Het grote VAG #Dieselgate topic

Chatslet

Forumguru
Ik vind dit nogal een aanname die je doet. Kun je dit ook onderbouwen? Het deel over de verhoogde slijtage is sowieso maar de vraag.

Dat is zeker geen aanname maar gewoon logica. Het gaat hier namelijk om NOx uitstoot en niet om CO2 of roet uitstoot. Hier heel simpel de feiten:

- NOx uitstoot vind plaats bij hogere verbrandingstemperaturen van diesel.
- Hogere verbrandingstemperaturen worden veroorzaakt door een arm mengsel. Dus in verhouding meer zuurstof dan brandstof.
- Bij dieselmotoren is er geen sprake van een gasklep. In plaats daar van wordt er simpelweg meer of minder brandstof ingespoten. Bij lage belasting is er dus sprake van een arm mengsel.
- Om NOx emissie terug te dringen hebben ze de EGR klep uitgevonden. Daarmee worden er uitlaadgassen terug de motor ingeblazen zodat dit de plaats van het te veel aan zuurstof in neemt en er dus geen sprake is van een arm mengsel.

Drie maal raden hoe de software update er voor gaat zorgen dat er minder NOx uitstoot is...

De nadelen van de EGR klep kennen we ondertussen allemaal. Namelijk roet uit de uitlaatgassen die in het inlaattraject terecht komen. Omdat de carterontluchting ook op het inlaattraject zit aangesloten ontstaat er door het gehele inlaattraject een dunne oliefilm waar roetdeeltjes aan blijven kleven. Daar mee slibt je inlaattraject als het ware dicht. Omdat er voor de goede werking van de EGR klep onderdruk nodig is zit deze voor de turbo. Omdat je in het carter geen overdruk wilt hebben zit ook de carterontluchting voor de turbo. Het gevolg is dus dat ook de turbo aan roet en oliedampen wordt blootgesteld waardoor daar dus ook roet op zal afzetten. Een turbo zal daardoor uit balans raken en beschadigen. En ja, dit zal normaal ook gebeuren maar pas met hele hoge kilometerstanden. Als de software de EGR klep vaker of verder open zet zal dit veel eerder gebeuren. Daarnaast zal je gewoon een minder presterende auto overhouden omdat het openen van de EGR klep gewoon de rijprestaties beïnvloed. Het optrekken gaat dan onder andere minder vel omdat bij het plotseling gasgeven de motor eerst nog wat uitlaatgassen mag wegwerken.[/QUOTE]
 

Bakkertje

Forumguru
Drie maal raden hoe de software update er voor gaat zorgen dat er minder NOx uitstoot is...
[/QUOTE]

Ik heb geen idee, weet jij zeker dat het op die manier gefixt gaat worden? Er zijn mij ook nog geen verhalen bekend van mensen die de aanpassing hebben gedaan en is gebleken dat de prestaties minder zijn geworden. Je kunt het evengoed omdraaien, VAG zal ook geen tweede claim aan zijn broek willen van alle auto's met defecten naar aanleiding van de aanpassing. Dat is voor een dergelijke onderneming niet echt wenselijk zeg maar. Nog maar een aanname, ze zijn een behoorlijke tijd bezig geweest om de juiste oplossing te vinden, wellicht wordt het er alleen maar beter op?

Ondertussen duiken er allerlei claimstichtingen op basis van dezelfde aannames zonder ook maar enig bewijs te hebben van de punten die je noemt.
 

Chatslet

Forumguru
Ja ik weet dat heel zeker omdat technisch gezien de enige mogelijkheid is en ik denk dat iedere monteur mijn verhaal zal bevestigen. Het enige alternatief is om een Adblue installatie in te bouwen. Dat doen ze bij motoren met een grotere cilinderinhoud wel maar vreemd genoeg niet bij de 1.2 tdi. En laten we wel zijn, hoeveel 1.2 tdi's zijn er nu daadwerkelijk geupdate? Er zijn er 8000 opgeroepen en de meeste dealers raden mensen af om de update te laten uitvoeren
En ik denk niet dat VAG hier door in de problemen gaat komen. Het hele EGR verhaal is inherent aan het rijden met een diesel. Alle 1.2tdi's zullen nu zo'n beetje uit de garantie zijn dus ze zullen er inderdaad mee weg komen. En omdat het een echte "consumentendiesel" is kunnen ze mooi zeggen dat je er veel korte stukken mee hebt gereden dus hoeven ze ook geen coulance te geven. Dus ja, ik raad die software update echt af. Helemaal omdat de EGR klep op de 1.2 tdi in het verleden al storingsgevoelig bleek te zijn en daar ook niet altijd coulance is gegeven.
 

