2.0 fsi geen reactie meer op gaspedaal

Chrisjemol

Forumguru
Gezien deze motor in meerdere vag modellen ligt komt dit misschien bij iemand bekend voor.
De auto van mijn vrouw is een 2006 touran 2.0fsi met 140k op de teller
Rijdt ze een half jaartje probleemloos mee rond. Dit is ook de auto die de trekauto vd caravan naar de camping in kroatie zou zijn

660km prima gereden tot ik opeens een hikje voelde. Daarna geen reactie meer op het gaspedaal.
Vluchtstrook opgestuurd, koppeling in en motor valt uit (geen enkel foutlampje op dashboard). Motortemperatuur was netjes 90 graden, benzinetank zat half vol met duits getankte E10 95

Daarna meteen weer starten en ik kon weer door (stond op gevaarlijk punt en probeerde het maar).
Daarna tijdens rijden een paar keer weer geen reactie op gaspedaal. Met snel op of terugschakelen kreeg ik een response maar kon hem hooguit op constante snelheid houden.

Gelukkig tankstation in zicht dus eraf gegaan en vol gegooid maar zat me niet lekker dus toch anwb gebeld die de adac had ingeschakeld.

Die vroeg of ik kon volgen dus maar gedaan. Tijdens die rit (10km) ging er uiteindelijk wel een oranje motorstoringslampje branden. Maar gaspedaal reageerde prima

Nu staat auto en caravan bij vw dealer in nurnberg wachtende op diagnose morgenochtend (als ze tijd hebben…)

Iemand van jullie ervaring met zoiets?
 

Tees

Donateur
Ik denk aan 2 dingen: de gaspedaalsensor is de geest aan het geven, of de ECU is heel erg in de war (wat ik niet waarschijnlijk acht). Misschien nog een gasklephuis was héél erg vervuild is of plakt, dat zou ook nog zoiets kunnen verklaren. Vooral t uitvallen bij stationair wijst op iets anders dan de gaspedaalsensor zelf.
Uitlezen geeft natuurlijk veel meer richting, hopelijk komt er morgenochtend meer licht op.
 

Cordoba

Forumguru
Net als Tees denk ik ook aan de gaspedaalsensor (of de stekkerverbinding daarvan) als eerste verdachte. Uitlezen zou al een stukje helpen om in de juiste richting te zoeken.
 

Chrisjemol

Forumguru
Net diagnose gesteld. Man heeft kastje met vcds eraan gehangen
Foutje in aircofan, maar dat heeft hier niks mee te maken. Sporadisch lek in luchtsysteem (maar lijkt me niet dat dat de oorzaak vh probleem is) en nu het volgende: probleem met brandstofdruk en gever vd brandstofdruk.
Dit lijkt mij wel in lijn met wat ik ervaar. Misschien doet gaspedaal het wel maar krijgt hij geen brandstof…

Ze gaan zo kijken (monteur is er pas om 07.45) of er tijd is de auto op de brug te zetten, en of het probleem te vinden is en evt vandaag te fixen…
Wordt zenuwslopend vandaag
 

Tees

Donateur
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de 2.0 FSI gekende problemen heeft met de hogedruk brandstofpomp. Dat zou je t meeste verwachten bij hoge belasting-situaties, dus stevig gas geven oid, was dat zo? Dat zou wel een vervelend dure reparatie zijn.
 

Chrisjemol

Forumguru
Ja was idd met veel gas. Caravan hangt erachter dus hij moet wel werken…
Hoeveel zou zo’n hogedruk brandstofpomp normaal gezien kosten?
 

Tees

Donateur
Ik heb t toevallig van de week opgezocht voor mijn auto (was bang dat dat het probleem was), en dat kwam op zon 300-400 voor de pomp plus nog zeker zoiets aan montage. Dus €800-1000 kosten. Weet niet of de 2.0 FSI evt goedkoper of makkelijker te bereiken is, dat kan variëren natuurlijk.
 

Chrisjemol

Forumguru
Nou ze hebben hem doorgelicht en ze geven aan dat het eigenlijk meevalt. Een buis op carter lekt en zorgt ervoor dat er een drukverlies is, dit zou de problemen veroorzaken.
Enige probleem is dat dit onderdeel er pas morgenochtend kan zijn…
Gevraagd of ze geen koerier kunnen inschakelen zodat we vandaag verder kunnen. Hier zouden ze mee aan de slag.

Ben niet zo thuis in auto techniek maar vind het vreemd dat de auto niet meer op gaspedaal zou reageren wanneer een carterbuis lekt…
Ik zou iets anders verwachten, maar zoals gezegd heb ik ook geen idee…

Onderdeel zelf kost €70,- dus aangegeven dat €250,- extra koerierskosten geen probleem is
 

Tees

Donateur
Als dat idd een vacuümleiding is kan dat zeker ja! Wat ik wel wat gek vind is dat de brandstofdruk een melding geeft, dat zou toch niet aan de vacuumdruk gekoppeld moeten zijn? Hangt wel een beetje af van welke foutcode er precies aan hing...
 

PizzaPieter

Forumguru
Nou ze hebben hem doorgelicht en ze geven aan dat het eigenlijk meevalt. Een buis op carter lekt en zorgt ervoor dat er een drukverlies is, dit zou de problemen veroorzaken.
Enige probleem is dat dit onderdeel er pas morgenochtend kan zijn…
Gevraagd of ze geen koerier kunnen inschakelen zodat we vandaag verder kunnen. Hier zouden ze mee aan de slag.

Ben niet zo thuis in auto techniek maar vind het vreemd dat de auto niet meer op gaspedaal zou reageren wanneer een carterbuis lekt…
Ik zou iets anders verwachten, maar zoals gezegd heb ik ook geen idee…

Onderdeel zelf kost €70,- dus aangegeven dat €250,- extra koerierskosten geen probleem is
€250 koerierskosten?
 

Tees

Donateur
Fijn @Chrisjemol, hopelijk is t daarmee ook echt opgelost! Ik zou wel even een goede testrit maken met flink gas geven voordat je verder rijdt, zou vervelend zijn als je onderweg weer problemen krijgt tenslotte.
 

Chrisjemol

Forumguru
Idd. Alhoewel de situatie met caravan wel wat anders is. Veel gas voor gemiddelde performance. Dan heeft hij ook echt tegendruk omdat hij eraan moet trekken
 

Chrisjemol

Forumguru
Nou, 2 slangen zijn vervangen. 1 is een soort S-slang vd carterventilatie en een langere slang. Gisteren 400km tot in oostenrijk gereden en auto loopt weer super!
Loopt zelfs zuiniger dan er voor dus lijkt een missie geslaagd te zijn

De garage heeft echt goed geholpen en goede service verleent. Ons tussen het drukke schema gefoefeld en ons gisteren tijdens het wachten naar de dierentuin gebracht
Top
 
Bovenaan Onderaan