Het grote VAG #Dieselgate topic

B.Stuurder

Forumguru
Als wettelijk verplicht wordt om de update uit te voeren, wat ik niet zie gebeuren, dan kun je via de APK worden gedwongen.
Nu uiteraard niet, want er is niks over vastgelegd.
 

Skoda79

Senior Member
Dan zullen ze de apk regels specifiek op de sjoemel software moeten aanpassen/aanvullen, want op dit moment voldoen die auto's nog gewoon aan de momenteel geldende regelgeving inzake uitstoot.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

BlueFlag

Nieuw lid
Audi is de bron van sjoemelsoftware Volkswagen

Niet Volkswagen, maar dochterconcern Audi zou de sjoemelsoftware hebben gebouwd waarmee het bedrijf in opspraak raakte. Vier topingenieurs van Audi zijn om die reden op non-actief gesteld.

De motorontwikkelaars zouden jaren bezig zijn geweest met de ontwikkeling van de sjoemelsoftware, zo melden diverse Duitse media woensdag op basis van eigen onderzoek.

De media, waaronder de Süddeutsche Zeitung, hebben de hand weten te leggen op delen van het interne onderzoek bij Volkswagen dat wordt uitgevoerd door het Amerikaanse advocatenkantoor Jones Day.

Daaruit zou blijken dat Audi-ingenieurs nauw betrokken zijn geweest bij de ontwikkeling en toepassing van sjoemelsoftware om emissietests te manipuleren. Al in 2010 zou Audi-topman Rupert Stadler bovendien op de hoogte zijn gebracht van het gesjoemel.

Drijvende kracht
In een e-mail bespraken Audi-managers in 2007 de uitstootnormen in de Verenigde Staten. "Zonder de boel te besodemieteren zal het niet lukken", valt daarin te lezen.

Audi zou ook de drijvende kracht zijn geweest achter het bedrog met de modellen van Volkswagen. Binnen het Volkswagen-concern wordt dochter Audi volgens de Duitse media nu gezien als de moeder van het bedrog.

Eerder maakte Audi wel al bekend dat 600.000 Audi's met een 1,6 en 2,0 liter-motor sjoemelsoftware hadden. Maar daarbij zou toen het initiatief hebben gelegen bij de Volkswagen-poot van het concern. Nu blijkt dat ook 3,0 liter-motoren zouden zijn uitgerust met de software.

Audi wil niet op de aantijgingen reageren zolang in de Verenigde Staten nog onderzoek loopt naar het dieselschandaal. In Duitsland doet justitie nog vooronderzoek.

Bron: http://www.nu.nl/volkswagen-schandaal/4325556/audi-bron-van-sjoemelsoftware-volkswagen.html
 

BlueFlag

Nieuw lid
Maar zijn er nu al ervaringen met een aangepaste 1.2TDI??
Vorige week is mijn Fab 1.2TDI voor onderhoud geweest, maar nog geen software update, de reden: De recall is nog niet beschikbaar,m.a.w de gegevens om de recall uit te voeren zijn nog niet beschikbaar.
 

EdK

Forumguru
Bij 16 van de 30 geteste dieselauto's die in Nederland hun milieucertificaat hebben gehaald, is sjoemelsoftware gebruikt die er voor zorgt dat de auto's op de rollenbank veel minder uitstoten dan op de weg. Dat stelt de RDW.

De Chevrolet Aveo bijvoorbeeld stootte weinig uit bij 21 graden, en de volgende testdag bijna twee keer zoveel toen de temperatuur 16 graden was. De temperatuur in de test is hoger dan 20 graden.

Bij de Suzuki Vitara nam de uitstoot na 22 minuten plotseling fors toe. De officiële test duurt 20 minuten. Bij de Volvo XC90 nam de uitstoot opvallend toe zodra auto 10 procent sneller ging rijden dan de officiële snelheid in de test.

xxl.jpg

'Er is meer aan de hand dan slechte testen in het verleden'
Video afspelen
01:26

Het aanpassen van de uitstoot van auto's op basis van snelheid, tijd of afstand is ongeoorloofd, schrijft staatssecretaris Dijksma in een brief aan de Tweede Kamer. Uitzonderingen op dit verbod zijn alleen toegestaan in situaties waarin de motor wordt beschermd tegen schade of om ongevallen te voorkomen.

Volgens de staatssecretaris is het gedrag van autofabrikanten "op of over de grens van het toelaatbare". Behalve om de Aveo en de XC90 gaat het om onder meer de Opel Mokka en de Hyundai I40.

Uitslag RDW-test
Geslaagd voor uitstoottest

Gezakt voor uitstoottest
Suzuki Swift Jeep Wrangler Unlimited Van (2x)
Volvo V50 Jeep Grand Cherokee Van
Volvo V40 (4x) Hyundai I40
Volvo V40 Cross Country Kia Cee'd
Isuzu D-Max (2x) Kia Optima
Chevrolet Captiva Kia Sorento
Hyundai H-1 Suzuki Vitara
Hyundai IX20 Suzuki SX4
Kia Venga Opel Mokka (2x)
Opel Antara Chevrolet Orlando

Chevrolet Cruze

Chevrolet Aveo

Volvo XC90 (2x)
De automakers krijgen nu gelegenheid om uitleg te geven waarom de uitstootwaarden afwijken. De fabrikanten zullen moeten bewijzen dat de software voor geoorloofde doeleinden is.

