Wissel banden op dezelfde set velgen

Overigens geen speld tussen het verhaal van @Canon-Eye te krijgen voor wat betreft beste banden achter bij een voorwielaandrijver als je twee banden wisselt.

Heb je een 4wd die in basis de voorwielen aandrijft en achter bijschakelt (dat zijn de meesten) dan is het beste profiel achter een doodzonde. Omdat de voorwielen minder profiel hebben zijn deze namelijk kleiner en draaien dus sneller dan de achterwielen. Het 4wd systeem ziet dit als slip en gaat proberen de achterwielen bij te schakelen, en blijft dat proberen tot alle 4 de wielen weer gelijk toerental hebben, wat natuurlijk nooit gaat gebeuren). En dan sneuvelt de Haldex koppeling.

Klein verschil (max 2mm) is meestal nog wel toegestaan.
 

Japanese Power

Donateur
Ene auto heeft meer last van cuppen dan de andere
Komt ook door het soort profiel waar je voor kiest. Ik heb relatief plat rubber onder m’n eerste leaseauto gehad en deze hadden een V-graad profiel. Nog geen jaar (zomer) mee gereden en snel laten vervangen door banden met een normaal profiel. Noot meer last van herrie door cuppen gehad. Wel blij dat de LM meewerkte hierin ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Heb je een 4wd die in basis de voorwielen aandrijft en achter bijschakelt (dat zijn de meesten) dan is het beste profiel
Een 4x4 gedraagt zich sowieso heel anders, de achterwielen worden immers (via de haldex bij gladheid, óf rechtstreeks) mede betrokken in de actie als je gas geeft of juist terugneemt. Bovendien is er daardoor meestal ook minder verschil in slijtage tussen voor en achter.
Daarom gaat het verhaal in dat geval niet op, maar voor alle voorwielaandriijvers dus wel.
 

Bakboord1

Forumguru
Bij mijn vorige leaser vier jaar de banden laten omleggen. 1 keer hebben ze alle vier de velgen beschadigd. Gelukkig zag ik het en heb ik de auto geweigerd. Alle vier de velgen zijn toen opnieuw gecoat. Niet netjes dat de dealer het me niet zelf heeft verteld. Wel gelukkig dat de leasemij van dezelfde dealer was. Het was dus hun probleem hoe dan ook.
 

B.Stuurder

Forumguru
Wat een kennis hier. :thumbsup:
Ik ga gewoon naar mijn vaste bandenboer en die lost alles al jaren op. Nooit ergens problemen mee gehad, totdat ik zelf besloot om e.e.a. uit te stellen. Krijg altijd netjes bericht en dan ga ik braaf wisselen. Dit jaar even wat langer gewacht met wisselen om redenen van het leveren van een nieuwe velg en toen schoof ik dus net door over veel te gladde banden, bleek later, waar er net even geen ruimte voor was. Normaal is schuiven over de voorwielen goed te corrigeren, maar dan moet er wel ruimte zijn.:arghh:
Overigens was mijn velg beschadigd geraakt tijdens het automatisch parkeren, niet het onderwerp hier, maar hebben meer mensen hier wel eens last van gehad, dat de auto gewoon de stoep op wil?
 

B.Stuurder

Forumguru
Bij mijn vorige leaser vier jaar de banden laten omleggen. 1 keer hebben ze alle vier de velgen beschadigd. Gelukkig zag ik het en heb ik de auto geweigerd. Alle vier de velgen zijn toen opnieuw gecoat. Niet netjes dat de dealer het me niet zelf heeft verteld. Wel gelukkig dat de leasemij van dezelfde dealer was. Het was dus hun probleem hoe dan ook.
Ik controleer altijd de velgen nadien, na het coaten van velgen is schade overigens veel sneller gebeurd dan wanneer er geen coating is aangebracht.
 

Cees33

Forumguru
Ik heb de afgelopen vier jaar steeds de banden op dezelfde velg laten leggen. Zomer en winter. Nu lopen beide sets langzaam leeg en moet ik ze om de twee weken flink bijvullen. Bij mijn nieuwe octavia heb ik daarom nu twee sets. Alaris 18 inch voor de zomer en een Minoris velg 16 inch met winterbanden (conti's TS860) uiteraard voor de winter.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Mooie aanvulling @Cees33 .

