Achteruitrijcamera inbouwen

Michelv.

Forumguru
Nee, ik haak af als ik mijn creditkaart gegevens moet invullen bij Aziaten en paypal is geen mogelijkheid dus zal het wel aanschaffen via Ebay.
 

Dnet

Senior Member
Begrijp ik het goed dat er gewoon een RCA connector op de columbus zit? (of is het niet standaard)

Edit: is het uberhaupt een columbus?
 
Laatst bewerkt:

gbbosma

Forumguru
Begrijp ik het goed dat er gewoon een RCA connector op de columbus zit? (of is het niet standaard)

Edit: is het uberhaupt een columbus?

Die van mij is geen Columbus maar een China mm systeem. Ad-6016. Hier is een stekker op aangesloten met verschillende uitgangen, waaronder een tulp aansluiting voor een camera.
 

Michelv.

Forumguru
Camera en de wifiset zijn binnen, nog ff een vraagje, waar heb je de + van de camera op aangesloten?
 

gbbosma

Forumguru
Camera en de wifiset zijn binnen, nog ff een vraagje, waar heb je de + van de camera op aangesloten?

Geweldig, nu kan het inbouwen beginnen. De stekker van de camera verbonden met de stekker van de draadloze reciever en daar van de plusdraad naar de achteruitrijlamp. Als ik de auto in zijn achteruit zet gaan bijde aan. Was benieuwd of ik dan wel direct beeld had op mijn mm systeem bij inschakelen achteruit, maar het geeft direct beeld zonder vertraging bij inschakelen. Succes en hoop dat je foto's plaatst van hoe het er uit ziet.
 

Michelv.

Forumguru
Klinkt ook vrij logisch:D

Dus enkel de + naar de achteruitrijlampen is een klein opstakeltje, is te overzien, Mijn Dank
 

keesvtev

Nieuw lid
Heeft iemand ervaring met het elektr. aansluiten van de overzetspiegel met scherm t.b.v. de achteruitrijcamera op de binnenverlichting van skoda fabia mark 2, daar moet toch ergens een constante + en – zitten?
 

EdK

Forumguru
Je gehele wagen ( metalen delen ) zijn altijd een constante min hoor.
en over die min kun je met een universeelmeter ( op DC ) de draadjes meten wat ze doen met contact aan en met contact uit en sleutel uit contact.

Op die manier kun je bepalen wat een constante en geschakelde plus is.

Heb je geen universeelmeter dan neme je een gloeilampje van 12V en een twee stukken soepel draad en soldeert deze aan de lamp.
Nu 1 draad aan chassis ( metaal )de min dus vastzetten en met de andere draad van lamp tegen de blanke delen van de draad houden die je wil meten.

Gaat lamp branden dan weet je dat er spanning op staat en gaat hij uit nadat je contact uitzet en sleutel verwijderd dan heb je op dat moment een geschakelde plus.
Blijft hij branden dan heb je dus een constante plus...

Hoe simpel kan het wezen....
 

Kiswum

Forumguru
Goede tips, wat ik mezelf dan altijd afvraag, mag je de + kabel op dat moment eigenlijk wel aanraken zonder zelf onder spanning te staan?
 

EdK

Forumguru
@Kiswum dit is afhankelijk van de spanningshoogte.
12V DC (gelijk) zien we als een veilige spanning en je zal dus bij de plus en min tegelijk aanraken niets voelen.

Is daartegen de spanning 230 Volt ( wissel (zoals in je woning )) dan zou ik het je ten strengste afraden...

Maar 230V word dan ook niet meer als een veilige spanning bestempeld
 

keesvtev

Nieuw lid
Hallo Edk,

Bedankt voor de uitleg, maar mijn vraag is of het mogelijk is om spanning en aarde af te nemen van de internals van het cabine verlichtings ornament voor, om het weergaveschermpje van de achteruitrijcamera wat zich in de overzet-achteruitrijspiegel bevindt, van de nodige stroom te voorzien, een draadje vanaf het dashboard is niet zo fraai.

De achteruitkijkspiegel en de binnenverlichting zitten dermate dicht bij elkaar dat deze verbinding beter is, indien mogelijk natuurlijk.
 

andrehj

Forumguru
Gaat lamp branden dan weet je dat er spanning op staat en gaat hij uit nadat je contact uitzet en sleutel verwijderd dan heb je op dat moment een geschakelde plus.
Blijft hij branden dan heb je dus een constante plus...
Hoe simpel kan het wezen....
Toch zou ik deze "simpele" methode in moderne auto's ten zeerste afraden, en wel om twee redenen:
  1. Als je al een geschakelde plus vindt, weet je niet hoe hoog je die mag belasten. Het kan wel een voedingspanninkje van een sensor zijn, die uit een elektromodule komt, en maar 100 mA kan leveren.
  2. Zo maar een lamp aan willekeurige draden hangen (er zijn ook diverse datadraden) kan ook al diverse circuits beschadigen.
Een voedingsdraad vinden doe je met een elektrisch schema.
 

keesvtev

Nieuw lid
De binnenverlichting voor van de fabia bestaat uit 3 gloeilampen van samen 20 watt, en los van de "canbus" meldingen, heb ik begrepen uit het "binnenverlichting vervangen voor leds" verhaal op dit forum.

Het stroomverbruik van het schermpje is volgens mij minimaal.

Waar vind ik het schema van de Fabia mark 2 bouwjaar 2014?
 

jaco

Actief lid
Hallo,
is die achteruitrij camera ook te realiseren op een Rapid spaceback met een amundsen systeem.
zoja welke camera en draadloos systeem moet ik dan kopen en hoe kom ik bij de aansluiting op het amundsen systeem?
ja ja veel vragen maar het lijkt mij wel handig om zo'n camera er op te hebben.

gr,
jaco
 

smutzkanone

Forumguru
Hoe het met een Amundsen zit weet ik niet, volgens mij moet er een soort video-in interface tussen ivm het ontbreken van een tulp ingang. Maar via de site hier beschreven (aliexpress) hebben ze ook camera,s die op de plek komt van dat rubber groepje waar je klep mee open maakt
 

gbbosma

Forumguru
Hallo @jaco. Voor de draadloze set is hier de link; http://www.aliexpress.com/item/Free...receiver-for-Car-Reverse-Rear/1626257460.html
Voor de camera is dit misschien iets. http://www.aliexpress.com/wholesale...5008&SearchText=Camera+Skoda+Rapid++spaceback.
Heb zelf ook deze draadloze set, zoals je misschien al hebt gelezen maar deze werkt perfect.
Of deze op jou Amundsen kan worden aangesloten kan ik je helaas niet vertellen. Mocht het wel kunnen dan moet er iig een interface worden aangesloten op de Amundsen.
Hoop dat je hier iets aan hebt, succes ermee
 
Bovenaan Onderaan