Het grote winterbanden topic: winter 2015-2016

Status
Niet open voor verdere reacties.
@kansberg

Wat jij van plan bent is toch op het randje hoor, de winter begint officieel pas op 21 december en niet op 16 december. Waarom laat je je herfstbanden niet gewoon erop tot 21 december?:nono:
 
Heb ze 2 november al gewisseld, de Conti's TS850 (205/55/16) zitten er weer onder, op stalen velgen zonder doppen. De Michelins liggen bij de bandenboer in diepe winterslaap.
 

jbl92

Actief lid
Hallo allen,

Ik heb afgelopen weekend mijn banden gewisseld! Ik heb er Apollo Alnac Winter (195/65/15) onder zitten :) De banden vallen me alleszins mee qua geluid!
 

Skoda_plezier

Actief lid
Ik heb een vraag over de banen druk monitoring systeem. Sinds oktober ben ik in het bezit van een Fabia II uit 2011, met bandendruk sensoren. Maar wat gebeurt er nu als ik winterslofjes onder mijn wagen zet. Ik heb al een set stalen velgen met banden op de auto-recyle gekocht. Dus oplossingen in de trend van koop ze bij de dealer, is nu geen oplossing meer. Omdat ik verwacht dat de 2e hands velgen geen sensoren hebben, denk ik zomaar dat mijn systeem telkens een foutmelding zal gaan geven dat mijn bandendruk niet correct is, of dat het systeem herstelt moet worden. Maar wat of hoe kan ik dit wel oplossen.

Als er al eerder over geschreven is, zou ik graag een linkje willen ontvangen, want zoeken op deze site heeft geen resultaat opgeleverd.
 

CharlesTucker

Forumguru
@Skoda_plezier, weet je zeker dat je echt druksensoren hebt, meestal werkt zo'n systeem namelijk door het verschil in snelheid van de wielen link en rechts te meten, met behulp van je ABS sensoren. Hij meet dan dus eigenlijk niet de druk in je banden, maar het drukverschil tussen de verschillende banden. Is dat bij jouw auto ook het geval, dan heb je geen probleem met je winterbanden. Na het wisselen even op het "reset" knopje drukken en alles werkt zoals het hoort. Lees even de handleiding na voor de exacte procedure (als ik me goed herinneren moet je dat knopje een paar seconden ingedrukt houden na het starten van je auto, maar voor het wegrijden).

Voor alle zekerheid, met die reset knop vertel je het systeem dus eigenijk dat op dat moment alles in orde is, het systeem waarschuwt je daarna voor veranderingen. Druk dus alleen op die reset knop als je bij het wisselen er voor gezorgd hebt dat je zeker weet dat de bandenspanning op dat moment OK is.
 

Michel-nl

Senior Member
@Skoda_plezier, weet je zeker dat je echt druksensoren hebt, meestal werkt zo'n systeem namelijk door het verschil in snelheid van de wielen link en rechts te meten, met behulp van je ABS sensoren. Hij meet dan dus eigenlijk niet de druk in je banden, maar het drukverschil tussen de verschillende banden. Is dat bij jouw auto ook het geval, dan heb je geen probleem met je winterbanden. Na het wisselen even op het "reset" knopje drukken en alles werkt zoals het hoort. Lees even de handleiding na voor de exacte procedure (als ik me goed herinneren moet je dat knopje een paar seconden ingedrukt houden na het starten van je auto, maar voor het wegrijden).

Voor alle zekerheid, met die reset knop vertel je het systeem dus eigenijk dat op dat moment alles in orde is, het systeem waarschuwt je daarna voor veranderingen. Druk dus alleen op die reset knop als je bij het wisselen er voor gezorgd hebt dat je zeker weet dat de bandenspanning op dat moment OK is.


Daar was ik dus ook benieuwd naar. Daar ik volgende week ook mijn winterset eronder knal en dat een gewone staal set is voor alle VAG merken. Dan kan ik ze er gewoon onder doen zonder zorgen
 

Joske

Forumguru
Werkt op het abs systeem, NIET op druksensoren. Is momenteel nog op geen enkele Skoda aanwezig.. Dus geen paniek maar wel de procedure volgen betreffende resetten TPM systeem na monteren winterset.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Werkt op het abs systeem, NIET op druksensoren. Is momenteel nog op geen enkele Skoda aanwezig.. Dus geen paniek maar wel de procedure volgen betreffende resetten TPM systeem na monteren winterset.
Het lijkt me niet nodig om te resetten aangezien de ABS sensoren het toerental van de wielen meet en zolang daar geen verschil in is zal er geen melding op het dashboard komen denk ik.
Wie heeft winterbanden gemonteerd zonder reset? en heeft wel melding gekregen?
 

Havana

Forumguru
Winterbanden moet je monteren als er sneeuw voorspeld wordt, eerder niet. Na komend weekend kans op winterse buien, dus deze week maar eens eventjes in alle rust wisselen...
 

Canon-Eye

Forumguru
Het lijkt me niet nodig om te resetten aangezien de ABS sensoren het toerental van de wielen meet en zolang daar geen verschil in is zal er geen melding op het dashboard komen denk ik.
Is niet helemaal waar: er zal door afwijkende slijtage van voor- en achterbanden geleidelijk aan enig verschil in toerentallen ontstaan tussen voor- en achterwielen. Door die geleidelijkheid "leert" het systeem een bepaalde afwijking te accepteren zonder alarm te slaan.
Bij montage van een andere set banden, of bv. bij plaatsen van achterbanden naar voren en twee nieuwe achterop (mijn aanbevolen methodiek, maar dit terzijde), kan er een plotselinge wijziging in die afwijking ontstaan die niet meer binnen de opgebouwde tolerantie past. En dan piept-ie dus...
 

Joske

Forumguru
Het lijkt me niet nodig om te resetten aangezien de ABS sensoren het toerental van de wielen meet en zolang daar geen verschil in is zal er geen melding op het dashboard komen denk ik.
je doet er ook niets "verkeerd" mee om het sowieso te doen.. en ik schreef het gemakshalve om geen uitleg over bandenomtrek te hoeven doen.
er zijn er hier al genoeg op het forum gepasseerd die na opleggen winterbanden met een melding komen trouwens :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan