Achteruitrijcamera inbouwen

gbbosma

Forumguru
Beste Skoda forum leden.

Binnenkort ga ik een achteruitrijcamera inbouwen en heb daar een paar vragen over en jullie hulp, zodat ik niet voor verassingen kom te staan. Op dit forum heb ik gezocht naar de mogelijkheden van inbouwen maar kan hier niet echt iets over vinden en vandaar mijn vragen.
In mijn Octavia II HB van 2006 heb ik een multimediasysteem waar een camera op aangesloten kan worden, nu zijn er twee soorten: Één in een kentekenplaathouder, http://www.carfantasy.nl/kentekenplaathouder-met-camera-p-211643.html en één als vervanger van de kentekenplaatverlichting, http://www.caraudioexpert.nl/a-427596/skoda-octavia-achteruitrijcamera-/. Mijn vraag hierover is: welke zouden jullie kiezen.

Beide mogelijkheden kan ik wel inbouwen maar zou graag van jullie willen weten wat de beste manier is om de bedrading netjes weg te werken. Mijn aansluitpunt van de videokabel ligt achter het dashboardkastje en wil de kabel dan ook graag via de vloer naar dit punt toebrengen. Of kan ik het beter via het plafond er naar toe brengen. Mijn vraag hierover is: hoe krijg ik het zwarte kunststof omhulsel van de achterklep los zodat ik de bedrading door de geribbelde buis kan krijgen naar het binnenste van de auto, en hoe krijg ik het vandaar af weer naar mijn vloer of via het plafond. Zijn hier foto's of andere bijlagen van. Ben op dit forum wel een bijlage tegengekomen over het los maken van het plafond van een Fabia.
Zoals ik al eerder vroeg zou ik het zeer fijn vinden als jullie mij hier bij kunnen helpen via dit forum.

Groet, Gerard B.
 

ertromp

Forumguru
Persoonlijk zou ik gaan voor de camera in het kenteken lampje.
Kofferdeksel bekleding eraf halen stelt niets voor:
Allereerst de plastic hendel aan de binnenkant losschroeven: zit met een torx vast.
Daarna kun je met een plastic "lepel" die grote grijze plastic bekleding eraf halen. Deze zit met metalen klemmen vast. Dus die plastic hefboom tussen de grijze plastic afwerking en de kofferklep steken.
Daarna kun je de zij en bovenste plastic binnenbekleding van de klep afhalen.

Ik zou inderdaad via de rechter zijkant onder gaan dus aan de passagierszijde de onderste plastic lijsten bij de achterportieren en voorportieren er afhalen. Hemelbekleding eraf is niet echt aan te raden ook dan moet je de plastic bekleding op de stijlen er ook af halen.

Zie deze link:

http://www.octavia-forum.de/forum/viewtopic.php?f=19&t=51771
 

gbbosma

Forumguru
Heb inmiddels een camera gekocht, het is de camera die in de kentekenverlichting zit geworden.
Wil ertromp en muurman bedanken voor hun adviezen en hulp/tips. Ga de camera binnenkort inbouwen en
mocht dit zijn gelukt dan plaats ik foto's. Natuurlijk mochten er nog forumleden tips en adviezen of foto's
hebben van inbouwen dan zijn die nog van harte welkom.
 

gbbosma

Forumguru
Eindelijk mooi (droog) weer en dus tijd om de achteruitrijcamera intebouwen. Het heeft even geduurd maar in China hadden ze nieuwjaar en mijn bestelling had wat meer tijd nodig. In China heb ik een draadloze set gekocht voor 10€. image.jpg

Zoals al eerder verteld had ik de achteruitrijcamera al.

Heb eerst het kentekenlicht verwisseld met de camera en deze weer aangesloten op de kentekenverlichting, toen de draadloze set er op aangesloten en die weer aangesloten op de kentekenverlichting. zodat wanneer ik de auto in zijn achteruit zet de camera in werking zet.
image.jpg

Vervolgen het dashboardkastje verwijderd en de ontvanger aangesloten op mijn multimedia systeem. Hier zat een plus draad op die stroom geeft wanneer ik de radio aanzet. Dat scheelde mij weer zoek werk. Ook een massa draad was hier aanwezig. Heb de ontvanger in het dashboardkastje geplaatst.
image.jpg

En ja dan komt het spannende moment. Werkt het!! De radio aangezet en het rode ledje ging branden op de ontvanger. Toen in zijn achteruit gezet en zowaar daar was direct beeld op het multimediasysteem. Het werkt perfect. En in mijn ogen ziet het er mooi uit.
image.jpg

Het inbouwen is mij meegevallen. Ben ongeveer twee en een half uur bezig geweest.
image.jpg image.jpg

Groeten.

Gerard B.
 

Desperado

Forumguru
Netjes en voor een apparaatje van 10 euro ook nog prima beeld!
Edit; die 10 euro is dan natuurlijk alleen het draadloze setje waarmee je voorkomt dat je kabels van achter naar voor moet trekken neem ik aan.
 

gbbosma

Forumguru
Netjes en voor een apparaatje van 10 euro ook nog prima beeld!
Edit; die 10 euro is dan natuurlijk alleen het draadloze setje waarmee je voorkomt dat je kabels van achter naar voor moet trekken neem ik aan.

Ja klopt. De camera staat hier los van. Overigens is het wel zo dat het draadloze setje hier in NL ook te verkrijgen is en 5x zo duur is. En precies de zelfde is.
 

gbbosma

Forumguru
Wat heeft het nu in totaal gekost. Het ziet eruit als een leuk hobby project :)

Camera 49,95 plus 7€ verzendkosten. Draadloze set 10€ en hierbij geen verzendkosten. Had de camera al gekocht en een vraag hier over gesteld op het forum en toen kwam muurman met de suggestie draadloos. Heb toen gegoogeld en kwam de draadloze set tegen maar toen ook een skoda octavia camera voor 15€. Is de zelfde als ik nu heb. Dus voor 25 euri's is het haalbaar vanuit China
 

Kiswum

Forumguru
Hoe zit het eigenlijk met het lampje? Kun je hier makkelijk een LED lampje in plaatsen? halogeen Geel + LED wit licht zou er bij mij niet goed uitzien :)
 

gbbosma

Forumguru
Hoe zit het eigenlijk met het lampje? Kun je hier makkelijk een LED lampje in plaatsen? halogeen Geel + LED wit licht zou er bij mij niet goed uitzien :)

Er zit al een led lamp in de camera unit. Geeft wit licht. En heb een led lamp in de ander kentekenverlichting gedaan. Ook wit. Staat super. Is makkelijk te vervangen.
 

Michelv.

Forumguru
Gaaf, ga het ook gelijk bestellen in het verre oosten. Zag er al tegen op om de kabel van voor naar achter te leggen en dat hoeft dus niet:yeehaa:

En voor 30$ klaar vind ik ook wel een pluspunt;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Kiswum

Forumguru
Je kunt eigenlijk altijd via paypal betalen.
Paypal aan je bankrekening of creditcard koppelen en je kunt veilig zaken doen.
 
Bovenaan Onderaan