Rand kan inderdaad beschadigen (zonder dat dit optische schade veroorzaakt) waardoor er tussen de velgrand en band lucht kan ontsnappen.
 

Cordoba

Forumguru
Ik wissel wel van voor naar achter (niet kruislings overigens). Voor de hele simpele reden dat achterbanden een sterkere neiging hebben tot cuppen en als ze herrie gaan maken dan krijg je de vervelende situatie dat ik ze weg wil gooien, maar de leasemaatschappij niet (want profiel is nog voldoende).

Zelf een paar jaar terug aan de hand gehad: alle banden 5-6 mm profiel, maar wel alle vier de banden gecupt. Ik heb destijds besloten om de banden kruislings te wisselen, en binnen zo'n 1000 km was het lawaai van het cuppen zo goed als verdwenen, doordat de banden weer vrijwel recht waren gesleten. Dat kruislings wisselen kost je wel extra slijtage doordat de draairichting verandert, maar is altijd een stuk goedkoper dan de banden op de vuilhoop gooien. Ik heb voor kruislings gekozen omdat de achterbanden het sterkst gecupt waren, en die op de voorwielen dus sneller vlak slijten, daarnaast was het profiel voor de verschillende banden vrijwel gelijk.
 

deusjevo

Forumguru
Mooie aanvulling @Cees33 .

Rand kan inderdaad beschadigen (zonder dat dit optische schade veroorzaakt) waardoor er tussen de velgrand en band lucht kan ontsnappen.

Prachtige aanvulling maar nog nooit last van gehad.
Dan moet het toch wel erg beschadigd zijn wil er lucht langs de rand ontsnappen.
Wel een last van gehad maar alleen bij oude Eendenvelgen waarvan de velgrand verroest was.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Je zegt het precies goed @deusjevo . De bandenboeren kunnen de velg minimaal beschadigen (wat jij met het oog wellicht bijna niet ziet), maar hierdoor kan roest/corrosie ontstaan op de velgrand... funest!

Dan begint het met blaasjes die zichtbaar worden, en dan begint de ellende.
 

deusjevo

Forumguru
Dan heb je het over stalen velgen, topicstarter wil banden wisselen op zijn LM of alu velgen en dan speelt dit roest probleem niet
 

deusjevo

Forumguru
Oxideren doet alu wel maar niet in die ernstige mate dat staal roest en vooral niet op de minimale beschadigingen door een bandenwissel.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Oxideren doet alu wel maar niet in die ernstige mate dat staal roest en vooral niet op de minimale beschadigingen door een bandenwissel.

Dan niet..

Heb het zelf meegemaakt op mijn vorige auto.

Na montage van nieuwe banden bleek 1 band een paar dagen later volledig plat te staan.

Terug naar de bandenboer, band helemaal gecontroleerd, maar geen mankement kunnen vinden.

Voor de zekerheid band eraf gehaald, binnenzijde velgrand opgeschuurd en band weer gemonteerd.

En wat denk je... band is hard gebleven daarna ;).
 

innocenti

Forumguru
Oxideren doet alu wel maar niet in die ernstige mate dat staal roest en vooral niet op de minimale beschadigingen door een bandenwissel.
WEL
En zeer vaak rondom het ventiel omdat het ventiel bij vervangen niet altijd netjes uitgesneden wordt. En je raad t al, snijbeschadiging op de velg is genoeg om icm zout om flink te oxideren.
 

hemi24

Forumguru
WEL
En zeer vaak rondom het ventiel omdat het ventiel bij vervangen niet altijd netjes uitgesneden wordt. En je raad t al, snijbeschadiging op de velg is genoeg om icm zout om flink te oxideren.

Daarom snijdt men doorgaans het ventiel aan de binnenkant van de velg af, dus het gedeelte wat afgesloten wordt door de band...
 
Bovenaan Onderaan