Chatslet

Forumguru
Ik vind het sowieso allemaal een beetje onnozel. Eerst moest roet er aan geloven en kregen we dure roetfilters die verstopt raken en het roet eigenlijk alleen maar omzetten in het veel schadelijkere fijnstof. Om dat verstoppen te voorkomen moesten de roetfilters regenereren dus zijn we er maar extra brandstof in gaan spuiten... Overigens nog een leuk weetje: planten doen het juist heel erg goed op roet. Weten jullie nog van vroeger dat het in het voorjaar langs de snelweg helemaal vol stond met klaprozen? Juist, die zie je nu bijna nergens meer.

Maar goed, vervolgens moest de Nox uitstoot er aan geloven dus daar was de EGR klep. Gaan we uitlaatgassen her circuleren om de verbrandingstemperatuur omlaag te brengen. Daarmee brengen we allemaal roetaanslag het inlaattraject in met dure reparaties tot gevolg. En wordt de lucht er nou gezonder van? Nou nee, door de verbrandingstemperatuur omlaag te brengen werk je onvolledige verbranding in de hand. In plaats van de CO2 (Kooldioxide) wat in de buitenlucht vrij ongevaarlijk is omdat je het gewoon weer uit ademt wordt een deel van de brandstof omgezet in CO (Koolmonoxide) wat een veel vervelender goedje is omdat je het niet meer uit ademt en vooral in tunnels en ondergrondse garages kan dit vervelend zijn. Koolmonoxide wordt opgenomen in het bloed op de plek waar eigenlijk zuurstof opgenomen moet worden. Terwijl zuurstof weer 'loslaat' in de cel waar het verbruikt wordt, blijft CO gewoon zitten. Als je maar genoeg CO inademt, zijn alle plekjes voor zuurstof verdwenen, kan je lichaam dus geen zuurstof meer opnemen en ga je dood. Dit gebeurt overigens al bij lage concentraties CO omdat veel beter opgenomen wordt dan zuurstof. En nee, niet iedereen gaat dood in tunnels en parkeergarage maar langdurige of regelmatige blootstelling aan koolmonoxide schaadt wel degelijk de gezondheid. Gevolgen zijn veel al aanhoudende vermoeidheid, lusteloosheid, concentratieproblemen en iets minder vaak spier en gewrichtspijn of vage klacht ziektes zoals fibromyalgie.

Uiteindelijk kwam ook CO2 op de kaart. Moest helemaal kapotstukdood. Omdat dat niet zomaar ging moesten er hybride of elektrische auto's komen. Uiteraard vol met accu's waar tijdens de productie veel giftige rotzooi vrij komt en als dat soort auto's zijn afgeschreven belanden die accu's ook weer in het milieu. En wat dat ons uiteindelijk gaat brengen?

Er is 1 ding wat ik zeker weet. Vroeger hoorde je vrijwel nooit mensen over vage (vermoeidheids)klachten. Mensen waren toen over het algemeen gewoon gezond en fit zonder dat er allemaal "groene" maatregelen werden genomen. Tegenwoordig hoor je overal om je heen mensen over vage klachten terwijl overal om ons heen allemaal groene maatregelen zijn genomen. Zou er een causaal verband zijn?
 

ABruintje

Senior Member
Mijn collega heeft een polo 1.2TDi uit 2012.
Zelfde blok als ik heb, fabia II uit 2011.

Hij heeft de nieuwe software sinds 2 weken.

Hij merkt er niets van, voelt het zelfde als met de oude software en verbruikt ook niet meer.
En hij heeft een certificaat gekregen waar behoud van vermogen en zuinigheid word gegarandeerd.

Hij heeft hem niet op de rollerbank gehad dus hij spreekt uit eigen rij ervaring.
 

Chatslet

Forumguru
Dat heeft nog al een subjectief karakter. En zo'n certificaat is leuk maar ik had het leuker gevonden als dat certificaat ook het behoud van levensduur van EGR klep en turbo had gegarandeerd.
 

laagvlieger

Forumguru
Dat heeft nog al een subjectief karakter. En zo'n certificaat is leuk maar ik had het leuker gevonden als dat certificaat ook het behoud van levensduur van EGR klep en turbo had gegarandeerd.