Lukt dat ze niet, dan gaat de RDW ervan uit dat er sprake is van ongeoorloofde sjoemelsofware. Oftewel: dan wordt de uitstoot met opzet gemanipuleerd en zullen de fabrikanten de auto’s, net als bij Volkswagen, mogelijk verplicht moeten terugroepen.

De komende maanden zal de Europese Commissie duidelijker maken wanneer het geoorloofd is om te manipuleren, en wanneer niet. Op basis van die richtlijn zal de RDW besluiten welke autofabrikanten de wet hebben overtreden.

xxl.jpg

Dijksma over sjoemeldiesels
Video afspelen
01:11

Andere landen
Eerder al kwamen de Duitse, Britse en Franse equivalenten van de RDW tot vergelijkbare conclusies. Tot dusver is in deze landen geen enkel voertuig verplicht teruggeroepen. Naar aanleiding van het onderzoek van de Duitse KBA hebben enkele Duitse autofabrikanten voor de zomer besloten vrijwillig sommige auto’s terug te roepen en de software te updaten.
 

EdK

Forumguru
Tsja je zal je Yeti maar weggedaan hebben vanwege de sjoemelsoftware en een Dacia er voor in de plaats genomen hebben.
Wel dat laatste merk zal ook wel hier en daar flink sjoemelen met hun oude onderdelen vanaf de schappen....

Maar goed binnenkort komen we er allen achter dat geen enkele autoleverancier meer op nette manier aan de opgelegde eisen kan voldoen en rijden we allen veel sneller elektrisch dan we allen nu kunnen vermoeden....

Opa van 67jaar gaat het nog meemaken.....:deuk:
 

Canon-Eye

Forumguru
is sjoemelsoftware gebruikt die er voor zorgt dat de auto's op de rollenbank veel minder uitstoten dan op de weg. Dat stelt de RDW.
Nee, dat stelt de RDW nou juist nadrukkelijk (nog) niet.
Bij die 16 auto's zijn resultaten gevonden die de RDW aanleiding geven om de fabrikant c.q. importeur "uit te nodigen" om dit te komen uitleggen. Het is zelfs denkbaar - zegt RDW zelf - dat de gevonden afwijkingen onder toegestane uitzonderingen vallen.

Ik snap die voorzichtigheid wel, ze willen geen smaadclaims natuurlijk dus ze formuleren heel zorgvuldig.
Die zorgvuldigheid kan ik op zichzelf wel waarderen, dat zouden meer mensen moeten doen...

Of er in die 16 gevallen daadwerkelijk gesjoemeld is, moet dus nog blijken.
 

Canon-Eye

Forumguru
de tekst die je hebt geciteerd
Ik heb niks ge-copy-paste-d - alleen vandaag het betreffende radiobericht (óók NOS) een paar keer voorbij horen komen en daarop mijn reactie gebaseerd.

Let wel: noch RDW noch ik beweren dat er niet gesjoemeld is. Maar het is wel zo zuiver om de fasering in de gaten te houden: er zijn vragen vanwege afwijkingen, die vragen moeten eerst beantwoord worden en aan de hand daarvan moet dan blijken of er nou wel of (net) niet gesjoemeld is.

Tot die tijd zijn er wel verdachten, maar nog geen schuldigverklaringen.
En zo hoort het ook in een rechtsstaat.
 

Cordoba

Forumguru
Overigens nog wel een kanttekening bij de resultaten: dat een auto bij een lagere buitentemperatuur een hogere uitstoot heeft is normaal, er is nu eenmaal meer warmteverlies bij lage temperatuur, en zeker als je met een koude start begint, duurt het langer voor de auto op temperatuur is. Tot zover niets bijzonders, blijft de vraag hoeveel extra uitstoot is normaal als de buitentemperatuur geen 20 maar 10 graden celsius is.

Voor de Volvo geldt iets vergelijkbaars: 10% sneller rijden, betekent meer uitstoot, puur op basis van snelheid mag je dan 21% extra uitstoot verwachten. Dan kan het nog zo zijn dat die 10% meer snelheid ook betekent dat overbrengingsverhouding en andere zaken minder optimaal zijn waardoor je nog een stuk boven die 21% extra uitstoot komt. Blijft de vraag of 100% extra uitstoot zoals bij de Volvo XC90 nog op enigerlei wijze te verklaren is zonder sjoemelsoftware.

Overigens de Vitara heeft wel alle schijn tegen zich (of heeft gewoon sjoemelsoftware): als na 22 minuten de uitstoot ineens omhoog schiet, terwijl een auto normaal na zo'n periode juist zuiniger zou gaan rijden (begint dan aardig op temperatuur te komen) en dan dus ook een lagere uitstoot zou hebben.
 

EdK

Forumguru
Misschien bedoelde je niet wat je schreef, of schreef je niet wat je bedoelde in post 1687?

Of begreep jij het verkeerd ????? (pffff)

Ik ging er even van uit dat je het tegen mij had en dus met "je" mij bedoelde. :pardon:

Dan had ik wel je naam erbij gezet

Ik ben in elk geval nog niet aan de borrel :nono:, dat weet ik heel zeker...

Ben je er nog steeds zeker van ?? Velen kunnen na één niet meer bijhouden hoeveel ze er uiteindelijk op hebben en weten dan ook niet dat ze al aan de drank zitten.
:pardon::pardon::pardon::deuk::deuk::deuk:
 
Bovenaan Onderaan