer opvalt.
Twee verschillende kleuren op de velgen
Wel achterbumper maar geen voorbumper
Overal van die chrome kapjes onder grepen spatborden en roosters klep (vaak veroorzaker van extra roest)

Maar om te kijken of het echt wat is moet je natuurlijk gaan kijken...
 

leon-cupra

Forumguru
Als ik van jou was, zou ik een mooie witte cabrio zoeken. Kan je hem nog verhuren voor trouwceremonies en ondertussen kunnen de mensen je inhuren als fotograaf. Betaalt er tenminste iemand anders je hobby ;)
 

Cordoba

Forumguru
Nog een opmerking over het exemplaar zonder voorbumper: kenteken aan losse ketting!! levert extra lakschade. Daarnaast is de rechtervoorkant moeilijk te bepalen bij een kever (vanachter het stuur), dus kans op schade aan kofferdeksel (aan de voorzijde bij de kever), of spatbord bij parkeren zonder voorbumper is niet denkbeeldig. Destijds waren er ook van die speciale 'antenne' om op het rechter voorspatbord te zetten zodat je vanachter het stuur beter de hoek van de auto kon inschatten.

1600VW blok uit 1970 moet haast uit de 1600 variant of 1600TL komen, die waren er wel in die tijd (maar ook veel 1500 ponton)

Wat die grote achterlichten (olifantspoten) betreft: die zijn destijds ingevoerd vanwege de veiligheid omdat de zichtbaarheid van de oudere kleine achterlichten gewoon slecht was.
 
Bovenaan Onderaan