Dat moet je er zelf bij schrijven en het laten ondertekenen door de dealer.
 

Chatslet

Forumguru
Of je laat die update gewoon niet installeren. Je wordt er namelijk niets beter van en het heeft ook geen gevolgen als je het niet doet. Zoals ik het nu zie brengt het alleen maar risico's met zich mee. En op de verkoopwaarde heeft het ook geen invloed. Een eventuele koper zou alsnog kunnen beslissen om die update te laten installeren.
 

laagvlieger

Forumguru
Maar dan zal je dus niet meer naar een VAG-dealer kunnen gaan voor een onderhoud vrees ik ... Want ze zullen elke kans grijpen om die software er in te gooien.
 

ABruintje

Senior Member
Ik heb ergens eens iets gelezen dat de dealer gedwongen word de update uit te voeren.

En ik denk dat ze ook niet anders kunnen.
Waarschijnlijk zal de diagnose software een verouderde versie zien en de monteur eerst dwingen de update uit te voeren alvorens hij verder kan met uitlezen.
 

B.Stuurder

Forumguru
Toch als jij dat pertinent niet wilt en dat op schrift kenbaar maakt, mogen ze dat niet zomaar doen. Ze moeten je dan de keuze geven om toch te updaten of om elders heen te gaan.
 

Chatslet

Forumguru
Lijkt toch een beetje haaks te staan op het verhaal dat dealers adviseren de update niet te laten installeren. Zouden de dealers dan toch een keuze hebben?
 

laagvlieger

Forumguru
Nee, want het IS en BLIJFT eigendom van jou en zij hebben te doen wat JIJ wil.
:jaja:

Dat wil ik nog wel eens zien :D Zo zou het moeten inderdaad, maar volgens mij denken de meeste dealers: Wat niet weet, niet deert .... Hoeveel procent van de klanten heeft zelf een uitleesapparaat? En hoeveel gaan er daar problemen van maken? En als er al iemand een probleem van maakt, dan zal de dealer de verantwoordelijkheid steken op de importeur. En de importeur zal zich verstoppen achter de regering. Enzovoort.
Ik denk niet dat je er gemakkelijk onderuit komt. Moeilijk wel.
 

auriga

Forumguru
Het is nu nog niet verplicht of van invloed op de apk (maar wèl geregistreerd bij de RDW).
Ik zou het dus niet laten doen. Mocht dit veranderen, dan kun je het altijd nog laten uitvoeren, die altijd kosteloos zal moeten blijven.

382614db1f16a924344cdc204b7d0f57.png
 

B.Stuurder

Forumguru
dan zal de dealer de verantwoordelijkheid steken op de importeur.
Nee zo werkt dat niet. Jij geeft aan aan de dealer, schriftelijk, dat je dat niet wilt, doet de dealer het toch, dan is het zijn verantwoordelijkheid. Wanneer de overheid het verplicht stelt, bijvoorbeeld voor de APK, dan nog zal een dealer niet in zijn recht staan om toch de update te doen, wel kan hij dan de auto APK afkeuren, zodat jij alsnog de update zal moeten doen.
Dit risico gaat de dealer echt niet nemen, immers wat wint hij er bij? Hij kan echter wel veel problemen krijgen!
 

EdK

Forumguru
wel kan hij dan de auto APK afkeuren,
En zelfs daar heb ik mijn twijfels over.

Mijn bedrijfs Caddy heeft de 1,6 TDI en met sjoemel software.
Staat geregistreerde melding bij RDW momenteel maar de dealer heeft nog niets aangekaart bij me over update.
Maar de wagen heeft nu al een twee of 3 keer een APK keuring gehad met sjoemelsoftware en goed er doorheen gekomen.
Dus zou zo zeggen dat hij er de aankomende keren ook gewoon doorheen moet komen, of er moet mechanisch wat aan mankementen zijn.
En met inruil zie ik ook geen problemen als de update nog niet is gedaan.
Want als dan nieuwe eigenaar / dealer laat je dan toch meteen gratis die update doorvoeren.... dan rij je vanaf dan in een gesjoemelde milieuvriendelijke diesel ..........ehhum
 
Bovenaan Onderaan